Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tango

Tango

15-01-2021 om 21:15

Corona maatregelen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

En die mensen waar jij over leest in de krant wonen allemaal bij Valeria in de straat zeker...

Mijn buren gaan ook naar hun werk, zij werkt op de IC en hij op een kwekerij.... zal zo doorgeven dat ze thuis moeten werken.

AnneJ schreef op 24-01-2021 om 10:42:

Dat snap ik niet Valeria. Hoe kun je het feit dat de hele straat naar het werk toegaat met droge ogen melden. Dat is al een reden waarom de cijfers veel minder dalen dan noodzakelijk is om een mogelijke piek door virusvarianten in de kiem te smoren.

We hebben een loodgieter, die is altijd aan het werk. Een stuk of 4 dames in de (thuis)zorg. Twee monteur/installatie-achtigen. Een militair. Een beveiliger. Vier in productie/assemblage. Een ingenieur. Iemand die in het ziekenhuis werkt. Een kok. Van drie weet ik niet wat ze doen, maar ze zijn overdag wel weg.In slechts 1 huis wordt door allebei de bewoners volledig thuis gewerkt, en in 3 huizen wonen gepensioneerden.

Flauw Slofje, het gaat natuurlijk niet om mensen die fysiek aanwezig moeten zijn, het gaat om mensen die thuis zouden kunnen werken. En dat is al lastig genoeg want sommigen zijn er echt heel erg klaar mee en houden het thuis niet vol. Maar het levert wel extra besmettingen op.

Je ziet het aan de cijfers. Die dalen wel maar zeer, zeer, langzaam. Je hebt niet veel uitwijkmogelijkheid. En daar dan een verkiezing overheen gooien.

Het probleem is natuurlijk dat er meer mensen denken zoals Annej. Hoe overtuigen we deze mensen dat ze veilig kunnen stemmen? Ik heb er een hard hoofd in als ik dit draadje volg. Maar ik vind dat echt geen reden om verkiezingen uit te stellen. Als je echt zo bang bent investeer je 1 keer in zo'n superdeluxe mondmasker dat virussen echt tegenhoud zou ik zeggen. Een kleine prijs voor een zo belangrijk democratisch recht.

IngeR68

IngeR68

24-01-2021 om 11:37

AnneJ schreef op 24-01-2021 om 11:17:

Flauw Slofje, het gaat natuurlijk niet om mensen die fysiek aanwezig moeten zijn, het gaat om mensen die thuis zouden kunnen werken. En dat is al lastig genoeg want sommigen zijn er echt heel erg klaar mee en houden het thuis niet vol. Maar het levert wel extra besmettingen op.

Je ziet het aan de cijfers. Die dalen wel maar zeer, zeer, langzaam. Je hebt niet veel uitwijkmogelijkheid. En daar dan een verkiezing overheen gooien.

Gelukkig is het niet aan jou om te bepalen waar mensen werken en of de verkiezingen door gaan.

Niet flauw, AnneJ, ik leg je uit hoe het er aan toe gaat in de praktijk. Het lijkt er nogal op dat je zonder de situatie te beoordelen dingen nogal in het negatieve trekt.

Vanmorgen de viroloog Marc Bonten gezien in WNL? Daar word je pas verdrietig van. Maar goed, de boodschapper enzovoort.

https://www.vn.nl/verkiezingen-uitstellen/

"Een doorslaggevend argument lijkt mij de ongelukkige timing: uitgerekend in de week van de verkiezingen zou de pandemie in Nederland zijn hoogtepunt kunnen bereiken, waardoor veel mensen zich niet veilig zullen voelen te gaan stemmen. Hoe kunnen politieke partijen in redelijkheid verwachten dat burgers wellicht nog vele weken en misschien wel maanden gebukt zullen gaan onder de avondklok, bezoekbeperkingen, sluiting van scholen, theaters en horeca en andere beklemmende maatregelen, en op 17 maart wel massaal naar het stembureau zullen komen?"

AdHombre schreef op 24-01-2021 om 10:56:

Ziet niemand de parallel met de VS? 

Ad, ik heb je bericht een paar keer gelezen, maar snap niet welke parallel je trekt, of wat je probeert te zeggen. 

Dat poststemmen makkelijker ongeldig kunnen worden gemaakt? Dat partijen met jonge aanhang ervan profiteren als de verkiezingen doorgaan? 

AnneJ schreef op 24-01-2021 om 12:17:

https://www.vn.nl/verkiezingen-uitstellen/

"Een doorslaggevend argument lijkt mij de ongelukkige timing: uitgerekend in de week van de verkiezingen zou de pandemie in Nederland zijn hoogtepunt kunnen bereiken, waardoor veel mensen zich niet veilig zullen voelen te gaan stemmen. Hoe kunnen politieke partijen in redelijkheid verwachten dat burgers wellicht nog vele weken en misschien wel maanden gebukt zullen gaan onder de avondklok, bezoekbeperkingen, sluiting van scholen, theaters en horeca en andere beklemmende maatregelen, en op 17 maart wel massaal naar het stembureau zullen komen?"

Maar we hebben toch juist al deze maatregelen om die piek te voorkomen? Bovendien mensen die zich overmatig zorgen maken kunnen toch een goed beschermend masker kopen?

AnneJ schreef op 24-01-2021 om 11:17:

Flauw Slofje, het gaat natuurlijk niet om mensen die fysiek aanwezig moeten zijn, het gaat om mensen die thuis zouden kunnen werken. 

Maar je hebt duidelijk geen idee hoeveel mensen NIET thuis kunnen werken.

(En de beleidsmakers ook niet echt, volgens mij.)

De avondklok wordt niet voor niets ingezet. Er is nog teveel gaande. Bovendien komt het Britse virus er aan dat nu volgens de berichten (oa. Boris Johnson) besmettelijker is en meer doden gaat opleveren.

Denk dat hooguit een enkeling die dat toch al doet met een chirurgisch masker in het stemlokaal komt.

En dat doe je. Je bekijkt het vooral voor jezelf, hoe je zelf veilig kunt stemmen. Verder is de besluitvorming aan de politiek.

Stembureaus zijn niet per se druk

Ik heb verschillende keren op stembureaus gezeten en daar is het echt niet de hele dag druk. Als stembureaulid moet je soms best wel wat moeite doen om niet in te kakken. Als er veel met post en/of volmachten wordt gestemd, en er meerdere dagen gestemd kan gaan worden, zitten we (ook ik heb me aangemeld) ons waarschijnlijk urenlang te vervelen. Onder normale omstandigheden zou ik zeggen: 

  • Kies een stembureau waar je naarbinnen kunt kijken (grote ramen)
  • Kies een stembureau dat een wat kleiner bedieningsgebied heeft (bijv. niet het stadhuis maar een buurthuis in een wat kleinere wijk)
  • Ga niet in de ochtend
  • Ga niet rond lunchtijd
  • Ga niet rond einde school
  • Ga niet rond einde werkdag
  • Ga niet vlak voor sluiting

Juist de uurtjes tussen de bovenstaande piekmomenten, zakt het meestal in. Ik zou zelf rond half vijf of rond half acht gaan. Als je bereid bent desnoods even buiten te wachten, een mondkapje opzet (met filter? Of 2?) en je precies lang genoeg binnen blijft om je bolletje rood te kleuren, lijkt het risico me bijzonder klein. Nee, niet nul inderdaad. Maar voor degenen die het risico echt niet willen lopen is er dus de post en de volmacht. Juist oudere mensen zijn vaak bijzonder gemotiveerd om te stemmen. Waarom zouden die geen oplossing kunnen vinden? Ik vind dat ergens ook getuigen van het miskennen van het probleemoplossend vermogen van deze groep.

Overigens zijn er best redenen om alsnog de verkiezingen op een iets later tijdstip te doen. Maar de veiligheid van, en je eigen veiligheid in, het stembureau lijken mij persoonlijk goed te waarborgen.

Ditmaal zijn er deels andere stemlocaties gekozen, gebouwen die als doorlooplocatie kunnen fungeren. Er is volop aandacht voor de actuele omstandigheden. Het stemmen uitstellen lijkt me een slecht plan voor het besturen van het land. Wie niet zelf wil gaan machtigt iemand, wie boven de 70 is stemt desgewenst per post.

Ook als de vaccinaties door velen zijn ontvangen, is dat pas een deel van de oplossing. Gevaccineerd kun je ook besmet raken en/of wellicht een ander besmetten. Het is een stapje in de gewenste richting, mee niet. Heb trouwens vanmiddag vaccinatie 1 gekregen. bijzonder moment. Ik ben graag een klein deel van de oplossing - helaas zijn er ook heel wat mensen die deze mogelijkheid afwijzen om uiteenlopende redenen. 

Oh ja, ik heet nu Wilgenkatje! Of Bromvlieg, ik heb nog wat ruzie met de werkwijze alhier. Dat uitroepteken staat er per vergissing. terwijl ik zelden schreeuw  tegenwoordig  

AnneJ schreef op 24-01-2021 om 10:56:

Het staat gewoon in de krant Slof dat vergeleken met de 1e lockdown meer mensen toch fysiek naar hun werk gaan, soms afgedwongen door werkgevers, en dat dat niet de bedoeling is en minder daling van de besmettingscijfers oplevert.

Ik reken gewoon consequent door.

Je kunt ook denken, laat maar, we zien het wel, ik ben al voorzichtig, het risico is klein. Prima, we hebben het toch uitbesteed hoe daarin gekozen wordt. Dus al teveel wroeten heeft voor jezelf geen zin.

Toch is het geen onzinnige gedachtenexcercitie om je voor te stellen hoe dat virus zich verplaatst en kansen krijgt. Door wat we doen of laten.

Weer schrijf je schijn-tegenstellingen op. Je stelt je nogal als een martelaar op, dat is wat het zo ingewikkeld maakt om inhoudelijk te reageren op je input. 

"Ik reken gewoon consequent door. Je kunt ook denken, laat maar, we zien het wel, ik ben al voorzichtig, het risico is klein" > ik reken ook gewoon consequent door. En ik denk niet 'laat maar'! Daarmee frame je iedereen die niet denkt als jij als onverantwoord en laks. Ik denk: met de juiste aanpak kan stemmen goed. 

En dan sluit je ook nog zogenaamd netjes af met de zalvende suggestie om eens na te denken over 'onszelf' en wat we doen en laten.  ... Je bedoelt dat jij de enige bent die in een miljoen postings in 2020 hebt laten zien dat je nadenkt over het virus en wat je wel en niet moet doen?! Hou toch op zeg. 

gr Angela

https://www.destentor.nl/nijmegen/kabinet-moet-verkiezingen-uitstellen-als-besmettingscijfers-niet-snel-enorm-omlaag-gaan~a411194e/

"NIJMEGEN - Het kabinet moet overwegen de verkiezingen van half maart uit te stellen als de besmettingscijfers niet rap fors omlaag gaan. De huidige lockdown kan pas worden opgeheven als het aantal dagelijkse besmettingen onder de duizend zit.

Voor de komende verkiezingen is al besloten het stemmen over meerdere dagen te verspreiden, extra coronamaatregelen te nemen in de stembureaus en het stemmen per machtiging makkelijker te maken. ,,Het is nog geen half maart, maar onder de huidige omstandigheden zou het zeer onverstandig zijn om verkiezingen te houden.’’

Het onderwerp zal vast nog wel vaker in het nieuws komen de komende tijd.

AnneJ schreef op 24-01-2021 om 22:03:

https://www.destentor.nl/nijmegen/kabinet-moet-verkiezingen-uitstellen-als-besmettingscijfers-niet-snel-enorm-omlaag-gaan~a411194e/

Het onderwerp zal vast nog wel vaker in het nieuws komen de komende tijd.

Als je het artikel goed leest, AnneJ, zegt de geïnterviewde dat het versoepelen van maatregelen niet aan de orde is nu. Maar stemmen mogelijk maken met alle slimme oplossingen is niet 'versoepelen van de maatregelen'. Deze meneer doet hetzelfde als jij: verkiezingen als kop van jut maken alsof het een of ander voetbalwedstrijd of collectief leuk evenement is wat we best kunnen uitstellen. Ik ben het hiermee eens:  https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/22/stel-de-tweede-kamerverkiezingen-welniet-uit-a4028792:  "We komen nu op een fundamenteel punt. Is ons ‘hoogste democratische goed’ net als andere activiteiten, zoals sporten en winkelen? Of behoren verkiezingen toch tot een andere categorie? Omdat ze gaan over de legitimiteit van macht, invloed voor iedere burger en bovendien grote symbolische waarde hebben voor wie we zijn als land.”

gr Angela

In een pandemie is niets heilig. Alles is onderhandelbaar.

Natuurlijk zijn er voors en tegens om de verkiezingen door te laten gaan.

Tja dat Red Team houdt hek liefst alles dicht tot sint juttemis. Gelukkig heeft er nog nooit iemand van het kabinet naar ze geluisterd. Als we pas kunnen versoepelen met 1000 besmettingen dan kunnen we wachten tot mei,  schat ik zo in. 

Ik ben het overigens erg eens met twee dingen: het testen mag veel pro actiever en er moet een crisismanager komen die niet politiek gebonden is en ook geen medicus, maar iemand van politie, defensie of een bedrijf  die gewend is om crisissituaties te handelen.

https://www.nporadio1.nl/binnenland/29170-hubert-bruls-maak-briefstemmen-eventueel-voor-het-hele-land-mogelijk

"Wanneer er over een aantal weken geconcludeerd moet worden dat ook rond 17 maart alles nog dicht zit, zou dat mogelijkerwijs veel mensen weerhouden om überhaupt naar de stembus te gaan. In zo'n geval vindt Bruls, ook voorzitter van het Veiligheidsberaad, dat de mogelijkheid om per brief te stemmen uitgebreid moet worden. Nu is dat alleen mogelijk voor Nederlanders boven de 70. "Dat vind ik nog wel een punt. Ik vind dat iedereen op zijn minst het gevoel moet hebben dat hij of zij kan gaan", zegt hij."

https://www.nu.nl/buitenland/6109944/portugese-president-herkozen-bij-nationale-verkiezingen.html

Er was slechts een iets kleinere opkomst bij de presidentsverkiezingen, ondanks een verschrikkelijke piek in coronabesmettingen, zieken en doden, en gisteren is de zittende president dan ook herkozen.

Voor de verkiezingsdag waren al een kwart miljoen stemmen opgehaald in verzorgingshuizen en bij mensen thuis die in quarantaine zaten door personeel in beschermende pakken waarna de post een paar dagen was blijven liggen om besmetting te voorkomen.

Ideetje? Kan ook in Nederland. Meer per brief stemmen en stemmen laten ophalen.

Daar zeg je wat AnneJ; hoe moet je stemmen als je in quarantaine zit? Je moet wel iemand in de buurt hebben die je kunt machtigen (en die je dus zodanig vertrouwt) en dan ook nog zorgen dat het op een veilige manier gaat.

Overigens gehoord bij de bakker dat er niet lang voor mij een klant langs kwam die zei: "O, ik kom even snel twee halfjes halen, want ik heb corona" ?!?!?! En die kwam dan ook net uit de supermarkt zetten. Je snapt het toch niet hè?

Medewerker was geschrokken, maar durfde niet echt wat te zeggen en heeft daarna meteen langdurig de handen gewassen.

Er is zeker nog wat meer aansluiting mogelijk. De contactonderzoekers en uitslagenuitdelers zouden met mensen kunnen doornemen wat ze dan te doen staat en bespreken hoe logistieke problemen als boodschappendoen opgelost kunnen worden.

Bel het Rode Kruis als je niemand hebt die die boodschappen voor je kan doen.

En hopelijk heeft de bakker ook om luchten gedacht.

Tav

Tav

26-01-2021 om 14:32

Nu hoor je weer dat de eindexamens misschien niet doorgaan. Dan kan mijn zoon het wel schudden.

https://www.groene.nl/artikel/open-die-schooldeuren-zo-snel-mogelijk

Nee, het komt niet door te volle klassen en kinderen die geen afstand houden. Het komt door de ouders die op het schoolplein met elkaar kletsen.

Een pleidooi om de scholen te openen. Zonder hangouders op het plein.

https://www.groene.nl/artikel/wachten-na-de-prik

Voorzorg bij vaccinatie. Bij een bekende doorgemaakte reactie op medicijnen of vaccins overleg met je huisarts of allergoloog. Met andere allergieën, wacht een half uur na vaccinatie ter plaatse.

https://www.lc.nl/friesland/heerenveen/Bij-Coronapoly-heet-de-start-Wuhan-26431996.html

Geen Monopoly maar Coronapoly. Hopelijk gaan ze het snel uitventen. Leuk spel om nog jaren plezier van te hebben. En fantastisch bedacht!

IngeR68

IngeR68

27-01-2021 om 16:55

Er is een motie ingediend om stemmen per post voor iedereen mogelijk te maken: https://www.eerstekamer.nl/motiedossier/35654_j_motie_nicolai_pvdd_c_s

Geweldig. Volgens Ollongren kon het niet maar zo wordt het misschien toch een optie. 2 Februari wordt de motie behandeld zie ik.

We hadden al met zoon besproken dat hij anders voor mij en dochter zou gaan stemmen. Maar dit is nog beter. Want het ziet er niet goed uit met de besmettingen.

De motie vraagt te onderzoeken of bij uitstel van de verkiezingen de wet met spoed kan worden aangepast. Echter:

https://www.gelderlander.nl/politiek/verkiezingen-kunnen-doorgaan-in-tenten-en-drive-throughs~a92d51f5/

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.