Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Colonial 'hangover'


Pita

Pita

22-11-2014 om 03:26

ervaring regenboogpieten

Vorig jaar was er op dit discussieforum ook al een hele discussie over dat kinderen regenboogpieten echt niet leuk zouden vinden. Het zou al eens eerder uitgeprobeerd zijn en een grote mislukking zijn geweest, huilende kinderen en zo. Dit verhaal was ook in andere media te lezen.

Ik vond het toen al een vreemd verhaal. Kan met niet voorstellen dat kinderen pieten met een andere kleur gezicht vreemd zouden vinden, mits je het serieus en goed aanpakt. Inmiddels heeft Henk Boeke ook een artikel op OOL geschreven waarin hij uitlegt waarom regenboogpieten voor kinderen geen enkel probleem zijn.

Maar nog steeds duikt het verhaal op dat kinderen alleen "echte" Pieten leuk zouden vinden.

Nou, ik heb een kind nog middenin de gelovige leeftijd. Vorig jaar was kind zes jaar en ging naar het Sinterklaasfeest op het werk van vader. Een internationaal bedrijf, Amerikaans moederbedrijf, Europees deelbedrijf, heel veel internationale "kenniswerkers" uit allerlei landen en met voertaal Engels op de werkvloer. Bedrijf zorgt goed voor de medewerkers. Het Europese bedrijf is gevestigd in NL en ze proberen gezellig met de Nederlandse cultuur mee te doen. (Tot op zeker hoogte, want er worden goede warme maaltijden bij de lunch geserveerd voor een lage prijs, medewerkers hoeven geen zakjes met boterhammen mee te nemen.) Er werd een groot Sinterklaasfeest georganiseerd voor de kinderen met hun ouders. Met een echte Sinterklaas. En kadootjes. Maar ja, internationaal bedrijf, dus Zwarte Pieten kan echt niet. (Echt, in een internationale context is meteen duidelijk dat niet uit te leggen is waarom Zwarte Piet een goed idee zou zijn.) Er waren dus regenboogpieten. Nog functioneel ook, want toen er kadootjes uitgedeeld werden moest leeftijdsgroep 2-4 mee met de rode pieten, 4-6 met de groene, 6-8 jaar met de blauwe, zoiets. Ik benieuwd hoe mijn kind van 6 jaar dit zou vinden, toch een leeftijd dat dit soort dingen gaan opvallen en kinderen vragen gaan stellen. Nou, geen enkel probleem. Hartstikke leuk. En zo gauw het om kadootjes gaat, valt alle eventuele twijfel sowieso in het niet, haha. Het is toch ook erg een feest van de hebzucht.

En dan dit jaar. 7 jaar en nog steeds erg gelovig. Het Sinterklaasjournaal. Kind lacht zich een breuk om de clownspieten!

De intocht in Amsterdam. Veel zwarte pieten, enkele roetveegpieten. Van heel dichtbij, we stonden meteen tegen het hek, pieten gaven handen, pepernoten, maakten een praatje. Niets gehoord over de roetveegpieten. Maar kind vond een ding toch wel heel vreemd: de Pieten met regenponcho! Dat vond hij toch zo merkwaardig! Het regende, en sommige Pieten hadden zo'n dunne wegwerp doorzichtige gekleurde regenponcho aangetrokken...

Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2014 om 11:05

Pita

Ik was vroeger zo'n 'vakkundige' ouder van gelovige sint-kinderen, dat ik ze vermoedelijk alles wijs had kunnen maken zonder ze van hun geloof te laten vallen, maar daar ging het mij niet om. Zonder commentaar en sturing van ouders zijn er wel degelijk kinderen die moeite hebben met andere pieten dan de traditionele. Zélfs als je het middenin de Bijlmer zou vragen.

creabea

creabea

22-11-2014 om 20:06

gekleurde pieten

Verhalen over kinderen die gekleurde pieten niet leuk vinden, hoor ik eigenlijk echt alleen van fanatieke zwartepiet aanhangers. Mijn vermoeden bij hen is toch dat ze voor de buis hun ongenoegen laten blijken over de veranderingen, en dat die kindertjes dat toch oppikken. Hier in huis met onze 5-jarige geen enkel probleem met anders gekleurde pieten. Hij neemt zonder enig probleem het verhaal van het sinterklaasjournaal over, en zegt dat blauwe pieten in het water zijn geweest, groene pieten in het gras hebben gerold en witte pieten nieuw zijn. Vandaag heeft ie een blauw pietje getekend en een bruine sinterklaas.

vlinder72

vlinder72

22-11-2014 om 22:10

Nou, Crea Bea

Ik ben een groot voorstander van gekleurde Pieten. Ik heb in het bij zijn van mijn kinderen nog nooit iets negatiefs gezegd.

Mijn vijf jarige vind het Sinterklaasjournaal erg leuk maar bij de intocht in het dorp zag hij Pieten en zei toen dat dat echt de echte Pieten waren. Dus hij snapte wel dat die Pieten in het pIetenhuis neppers waren. Die werden Piet omdat de echte pieten verdwenen waren. Dat was prima maar hij wil toch de echte Pieten ook zien. En dan vooral pietje Paniek. Zou hij gekleurde Pieten accepteren? Vast wel. Ik heb ze alleen nog nergens gezien. Vandaag in het winkelcentrum tientallen pIeten maar allemaal met een bruine kleur.

Mijn oudste zoon was 4 bij de aflevering met de regenboogpieten (2006 was dat toch?) dat accepteerde hij zonder problemen maar die Pieten kregen onderweg een andere kleu. Dat was blijkbaar toch anders.

Barvaux

Barvaux

22-11-2014 om 22:18

clownspieten

Ik heb het verhaal niet goed gevolgd dus weet en snap het hoe en waarom niet van de clownspieten maar zijn die er nog of niet? Waren die bij de intocht of niet? Zo ja; slecht idee...

Pita

Pita

22-11-2014 om 22:34

clownspieten en "echte pieten"

De clownspieten zijn een verzinsel van het Sinterklaasjournaal.
De echte Pieten zijn weg met de boot. De burgemeester van Gouda heeft Opa Piet gehaald uit Spanje om nieuwe Pieten op te leiden. Dat kunnen allerlei mensen zijn en dat zijn het ook: een arts, mensen met een Limburgs accent, een wethouder, etc., en drie clowns. Die daarmee "clownspieten" worden. Mijn kind moet erg om ze lachen.
Het is dus puur een verhaallijn in het Sinterklaasjournaal.

Het feit dat kinderen het hebben over "echte pieten" of "niet echte pieten", komt dus ook door het Sinterklaasjournaal.

oke

Dus, als we vanaf vandaag Sinterklaas als jonge man zonder baard en in een blauw pak door het leven sturen, dan zien volgens jullie de kinderen het verschil ook niet. En de kinderen die wel wat opvalt, die zijn natuurlijk opgestookt door hun ouders.

Waarschijnlijk wel

Over het algemeen is het ook zo dat als ik een kleuterklas binnenloop en daar ter plekke mij ga staan omkleden tot Sinterklaas, ik dan Sinterklaas ben.

Dat past namelijk bij het magisch denken van het kind. Dus met een goed verhaal geloven kinderen alles.

Kinderen die jonger zijn (1.5/2.5 jaar) zien de mens achter de verkleedkleren. Ik ken genoeg kindjes die heel hard papa naar Sinterklaas riepen op die leeftijd. Want die kinderen hoorden papa praten en zagen papa lopen en zagen niet Sinterklaas. En diezelfde kinderen zagen vanaf een jaar of drie hun vader niet meer onder de verkleedkleren maar gewoon Sinterklaas.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-11-2014 om 11:32

De verandertruc

Je kunt kleuters nog heerlijk foppen in dit opzicht, dat is een bekend fenomeen. Toch denk ik dat de kleuters die al wat meer bewust zijn het toch echt wel doorhebben als een Sint opeens zichtbaar jong en baardloos zou zijn. Die komen thuis met 'Mamma, waarom had die Sint geen baard?'.

Gemekker om niks

Kaaskopje: Eigenlijk vind ik de riedel die je doet in #151 te stuitend voor woorden, dat je het allemaal niet zo kwaad bedoelt vind ik helemaal geen excuus, maar dat aspect laat ik maar even.

"Kijk realistisch naar wat Zwarte Piet nú is"
Ja. Precies. En doe dat nou niet vanuit jouw kaaskoppperige perspectief. De wereld is groter dan jij bent en ook groter dan Nederland. Jij en de overige kaaskoppen zijn niet de maat der dingen. Zwarte Piet is een curieuze en uitzonderlijke lokale gewoonte die in het bredere perspectief van de beschaafde westerse wereld als beledigend en smakeloos wordt gezien.

Het verzoek is om daar gehoor aan te geven en piet te ontzwarten.
Kliene moeite, groot plezier.

"Ik ben het trouwens niet eens met dat kinderen er niet mee zitten dat Piet een andere kleur heeft."
Ook dit is gedreins om niks.
Klaas en Piet zijn geen natuurverschijnselen maar een product van een een ingefluisterd verhaal. Doe niet zo kinderachtig, zeur niet zo en verander het verhaal een ietsiepietsie. Niet jammeren over zielige kindertjes zolang je zelf die kindertjes wijsmaakt dat piet zwart moet zijn.

Makkers staakt uw wild geraas

Ik vond het en mooie tekst in Amsterdam.

Als we nu eens het volgende besluiten:
- Zwarte Piet heeft net zoveel met slavernij te maken als sinterklaas met de katholieke kerk: niets.
- Het synoniem voor knecht is niet 'slaaf';
- Er zijn mensen die gevoelig reageren op de huidskleur van een Zwarte Piet, omdat zij zelf hun bruine huidskleur daarmee associëren, of omdat kinderen dat doen.

Om aan die gevoeligheid tegemoet te komen zijn er een aantal mogelijkheden:
- Zwarte Piet wordt echt een figuur die anders is, dus met gouden oorbellen, vreemde hoed met pluim erop etc.;
- een eventuele associatie wordt met humor beantwoord, zoals oude mannen met baarden kunnen lachen als ze voor sinterklaas worden aangezien;
- om elke associatie ook maar in de verste verte te vermijden krijgt Piet alle kleuren die mogelijk zijn.

Discriminatie, zoals racisme en seksisme kun je proberen te bestrijden. Gevoeligheid voor discriminatie is veel lastiger op te lossen. Zie Trouw van afgelopen zaterdag, het artikel van Wim Boevink ove 'Het shirt van Matt'. Matt Taylor heeft er met zijn team voor gezorgd, dat een landingsvoertuig na 10 jaar kon landen op een komeet die 500 miljoen kilometer van ons vandaan door de ruimte suist. Op de dag van de landing verscheen hij voor de pers met een T-shirt dat door zijn vriendin was gemaakt. Bij nadere beschouwing was het t-shirt gemaakt van een stof, waarop schaarsgeklede dames stonden. Gevolg: de discussie op twitter etc. gaat over het T-shirt en Matt Taylor moet publiekelijk het hoofd buigen en excuses gaan maken. De associatie van de strijdende feministen lag dus op het T-shirt. Het is maar waar vrouwen (minus de vriendin die het t-shirt maakte) op willen letten.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

23-11-2014 om 13:39

Miriam

Het staat je vrij om van mening te verschillen. Ik heb in de gaten dat dit onderwerp voor jou gevoelig ligt. Niet dat ik er huilend van in bed lig, maar ik zou het wel sympathiek vinden als je in het algemeen je woorden eens zo zou kiezen zoals je ze zelf zou willen horen van een ander. Je verwijt mij smakeloosheid wat Zwarte Piet betreft, dat onderwerp ligt blijkbaar gevoelig voor jou en ik denk te weten waarom, maar hoe kan ik je serieus nemen als je jan en allemam op de botte manier die je eigen is toespreekt? Ook al ben ik het niet met je eens, blijf ik toch beleefd tegen je. Ik ben je kind niet, maar je leeftijdsgenoot.

Als ik in discussie zou raken met Quinsy Gario, stel even dat..., dan zou ik het gesprek ook beleefd en respectvol met hem voeren, maar wel eerlijk zeggen wat ik ervan vind.

Heb het eens niet over jou

" Je verwijt mij smakeloosheid wat Zwarte Piet betreft"
Nee. Ik had het niet over jou.
Hou zelf ook eens op om het voortdurend over jou te hebben. Zo belangrijk ben je niet. Het scheelt je bovendien een onterecht gekwetst gevoel.
Nou ja, tenzij de kern van je geborneerd daar in zit dat je het vervelend vindt dat het niet over jou gaat. Mocht dat niet zo zijn, hou dan op met zeuren.

Nog eens:

Zwarte Piet is een curieuze en uitzonderlijke lokale gewoonte die in het bredere perspectief van de beschaafde westerse wereld als beledigend en smakeloos wordt gezien.

Het verzoek is om daar gehoor aan te geven en piet te ontzwarten.
Kliene moeite, groot plezier.

Mirjam

Je kunt ook blijven herhalen: Sinterklaas en Zwarte Piet is een lokaal gegroeid kinderfeest dat inmiddels tot de culturele tradities van Nederland hoort. En dan uitroepen: accepteer dat nou eens.

Waarom zou 'de rest van de wereld' nu ineens de norm worden? De
Schotten blijven ook in rokjes lopen?

Verandering van een culturele traditie die zozeer gebaseerd is op 'een verhaal', is best mogelijk. 'Het verhaal' kan veranderen en het is ook voortdurend veranderd. Door boekjes, liedjes, en tegenwoordig is de TV leidend in de veranderingen van het verhaal. Ik word er alleen helemaal niet vrolijk van als een verandering afgedwongen wordt door dreiging met 'anders ben je een racist'.

Haal die hele zware beschuldiging (ik vind: "jij bent een racist" een zware beschuldiging), houd het bij jezelf ("ik kan er niet tegen als mijn kind een donkere meneer met Zwarte Piet aanspreekt) en dan krijg je een ander gesprek, waardoor veranderingen mogelijk worden.

Tsjor

Jemig

"Sinterklaas en Zwarte Piet is een lokaal gegroeid kinderfeest dat inmiddels tot de culturele tradities van Nederland hoort. En dan uitroepen: accepteer dat nou eens."
Dat kan op het schoolplein als je 12 bent.

"Waarom zou 'de rest van de wereld' nu ineens de norm worden? "
Omdat we daar bij horen. Omdat we samen normen hebben. Omdat we ons in alles met elkaar vergelijken, aan elkaar aanpassen en die strategie ook op anderen toepassen. We zijn geen curieuze uithoek in een klein holletje waar niemand op let en die het verder van niemand hoeft te hebben.

Voor het overige raad ik je aan de hele discussie nog eens over te lezen.
Als je nu alsnog aankomt met de suggestie de zware beschuldiging van racisme uit de discussie te houden, dan heb je al die tijd niet geluisterd.

miriam

"Zwarte Piet is een curieuze en uitzonderlijke lokale gewoonte die in het bredere perspectief van de beschaafde westerse wereld als beledigend en smakeloos wordt gezien"

Oh ja? Mag ik even de cijfers zien van de onderzoeken die daarnaar gedaan zijn?

Geef me geduld

Ook voor jou Jippox het advies om nog eens de discussie door te nemen.
Je hebt niet geluisterd, gelezen, opgelet. Je kunt ook terug naar #152 en na lezing en zonder verder onderzoek aannemen dat je bijvoorbeeld al in Amerika niet hoeft aan te komen met een _zwarte_ piet. Je hoeft je niet eens te verdiepen in het waarom daarvan.

Mijn verwondering blijft: Wat heb je meer nodig om zo'n eenvoudige aanpassing te doen, piet heeft zo een andere kleur, dan beleefdheid?

Wat is er in godsnaam zo ingewikkeld?

creabea

creabea

23-11-2014 om 15:03

eenvoudige aanpassing

die wordt nu toch al gedaan? Zo langzamerhand worden de pieten minder zwart (kijk voor de grap eens naar de clips van Piet Pablo van de Zwarte Pieten Stijl.Elk jaar veranderen daarin de pieten een beetje.) De aanpassing moet alleen voorzichtig plaatsvinden, elk jaar een beetje.

Het is wel waar dat in het buitenland zwarte piet héééél anders wordt bekeken. Dat hoor ik tenminste van vrienden en kennissen in het buitenland, ze zeggen allemaal dat zwarte piet niet valt uit te leggen. Op de vrienden in Afrika na dan, daar schijnt het weer leuk gevonden te worden

En natuurlijk ziet een kleuter het wel als Sinterklaas ineens een jonge vent is. Maar mits daar een goed verhaal bij verteld wordt, komt zelfs dat wel goed (de oude sinterklaas was doodgegaan en nu is er een nieuwe, zoiets). En een kind ziet ook wel het verschíl tussen een blauwe en een zwarte piet, ik denk niet dat het kind dat heel veel uit maakt. Hooguit dat het sputtert net als wanneer je een nieuwe auto koopt (maar ik vond die oude zo leuk!). Als een kleuter voor de tv roept:"ik vind die witte pieten niet leuk, die moeten terug naar waar ze vandaan komen" dan klinkt mij dat tamelijk ingefluisterd in de oren, eerlijk gezegd!

de rest van de wereld

"Waarom zou 'de rest van de wereld' nu ineens de norm worden? "
Omdat we daar bij horen. Omdat we samen normen hebben. Omdat we ons in alles met elkaar vergelijken, aan elkaar aanpassen en die strategie ook op anderen toepassen.'

Dat vind ik wel een zeeer ruim denkraam. Er is geen sprake van wereldwijd 'samen normen hebben'. De cultuurnormen verschillen per land enorm en blijken vaak onoverbrugbaar. Als we dat 'samen' zouden moeten doen, wie gaat die regels dan stellen? De VN?

Dan naar zwarte Piet. Nee, logisch zeg, dat je daarmee niet moet aankomen in Amerika, pijnlijke geschiedenis over vele jaren die ook nu nog niet voorbij is.
In Nederland zijn echter heel wat niet-witte mensen die geen moeite hebben met zwarte Piet, daarover is in de media al heel wat geschreven. Als alle in Nederland verblijvende niet-witte mensen eensgezind schande zouden roepen, zou ik het een ander verhaal vinden. Maar als er iets helder is, dan is het de verdeeldheid.

Ik vraag me af hoeveel het verkleuren van zwarte Piet gaat helpen. Er komt alleen maar veeeel meer gedoe van. Mensen die hardnekkig vasthouden aan zwart of juist veelkleurig, kinderen die moeten worden opgevoed met het juiste (volgens hun ouders) type Piet, dat wordt stammenstrijd tot in lengte der jaren met vechtpartijen zoals in slechte momenten van Ajax/Feyenoordhooligans.

Nee, dan moet we echt Sinterklaas maar laten vervangen door die suffe Hohoho-kerstman. Zoals de 'rest van de wereld'

Het Sinterklaasjournaal heeft een nobele taak.

Barvaux

Barvaux

23-11-2014 om 15:33

vaagje

Maken in Amerika mensen die klein zijn zich druk over de dwergen die de Kerstman helpen (en ja dit is een serieuze vraag).

creabea

creabea

23-11-2014 om 16:24

bromvlieg

"Nee, dan moet we echt Sinterklaas maar laten vervangen door die suffe Hohoho-kerstman. Zoals de 'rest van de wereld' "

Haha, daar heb je een punt!

de druk opvoeren

Creabea:"Dat hoor ik tenminste van vrienden en kennissen in het buitenland, ze zeggen allemaal dat zwarte piet niet valt uit te leggen. "
Zo is dat. We slaan een volkomen modderfiguur met die Piet. Daar hoef je je niet altijd wat van aan te trekken, maar het is moeizaam om dat juist op dit terrein te doen. We hebben namelijk ook nog wel eens wat te zeggen over andere landen, of doen mee met druk uitoefenen om misstanden te veranderen.

Bromvlieg:"Dat vind ik wel een zeeer ruim denkraam. Er is geen sprake van wereldwijd 'samen normen hebben'."
Dat is er wel (vastgelegd in diverse verdragen bovendien), maar het is er zeker voor die dingen die we in de geschiedenis delen. De invoering en de afschaffing van de rassenwetten in het westen, horen tot die gedeelde geschiedenis. Het is niet zomaar Amerikaanse of Zuid Afrikaanse geschiedenis, al is het maar omdat er ook vanuit Nederland veel druk is uitgeoefend om een einde aan die praktijken te maken.

"De cultuurnormen verschillen per land enorm"
Ja, maar binnen de westerse wereld niet en zeker die over discriminatie niet. Dat we daar (over mensenrechten in het algemeen) min of meer gelijk over denken, hoort tot dat wat we westerse beschaving noemen.

Bromvlieg:"In Nederland zijn echter heel wat niet-witte mensen die geen moeite hebben met zwarte Piet,"
Dat is geen argument. Het gaat niet over 'meeste stemmen gelden' maar over bescherming van minderheden. Het gaat erover dat iemand zegt 'ik krijg er een naar gevoel van'. Dan zeg je 'sorry, zo had ik het niet bedoeld, ik zal het veranderen in het vervolg'. Meer is niet nodig.

Bromvlieg:"Er komt alleen maar veeeel meer gedoe van. Mensen die hardnekkig vasthouden aan zwart of juist veelkleurig, kinderen die moeten worden opgevoed met het juiste (volgens hun ouders) type Piet, dat wordt stammenstrijd tot in lengte der jaren met vechtpartijen zoals in slechte momenten van Ajax/Feyenoordhooligans."
Die mensen zijn toch niet goed bij hun hoofd? We mogen toch hopen dat het buitenland de druk op ons land opvoert als Wilders inderdaad probeert zijn Zwarte Pietenwet er door te drukken? Het is toch vreselijk gevaarlijk om je te schikken naar hooligans?

Symbool van discriminatie

Barvaux, er is inderdaad een actiegroep (of zelfs meerdere) die zich verzet tegen het gebruik van mensen met dwerggroei in karikaturale rollen.
Niet alleen in Amerika trouwens. Dit soort (mensenrechten)actie werpt zich per definitie op de hele westerse wereld.

Maar er bestaat geen geschiedenis van systematische uitsluiting, compleet met wetgeving, bordjes (niet voor zwarten) en lynchpartijen. De dwerg van de kerstman is dus ook geen symbool van zoiets.
Zwarte piet is dat wel van de Jim Crow wetten.

Het wordt nog wel wat zo.

Mirjam, ik citeer even het citaat dat je aanhaalde:
'9. Niet alle voorstanders van kleurverandering zijn allochtonen. Niet alle tegenstanders van kleurverandering zijn racisten.

Maar nu zouden alle tegenstanders van kleurverandering wel aanhangers zijn van de Jim Groce-wetten. En dus racisten, die willen uitsluiten etc. etc. Zelfs als je in de geschiedenis tegenstander ervan was, als die wetten jonger zijn dan Sinterklaas (hoe vreemd kan de geschiedenis gaan).

Amerika hoeft Sinterklaas en Zwarte Piet niet in te voeren, Nederlandse mannen hoeven geen rokken te dragen, en de kerstman komt er bij ons voorlopig niet in.

Hier ben ik het met je eens: 'Het gaat erover dat iemand zegt 'ik krijg er een naar gevoel van'. Dan zeg je 'sorry, zo had ik het niet bedoeld, ik zal het veranderen in het vervolg'. Meer is niet nodig.'

Twee kanttekeningen daarbij: als de discussie zo begonnen was was het hele gesprek ook anders verlopen.

Tweede kanttekening: 'Ik krijg er een naar gevoel van' is niet zomaar een argument om ervoor te zorgen dat de ander iets verandert. Vergelijk het hoofddoekendebat: sommige mensen krijgen daar een naar gevoel van, omdat ze dat associëren met vrouwenonderdrukking. We hebben toch besloten dat de mensen die dat nare gevoel ervan krijgen dat nare gevoel maar moeten onderdrukken.

Ondertussen zijn er wel echte dingen aan de hand: slavernij bestaat nog steeds, er worden meisjes verhandeld, vrouwen worden echt onderdrukt, een vrouw die door de man wordt mishandeld, opgesloten en uitgehongerd moet van de IND het land uit als haar man binnen 3 jaar wil scheiden. Er zijn serieuze problemen in de wereld. Geen symbolische problemen, maar echte problemen.

Tsjor

Kinderfeestje

sjor, doe rustig aan, het is maar een kinderfeestje.

1: "Maar nu zouden alle tegenstanders van kleurverandering wel aanhangers zijn van de Jim Groce-wetten."
Jim Crow wetten bedoel je (Jim Groce was weer iemand anders)
Het is helemaal je eigen gedachte trouwens.

2: "Zelfs als je in de geschiedenis tegenstander ervan was, als die wetten jonger zijn dan Sinterklaas"
Zwarte piet is ook jonger dan Sinterklaas. Sinterklaas is zonder Piet ook een leuk feestje

3: "Twee kanttekeningen daarbij: als de discussie zo begonnen was was het hele gesprek ook anders verlopen."

De discussie is zo begonnen. Alleen viel het jou (en velen met jou) toen niet op. Bovendien ben je bijzonder licht geraakt en zie je aanval en belediging waar die niet is. Zie ook 1

4:"Vergelijk het hoofddoekendebat."

Nogmaals, het is maar een kinderfeestje. Er is geen sprake van botsende burgerrechten zoals dat in de hoofddoekenduscussie wel is (vrouwenrechten versus vrijheid van godsdienst).

5: "Ondertussen zijn er wel echte dingen aan de hand"
Precies.
Waarom maak je van dit kinderfeestje dan zo'n drama?

*bella*

*bella*

24-11-2014 om 11:48

ja kinderfeestje

En als dat kinderfeestje zo kwetst, dan lijkt het mij heel vreemd om niet aan te passen, al is zwarte piet me nog zo lief. Daarvoor hoef ik het kwetsende nog niet goed te snappen, ik snap wel meer niet.

klaar

Er zijn aanpassingen gedaan, en er is duidelijk uitgesproken dat sinterklaas & pieten niets met racisme te maken hebben. Daarmee is het dus klaar. Om je eigen woorden te gebruiken Miriam: het is maar een kinderfeestje, waarom maak je er zo'n drama van?
Wie nu nog door blijft zeuren en actievoeren valt wat mij betreft onder hooligans, en daar moet je je inderdaad niet naar schikken.

ik bedoel niet dat je je naar hooligans zou moeten schikken

(hoewel... er gaat heel wat gemeenschapsgeld naar de politie en ME die worden ingezet bij risicowedstrijden. Geld, óók van mensen die helemaal niks met voetbal hebben)

Ik bedoel dat deze discussie tot meer verharding gaat leiden. Naar groepen die hardnekkig zwarte danwel veelkleurige Pieten bij de Sint zullen voegen. Dat is een verharding zoals je onder waanzinnige hooligans ziet.

'Het is maar een kinderfeestje' is inmiddels net zo'n wezenloze opmerking geworden als 'voetbal is maar een spelletje'. Oké, objectief beschouwd is het dat wel, maar er hangt nu veel meer aan!

Niet tegen piet

Bromvlieg "Ik bedoel dat deze discussie tot meer verharding gaat leiden."
Dat is mogelijk. Maar dat lijkt me geen reden om het uit de weg te gaan. Je hoeft je als maatschappij niet te laten chanteren door een paar fanaten.

" Naar groepen die hardnekkig zwarte danwel veelkleurige Pieten bij de Sint zullen voegen. "

Veelkleurige pieten zijn een oplossing.
Zwarte Piet is een symbool van racisme (blackface/Jim Crow) zoals een hakenkruis een symbool van fascisme is. Een kruis zonder haken is geen hakenkruis, een piet zonder zwart is geen blackface.

"'Het is maar een kinderfeestje' is inmiddels net zo'n wezenloze opmerking geworden als 'voetbal is maar een spelletje'."

Maar dat is al een inzicht. De eerste minister die half lachend 'voetbal is nu eenmaal oorlog' zegt, moeten we nog tegenkomen. Ministers die stelling nemen tegen hooligans, zijn er wel.

Jippox:"Er zijn aanpassingen gedaan"
Nou, gedaan. Het is gaande en dat is goed, al heb ik niet de indruk dat dat overal al is ingevoerd.

"en er is duidelijk uitgesproken dat sinterklaas & pieten niets met racisme te maken hebben."
Blijft dat Blackface een symbool voor racisme is.
Niet handig, niet aardig, niet fatsoenlijk om dat te gebruiken.
Zeker niet voor een kinderfeestje.

Barvaux

Barvaux

24-11-2014 om 13:08

eerste aanpassingen

Ik vind het het ook tijd moet hebben, de eerste aanpassingen zijn gedaan en van mij mag het zo zijn dat er een stappenplan van vijf jaar komt van volledig zwart naar alle kleuren. Ik ben niet zo'n fan van de roetvegen al is het alleen maar dat er geen kind een schoorsteen heeft waar een mens door past

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.