Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Barvaux

Barvaux

18-08-2015 om 08:21

Cesar Millan: waarom zijn zoveel mensen tegen hem?


Evanlyn

Evanlyn

19-08-2015 om 12:46

dus

kwa houding dus een voldoende, maar blik moet erlangs en niet precies in de ogen, en je moet iets bestraffends roepen. Zoiets?

Inderdaad was er geen baasje te bekennen, slecht vind ik dat. Dat je zo'n hond eens los laat lopen vind ik prima, maar train hem dan om in de buurt te blijven in plaats van te vertrouwen op de oerinstincten van grommende moeders.

amare

Het was uiteraard niet serieus bedoeld. Ik sla/schop alleen als een hond echt zou dreigen mij of mijn kind te bezeren. Dan is het wat mij betreft ook geoorloofd (want zelfverdediging), is tevens het enige moment waarop ik een ander mens fysiek pijn zou doen trouwens.

Het waren gewoon twee incidenten die mij erg verbaasden. En die mijn ideeën over hondenbezitters in het algemeen helaas weer eens niet bepaald positiever hebben gemaakt…

Staat nog steeds de vraag: wat kun/mag je wèl doen om een hond waar je last van hebt weg te krijgen?

Evanlyn

Evanlyn

19-08-2015 om 12:58

die tanden

was ook niet serieus hoor. Het aankijken wel.

Barvaux

Barvaux

19-08-2015 om 13:01

Evanlyn

Het gaat om het staren, alles wat je deed was goed behalve het staren, je moet een hond nooit aankijken, doet Cesar ook niet.

Astrid

Astrid

19-08-2015 om 13:11

ruim

Ruime voldoende voor je houding en slim om tussen de hond en kind in te gaan staan of in elk geval ernaast. En een straffe, duidelijke stem kan een tweede extra optie zijn. Of een commando geven, als je geluk hebt gaat ie nog zitten en pootjes geven ook
Alleen echt nooit staren. Je moet uit de situatie, of je wilt, ook zonder gevaar, uit de situatie en niet de situatie een vervolg geven.

Evanlyn

Evanlyn

19-08-2015 om 13:14

Pootjes geven

Dàt ga ik eens proberen! Ik ben nu trouwens wat hond-vriendelijker dan toen, want de baby die toen in die buggy lag is nu een hondengek die alle honden uit de buurt uitlaat. En ik ben geen wijfje met nestje meer, want pubers kun je geen nestje meer noemen.

annie

annie

19-08-2015 om 13:40

dol op mijn hond

maar ik vind dat je een hond best fysiek kunt aanpakken, het zijn geen mensen. Fysieke taal begrijpen ze goed.
Ik zou het fijn vinden als mensen mijn kinderen zouden corrigeren als ze zich zouden misdragen en ik ben er niet. Zo vind ik het ook fijn als mijn hond gecorrigeerd wordt dan, en dat mag best wat fysieker.
Probleem vind ik juist eerder dat mensen vaak veel te lief reageren, ook op wangedrag van mijn hond.
Pijn doen is niet nodig. Maar als mijn hond aangepakt wordt omdat hij grenzen overschrijdt (handdoek bijv) is het oke als hem dat duidelijk wordt gemaakt. Maar ja niet iedere baas waardeert dat.
Nu let ik maar extra op mijn hond, door al te lieve reacties.

Hortensia

Hortensia

19-08-2015 om 13:50

opgevoede hond

Ik woon naast een bos waar ook veel joggers, paarden en fietsers komen. Ik heb een speciaal commando: als er een jogger, paard of fiets nadert geef ik dat en komt de hond naast me zitten. Ook voor de hond zijn eigen bestwil aangezien die nogal eens de gewoonte heeft in de weg te lopen

Aan de reactie van de ruiters, joggers en fietsers te zien is dat tamelijk uniek, om je hond zo onder appèl te hebben. En echt, ik hou hem niet strak, hij mag altijd gezellig rondrennen, maar zodra ik het commando geef komt hij linea recta naast me zitten.

Blijkbaar is iets, dat ik heel normaal vind, voor anderen heel bijzonder?

Mijn hond is verder geen allemansvriend. Maar er zijn opmerkelijk veel honden die als een losgeslagen projectiel op mijn hond afstormen. Mijn hond gromt dan en dat moet duidelijk zijn. Ik denk dat 50% van de honden dat begrijpt en mijn hond verder met rust laat. De andere 50% gaat mijn hond toch (speels) uitdagen en negeert het gegrom. Heel gezond gegrom waarmee mijn hond zijn grens aangeeft.
"Hij doet niks, hoor!" jubelen de baasjes, terwijl ik dóórloop en de andere hond streng wegstuur.
Nee, jouw hond niet, maar mijn hond wil met rust worden gelaten en geeft dat op een voor honden heel nette, sociale manier aan.

Eén hond maakt het zelfs zo bont dat hij beloningsbrokjes uit mijn jaszak steelt. Ik stuur het dier streng weg (roep hard FOEI! en LOS!), maar die hond heeft totaal geen enkele opvoeding gehad. Mijn hond dacht dat ik werd bedreigd en gromde flink. Ik wilde doorlopen, die andere hond bleef mij heel hinderlijk lastig vallen ("hij doet niks, hoor, ha ha ha!") en ik had daarbij mijn handen vol met het vooruit sturen van mijn eigen hond, die mij wilde verdedigen.

Katniss

Katniss

19-08-2015 om 13:59

Oh ja die

Dat irritante 'hij doet niets hoor hahahaha', net alsof die mensen denken dat ik bang ben als ik hun hond wegduw. Ik heb alleen geen behoefte aan dat opdringerige gesnuffel. Nee hij doet vast niets, maar hij luistert ook niet. Dat zeg ik dan ook, wordt niet altijd op prijs gesteld. Net als wanneer ik zeg dat de hond die mij of de mijnen iets doet, het niet meer kan navertellen.
Hier bij het schoolplein komt wel eens een ouder met een hond die zich naar iedereen irritant opdringerig gedraagt, behalve naar mij. Ik denk dat hij me niet lief vindt omdat ik hem altijd negeer. Als hij al te erg irritant is mag hij bij het vrouwtje op school, ook heel bijzonder.

mama2

mama2

20-08-2015 om 11:38

Ik ben ook fan hoor, maar de methode moet bij je hond passen. Onze 1e Bordeaux dog reageerde totaal niet op de technieken, die hebben we opgevoed middels de klikker methode. De 2e was een her plaatser en al top opgevoed dus daar hadden we niet zoveel opvoedkundig aan te doen. Onze 3e (ze worden helaas gem. 6-8 jaar oud helaas) reageert compleet niet op de klikker, maar wel heel goed op het hakje bijvoorbeeld. Hij heeft de neiging om snel te fixeren (uit speelsheid), maar een andere hond vangt dat signaal niet altijd zo goed op. Klein hakje en ik haal hem er weer uit. Ook het hoog in de nek leggen van de halsband werkt bij hem heel goed. In het begin heeft zijn enthousiasme mij heel wat extra kennis van de natuur gegeven, bomen omarmen enzo en hebben wij de band hoger in zijn nek gedaan. Nu is het gedrag gelukkig verder eruit, maar dragen nog wel de band hoog. Het vingertje in de nek prikken werkt helaas niet bij hem, hij heeft met zijn 75 kilo een geweldige speknek, dus vaak kijken mensen mij raar aan als hij een hakje krijg, maar ach, ik maak mij daar niet meer druk om. Hij luistert verder perfect gelukkig.

Het loslopen van honden vormt idd soms een enorm probleem. Ik de mijne aan de lijn en zo'n loslopend over enthousiast hondje die aan komt rennen is geen goede combi. Ik heb eens gezegd tegen een baasje die zei "oh, maar hij doet niets hoor", "dat zal best, maar de mijne heeft nog niet gegeten en aangezien uw hondje zo klein van formaat is...."....Hij was snel terug geroepen

mijk

mijk

20-08-2015 om 11:41

de mijn luistert heel goed

Zowel op stem en fluit en ik ben al een paar keer uitgescholden omdat mensen het zielig vinden dat ze moet komen als ik haar roep. Ik denk dat dat de mensen zijn die geen fan zijn....

Mijk

Amare

Amare

20-08-2015 om 11:42

inderdaad hortensia

'Aan de reactie van de ruiters, joggers en fietsers te zien is dat tamelijk uniek, om je hond zo onder appèl te hebben.'

Wij doen dat ook zo. Of we laten hem zitten of af gaan als hij te ver weg is om op tijd terug te zijn. Met een handgebaar zodat je niet hoeft te schreeuwen. Werkt prima. Sterker nog, als je hond niet meteen bij je komt als je hem roept, zou je hem wat mij betreft niet eens los mogelijk laten lopen buiten de losloopgebieden voor honden.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-08-2015 om 13:44

Hakje

Misschien is dat hakje toch een goed voorbeeld van waarom er tegenstanders van Cesar zijn. Ideaal is natuurlijk als je hond luistert omdat hij geleerd heeft dat het leuk en lonend is om gehoorzaam te zijn in plaats van te gehoorzamen uit angst voor pijnprikkels of schrik. Honden binnen een roedel zullen elkaar amper aanraken om iets duidelijk te maken. Een grauw, de stand van lichaam en oren, al dan niet laten zien van oogwit e.d., moet genoeg zijn. Als ze in de nek gaan bijten of in de flank, is er toch echt al meer aan de hand. Goed leiderschap kenmerkt zich dus vooral door lichaamstaal te herkennen en toe te passen. Dat is moeilijk. Dat moet je leren.

Ik ben voor de positieve benadering, dus zonder hakje en hooggesnoerde halsband (met een tuig loopt erg pretig), maar heb gemerkt dat veel mensen daar weer enorm in doorslaan. Ik was lid van zo'n positieve facebookgroep en kreeg al snel door dat ik er kromme tenen van kreeg. Als het woordje "nee" al op de zwarte lijst staat, wordt het wel erg geitenwollensok. Een hond mag best aan je stem of klank merken dat je iets fout vindt.

Ik pretendeer niet dat ik het goed doe met onze honden, want dat is nooit objectief. Ik weet dat er ook weleens iets fout gaat. Wat ík hoop te zien bij anderen is dat ze hun best doen en sorry zeggen als er een onhandige situatie is ontstaan door hun. De meesten doen hun best is mijn ervaring. Er zijn zoveel verschillende opvoedstijlen, alleen daaruit blijkt al dat we als "baas" maar wat doen in een poging het goede te doen.

Hondenbaasje

Hondenbaasje

20-08-2015 om 14:21

Nou...

Als er een loslopende hond op mijn aangelijnde, grote, zeer dominante hond af komt sjezen, en niet vanzelf doorloopt, dan zet ik daar toch echt wel mijn voet even onder om dat beest weg te wippen. (echt schoppen zou ik alleen in geval van acute nood doen)

Beter dat, dan dat mijn hond haar dominantie laat gelden en ik weer een hysterisch baasje tegenover me vind, dat van mening is dat die akelige vechthond van mij (een boxer, en hartstikke bejaard ook nog) zijn/haar onschuldige beestje half vermoord.
Het enige wat er gebeurt is dat de mijne a la een stier zo'n kleinere hond ondersteboven gooit en enorm gromt, maar ja, zo prettig ziet dat er ook weer niet uit.

Amare

Amare

20-08-2015 om 16:34

nee Kaaskopje

'uit angst voor pijnprikkels of schrik'

Nee, dan snap je de werking van het hakje niet. Er gaat geen straffende werking van uit, dus ook geen (angst voor) pijn of schrik. Het gaat enkel om het verbreken van de concentratie van een zeer gefocuste hond. Zoals je een kind een zacht duwtje tegen de schouder zou geven. En alleen in te zetten in zeer incidentele situaties, bij honden die al zo opgewonden zijn dat ze een niveau 10 (uit 10) hebben bereikt en zichzelf niet meer tot kalmte kunnen brengen. Niet standaard/wekelijks (laat staan dagelijks!) als opvoedmethode tijdens de wandeling. Het is zelfs de bedoeling dat de hond NIET merkt dat de baas het hakje geeft, dus er is geen associatie met een straffende baas. Natuurlijk zijn sommige honden slim genoeg om de relatie te leggen, zeker als de baas het hakje wat onhandig geeft.
Eigenlijk kun je er vanuit gaan dat als de hond merkt dat de baas het hakje geeft (of gaat geven) de focus van de hond op het aan te vallen voorwerp niet zo groot was dat het hakje nodig was

Zodra de hond geleerd heeft om minder opgewonden te zijn (en dan met name minder gefocust op een gevecht), is er geen enkele reden meer om hakjes te geven.

hier een fan

Ik vind hem geweldig, hij traint echt de baasjes en ik leer en nog steeds van.
Onze hond is aangevallen door een rottweiler en had erg veel hechtingen, hierna is ze zelf veel feller geworden.Als een grotere hond (en ze is zelf een flinke knie dus ook niet klein) aangerend komt kan ze echt snauwen.
Pas sinds een half jaar heb ik het er weer zo goed als helemaal uit gekregen. Ook door zijn tactieken toe te passen. Af en toe als we met een grote groep zijn en dr zijn veel nieuwe honden,moet ik dr even aantikken, wel steeds op een andere plek want ze is slim genoeg idd. dan is ze veel relaxter daarna.
Soms trekt ze nog wel dr lip op omdat ze niet wil dat alle honden heel dicht tegen dr achterste komen ( waarom hebben we dr eigenlijk laten steriliseren lachen wij wel eens, minder als een halve meter is uitzonderlijk en als ze maar t idee hebben om te rijden....dan is madam heel duidelijk)

Wij wonen aan een dijk waar veel gefietst, wielrent en onder de dijk gewandeld en sinds kort gemountainbiked wordt.
Af en toe een drukke boel dus.
Ik loop dan liever beneden als t druk is omdat de hond dan ook lekker kan snuffelen zonder elke 3 minuten het commando te krijgen als er iemand aan komt( dan moet ie aan de kant op de plaats waar ie is meteen stoppen en zitten blijven) De meeste mensen zijn idd verbaasd, maar er zijn ook bikers die me dus beneden bijna van mijn stokkie fietsen is daar ook een commando voor.
Ik vind dat een hond moet luisteren en anders niet los moet gaan. Vorig jaar liep er hier een klein hondje onder een fiets en die man ging zo op zn gezicht,echt erg.. bbrrrr.

Kaaskopjer

Kaaskopjer

21-08-2015 om 09:22

Amare

Ik verklaar de tegenstand van de positieve benaderings-mensen. Een hakje is natuurlijk wel een schrikmoment en een rukje aan een halsband is ook niet natuurlijk. Er is een groeiende groep mensen die dat soort ingrepen verfoeien. Dat hangt ook samen met de nieuwste inzichten over roedelgedrag van wolven. Zo is het idee dat je niet samen op de bank mag zitten achterhaald. (Wij hebben ook echt geen dominantieprobleem tussen ons en de honden, terwijl we allebei een hond naast ons hebben liggen op de bank.)

De methode van Cesar zou je kunnen vergelijken, vinden de tegenstanders, met twee manieren om te leren zwemmen. De ene: je gooit een kind in het water en kind gaat uit overlevingsdrang slagen maken. De andere: kind gaat op zwemles en mag het in stapjes en met veel positieve aanmoediging leren.

Amare

Amare

21-08-2015 om 09:38

juist niet Kaaskopje

Heb je het programma wel eens gezien? De honden van Cesar maken echt geen angstige indruk hoor. Integendeel. Cesar gooit het kind juist niet in het water zonder kleine stapjes, hij is bij uitstek degene die eerst het vertrouwen van de hond wint en het zelfvertrouwen van de hond probeert te vergroten. Stapje voor stapje.

Enne, het rukje aan de halsband is juist wel des honds: honden bijten elkaar in de nek (en flank) als correctie. Het is maar een kort rukje, geen uren durende wurggreep.

Dat sommige mensen de technieken van Cesar volkomen verkeerd toepassen, is geen reden om zijn methode af te vallen.

Paddington

Paddington

21-08-2015 om 10:14

Als ik kijk hoe

mijn harige meiden met elkaar omgaan, dan is dat alles behalve zachtzinnig en alleen maar positief.

Als ik mijn honden iets leer op commando, zoals omrollen dan is dat alleen maar op een positieve manier, dus met geduld en beloning. Eigenlijk zoals de clickermethode maar dan zonder clicker.

Als ik op straat loop en in zie dat mijn hond enorm fixeert op een kat, dan komt er eerst een melding in geluid, dan een kleine correctie aan de riem en pas als laatst een hakje of aanraking waar ze het niet snel vewachten.

Een combinatie van beide methoden dus. Ik doe ook flyball met mijn honden. De beloning is dan een spelletje en positieve aandacht. De ergste straf die ze daar krijgen is dat ik niet reageer op gedrag dat ik niet wil zien.

Ik begrijp dan ook niets van de tegenstanders.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-08-2015 om 10:21

Amare

Ik probeer zo neutraal mogelijk de mening van de tegenstanders te verklaren. Daar heb ik dus nog niet over gezegd wat ik ervan vind. Ik vind een hond opvoeden namelijk best ingewikkeld. Geen hond is hetzelfde en er zijn zoveel meningen... zie de juiste maar eens te vinden. Ik kijk ook mijn ogen uit bij Cesar, maar is het echt goed? Ik bewonder ook de mensen die hun hond alleen dmv lichaamstaal en louter gejuich daar krijgen waar ze willen, maar ... dat moet bij je passen. De dame die de methode "kalmerende signalen" in boekvorm heeft uitgegeven, woont in het wijdse landschap van Noorwegen. Heeft iemand uit hartje Utrecht daar altijd maar wat aan? Ik verzamel daarom maar dát wat mij nuttig lijkt.
Ik weet wel dat het heel makkelijk is om het (ongemerkt) fout te doen en moeilijk om dat weer te herstellen.

Amare

Amare

21-08-2015 om 10:21

Paddington

'Als ik op straat loop en in zie dat mijn hond enorm fixeert op een kat, dan komt er eerst een melding in geluid, dan een kleine correctie aan de riem en pas als laatst een hakje of aanraking waar ze het niet snel verwachten. De ergste straf die ze daar krijgen is dat ik niet reageer op gedrag dat ik niet wil zien.'

Precies!

Straffen of belonen

"De honden van Cesar maken echt geen angstige indruk hoor. Integendeel"
Als het goed is maken ze een onderdanige indruk. Daar is ie naar op zoek (hij heeft het er voortdurend over). Hij is de leader of the pack, de hond is ondergeschikt. Het gaat over controle. Daar is dat hakje ook voor: de hond moet het gevoel hebben helemaal ingesloten en onder controle te zijn.
Daar volgt onderdanigheid/onderwerping uit.

Een diametraal tegenovergesteld inzicht is bijvoorbeeld de clickermethode.
Die probeert intrinsieke motivatie te conditioneren: de hond wil het zelf omdat ie beloning verwacht. Ook daar volgt onderwerping uit natuurlijk.

De zwemvergelijking vind ik onzinnig. Reken maar dat bij zwemonderwijs controle de boventoon voert.

De redenatie is eigenlijk dat de ene methode uitgaat van straf of druk - ik straf net zo lang totdat je het goed doet - en de ander van belonen - ik beloon zodra je het goed doet.

Maar dat is onzin.

Kijk het NK dressuur rijden terug. Dressuur gaat volledig over controle. Die paarden doen de gekste dingen met bijna onzichtbare hulpen.

De Amerikaanse versie, reining (cowboy), gaat met meer zichtbaar theater gepaard, maar het is niet de bedoeling dat de hulpen harder/pijnlijk zijn.
Ceasar is Amerikaan. Hij maakt theater. Dat schopje laat hij zien.

Dat is het verschil.

Last but not least "de heer kastijdt wie hij lief heeft"
Vooral niet vergeten dat er (ook in Nederland) nog steeds mensen zijn die die gedachte bewust aanhangen. Een ontzettend veel grotere groep is zo opgevoed.

De controle die zij uitoefenen gaat bewust of onbewust gepaard met (op zijn minst verbaal) geweld. Ook bij honden. Of, dat kan ook, ze zijn allergisch voor alles wat op controle lijkt en zien in mannen als Ceasar (jaja, een schopje) de macho die hun vader of opa was, die met harde hand of voet vergelijkbare 'hulpen' gaf.

Barvaux

Barvaux

21-08-2015 om 14:19

Miriam

Cesar zou zwaar beledigd zijn met jouw 'hij is Amerikaan'

Verder: ik zag laatst dr Pol en daar was een vrouw met een hond als een Rottweiler met een grote plek aan de zijkant die erg veel pijn deed. Zelfs zijn baasje mocht er niet eens naar kijken, dan ging hij al grommen laat staan als dr Pol er naar zou kijken.

Uiteindelijk kreeg hij een muilkorf om maar die eigenaar bleef maar zielig tegen hem praten, hem aaien en knuffelen tijdens de behandeling die natuurlijk heel boos was op de dokter. In mijn ogen is dat zo fout! Ik begrijp dat ook niet, je helpt je hond er ook niet mee.

bieb63

bieb63

21-08-2015 om 14:25

Miriam

Maar wat is jouw mening over Cesar (z'n methode)? Dat haal ik niet helemaal uit jou posting.
Wat ik vooral zie is dat de honden 'gelukkig' zijn en dat is wmb het belangrijkste punt (plus dat de baasjes een hond hebben die prettig en te handelen is).

Paddington

Paddington

21-08-2015 om 14:49

Mooi vergelijking met dressuur Mirjam

Reken maar dat een paard op zijn lazer krijgt als hij de grens van acceptabel gedrag overschrijt. Eerst moet er een basis zijn van duidelijk leiderschap.

Honden zijn dieren die in groepen leven, net als paarden. In elke groep dieren is een duidelijke leider. Op het moment dat er duidelijk leiderschap is, dan is er rust in de groep. Gebrek aan duidelijkheid geeft onrust. Dat is precies wat Cesar bij brengt. Het moet duidelik voor je hond zijn wie de leider is. Zonder duidelijke menselijke leider, neemt de hond de leiding over. Het gevolg zijn bijtincidenten en mensen die accepteren dan de hond de bank opeist.

Kortom eerst moet die basis duidelijkheid aanwezig zijn, bij paarden en bij honden. Dit kun je wel met een contract proberen vast te leggen, maar de eerste hond die kan lezen en daar naar handelt moet volgens mij nog geboren worden. De beste manier om dat bij een hond duidelijk te maken is op zijn honds en bij een paard op zijn paards. Zodra de basis van vertrouwen er is kan er gewerkt worden met beloningen en kunnen dieren worden getraind voor dressuur of gewoon leuk een kunstje.

De methode van Cesar is verre van straffen totdat je hond het goed doet. Wie dat denkt heeft nog nooit goed naar hem geluistert en gekeken.

Dat sommige mensen hun hond belonen voor gedrag dat ze eigenlijk niet willen zien, bezorgt mij ook kromme tenen. Het is dan wel duidelijk dat die mensen geen idee hebben wat ze doen.

Te stom voor

Ik begrijp dat ook niet Barvaux, maar gelukkig zijn honden te stom om dat soort diepe lagen te begrijpen.

Mijn honden zijn altijd heel braaf geweest bij de dierenarts. Ook die ene ronduit valse (tegen iedereen behalve tegen mij). Uitzondering was een sullige Golden Retriever met wie iedereen alles uit kon vreten, maar dierenartsen lustte die rauw.

Daar was geen opvoeden aan. Zelfs verdoving hielp niet. Alleen een muilkorf hielp. Dan gaf ie zich volledig over.

Voor zijn laatste spuit heb ik hem even in de auto gelaten en heb ik eerst een muilkorf gehaald. Vooral zijn eigen rust. Zo is ie relaxed aan zijn eind gekomen. De dierenarts assistente was aanvankelijk geschokt om het verzoek.

Bieb ik heb geen mening. Ik doe maar wat en laat me daarbij volledig leiden door het moment en mijn intuïtie. Dat gaat meestal goed.
De meeste mensen doen maar wat (ook die met een driftige mening) en ook dat gaat meestal goed.

Natuurlijk heb ik ook (stil) commentaar op anderen. Dat gaat meestal over de dingen die Barvaux aansnijdt. Of dat je van mijlen ver aan kunt zien komen dat er wat gaat gebeuren, dan gebeurt dat en is het baasje verbaasd.

Ik heb niet de illusie dat mensen die zo blind zijn dat af kunne leren.

Je moet op tijd zijn. Milan is dat meestal. Ik betwijfel of dat een overdraagbare kwaliteit is.

bieb63

bieb63

21-08-2015 om 15:08

dank denk ik ook Miriam

Cesar heeft daar gevoel voor (en geduld, en het is z'n vak). Dus voor de meeste 'baasjes' zal het best lastig zijn om consequent te zijn en geduld te hebben enz. Maar goed, tips voor hondenbezitters heeft hij zeker. En vooral het bewustzijn van gedrag (van hond én de het baasje) en inzicht hoe dat in principe werkt.

Amare

Amare

21-08-2015 om 15:43

hahahaha M Lavell

'Als het goed is maken ze een onderdanige indruk'

Nee, KALM en onderdanig. Elke hond heeft een eigen positie in de roedel, slechts 1 hond kan de dominante zijn. Het overgrote deel van de honden is van nature niet dominant maar volgzaam. Anders zou een roedel helemaal geen bestaansrecht hebben.

'Daar is dat hakje ook voor: de hond moet het gevoel hebben helemaal ingesloten en onder controle te zijn'

Hahahaha, dat is echt de grootste flauwekul die ik in jaren heb gelezen. Je hebt er echt geen benul van he?

Heel bekwaam

"Hahahaha, dat is echt de grootste flauwekul die ik in jaren heb gelezen. Je hebt er echt geen benul van he?"

Zo is het natuurlijk. Ons orakel. Ik buig diep en loop achteruit terug.
Tegen zoveel bekwaamheid kan ik niet op.

Amare

Amare

22-08-2015 om 09:44

misverstand

wat mensen (tegenstanders) zich misschien niet realiseren, is dat de methode van Cesar Milan niet zijn normale opvoedmethode van pups is. Het gaat in zijn programma niet om Junior die leert te luisteren. Daar gebruikt Cesar het hakje niet voor. Wat je ziet op tv zijn volwassen honden die al ontspoort zijn. Die van hun eigen baasjes een verkeerde opvoeding hebben gehad. Die probeert Cesar een heropvoeding te geven (en de baasjes erbij). Dan gebruik je andere methodes dan voor de pup van 12 weken.

Vergelijk het maar met een opvanghuis voor reeds ontspoorde tieners. Die pak je, als begeleider, ook anders aan dan je peuter in huis.

Daarom moet je zijn methodes ook niet zomaar thuis toepassen. Want thuis heb je, als het goed is, geen ontspoorde hond.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.