Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Brexit


Ad Hombre

Ad Hombre

04-07-2016 om 13:13

Kaaskopje

"Zoals gezegd zag mijn vader een gekleurde schoonzoon ook niet zo zitten en toen ik vertelde dat ik min of meer samenwoonde met een Marokkaan vond hij dat walgelijk. Dus je mening is niet nieuw en verrassend voor mij."

Fantasieloos ja, fantasieloos dat je niet in staat bent te zien dat ik precies het tegenovergestelde vond:

"Er mee pronken natuurlijk! Mijn positie op OO kan niet meer stuk!"

Fantasieloos, in de zin dat een allochtone collega me over mijn vriendin van dezelfde afkomst waarschuwde dat gemengde relaties nooit lang duurden. Dat was bijna dertig jaar geleden.

Wat je zwart-witte bril - die me zo graag met je vader vergelijkt - mist is dat ik eigenlijk best behoorlijk multiculti ben. Ik ben redelijk xenofiel, niet omdat dat policor is, maar omdat ik dat gewoon leuk vind.

Maar ik ben ook anti-religieus, niet omdat dat in de mode is (is het niet), maar omdat ik de lelijke kant ervan overal om me heen zie. Maar de zwart-witters stellen moslim gelijk aan multicultureel en dan word je gelijk met hun vader gelijkgesteld.

Als een van mijn zonen met een diep religieus meisje thuiskomt zal ik daar niet blij mee zijn vooral omdat dat geheid problemen geeft. Gematigd daar kan ik wel mee leven, van welke religie ook.

Dus daar vecht je eigenlijk tegen als je met me discussieert, Kaaskopje, je vader?

"Als je de moeite wilt nemen om het uit te zoeken, zie je dat er wel moslima's zijn met een niet moslim-man."

Oh jawel hoor. Maar een zwaluw maakt nog geen zomer. Ik ken er zelfs een paar, eentje is helaas - voorspelbaar genoeg - zo'n beetje verstoten door haar familie. Andere moslimfamilies (meestal de beter verdienende en beter opgeleide) zijn echt naar Nederland verhuisd vanwege de vrije cultuur, en die hebben minder problemen met gemengde relaties. Die ken ik ook. Maar dat is een kleine minderheid en zelfs die wordt lastig gevallen als ze geen hoofddoekje dragen.

Wat mij betreft is die laatste groep welkom, het zijn de domme laag opgeleide onderklasse moslims waar we er nu wel genoeg van hebben. Er zijn ook zat Nederlandse laag opgeleide pitbull uitlatende dommerds waar ik ook niet dol op ben, maar daar komen gelukkig nauwelijks nieuwe van bij.

Kun je het nog volgen?

Religie is geen huidskleur.

Zo vreemd is dat niet dat ouders hun kinderen bij voorkeur met een partner met dezelfde achtergrond zien thuiskomen. Dat zegt niks over politieke voorkeur. Het spreekwoord mag dan wel zijn dat tegengestelden elkaar aantrekken, maar relaties waarin partners redelijk overeenkomen hebben statistisch gezien meer kans van slagen.

Ik sta aan de linkerkant van het politieke spectrum, ik leer vluchtelingen Nederlands. Een echte Gutmensch volgens het geenstijl en andere onderbuikers. Maar ik zou echt moeten slikken als een kind van mij ineens voor de deur zou staan met een hoofddoek om, of zwarte kousen aan en een hoedje op,of met een gescheiden van ouder van 20 jaar ouder met drie stiefpubers in haar kielzog.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-07-2016 om 14:57

Ad Hombre

Dus daar vecht je eigenlijk tegen als je met me discussieert, Kaaskopje, je vader?===

Oh nee, allang niet meer. We hebben al jaren geen contact meer en ik heb ook geen behoefte om dezelfde strijd met een ander aan te gaan. Uit wat je wel eens gezegd hebt, vermoed ik dat jij ook geen lelieblank velletje hebt, dus kleur alleen zal inderdaad je probleem niet zijn. Maar wel cultuur en religie, dat begreep ik al.

Ik ben zelf niet-religieus. Bout gesteld moet ik er niets meer van hebben, maar dat wil niet zeggen dat ik ook vind dat anderen niet religieus mogen zijn, maar net als jij 'gematigd'.

Het is triest dat een stel fanatiekelingen het beeld van de gematigden meekleurt, want ik denk dat ook moslims zich in positieve zin ontwikkelen. Het heeft tijd nodig, net als christenen tijd nodig hadden en nog steeds hebben zo her en der in Nederland en de wereld.

het zijn de domme laag opgeleide onderklasse moslims...'

Laag opgeleid is niet automatisch dom.

Er zijn ook zat Nederlandse laag opgeleide pitbull uitlatende dommerds waar ik ook niet dol op ben, maar daar komen gelukkig nauwelijks nieuwe van bij.===

Dat valt tegen volgens mij. Kinderen van dit soort ouders, slaan zelden totaal om naar de andere kant. Kijk maar eens hoeveel jeugd in het geweer komt tegen asielzoekers bijvoorbeeld. Ik schat zo in dat hun ouders geen vegaburger-etende-groenlinks-stemmende mensen zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-07-2016 om 15:13

Kenfan

Maar ik zou echt moeten slikken als een kind van mij ineens voor de deur zou staan met een hoofddoek om, of zwarte kousen aan en een hoedje op,of met een gescheiden van ouder van 20 jaar ouder met drie stiefpubers in haar kielzog.===

Oh, ik ook. De gescheiden ouder met vier kinderen in het kielzog hebben we al meegemaakt. Mijn zus. 18 jaar verschil. Dat is uiteindelijk fout gelopen. Ik kende nog een stel waartussen 40 jaar leeftijdsverschil zat. Ik snap het niet, maar zij waren heel erg gelukkig met elkaar. Ik zou het niet begrijpen als een kind van mij opeens thuis zou komen met kleding die bij strenggelovige stromingen hoort. Ik zou het moeten accepteren, ik zou ook normaal doen, ook daar wen je wel weer aan, maar begrijpen nee. Ik zou de sprong naar het strenge geloof sowieso niet begrijpen. Dat zou betekenen dat alles wat we hier thuis als 'normaal' zien van de hand gewezen wordt. Daar zou ik best moeite mee hebben. Ik zou er ook over willen praten. Maar daar houdt het mee op. Zij bepalen hoe hun leven eruit moet zien. Een man uit een andere cultuur hoeft niet meteen narigheid te betekenen. Alles hangt af van hoeveel zij elkaar gunnen en van elkaar accepteren. Ik praat daar wel over met mijn dochter(s) als de situatie ernaar is.

Dom

Wat een nare, hooghartige quasi-eugenistische borrelpraat over die domme mensen. Zowel over moslims als over autochtonen.

Ik kom mensen tegen die een onveilig land ontvlucht zijn van wie ik vermoed dat ze never nooit onze taal op een niveau zullen beheersen om volwaardig mee kunnen draaien in de Nederlandse samenleving. Niet omdat ze zoveel dommer zijn dan de gemiddelde Nederlander, maar omdat ze in jeugd nauwelijks naar school zijn geweest en daarmee in niet in te halen achterstand in leerbaarheid hebben opgelopen.

En ik woon in een buurt waar iedereen een hond heeft. Allemaal hoogopgeleide mensen met zulke goede banen zodat ze eigenlijk geen tijd hebben om hun kakfabriek uit te laten. Vind ik ook best dom.

Kaaskopje , over leeftijdsverschil gesproken

Toen ik 20 was had een vriendin van me een vriend die even oud was als mijn eigen vader. Dat vond ik zo'n onsmakelijk idee dat ik noooit goed wist wat ik met die man aanmoest. Hij matchte ook gewoon totaal niet met de rest van het groepje, en zij was een buitenbeentje in zijn vriendenkring Uiteindelijk is het uitgegaan omdat nb HIJ vreemd ging.

Ik zou natuurlijk welke partnerkeus dan ook accepteren, al was het maar omdat ik de relatie met mijn kind niet op het spel zou willen zetten.

terug naar Brexit

Ik lees net dat de Ukip-leider 'zijn leven terug wil' en opstapt. Ik denk dat heel veel Britten 'hun leven terug willen' en mede dankzij hem is dat nu een enorm gedoe.

Leen13

Leen13

04-07-2016 om 16:08 Topicstarter

O I see

http://www.theguardian.com/politics/live/2016/jul/04/brexit-live-plan-leave-vote-hysteria-boris-johnson

De verwachtte 'Wilders' reactie als het op mogelijke regeringsverantwoordelijkheid aankomt.

Farage 'has done his bit'.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-07-2016 om 16:44

Kenfan

Ad Hombre schetste er pitbulls bij. Om eerlijk te zijn heb ik daar ook wel een beeld bij. Waar pitbullbezitters erg verontwaardigd over zijn. Ik weet niet of ik kakfabriek nu zoveel vriendelijker vind. Maar mensen die amper tijd voor hun hond hebben, vind ik ook niet verstandig. Gelukkig kunnen zij wel de hondenuitlaatservice betalen, die de hond kort en lang uit wil laten. Hun water wil verversen e.d.. Maar of dat ideaal is?? Fijn dat die oplossing er is voor noodsituaties, maar niet voor permanent.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-07-2016 om 16:45

Kenfan

Ik zou natuurlijk welke partnerkeus dan ook accepteren, al was het maar omdat ik de relatie met mijn kind niet op het spel zou willen zetten.===

Precies!

Kaaskopje

Kaaskopje

04-07-2016 om 16:49

Tja, wat moet je er nog over zeggen? (Farage en zo)

Wel de boel in de war schoppen, maar de warboel aan een ander overlaten... Wilders verbaast mij in dat opzicht ook niets.

mirreke

mirreke

04-07-2016 om 17:16

In Engeland is iedereen geschrokken in de politiek

Iedereen is weg: Boris Johnnson, Nigel, Cameron, maar ook heel labour is in disarray. Bijna het hele schaduwkabinet is weg, opgestapt, ontslag genomen, ze hebben het vertrouwen in Corbyn opgezegd...

Iedereen is zich kapotgeschrokken. Nu wil die Gove prime minister worden, maar hij wordt toch wel geportretteerd als een slang die zijn eigen metgezellen heeft verraden.

Verder heeft Cameron een gigantische machiavellistische zet gedaan, blijkbaar:

http://indy100.independent.co.uk/article/people-are-really-really-hoping-this-theory-about-david-cameron-and-brexit-is-true--bJhqBql0VZ?utm_source=indy&utm_medium=top5&utm_campaign=i100

Enfin, iedereen heeft geschrokken zijn masker laten vallen. Het doet me allemaal heel erg denken aan Monty Python...

mirreke

mirreke

04-07-2016 om 17:20

Kaaskopje

Iedereen laat de janboel aan een ander over: Cameron heeft een eventuele opvolger min of meer schaakmat gezet, maar volgens mij Europa ook. Niemand kan iets. Het zal me verbazen als een PM daadwerkelijk het VK de EU uitloodst. En ondertussen kan de EU ook niet verder... Lekker dan...

Ongelooflijk onverantwoordelijk van alle betrokkenen. überhaupt van Cameron, om zo lichtzinnig een referendum uit te vaardigen, en daarbij geen Plan-b (brexit) te hebben. Heeft hij blijkbaar alleen om zijn eigne politieke hachje gedaan.

mirreke

mirreke

04-07-2016 om 17:21

Ik heb denk ik niet alles gelezen

Maar ik snap niet zo goed hoe partnerkeuze in dit draadje terecht komt. Ik heb de link gemist...

Sally MacLennane

Sally MacLennane

04-07-2016 om 17:28

verbijstering

Werkelijk, ik zit met een bek vol tanden de hele gang van zaken te volgen. Dit verzin je niet!

Costa Concordia

De hele situatie doet me denken aan die kapitein die het risico nam te dicht langs de kust te varen, en toen als eerste het zinkend schip verliet.

Het is wel het ultieme bewijs dat een referendum geen geschikt instrument is voor politieke besluitvorming.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-07-2016 om 18:56

Mirreke

Het is begonnen bij Cameron. Het referendum had nooit mogen plaatsvinden.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-07-2016 om 18:57

Mirreke

Wat de partnerkeuze betreft... Je kent OOns toch?)

Kaaskopje

Kaaskopje

04-07-2016 om 19:03

Referenda

Ik heb van de politiek altijd de hoop dat zij met hun verstand kiezen. Het parlement is democratisch gekozen, dus zij mogen beslissingen nemen. Dat dat met enige regelmaat bagger-beslissingen zijn, is niet leuk. Gelukkig mogen ze maar 4 jaar per verkiezing zitten. Een heel groot deel van de bevolking kiest met de onderbuik. Daar kun je geen beleid op maken en geen grote beslissingen op nemen.

wat zou het mooi zijn

als de mensen die vanuit de onderbuik stemmen, open zouden staan voor verdieping, verbreding, haalbare en levensvatbare visie op de toekomst. Anders dan alleen wat ze nu voelen.

Maar ja hoe?

Ad Hombre

Ad Hombre

04-07-2016 om 19:45

Bromvlieg

Als de EU geen rekening houdt met hun wensen, angsten en verlangens stemmen zij tegen de EU. Het is misschien een wat simplistische reactie, maar voor iedereen met een beetje inzicht en een 'beetje haalbare en levensvatbare visie op de toekomst' had dit voorspelbaar moeten zijn.

Je kunt niet verdiept en verbreed naar de toekomst gaan zonder rekening te houden met de 'achterhoede'. Ik betwijfel overigens of de progressieve zichelf en de mensheid overschattende grenzen-open brigade een levensvatbare visie op de toekomst heeft, maar ik begrijp dat ik daarmee vanuit mijn onderbuik praat

Anna G.

Anna G.

04-07-2016 om 19:51

Cameron

dacht gewoon dat hij zou winnen. In principe hoefde hij geen plan B te hebben, dan was aan het leave kamp. Die nu zo snel mogelijk het zinkende schip hebben verlaten.

Het leave kamp ziet nu dat het mogelijk verantwoordelijk gehouden kan worden voor het uiteenvallen van het Verenigd Koninkrijk. En dat wil niemand op zijn geweten hebben. Dus nemen ze de benen.

Leen13

Leen13

04-07-2016 om 20:37 Topicstarter

Uitweg

Een uitweg zou zijn om nieuwe verkiezingen uit te schrijven. De tijd is er rijp voor. En dan in het partijprogramma opnemen dat je het referendum, gezien de commotie en de fall out, niet gaat uitvoeren.
Geen partij zal zich opwerpen om de Brexit uit te voeren. Het risico is dat je een deel van de kiezers teleurstelt en dat vraagt om achterstallig onderhoud. Wat je ook kunt meenemen in je partijprogramma.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-07-2016 om 01:09

Krijg je dan geen omgekeerde volksopstand

Als ik zie wat er nu de straat op gaat tégen een Brexit, kan ik me zo voorstellen, dat er ook hordes de straat op gaan als diezelfde Brexit van tafel gaat. Het is voorlopig hoe dan ook een drama daar in GB. Maar die verkiezingen komen er en we zullen zien.

mirreke

mirreke

05-07-2016 om 07:47

Kaaskopje, partnerkeuze

idd, ik had het kunnen weten )

Leen13

Leen13

05-07-2016 om 09:17 Topicstarter

Spaanse persiflage


https://www.youtube.com/watch?v=l6MFZWKf8B0

Spaanse komiek speelt Brexit stemmer. Na het referendum. Elke zin gevolgd door hilarisch gelach. Mooi overzicht.

"Brexit to me was about kicking the immigrants out of the UK. We'd love that. Finally we would get our jobs back!"

"Nigel said we'd be absolutely fine. We thought "What's the worst that could happen?". The pound dropped 10%! All my life savings were in pounds! All of them!"

"Boris said we'd be united as a country. That we'd be celebrating our independence day.
But now Scotland is trying to leave the UK!
All our nukes are in Scotland!!! We're all screwed!
Better together! Two years ago they barely voted to stay in the UK! I bet they regret that! Now we've left!"

"The poster about the immigrants flooding the UK. Now we'll be the immigrants!"

"And Nigel said yesterday, about the 350 million pounds a week for the NHS. Farage looked in his pockets. Oh that was bullshit! Forget the NHS!"

"Now we have no nukes, no money, no healthcare. Nothing!"

"We wanted more money. Now the world economy is crashing!"

"But i'll be gone in ten years. It's not my problem! So, it's your kids problem? Yes, it's their problem! I feel sorry for the young people in this audience."

"Even Cameron decided to resign!"

"What about the younger generation? Yes, I'm leaving my kids with an uncertain future... But we do have a farm in the countryside. They'll figure it out. But it's in Wales! Wales voted to leave too! Even the sheep want to leave!"

Nieuw refererendum hoeft niet

Er is al genoeg geld aan die flauwekul gespendeerd. Het is een raadgevend referendum, het moet nog door het parlement. MP's zijn onafhankelijk en kunnen gewoon tegenstemmen. Het dreigende uiteenvallen van het VK geeft alle aanleiding daar toe. De nipte meerderheid voor de brexit en het feit dat alle aanjagers zich lafhartig aan de consequenties van hun oppurtunistisch gedrag onttrekken, rechtvaardigen het de uitslag naast zich neer te leggen.

Onderbuikers ook weer blij, want die zijn altijd wel gevoelig voor een Sterke Leider en een Groot Rijk.

hoezo uitweg?

Ik lees op meerdere plaatsen dat er snel parlementsverkiezingen zouden moeten komen. Nu kan ik me daar wel wat bij voorstellen, maar ik zie niet hoe dat de huidige impasse zou kunnen doorbreken. Er zijn twee grote partijen, de Conservatieven en Labour, en beide zijn intern verdeeld tussen voor- en tegenstanders van een Brexit. Je hebt het als kiezer niet voor het uitzoeken wie er in jouw kiesdistrict tot kandidaat van de partij wordt benoemd. Stel: je bent een labour-aanhanger, en tegen een Brexit. Nu komen er parlementsverkiezingen, de Tory-kandidaat is een blijf-aanhanger, de labour-kandidaat een leave-aanhanger. Wat moet je dan? Nou ja, ok, LibDem misschien. Maar spiegelbeeldig dan: je bent als kiezer voor een Brexit en tegen Ukip, maar alle kandidaten die in jouw kiesdistrict naar voren geschoven zijn (Ukip uitgezonderd), zijn blijf-aanhangers. Wat moet je dan stemmen?

Het Nederlandse systeem zou voor deze narigheid nog iets van een opening bieden. Niet alleen omdat er bij ons uit veel meer partijen te kiezen valt, maar ook omdat je binnen een partijlijst nog de keuze uit meerdere kandidaten hebt. Dan zou men het als volgt kunnen doen: partij X is verdeeld over de kwestie blijven of weggaan, maar kandidaat A is voor blijven en B is voor weggaan, en door de kandidaat van je keuze aan te kruisen kan je voor de partij van je voorkeur stemmen en ook een stem uitbrengen voor of tegen lidmaatschap van de EU. Maar ik zie werkelijk niet in hoe je beide elementen - een stem op een partij (met het beleid dat daarbij hoort) en een stem voor of tegen lidmaatschap - kunt combineren binnen het Britse systeem voor parlementsverkiezingen. Tenzij men per kiesdistrict voor elke partij (Ukip uitgezonderd, want daar zitten geen blijf-aanhangers in) twee kandidaten naar voren zou mogen schuiven. Wat denk ik niet kan.

Mij lijkt eigenlijk dat de enige logische manier om een referendum ter discussie te stellen een nieuw referendum is. Erg netjes is het niet. Er is een referendum geweest, de kiezers (zij die op kwamen dagen) hebben gesproken, dit is de uitslag en dan moet je niet een maand later opnieuw gaan zaniken, lijkt mij in principe. Maar goed, nu het zo'n enorme bende is geworden is er misschien wel iets voor te zeggen als minste van een aantal mogelijke kwaden. Maar parlementsverkiezingen lossen dit probleem denk ik niet op.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

05-07-2016 om 16:41

Temet

Ik vind dat je gelijk hebt. Een tweede referendum is niet 'netjes', maar wat er nu gebeurd is, is ook niet netjes. Mensen hebben op basis van valse beloftes, geld naar gezondheidszorg ten koste van 'vreemdelingen', een keus gemaakt. Nu ze weten dat dit lariekoek was, kan het zomaar zijn dat een aantal mensen zich toch bedenkt. Nog los van dat een aantal zich zomaar zou kunnen bedenken nu ze hebben kunnen zien hoe onstabiel hun 'leiders' zich gedragen, terwijl ze nu juist aan het werk moeten.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-07-2016 om 17:08

Kaaskopje

"Nog los van dat een aantal zich zomaar zou kunnen bedenken nu ze hebben kunnen zien hoe onstabiel hun 'leiders' zich gedragen, terwijl ze nu juist aan het werk moeten."

Het gaat hier om een referendum, mensen hebben voor een issue gestemd, niet op 'leiders' en niet op politieke partijen. Een eigenschap van een referendum is juist dat mensen zich los kunnen maken van de alledaagse partijpolitiek. Afhankelijk van de uitslag vinden mensen dat dan een voordeel of een nadeel.

Dat ze voor een Brexit hebben gestemd om geld voor de gezondheidszorg is jouw interpretatie, met name natuurlijk omdat die interpretatie je goed uitkomt.

Je gaat dan natuurlijk ook quasi-verontwaardigd doen over zich terugtrekkende politici (inderdaad een wat lachwekkend schouwspel) terwijl je dat eigenlijk juist heel fijn vind.

Kinderachtig gedoe eigenlijk...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.