Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Brexit


marina

marina

01-07-2016 om 07:21

geen burgemester, Inaya

Nee, Boris is geen burgemeester van Londen meer. Hij is dat 2 termijnen geweest. In mei 2016 is hij opgevolgd door Sadiq Kahn.

Anna G.

Anna G.

01-07-2016 om 08:56

raar

Ik vind het maar een rare gang van zaken. Als je voorman van het 'leave' kamp bent moet je toch verantwoordelijkheid nemen en met je ideeën aan de slag gaan. Ik snap ook niet dat hij zich door die Gove zo laat piepelen. Hij had toch ook zelf Gove opzij kunnen schuiven? Of zit daar meer achter?

Hopelijk ziet iedereen nu wel het ware gezicht van Gove, eerst Cameron en nu Johnson verraden, en kiezen ze gewoon voor May.

Politiek spel om schade te beperking

Na het opzij stappen van Johnson is de koers van het pond weer gestegen.
Er wordt meer en meer gespeculeerd op het niet doorgaan van Brexit. Alle signalen die daarop wijzen geven voeding aan die gedachte en vooralsnog wordt er door beurzen en valutahandelaren instemmend op gereageerd.

Politiek is niet alleen maar een vriendenspel waarbij men uit is op banen en waar de man die alle stemmen heeft nu ook "het recht" op een baan heeft.
Politiek is vooral ook een spe van strategie.

Johnson is opzij gestapt om de politieke schade van de uitkomst van het referendum te beperken.

filmpje

Niet echt origineel meer, maar evengoed best wel grappig:


https://www.youtube.com/watch?v=-a6HNXtdvVQ\

groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

01-07-2016 om 13:06

Inaya

Ik zou het zéér waarderen als Aboutaleb de gok zou wagen. Hij wil niet, omdat hij niet met Samsom wil concurreren. Hij heeft inderdaad een mooie baan als burgemeester. Als dat zijn beweegreden is om zich niet beschikbaar te stellen, dan is dat zijn goed recht, maar dan moet hij dát zeggen.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-07-2016 om 13:11

Temet

Ik kende hem nog niet

Inaya

Inaya

01-07-2016 om 13:53

AnnaG en kaaskopje

'Als je voorman van het 'leave' kamp bent moet je toch verantwoordelijkheid nemen en met je ideeën aan de slag gaan.'

Was hij dat? Ik weet dat hij één van de voorstanders was, maar in mijn herinnering waren mensen als Nigel Farage van UKIP en de Britse minister Michael Gove minstens net zo nadrukkelijk aanwezig in de aanloop naar het referendum.

'Als dat zijn beweegreden is om zich niet beschikbaar te stellen, dan is dat zijn goed recht, maar dan moet hij dát zeggen.'

Dat snap ik niet zo goed. Waarom moet hij (Aboutaleb) in dit geval tekst en uitleg geven over iets dat hij niet wil, en waarvan hij zelf ook nooit heeft gezegd dat hij het wil? Anderen vonden dat hij zich kandidaat moest stellen, maar hijzelf heeft dat nooit gewild.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-07-2016 om 14:22

Aboutaleb?

Die Aboutaleb van 'Ik zou het niet leuk vinden als mijn dochters met een niet-moslim thuis zou komen'?

Die Aboutaleb, die als hij een Nederlander was en het omgekeerde zou beweren als racist zou worden gelabeld, moet de premier van alle Nederlanders worden? Terwijl hij de meerderheid van 'onze' zoons niet in de buurt van zijn dochters wil laten komen?

Nee, sorry, met die uitspraak heeft hij het bij mij verbruid.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-07-2016 om 15:27

Anna G

Als hij gewoon niet naar Den Haag wil, kan hij dat als reactie geven. Hij zegt nu dat hij zich niet beschikbaar stelt omdat hij Samsom steunt en niet als 'rivaal' wil zien. Waarom Samsom erbij halen als hij gewoon burgemeester wil blijven?

Kaaskopje

Kaaskopje

01-07-2016 om 15:45

Aboutaleb is niet zonder fouten, maar ik heb wel de indruk dat hij een goed politicus is en zich terdege bewust is van de Nederlandse regels. Wat hij privé wel en niet 'leuk' vindt, is zijn zaak. Er zijn zat 'inheemse' Nederlanders die 'het niet leuk' vinden als hun kind met iemand thuiskomt die buiten hun denkkader valt. Zo vond mijn vader het niet leuk als we met een 'uitheemse' man thuis zouden komen. Daar zouden we alleen maar problemen mee krijgen. Zo zou mijn tante het vreselijk gevonden hebben als mijn neven met niet gereformeerde meisjes thuis waren gekomen, zo is dat in Urk, Spakenburg en zo diagonaal naar Drenthe en Zeeland toe ook. Zo vond mijn schoonmoeder het een doffe schande dat wij onze kinderen niet katholiek opvoedden, laat staan niet gelovig. Er zijn ook ouders die 'het niet leuk vinden' als zoon of dochter uit de kast komt, of dochter zonder huwelijk zwanger blijkt te zijn. Kortom, Aboutaleb is net een mens. Hij mag dingen 'niet leuk' vinden. Als hij gezegd zou hebben 'ik zou het ze verbieden', had ik er meer moeite mee gehad. Gelukkig hoef ik de rol van zijn schoonzoon nooit op me te nemen en is het aan zijn dochters om hier al dan niet tegenin te gaan.

Leen13

Leen13

01-07-2016 om 15:48 Topicstarter

Concurrentie

Ik denk dat Aboutaleb zich ook te goed voelt voor de machtspolitieke spelletjes zoals we nu weer gezien hebben in Engeland. Boris Johnsonn wordt door Michael Cove verleidt om David Cameron te laten vallen en wordt dan zelf weer gedumpt door een move van Michael Cove.
Ik zou ook voor die eer bedanken.

Anna G.

Anna G.

01-07-2016 om 15:55

Kaaskopje

It wasn't me...

Ik heb niks over Aboutaleb gezegd, ook totaal geen interesse in wie de lijsttrekker van de PvdA wordt. Niet mijn club.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-07-2016 om 16:18

Kaaskopje

"Aboutaleb is niet zonder fouten, maar ik heb wel de indruk dat hij een goed politicus is en zich terdege bewust is van de Nederlandse regels."

Ah, er moet weer een zielige moslim verdedigd worden, laten we dan vooral onze kritische vermogens even inruilen voor de relativerende...

"Wat hij privé wel en niet 'leuk' vindt, is zijn zaak."

Niet als je premier wilt worden en eigenlijk ook niet als je burgemeester bent. Als je geinterviewt wordt als politicus moet je weten dat je op je woorden moet passen. Die woorden hebben effect.

"Er zijn zat 'inheemse' Nederlanders die 'het niet leuk' vinden als hun kind met iemand thuiskomt die buiten hun denkkader valt."

Klopt, en die hebben een ding gemeen, ze worden geen premier. En als ze dat wel willen zitten ze bij partijen die wij 'extreem' noemen. Dit is een niet-religieuze mainstream partij.

"Zo vond mijn vader het niet leuk als we met een 'uitheemse' man thuis zouden komen. Daar zouden we alleen maar problemen mee krijgen."

Van welke partij was hij lijstttrekker?

"Zo zou mijn tante het vreselijk gevonden hebben als mijn neven met niet gereformeerde meisjes thuis waren gekomen, zo is dat in Urk, Spakenburg en zo diagonaal naar Drenthe en Zeeland toe ook."

Geen gek standpunt voor een SGP-er, daarom wordt die partij ook vrijwel algemeen met de nek aangekeken. De PvdA is een mainstream partij en Aboutaleb is een belangrijke politicus, maar geheel kritisch links Nederland kijkt de andere kant op. De zetelaantallen dalen wel aanmerkelijk, dat wel...

Ik geloof dat Balkenende uit Zeeland kwam, maar ik heb hem nooit horen zeggen dat hij liever zijn kinderen niet met een moslim thuis zag komen. Niet dat hij dat niet stiekem dacht, maar hij weet dat je dat in NL in de mainstream politiek niet kunt zeggen want daar kom je als witte Hollandse man niet mee weg. Als knuffelmarokkaan blijkbaar wel.

"Zo vond mijn schoonmoeder het een doffe schande dat wij onze kinderen niet katholiek opvoedden, laat staan niet gelovig. Er zijn ook ouders die 'het niet leuk vinden' als zoon of dochter uit de kast komt, of dochter zonder huwelijk zwanger blijkt te zijn. Kortom, Aboutaleb is net een mens. Hij mag dingen 'niet leuk' vinden."

Natuurlijk, maar dat mag hij *niet* zeggen. Als Rutte (die heeft geen kinderen, dat scheelt) het omgekeerde zou beweren zouden jullie er schande van spreken.

rode krullenbol

rode krullenbol

01-07-2016 om 16:34

“When the dealin’s done”

Toekomstvoorspellingen dragen uiteraard per definitie een speculatief karakter. Laat ik dat voorop stellen. Dat gezegd hebbende, voeg ik er ogenblikkelijk aan toe: min of meer. Want neem nu eens Elvis Presley. Was het slechts *achteraf* bezien alleen maar logisch, dat de ‘King of Rock & Roll’ betrekkelijk jong te overlijden kwam? Nee toch zeker!

Voor zoiets hoef(de) je echt geen moeder te zijn. Al trof zijn sterven hun als een mokerslag; zijn naaste vrienden hebben in hun rol van bodyguard het noodlot ook wel aan zien denderen. Letterlijk. Een aantal weken ervoor was één van hun er nog getuige van geweest hoe zijn lijfarts ‘Doctor Nick’ Elvis uit een (door pillen veroorzaakte) comateuze toestand haalde door diens hoofd onder te dompelen in een (in aller ijl aangesleepte) bak met ijswater. Vooral ook tot opluchting van de manager van Elvis kon de die avond geplande show ‘gewoon’ doorgaan. Alsmede het flinke aantal daarop volgende shows.

Zijn fans hadden eens moeten weten! Het stampvolle werkschema vergde een onmenselijke krachtsinspanning, die de zanger slechts kon opbrengen met behulp van astronomische hoeveelheden ‘medicatie’. Voor wie met die kennis een blik werpt op YouTube beelden van zijn laatste optredens is dat wel duidelijk. Of het toentertijd niet zichtbaar was voor het publiek in de zaal? Ik vraag het me af.

De dood en begrafenis van Elvis hebben zoals bekend aanleiding gegeven tot alle mogelijke/denkbare speculaties over wat er nu eigenlijk was gebeurd, waaronder tamelijk wilde. De complot-theorie die stelt dat Elvis helemaal niet overleed op 16 augustus 1977 kent inmiddels vele variaties. Sommigen denken dat hun held nog altijd in leven is. Het blijkt maar! Zo modern is de hedendaagse hectiek, met al dat door elkaar halen van fantasie en werkelijkheid, nu ook weer niet.

In 2003 zijn wij door toedoen van Alanna Nash meer te weten gekomen over de man die door het leven ging als Tom Parker, Colonel Parker en ‘The Colonel’. Velen zagen hem al langer als een door gokverslaving aangedreven geldwolf. Zij heeft onomstotelijk bewezen, dat de persoon in kwestie bovendien niet was wie hij zei te zijn. Zijn ware identiteit was al eens ontdekt door zijn bloedeigen zus, zo bleek. Zij herkende haar (ooit van de ene op de andere dag spoorloos verdwenen) broer van beelden op televisie, maar heeft zijn identiteitsfraude niet wereldkundig gemaakt.

De vermeend Amerikaanse manager betrof in werkelijkheid een op 26 juni 1909 in Breda geboren, illegaal in de VS vertoevende Nederlander: Andreas (Dries) Cornelis van Kuijk. Het was naar alle waarschijnheid een psychopathische moordenaar, die in ieder geval op zeer gewiekste wijze uit handen van justitie wist te blijven. Zie bijvoorbeeld: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dries_van_Kuijk.

Onder het lezen van deze wikipediapagina schoot mij plots het refrein te binnen van ‘The Gambler’. Een hit van Kenny Rogers die ik in mijn jeugd maar al te vaak heb horen schalmen uit de slaapkamer van één van mijn broers. “You’ve got to know when to hold them; Know when to fold them; Know when to walk away; And know when to run; You never count your money; When you’re sittin’ at the table; There’ll be time enough for counting; When the dealin’s done” klonk het.

Benieuwd naar de verdere tekst zocht ik deze op. Vervolgens keek ik op YouTube een aantal keer naar de bijbehorende clip. Ik dacht nog: “Dat is nu ook wat; om als een gokker door het leven te gaan!” Routinematig klikte ik door naar het actuele nieuws. Daar stuitte ik op een portret van Boris Johnson. Het viel me op hoe Nederlands hij eruit ziet en wat een alledaagse achternaam Johnson eigenlijk is. Zo snel als mijn fantasie met mij aan de haal ging, corrigeerde ik mezelf weer. “Tut tut! Is het niet al erg genoeg?” dacht ik bij mezelf.

Als een ware gokker hield Boris Johnson zich schuil, zodra hij dreigde te worden aangesproken op de consequenties van zijn acties als officieuze campagneleider voor een Brexit. Wat hem belette vast te houden aan zijn leidersrol en oorspronkelijke ideeën met betrekking tot de EU? Ongetwijfeld was dat de uitkomst van zijn afweging waarmee hij het meeste persoonlijk voordeel dacht te behalen.

Dat plan is inmiddels als een bom ontploft in zijn eigen gezicht, nu is gebleken dat hij slechts op vrijblijvende basis voor Brexit ging èn voor de rol van populaire volksheld vanaf de zijlijn. Daar waar Dries van Kuijk uit geldhonger het leven van één persoon in de waagschaal stelde, heeft deze politicus uit machtshonger gespeeld met het lot van zoveel meer mensen.

Rode krullenbol

Kaaskopje

Kaaskopje

02-07-2016 om 02:34

Ah, er moet weer een zielige moslim verdedigd

- Gek genoeg voor jou, vind ik dat er werkelijk niets zieligs is aan Aboutaleb. Ik vergeet bij hem meestal dat hij moslim is, maar soms komt dat dan toch naar voren. Zoals bij de uitspraak dat hij het niet leuk zou vinden als zijn kinderen met een niet moslim thuis zou komen (ivm een relatie). Ik vind het jámmer dat hij dus toch moeite heeft met een niet moslim als schoonkind. Hij gaat daar niet over, vind ik. Ik had liever gehad dat hij daarin wat ruimdenkender was geweest. Maar zolang hij het heeft over 'niet leuk' ipv 'uitgesloten', zie ik het niet zo somber in. Ik ging vroeger wat directer met moslims om dan nu, zo lopen die dingen soms, en vond het vaak onaangenaam hoe ouders op Nederlandse meisjes reageerden. Zoon mocht er absoluut niet mee thuiskomen. Ik schat Aboutaleb wel zo in, dat hij het uiteindelijk wel zou accepteren.

Het hangt er vanaf wat Rutte voor probleem heeft met een aanstaand schoonkind (stel dat hij die ooit krijgt). Als hij zou zeggen dat hij 'liever heeft' dat schoonkind katholiek is, zou ik dat niet zo heel erg vinden, hoewel ik vind dat hij daar niet over gaat. Als hij zou zeggen dat hij 'liever niet heeft' dat zijn kind met een gekleurde man of vrouw door het leven wil, zou ik hem niet geschikt vinden om MP te zijn. Het ene gaat om het idee dat je met hetzelfde geloof meer gelijk gestemd bent. Het andere gaat om racisme. Zo zie ik dat tenminste.

Jij mag het *niet* zeggen!

Voor de lieve vrede laat je nog wel eens een opmerking liggen. Je denkt nog dat het de moeite van nazoeken of tegenwerpen niet waard is.
Maar sinds democratie meer weg heeft van een wedstrijd touwtrekken moet dat toch anders.

In dit draadje zie ik er nu ook een mooi voorbeeld van.
Ad Hombre doet een wilde en volstrekt irrelevante bewering over Aboutaleb "Die Aboutaleb van 'Ik zou het niet leuk vinden als mijn dochters met een niet-moslim thuis zou komen'?"
In een normaal gesprek leg je niet op elke slak zout. Kaaskopjes reactie is dan ook passend "Aboutaleb is niet zonder fouten", waarmee ze discussie over de juistheid en de relevantie van Ad Hombres opmerking opzij schuift.

Ad Hombre haalt dit direct binnen als winst en maakt er een nieuwe aanval mee, nu persoonlijk naar Kaaskopje "Ah, er moet weer een zielige moslim verdedigd worden, laten we dan vooral onze kritische vermogens even inruilen voor de relativerende..."

Vervolgens wordt op een bijna obsessieve manier een kans gegrepen om de grootst mogelijke onzin tot weer een nieuwe want niet weersproken waarheid te verheffen in reactie op Kaaskopjes: "Er zijn zat 'inheemse' Nederlanders die 'het niet leuk' vinden als hun kind met iemand thuiskomt die buiten hun denkkader valt."

Ad Hombre beweert nu:"Klopt, en die hebben een ding gemeen, ze worden geen premier. En als ze dat wel willen zitten ze bij partijen die wij 'extreem' noemen. Dit is een niet-religieuze mainstream partij."

Jemig. Dat zijn wel drie onzinnige beweringen achter elkaar.

Onderweg, al stapelredenerend, voelt Ad Hombre nattigheid "Ik geloof dat Balkenende uit Zeeland kwam, maar ik heb hem nooit horen zeggen dat hij liever zijn kinderen niet met een moslim thuis zag komen. " waarna hij schaamteloos naar het ultieme machtsmiddel grijpt "Natuurlijk, maar dat mag hij *niet* zeggen."

Van wie niet dan? En is dat nu de ondemocratische linkse censcuurmaatschappij waar Ad Hombre het zwaard tegen heft, of is het het voorland waarnaar de populisten streven?

Kaaskopje, ik denk dat het zinniger is om voortaan toch meteen door te vragen.
Op die eerste opmerking: Hoezo? Waar heb je dat vandaan? heb je een link, context? Wat is de relevantie?

Elk uitgesproken woord wordt door de touwtrekkers als een overwinning ervaren.
En waag het niet ze tegen te spreken. Dat mag jij niet. Jij mag het *niet* zeggen.

Inaya

Inaya

02-07-2016 om 10:38

welnee m lavell

Mensen haken dan alleen maar af, zeker als je steeds naar de bekende weg vraagt.

Dat is prima

Als je je lukrake uitspraken niet weet te verantwoorden, dan kun je beter afhaken inderdaad.
Dat is dan bovendien ook nog een eigen keus.

Inaya

Inaya

02-07-2016 om 12:52

lukrake uitspraken

De uitspraak van Aboutaleb is heel eenvoudig te googlen en bij veel mensen bekend. Als je dan vraagt om een link, kan ik dat niet als serieuze bijdrage beschouwen. Dan gedraag je je als een kleuter die wil weten waar precies staat dat mama de bedtijd bepaalt.

marina

marina

02-07-2016 om 13:15

googelen

Over googelen gesproken, je had zelf ook kunnen googelen of Boris nog burgemeester was ipv te zeggen dat hij dat nog was. Bovendien, dat heeft ook uitgebreid in de krant gestaan.

Anna G.

Anna G.

02-07-2016 om 13:25

Aboutaleb

Ik vind het ook geen handige uitspraak van Aboutaleb. Hij moet daarboven staan en verbindend willen zijn. Hij mag dat denken, maar moet het niet zeggen.

Maar goed, verder een geschikte vent hoor. Hij zit alleen bij de -voor mij- verkeerde partij, dus mijn stem zal hij nooit krijgen.

Ook denk ik dat hij uiteindelijk kansloos zou zijn als premier, omdat Nederland nog veel racistischer is dan wij allemaal denken. Hij zal voor vele altijd een Marokkaan blijven...

V@@s

V@@s

02-07-2016 om 13:29

uit zijn verband getrokken

http://www.parool.nl/recensies/documentaire-over-ahmed-aboutaleb-is-voor-de-fans-even-slikken~a4215894/
Zou het? Al jaren verweert Aboutaleb zich tegen dezelfde verwijten. Zijn uitspraken over zijn dochter? 'Het is jammer dat ik met dit soort zaken nooit correct en volledig word geciteerd,' zei hij in 2004. 'Ik heb ook gezegd dat als mijn dochter die keuze wel maakt, ik er volledig achter sta. Ex-minister Roger van Boxtel zei in hetzelfde programma overigens iets vergelijkbaars over zijn dochter met een zwarte man. Maar daar hoor je nooit iemand over.'

Dat is het dus

"De uitspraak van Aboutaleb is heel eenvoudig te googlen en bij veel mensen bekend. "
Alleen van nazeggerij.
De context is er niet of wordt bewust weggelaten.

"Als je dan vraagt om een link, kan ik dat niet als serieuze bijdrage beschouwen."
Wel degelijk. Het interessant om te weten waar jij die uitspraak vandaan hebt.
Van nazeggerij in halve waarheid geformuleerd (zoals Ad en jij nu doen en Anna G bedoeld of onbedoeld herhaalt).

Anna G "Ook denk ik dat hij uiteindelijk kansloos zou zijn als premier, omdat Nederland nog veel racistischer is dan wij allemaal denken. "
Dat denk ik ook, maar ik denk niet dat Ad Hombre dat punt wilde maken.
Het is volstrekt duister wat de relevantie is.

Maar ik vrees dat Ad Hombre dat niet zal willen toelichten.

Leen13

Leen13

02-07-2016 om 15:32 Topicstarter

Joris Luyendijk: Brexit is een zegen voor de EU

http://www.trouw.nl/tr/nl/39441/Brexit/article/detail/4332194/2016/07/02/Joris-Luyendijk-Brexit-is-een-zegen-voor-de-EU.dhtml

"Tegen hun eigen korte- en langetermijnbelangen in, heeft vorige week een kleine meerderheid van Britse kiezers ervoor gekozen de EU te verlaten. Democraten in heel Europa zijn geschokt en verward. Ze zouden moeten juichen. Sinds Margaret Thatcher er in de jaren tachtig mee begon, hebben Britse regeringen een dubbel spelletje gespeeld: wel de lusten van de EU maar niet de lasten, en intussen van binnenuit de club ondermijnen, chanteren en zwartmaken. Hier zijn we nu vanaf."

Origineel wel.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-07-2016 om 19:48

Aboutaleb

Miriam: Kaaskopje, ik denk dat het zinniger is om voortaan toch meteen door te vragen.===

Miriam, ik denk dat je daar gelijk in hebt. Ik heb ietwat gemakzuchtig aangenomen, dat Aboutaleb dat inderdaad zo gezegd heeft.
Ik vraag me af wat Halbe Zijlstra ervan zou vinden als een kind van hem met een moslim thuiskomt. Ik heb zo'n vermoeden.

dc

dc

02-07-2016 om 22:21

AnneJ

Dat denk ik ook. GB heeft altijd maar een beetje halfslachtig meegedaan, en ik denk dat het voor de EU veel beter is om zonder de UK verder te gaan, of als de UK toch eens wil meedoen, dan geen deals te sluiten. Echt meedoen of niet.

Helaas denk ik nog steeds dat het niet goed is voor de UK. Er is nog steeds geen plan, geen duidelijkheid over welke kant de UK opgaat.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-07-2016 om 13:52

Kaaskopje

"Ik vraag me af wat Halbe Zijlstra ervan zou vinden als een kind van hem met een moslim thuiskomt. Ik heb zo'n vermoeden."

Ja, als je fantasieloos bent. Wat denk je eigenlijk dat ik zou doen als een van mijn zonen met een moslimmeisje thuiskwam?

Er mee pronken natuurlijk! Mijn positie op OO kan niet meer stuk!

Maar, helaas is die kans vrij miniem, want moslims onderscheiden zich van andere allochtonen o.a. doordat ze liefdesrelaties met niet-moslims zeer sterk ontmoedigen. Moslimjongens komen er misschien nog wel mee weg, maar meisjes...!

Ik vrees dat Aboutaleb daarom juist heel goed heeft nagedacht voor hij dat interview gaf. Want het politiek correcte antwoord (Leuk, een niet-moslim jongen!) was bij zijn moslimkiezers (ja, ik weet dat hij ook niet-moslimfans heeft) absoluut niet goed gevallen.

Maar ik vrees dat het nu voor de meeste fantasieloze lezertjes in dit forum te moeilijk wordt. Niet zwart-wit genoeg he..?

Kaaskopje

Kaaskopje

04-07-2016 om 11:11

Ad

Zoals gezegd zag mijn vader een gekleurde schoonzoon ook niet zo zitten en toen ik vertelde dat ik min of meer samenwoonde met een Marokkaan vond hij dat walgelijk. Dus je mening is niet nieuw en verrassend voor mij. Het was bij mijn vader denk ik niet eens bewuste discriminatie of racisme. Hij zag de combinatie van culturen niet zitten vanwege onderlinge verschillen. Als hij door Néderlandse schoonzonen daarover in gesprek raakte, verdedigde hij zich met: ik ging net zo makkelijk met zwarte collega's een babbeltje maken (in Zuid Afrika). Ja, tot ze met zijn dochters zouden willen trouwen. Ik vermoed dat jullie het wel met elkaar konden vinden. Als er iemand moeite heeft met "niet zwart/wit genoeg" en gebrek aan fantasie ben jij het wel. Jij wilt dat het lekker duidelijk blijft. Geen gedoe met moslims in Nederland. Ze hebben eigen landen. Als je de moeite wilt nemen om het uit te zoeken, zie je dat er wel moslima's zijn met een niet moslim-man. Het is nog zeker geen meerderheid, maar hierin heb je net als bij ons ook vrijdenkender mensen. De dochters van Aboutaleb zullen er waarschijnlijk alweer soepeler mee omgaan met hun kinderen. Het is nog maar 50 jaar geleden, dat katholiek en gereformeerd hier ook niet in een bed mocht liggen. Ik doe dat inmiddels 31 jaar. Hier probeerden mijn ouders modern mee om te gaan.

Target

Target

04-07-2016 om 11:41

waarom is het uitgegaan?

En waarom mocht je vader zich geen zorgen maken over cultuurverschillen? Doen zij immers ook.
Voorbeelden te over, ook in mijn omgeving van stellen die het niet hebben gered door de verschillen in cultuur. Dat is toch logisch, dat heeft toch geen bal met zwart/wit of een kleurtje te maken? Dat leg jij er in, niet de ander.
Ook hier op het forum zijn stellen te vinden van verschillende culturen en soms vind ik het tenenkrommend om te horen wat zij hebben moeten inleveren om de partner ter wille te zijn. Dan zie je welke cultuur er dominant is.
En anderen hebben een rampzalige vechtscheiding achter de rug.
Herinner je het programma van John van den Heuvel, die ontvoerde kinderen terughaalde uit het buitenland?
En dat is niet om een kleurtje, maar om de enorme kloof tussen twee culturen.

Leen13

Leen13

04-07-2016 om 11:44 Topicstarter

Ontvoeringen

Hebben vooral te maken met geografische afstand. Ook westerse stellen ontvoeren elkaars kinderen om mee 'terug naar huis' te gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.