Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Brexit


Charis

Charis

28-06-2016 om 11:13

Brits sarcasme

Voor wie zin heeft om te lezen, deze ingezonden reactie uit de Guardian

"Last Friday morning was amazing! I woke up in my Union Jack jim-jams to the sound of a squadron of Spitfires racing overhead and leaving a trail of hot buttered crumpets behind them

I ran to the corner shop past all the british children who were laughing and squealing with excitement as they made a beautiful statue of the queen out of happy wriggling bulldog puppies - with two corgis for her eyebrows!

Bunting fluttered everywhere and the man from the betting shop stepped out into the street - "Guess what! England just won the World Cup & The Ashes & The Grand National and here's the best bit - Boris put a bet on it for everyone! you're all MILLIONAIRES!!!"

The red arrows flew overhead dropping fish and chips as i walked into the corner shop, got my morning paper and went to the counter. "how much please?" I said to the asian lad there. "1 pence, everything in the whole shop now costs just 1p!" he laughed, "Leave it on the counter, i'm off back to pakistan - we all are!"

And he's right! outside in the streets jolly old Nigel Farage was leading a huge crowd of happy foreigners - turks, poles, romanians, syrians - there was even a few English people with heavy suntans mixed up in there! nigel was singing Rule Britannia carrying a pint of ale and a cigarette, which he had lit up INSIDE A PUB!

Just then Boris flew overhead in a concorde made of Bank of England gold - "don't worry!" he laughed "I've cut out all the bits the French made!" and with that he crashed into the ground at 1200 miles an hour, along with the economy, the country and all the dozy nostalgic foreigner-fearing fools who fell for this."

Wonderlijke vraag

Van welke onfatsoenlijk werelddelen neemt AZG geld aan dan?
Maar vooral: we hadden het over Europa en Europees beleid. Over het verdedigen ervan als je meent dat het te verdedigen is.

Europa is verdedigbaar om precies datgene wat er nu tav vluchtelingen NIET wordt uitgevoerd.

De xenofoben zijn al aan de macht in het Europese beleid.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-06-2016 om 12:21

Miriam

Wat AzG betreft, hebben zij de keus gemaakt om geen geld meer van Europese landen aan te nemen vanwege hun, gemiddeld genomen, opstelling o.a. naar de vluchtelingen toe en ik geef ze gelijk. Maar, denk ik misschien té simpel, als ik even over de grenzen van Europa kijk, zie ik zoveel landen waarvan je je kunt afvragen of je daar 'zaken' mee wilt doen wat de mensenrechten en omstandigheden betreft. Is het dan niet beter om net als het Rode Kruis een hoge mate van onafhankelijkheid van overheden na te streven? Waar dan ook?

Pandora

Pandora

28-06-2016 om 12:33

Europa verdedigen

Ook heeft de EU zijn fouten, de balans is voor mij absoluut positief. Ik weet vanwege mijn werk wat meer dan de gemiddelde Nederlander over de EU en ik ga vanaf nu WEL op feestjes tegen domme opmerkingen in. Voorheen deed ik dat niet, laat maar lullen dacht ik dan, maar die tijd is nu voorbij. Dan maar even wat minder gezellig, dat is het me wel waard.

En dank je Charis, je hebt me aan het lachen gemaakt.

Dat is te simpel ja

Er zijn beslist landen die ook dingen doen die Europa onwaardig zijn, maar het gaat over Europa. Een Europa dat de eigen verdragen ten aanzien van vluchtelingen en ingezetenen niet nakomt.
Dat is in de context van de Brexit verontwaardiging en het opkomende Eurofobische Nationalisme van belang. Het Europesche model is het te verkiezen model vanwege die verdragen. Vanwege de burger die genoemd en gekend is en die recht op bescherming heeft in dat model.

Alternatieve handelsmodellen zijn nog veel vervelender en ondemocratischer (zie TTIP).
Zijn, of waren. Als Europa zelf Eurofobisch en nationalistisch de eigen verdragen verkwanseld, dan ligt het failliet Europa daar en niet bij overigens volkomen zinloze referenda.

Tegelijkertijd: die referenda gaan helemaal niet over Europa.
Ze gaan over xenofobie.

Inaya

Inaya

28-06-2016 om 18:20

eens met M Lavell

'Een "voor" stem voelt als een carte blanche aan een politiek die voor grote delen nu al niet de mijne is.'

Voor mij persoonlijk gingen de nadelen zwaarder wegen dan de voordelen toen de manier van besluitvormen werd gewijzigd. Van unanieme besluiten (hoe moeilijk soms ook) naar 75 % (met als kans dat je als land dingen opgedrongen krijgt waar de nationale regering tegen is, zoals bij Hongarije nu). En de nationale regering zou toch nog altijd het laatste woord moeten hebben, wat mij betreft.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-06-2016 om 18:52

Temet

"Ik las vanochtend dat dezelfde opmerkingen die jij nu citeert werden toegeschreven aan Samsom."

Die was het, inderdaad, flauw grapje van mij (klikop de klink en je ziet het), maar zo ver liggen de meningen zo te zien niet meer uit elkaar afgezien van de spreekwoordelijke 'toon'.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-06-2016 om 18:58

Sommige Fransen zien hun kans schoon

http://www.volkskrant.nl/buitenland/franse-politici-willen-na-brexit-van-engelse-taal-af~a4329323/

"Nu de Britten zich opmaken om de Europese Unie te verlaten, ruiken sommige Franse politici een kans om eindelijk van de dominantie van het Engels af te komen. 'Engels kan niet langer een van de drie werktalen van het Europees Parlement blijven', zei Jean-Luc Mélenchon, de leider van de linkse Parti de Gauche, in een tweet."

Het zal echt wonderen doen voor de EU als Frans of Duits de enige voertalen in de bureaucratie worden

dc

dc

28-06-2016 om 23:34

vertaalkosten

Scheelt weer wat vertaalkosten. En over 10 jaar praat iedereen in nederland Duits of Frans toch?

Kaaskopje

Kaaskopje

29-06-2016 om 01:42

Miriam

Miriam: Tegelijkertijd: die referenda gaan helemaal niet over Europa.
Ze gaan over xenofobie.===

Ja, dat is absoluut waar. Nu de Brexit-kant gewonnen heeft is de sfeer in Engeland ronduit weerzinwekkend. Hier in Nederland vliegt Wilders gierend uit de bocht bij alleen al de gedachte dat Nederland nu uit de EU zou kunnen stappen. Het leek verdorie wel of hij de NVU toesprak in plaats van de Tweede Kamer.

Inaya

Inaya

29-06-2016 om 07:08

brrr Wilders

'Hier in Nederland vliegt Wilders gierend uit de bocht bij alleen al de gedachte dat Nederland nu uit de EU zou kunnen stappen'

Ja, bizar om dat juichgedrag te vertonen bij zoiets! Patriottische lente? Ja, als Wilders met pensioen gaat ...

Stel je niet zo aan

#187 Inaya ik denk niet dat wij het eens zijn.
Ik denk dat wij het niet eens een beetje eens zijn.
Eigenlijk bewijs je precies mijn punt: Gewone kritiek op Europa kan niet meer omdat je dan meteen ingelijfd wordt door de Eurofoben, Xenofoben, Nationalisten en Fascisten.

Je stelt je aan met"Voor mij persoonlijk gingen de nadelen zwaarder wegen dan de voordelen toen de manier van besluitvormen werd gewijzigd. Van unanieme besluiten (hoe moeilijk soms ook) naar 75 % " alsof je dat moment persoonlijk gevoeld hebt. Alsof er ook maar iets is dat jou persoonlijk raakt.

Het klopt bovendien niet wat je zegt. Unanieme besluiten bestaan nog steeds (over uitbreiding bijvoorbeeld), het percentage wat noemt klopt niet en Hongarije krijgt niks opgedrongen waar men niet zelf al akkoord mee is gegaan.

Last but not least: Staten hebben altijd hun laatste zegje. Het ultieme bewijs daarvan is Brexit.
Voor het overige geeft de Europese wetgeving alleen maar contouren aan die nationaal door eigen wetgeving kan worden geïmplementeerd.

Veel eenvoudiger is nu het gesteggel over CETA en de vraag of dat nu een onderwerp voor de Unie is (zonder lidstaten) of dat de lidstaten er zelf wat over kunnen zeggen.
Dat verdrag kan nog helemaal geblokkeerd worden, ook al vindt Juncker dat hij er zelf over gaat.

Pandora

Pandora

29-06-2016 om 12:11

Vertaalkosten

Haha dc, en al die Ieren die geen Iers spreken dan? De Maltezen die geen Maltees spreken? Die moeten dan ook maar snel Frans leren zeker?

Nee, ik zie het echt niet gebeuren dat het Engels als officiële taal wordt afgeschaft. Het is DE lingua franca in "Brussel".

Jillian

Jillian

29-06-2016 om 13:33

Officieel

Op dit moment heeft alleen het VK Engels als officiele taal opgegeven. Na een eventuele Brexit zullen ongetwijfeld Ierland en/of Malta er voor kiezen om het Engels als officiële taal aan te vragen. De meeste Ieren spreken nauwelijks Gaelic dus dat is niet vol te houden.

Jillian

"De meeste Ieren spreken nauwelijks Gaelic dus dat is niet vol te houden."

En al helemaal niet als er straks inderdaad heel veel Britten een Iers paspoort krijgen, want die lui hebben natuurlijk nooit het verplichte Gaelic op school gehad

Groeten,

Temet

en trouwens

Als de Schotten zich straks afscheiden en onmiddellijk weer lid worden hebben we nog een lidstaat met Engels als officiële taal.

Pas si vite, mes amis, van dat Engels zijn jullie nog lang niet af!

groeten,

Temet

dc

dc

29-06-2016 om 23:17

de schotten

Dat gaat nog wel even duren. Eerst moeten ze zich officieel losmaken van de UK, en dan aansluiting zoeken bij de EU. Zelfs als het allemaal versneld wordt, dan zie ik niet in hoe dat onder de 5 jaar gaat lukken.

Leen13

Leen13

30-06-2016 om 01:27 Topicstarter

Nou engels...


https://www.youtube.com/watch?v=73uATsa8y5Y
Schotten menen dat ze Engels spreken maar ik versta ze niet.

Net voor Brexit

DC "Zelfs als het allemaal versneld wordt, dan zie ik niet in hoe dat onder de 5 jaar gaat lukken."
Dat zou kunnen, maar Brexit gaat ook minstens 5 jaar duren.

AnneJ (ot)

Zoek anders op Youtube eens naar Rab C Nesbitt, da's nog erger .

groeten,

Temet

Leen13

Leen13

30-06-2016 om 10:08 Topicstarter

Temet (ot)


Had jij die serie met ondertiteling?

AnneJ (nog altijd ot)

Ik heb het vroeger op de BBC wel eens gezien maar had er flink moeite mee, grote stukken gingen geheel langs me heen. Mijn frustratie daarover verdween toen ik begreep dat ook Engelsen er vaak weinig chocola van kunnen maken en soms ondertitels via teletekst lazen.

groeten,

Temet

Leen13

Leen13

30-06-2016 om 15:57 Topicstarter

Dwarsliggen en filibusteren kan de definiteive brexit voorkomen

http://www.theguardian.com/politics/2016/jun/29/uk-voted-for-brexit-but-is-there-a-way-back

The Guardian onderzoekt de mogelijkheden.

"Could parliament stop Brexit?
At present, there is not a majority for Britain to leave the EU in either the House of Commons or the House of Lords. Indeed, given a free vote, the unelected Lords would probably reject Brexit by a margin of six to one.

One issue that will arise for the next prime minister – be it Theresa May, Boris Johnson or another – will be what happens when they try to push Brexit through a parliament that can delay the process at every turn. "

Overigens heeft Boris Johnson zich teruggetrokken van de kans op opvolging van Cameron. Dat kon nog weleens juist de redding van zijn carrière zijn.
Kan me niet voorstellen dat je de zo omstreden Brexit wil leiden behalve als je Nigel Farrage heet, maar die heeft weer geen plan, dus brand zijn vingers er waarschijnlijk ook liever niet aan, dat lijkt me meer een Wilders die zich terugtrekt als het echt op regeringsverantwoordelijkheid aankomt.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-06-2016 om 16:16

Boris

Dat kon nog weleens juist de redding van zijn carrière zijn.

Ik vind het laf. Eerst iedereen aanmoedingen om voor een Brexit te gaan en dan niet de kar willen trekken? Héél zwak.

Charis

Charis

30-06-2016 om 16:29

Boris heeft een mes in de rug gehad

Kaaskopje, Boris is gewoon keihard verraden. En wel door zijn partijgenoot Michael Gove. Deze fanatiek anti-EU politicus van de Conservatieven en Brexit-campaigner van het eerste uur heeft hem overgehaald naar het Brexit-kamp over te lopen (waarmee Boris overigens zijn oude studievriend Cameron verraadde) en laat hem nu als een baksteen vallen.

Gove heeft steeds gezegd geen premier te willen worden, maar denkt daar dus nu anders over. Hij heeft publiekelijk verklaard dat hij denkt dat Boris ongeschikt is als leider van het land. Dit schijnt hem dan weer te zijn ingefluisterd door zijn vrouw Sarah Vine, die haar aspiraties voor haar man in een mailtje uiteenzette, dat vervolgens werd gelekt. Na deze motie van wantrouwen kon Johnson wel inpakken en dat doet hij dus ook.

Ikzelf hoop dat gematigd Bremain-politica Theresa May het zal winnen van Gove.

Charis

Boris is dan wel verraden, maar waarom met zo'n gretigheid de handdoek in de ring gegooid? Gove's stap kwam vanochtend naar buiten, Boris had bij de lunch al opgegeven. Of hij heeft de confrontatie niet aangedurfd, of hij wilde toch al heel graag onder dit gedoe uit en dit was een goed excuus.

In beide gevallen is hij een labbekak. En nu maar hopen dat dat zo duidelijk is geworden dat hij een politieke carrière verder op zijn buik kan schrijven.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

30-06-2016 om 18:46

Boris is een grote vent

Boris Johnson kan 100 x overgehaald zijn om tegen Cameron in te gaan en een Brexit corifee te worden, maar hij heeft die beslissing bij volle bewustzijn genomen, mag ik hopen. Dat Gove zich onfatsoenlijk gedraagt, is een ander verhaal. Ik hoop dat de kiezers dat ook in de gaten hebben.
Ik hoop ook dat Theresa May wint, maar ik vraag me wel af hoe een tegenstander van een Brexit, die klus wil klaren zonder in conflict te komen met wat er van haar verwacht wordt.

Pandora

Pandora

30-06-2016 om 22:31

Labbekak

Dat is nu echt een mooie benaming voor Johnson! Eerst een puinhoop veroorzaken en dan weigeren de rommel op te ruimen. Verwend kind!

Inaya

Inaya

01-07-2016 om 06:46

maar

Boris Johnson is toch burgemeester van Londen? Waarom zou hij die baan moeten opgeven om MP te worden?

Inaya

Inaya

01-07-2016 om 06:53

Ik bedoel

Ik snap wel dat hij niet burgemeester en MP tegelijk kan zijn. Ik bedoel: waarom zou hij zo'n prachtbaan opzeggen voor een onzeker traject van de verkiezingen? Dat verwachten we van Aboutaleb ook niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.