Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Brexit


Charis

Charis

27-06-2016 om 10:36

Tabloids

Ik heb net even wat commentaren in de Daily Mail gelezen (pro-Brexit tabloid). Nou, als je wilt weten hoe diep de scheiding zit tussen jong en oud en hoog- en laag opgeleid, moet je die eens een kwartiertje lezen. Opvallend ook hoe veel reacties gaan over de grootsheid van het VK en hoe stellig men gelooft dat de power and glory van vroeger zullen terugkeren.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-06-2016 om 11:57

Dan ben je toch wel een beetje

wereldvreemd. Heimwee heb je of heb je niet, maar de verwachtingen voor de toekomst zijn onrealistisch.

Inaya

Inaya

27-06-2016 om 12:38

voordeel

'Ergens vind ik het belachelijk om zo'n belangrijke beslissing te laten afhangen van een raadgevend referendum met zo'n klein verschil in de uitslag.'

Het grote voordeel is wel dat de EU/EC nu eindelijk bereid is om te praten over variatie in de soorten lidmaatschap. http://www.trouw.nl/tr/nl/39441/Brexit/article/detail/4327631/2016/06/25/Oprichters-EU-willen-flexibele-unie-na-Brexit.dhtml

Dat zou nooit gebeurd zijn als de uitslag 'andersom' was geweest, dan zou 52 % voorstemmers meer dan genoeg zijn geweest om lekker door te gaan met alle uitbreidingen en regeltjes.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-06-2016 om 13:55

52 procent

Ik zou daar vanuit mijn standpunt blij mee geweest zijn, laten we eerlijk blijven. Maar zo'n uitslag zegt wel iets. Dat moet de EU hoe dan ook serieus nemen en kijken waarom er zo'n duidelijke verdeeldheid is.

Pandora

Pandora

27-06-2016 om 18:32

Somber en goed nieuws

"Opvallend ook hoe veel reacties gaan over de grootsheid van het VK en hoe stellig men gelooft dat de power and glory van vroeger zullen terugkeren."

Ja kolonialisme, dat is iets om na te streven: andere landen leegroven om er zelf beter van te worden. Hebben die mensen nooit gehoord van: wat gij niet wilt dat u geschiedt...?

De (letterlijke) grootsheid van het VK gaat ook nogal tegenvallen als Schotland zelfstandig wordt. En als Noord-Ierland zich weer aansluit bij Ierland (wat ik minder snel zie gebeuren).

Ik vrees dat er vervroegde verkiezingen komen en dat de rechtse flank van de conservatieve partij aan de macht komt, die vervolgens hun Brexit-beloften niet kunnen en niet WILLEN nakomen. Ze zullen de welvaartsstaat verder uitkleden, want ze willen helemaal geen NHS, maar particuliere verzekeringen! Ze willen geen rechten voor arbeiders, maar rechten van het grootkapitaal! Let wel, het VK heeft geen eigen grondwet (nu nog een Europese grondwet, straks niet meer), dus dit kan allemaal. En dan is een burgeroorlog niet ver weg. Zie het geweld dat nu al losbarst. Ik hoop van harte dat ik het helemaal mis heb...

Inaya, er is zeker goed nieuws: Francois Hollande heeft geluisterd naar de bevolking en gezegd dat hij een veto gaat uitspreken over TTIP. Dus kunnen ze nu wel kappen met die onderhandelingen. Dan hebben ze mooi weer wat mensen vrijgemaakt om met het VK te onderhandelen over handelsafspraken.

Jillian

Jillian

27-06-2016 om 18:37

Pandora

Het VK heeft wel een grondwet. Het is alleen geen geschreven grondwet. Althans er is niet een enkel document wat de grondwet bevat. Er zijn wel meerdere documenten en rechtsuitspraken die tezamen een grondwet vormen. Het is dus niet zo dat men zonder de EU aan de wolven is overgeleverd. Zo erg is het ook weer niet

https://en.wikipedia.org/wiki/Constitution_of_the_United_Kingdom

http://www.bl.uk/magna-carta/articles/britains-unwritten-constitution

Pandora

Pandora

27-06-2016 om 18:52

Jurisprudentie

Dat heet jurisprudentie, Jillian, dat is iets heel anders en zeker geen grondwet.

Het mooie aan een grondwet is dat je die alleen maar met grote, langdurige inspanning kunt veranderen. In veel landen zijn daar 2x een gekwalificeerde meerderheid en tussenliggende algemene verkiezingen voor nodig. Niet een of enkele zittingen van het parlement of een hoge rechtbank.

Overigens, als de rechterflank van de Tory's de meerderheid in het parlement heeft, gaan mijn gedachten wel die richting uit (aan de wolven overgeleverd).

Jillian

Jillian

27-06-2016 om 18:54

Pandora

Nee, dat is een grondwet. Kijk maar in de links. Het is een ander
soort grondwet maar het is wel degelijk een grondwet.
Overigens is de waarde van jurisprudentie veel groter in de common law dan in een civil law system

Pandora

Pandora

27-06-2016 om 19:15

Nietes. En Noord-Ierland

Het wordt een theoretische discussie. Er zijn zeker wel regels, maar het IS geen grondwet. Weet je nog hoe de Britten steigerden toen de EU-grondwet een naam moest krijgen? Die mocht absoluut geen grondwet heten, want ze wilden geen grondwet.

Misschien moeten we toch rekening houden met een herenigd Ierland: ik lees dat Martin McGuiness, vice-premier van Noord-Ierland, heeft opgeroepen tot een referendum over aansluiting van Noord-Ierland bij Ierland.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

27-06-2016 om 19:25

Stappenplan

Ik heb hier niet alles gelezen, maar ik begrijp niet zo goed dat niemand nu weet waar ze moeten beginnen. Je houdt een referendum en dan weet je dat er 2 mogelijkheden zijn. Blijven of weg. Dat dat referendum er zou komen is niet iets wat vorige week pas bekend werd, dus ik snap niet dat er geen plan A en een plan B klaarlagen. Het lijkt alsof het een donderslag bij heldere hemel is, maar er was 50% kans op een vertrek.

En dan mogen ze eigenlijk niet weg willen, de uitslag zou bindend zijn, dus een beetje voorbereiding zou geen overbodige luxe geweest zijn. En dat geldt ook voor de EU trouwens. Snap dat je niet alles voor kan bereiden, maar een stappenplan had gewoon klaar moeten liggen.

Jillian

Jillian

27-06-2016 om 19:33

Pandora

Theoretisch of niet. het klopt gewoon niet. Als je de links doorleest dan zie je dat de experts in het VK er zelf anders over denken. Ik wil nog best 10 links geven:

UK Constitutional Law Association
https://ukconstitutionallaw.org/

Van het Parlement:

https://www.parliament.uk/documents/commons-committees/political-and-constitutional-reform/The-UK-Constitution.pdf

Een boek: The Constution of the United Kingdom:

https://books.google.co.uk/books?hl=en&lr=&id=V-8cDAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT11&dq=united+kingdom+constitution&ots=R8NLMRY1FQ&sig=g_r1OFy-bQ0DJBAuUlBdqiPPfaI#v=onepage&q=united%20kingdom%20constitution&f=false

Van de BBC

http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk_politics/88136.stm

' But the United Kingdom does have a constitution; it is just a little hard to track down.'

Nog meer:

http://about-britain.com/institutions/constitution.htm

http://www.inbrief.co.uk/legal-system/british-constitution/

The Constitution Society

What is the British Constitution

http://www.consoc.org.uk/other-content/about-us/discover-the-facts/what-is-the-british-constitution/

En een wetenschappelijk artikel:

http://ojls.oxfordjournals.org/content/17/1/137.full.pdf

Van de rechtgevende macht zelf:

https://www.judiciary.gov.uk/about-the-judiciary/the-judiciary-the-government-and-the-constitution/jud-acc-ind/justice-sys-and-constitution/

'The United Kingdom, famously and almost uniquely, does not have a constitution that is contained in a written constitutional instrument. Its constitution is to be found in the statutes passed by Parliament and in the common law, the law developed over the centuries in the decisions of the courts. Only two other countries, Israel and New Zealand, are like the United Kingdom in not having a written constitutional instrument. These three countries differ in this way from almost all other countries. Such constitutional instruments, for instance that of the United States, which has one of the most well known written constitutions, often have a higher status than ordinary legislation and constitutional provisions can only be enacted and repealed by a special procedure that differs from the procedure for making and repealing ordinary legislation.'

De toekomst van de grondwet:

http://www.biicl.org/documents/595_a_constitutional_crossroads.pdf?showdocument=1

Moet er een codified constitution komen?

http://www.publications.parliament.uk/pa/cm201415/cmselect/cmpolcon/463/46308.htm

Jillian

Jillian

27-06-2016 om 19:37

Noord Ierland

Noord Ierland weer samen met Ierland zie ik niet zo heel vlug gebeuren. Schotland onafhankelijk wel. Maar de demografie in NI is op dit moment niet dusdanig dat een border poll gewonnen zou kunnen worden. Mocht de economie van het VK instorten en het echt heel slecht gaan dan wordt het natuurlijk een ander verhaal. Zeker als de onafhankelijkheid van Schotland wel een succes is.

ondertussen

Ondertussen schijnen veel Britten die graag gebruik blijven maken van hun EU-rechten te overwegen een tweede paspoort aan te vragen: http://www.theguardian.com/politics/2016/jun/27/leave-vote-prompts-rush-dual-nationality-eu-passports

Kennelijk kom je al in aanmerking voor een Iers paspoort als je een Ierse grootouder hebt (ik wist dat die regel gold voor het nationale voetbalteam, ik wist niet dat die gold voor de nationaliteit zelf). En ik weet niet hoeveel Britten minimaal éen Ierse (groot)ouder hebben, maar ik vermoed dat het er heel wat zullen zijn.

De bevolking van Ierland kon op papier wel eens fors toenemen in de komende paar jaar. Nou ja, zolang ze maar niet daadwerkelijk allemaal in Ierland willen gaan wonen is er niet zo bar veel aan de hand, het wordt wel interessant als het aantal Ieren zo sterk zou toenemen dat het een verschuiving in de machtsverhoudingen in de EU zou betekenen. Ze zijn nu in de republiek met 4,5 miljoen las ik (https://en.wikipedia.org/wiki/Irish_population_analysis), als een miljoen Britten ineens Ier willen worden (en dat lijkt me niet heel vergezocht) dan is dat relatief een heleboel.

Nou ja, komen ze eindelijk terug op het bevolkingsniveau van voor de hongersnoden in de 19e eeuw.

En laten we hopen dat men zich in het noorden rustig houdt. McGuiness wil zich wel aansluiten bij de republiek, maar de man is van Sinn Fein dus dat ligt nogal voor de hand. Een substantieel deel van de bevolking van Noord-Ierland denkt er heel anders over.
Over een paar weken het jaarlijkse gezellig samenzijn van de oranjemarsen. Zullen we zien hoe erg het is.

Groeten,

Temet

Anna G.

Anna G.

27-06-2016 om 20:42

toch

Denk ik dat de soep niet zo heet gegeten wordt...

Iedereen is nu in blinde paniek en roept maar wat, maar waarom zouden er zulke grote problemen moeten ontstaan? Mensen roepen nu dat Britten een een visum moeten gaan aanvragen voor een vakantie naar Spanje. Welnee! Dat er geen handel meer zou worden kunnen gedreven. Onzin. We leven in een mondiale maatschappij, de wereld is groter dan de EU.

Er komen gewoon nieuwe handelsakkoorden en waarom zou dat anders zijn dan bijv met Zwitserland.

Laten we het er over een jaar nog eens over hebben. Die media maken er zo'n kermis van.

Wilgenroosje

Er is een plan, dat heet artikel 50. Een lid dat uit de EU wil kan die procedure volgen. De EU kan een land niet uit de EU zetten. De bal ligt dus bij het VK.

skik

Wilgenroosje

Wilgenroosje

27-06-2016 om 22:40

Oké,

dan begrijp ik dat de EU nu niets kan doen, maar dan is het toch op zijn minst vreemd dat er in het VK nu een soort paniek is uitgebroken. Ze hadden het kunnen weten.

Brexit 2

Haha, die IJslanders!

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

27-06-2016 om 23:22

Wilgenroosje

"dan begrijp ik dat de EU nu niets kan doen, maar dan is het toch op zijn minst vreemd dat er in het VK nu een soort paniek is uitgebroken. Ze hadden het kunnen weten."

Iedereen, inclusief de voorstanders van een Brexit, *dacht* dat het niet ging gebeuren, dus dat vergt toch wel enige mentale bijstelling om nu te accepteren dat het wel gebeurd *is*.

Er zijn om te beginnen al zo'n 48% Britten, waaronder waarschijnlijk vrijwel alle media en intellectuelen (de mensen die de kranten en TV maken) die tegen die Brexit waren. Dus die zijn wel in een soort van paniek, ja.

Daarnaast is het een natuurlijke angst voor het onbekende. Je weet wat je hebt, je weet niet wat je krijgt. Afwachten wat de effecten op lange termijn zijn, het kan meevallen en het kan tegenvallen.

Ik blijf het vermoeden houden dat die Brexit uiteindelijk aanzienlijk minder 'radicaal' uitpakt dan je nu zou verwachten. Er zal wel weer een speciale positie in het leven worden geroepen met nog wat meer bewegingsvrijheid voor de Britten gecombineerd met een gezamelijke markt en dat noemen we dan iets anders dan 'lidmaatschap'. Daar zijn die diplomaten erg goed in.

Allemaal heel normaal en eigenlijk zelfs gezond. Het zou pas echt ongezond zijn als de stijgende onvrede binnen de EU *niet* tot dit soort stappen leidde.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-06-2016 om 23:30

Wilders' take on Brexit

http://www.trouw.nl/tr/nl/39441/Brexit/article/detail/4328781/2016/06/27/Brexit-is-voor-Nederland-een-alarmsignaal.dhtml

"PVV-leider Geert Wilders zei dat 'het project van hoop en zekerheid' dat Europa ooit was, de mensen in de steek heeft gelaten. "Het heeft niets te bieden op de grote vragen en liep in de weg bij de kleine." Wilders weet: men stemde voor een Brexit, maar 'het echte verlangen is herstel van groei van banen en beheersbare migratie'. "Er ligt nu vooral een nationale opdracht", zei Wilders, "zorg dat Europa perspectief biedt en zorg dat iedereen daarvan kan profiteren."

Nou, klinkt best redelijk toch?

Leen13

Leen13

27-06-2016 om 23:42 Topicstarter

Nou redelijk

Heb net Wilders op Nieuwsuur gezien en dat was toch andere koek: "de bevrijding is nabij'. De brexit zal leiden tot een mooie lente en een mooie zomer. Een Nexit is nodig. Vrede en veiligheid door de EU, ik kan het niet meer horen, die lulkoek!"

Wilgenroosje

Wilgenroosje

27-06-2016 om 23:55

"Iedereen, inclusief de voorstanders van een Brexit, *dacht* dat het niet ging gebeuren, dus dat vergt toch wel enige mentale bijstelling om nu te accepteren dat het wel gebeurd *is*."

Ik begrijp best dat het onverwacht is, maar ik blijf het een beetje knullig vinden dat iedereen dacht dat het niet zo'n vaart zou lopen. De peilingen liepen niet heel ver uiteen, dus er was een reële kans. Ik snap dat de schok groot is, maar niet dat ze er niet een beetje op voorbereid waren.

Maar goed, mijn vader zei altijd: "Het grootste wonder duurt maar 3 dagen, dan is iedereen eraan gewend", dus over een paar dagen zal de ergste paniek wel wat afgezakt zijn.

Leen13

Leen13

28-06-2016 om 00:07 Topicstarter

Hopelijk

Want ook in Nieuwsuur de Nederlandse hoogleraar in Nottingham, van der Eijk, die bedragen in miljarden zit op te voeren die het Pond al gezakt is, de economie van GB heeft geleden en de wereldeconomie al is kwijtgeraakt over de Brexit. Niet zo slim als je juist het vertrouwen in de markt niet wil schaden.
Ik zag eerder een Engelsman die juist aangaf dat het erom gaat wat de markten doen over een week en niet zo kort na de Brexit.

Pandora

Pandora

28-06-2016 om 00:26

Wilgenroosje

We zijn al meer dan 3 dagen verder, helaas. De nachtmerrie is nog verre van over.

Schotland en Noord-Ierland willen een referendum over een uitstap uit het VK. Gibraltar praat met Schotland over aansluiting. Wales overweegt onafhankelijkheid. Great-Britain wordt Small-Britain.

De aandelenmarkten dalen nog steeds. Britse bankenaandelen al 15% gedaald. Standard & Poors heeft de creditrating van het VK verlaagd. Enig idee hoeveel miljarden er al verdampt zijn? Nu al meer dan anderhalve Britse EU-jaarbijdrage. En dat wordt elke dag meer. Dat is heel, heel slecht nieuws voor de Britse economie. Nu al. Nog zonder artikel 50.

Inaya

Inaya

28-06-2016 om 06:46

pandora

Ik denk dat een deel van de paniek juist komt doordat de artikel 50 procedure nog niet is gestart. Dat geeft veel onzekerheid omdat het de mensen voedt die hopen of vrezen dat het niet doorgaat. Zodra de Brexit officieel is opgestart, komt de rust wel terug.

Ik las vanochtend dat dezelfde opmerkingen die jij nu citeert werden toegeschreven aan Samsom.

Nederland kan ondertussen nuttige lessen leren uit dit fiasco. Jammer voor die arme Britten, maar gelukkig zijn wij het niet.

1) als je graag iets wil of juist het tegengestelde niet wil is het wel aan te raden op te komen dagen als het ter stemming wordt voorgelegd. Want misschien heeft Miriam wel gelijk dat veel jongeren die in het buitenland verbleven niet mochten stemmen, maar zij die in het VK verbleven mochten het wel, maar lieten het na. En trekken zich nu haren uit het hoofd.

2) ga er niet vanuit dat uitslag x toch niet gebeurt. Stem wat je echt wilt, en niet wat je eigenlijk niet echt wilt 'om een signaal te geven', want misschien krijg je wel wat je zei dat je wilde.

3) als mensen gouden bergen beloven bij uitslag x, vraag dan even door. Hoe dan precies? Wat is het plan? Garandeert u dat? Misschien hadden ze deze narigheid niet gehad als de mensen in het leave kamp het vuur wat nader aan de schenen was gelegd.

4) je kan experts en onheilsprofeten wel vervelend vinden, maar als je niet kan uitsluiten dat ze gelijk krijgen is het toch wel handig een plan B in de kast te hebben liggen voor als ze toch gelijk krijgen. Zie ook vraag 3: vraag naar het plan B.

5) als je vindt dat Europa het verdedigen waard is, verdedig het dan ook.

Ik moet de laatste tijd ook steeds aan het gedoe rond vaccinaties denken: we hebben de voordelen nu zo lang gehad dat we blasé en gemakzuchtig zijn geworden en alleen de nadelen nog maar zien. Met het idee dat als we niet meer meedoen de voordelen wel behouden blijven, als was het een soort natuurverschijnsel, terwijl de nadelen als bij toverslag zullen verdwijnen. Dat valt in de praktijk wat tegen.

O, en het VK zal heus niet in een moeras wegzinken, maar of de warme gloed van de 'onafhankelijkheid' opweegt tegen de economische teruggang die er wel degelijk zal komen staat nog ernstig te bezien, en degenen die boos waren dat de Polen hun banen inpikten hebben straks, zo voorspel ik, nog altijd geen werk.

Tenslotte: hoezo wil Wales afscheiden? Dat stemde in meerderheid voor
'leave', toch? Dat ze nu door zijn naar de kwartfinales is leuk, maar een mens moet niet overdrijven

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

28-06-2016 om 10:01

Angst voor het onbekende en Wilders

Ad: Daarnaast is het een natuurlijke angst voor het onbekende. Je weet wat je hebt, je weet niet wat je krijgt. Afwachten wat de effecten op lange termijn zijn, het kan meevallen en het kan tegenvallen.===

Het gekke is dat vooral de ouderen voor een Brexit gekozen hebben vanwege hun verlangen naar wat ze ruim 40 jaar geleden hadden. Hoe realistisch is dat? Vandaar mijn verhaal over mijn vader en dat ging maar om 9 jaar. 40 jaar geleden is veel. Er is in die tijd zoveel veranderd dat je het nooit meer gelijk aan toen terug krijgt. Dus kunnen ook zij met een Brexit niet weten wat ze krijgen en is het net zo onzeker.

Wat Wilders betreft.... hoezo redelijk? Volgens Wilders: De patriottistische lente zal een zomer worden. De bevrijding van Nederland is nabij.

Zijn we in oorlog? Zijn we een bezet land? En bedoelt hij met patriottistische lente dat we nu in een revolutie zitten? Het komt bij mij over als oorlogstaal al met al. Heeft hij zin in een robbertje burgeroorlog?

Hij heeft het ook over miljoenen vluchtelingen. Ja, wereldwijd, maar niet in Nederland. De Brexit is voor de helft gebaseerd op dit soort geleuter. Als je de ontwikkelingen een beetje volgt zie je wat dit betekent voor Britse 'buitenlanders'. Mensen die meerdere decennia ingeburgerd en al deel uitmaken van GB. Huizen worden beklad, ze moeten oprotten (vrij vertaald). Ik vind het vooral ordinair en triest.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-06-2016 om 10:07

Pandora

Great-Britain wordt Small-Britain.===

Wat dacht je van Little Britain:


https://youtu.be/1LYzEO_xaAA

Kritiek op Europa

"5) als je vindt dat Europa het verdedigen waard is, verdedig het dan ook."
Maar daar ligt het probleem. Er is voldoende aan te merken op dat functioneren.
Het zou fijn zijn als er echt over gediscussieerd kon worden.
Met het mes op de keel, ben je voor of tegen, zou ik me liever van stemming onthouden.
Zoals ik dat ook met Oekraïne gedaan heb.

Een "voor" stem voelt als een carte blanche aan een politiek die voor grote delen nu al niet de mijne is.
Maar dat moet dus voortaan maar, want het onthouden van stemmen en tegen stemmen wordt gekaapt door het kamp van de Eurofoben, Nationalisten en Fascisten.

Ik ben voor Artsen Zonder Grenzen.
http://nos.nl/artikel/2111667-artsen-zonder-grenzen-weigert-europees-geld.html

Kaaskopje

Kaaskopje

28-06-2016 om 11:10

Artsen zonder Grenzen

Ik vind dat wel een lastige. Ik begrijp hun beweegreden voor 100 procent, maar zijn andere werelddelen zoveel fatsoenlijker? Zouden ze dan niet beter net als het Rode Kruis moeten streven naar financiering uit particulier of zakelijk geld en niet uit overheidsgelden?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.