Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

AOW leeftijd


Jamie

Jamie

06-01-2016 om 15:04

bieb

Ik ken weinig mensen die 40 uur werken en bij een werkweek van 36 uur is het minimumloon dus al op 2 cent na een hele euro meer dan waar jij mee rekent en daar reken ik dus mee.

bieb63

bieb63

06-01-2016 om 15:28

Oke Jamie, dan de volgende berekening:

Dan gaan we even uit van een 36! urige werkweek. In dat geval gaat men uit van ong 155 uur per week.
Dan krijg je de volgende berekening:
Bij minimum verdien je dan dus 155 x 9,78 = 1.550,90. Bij 11 euro per uur: 155 x 11 = 1.705,==
Netto wordt dat: 1.402 en resp. 1.525. Netto per maand dus nog steeds 125,-- per maand netto. Veel voor mensen met een krappe beurs!
Overigens is een 36-urige werkweek gangbaar bij de overheid, maar in het bedrijfsleven is 40 of 38 meer gangbaar.

Jamie

Jamie

06-01-2016 om 17:19

bieb

Fijn bieb die berekening maar mijn punt is vooral dat het geen breekpunt moet zijn in het aannemen van een baan als anders de WW dreigt. Hele volksstammen doen zwaarder werk voor het minimumloon.

Krom

Ik vind het krom. Aan de ene kant is het wel normaal dat de AOW leeftijd omhoog gaat met de levensverwachtingen, mensen worden vaak gezonder oud, aan de andere kant mensen van boven de 50 komen bijna niet meer aan de bak als ze werkeloos worden. Mijn vriend van 54, jaren zelfstandig ondernemer, wil op het ogenblik niets liever dan in dienst maar komt ondanks een mooie CV nergens binnen. Het is dus krom. Als de AOW leeftijd omhoog gaat dan moet er ook iets gebeuren met leeftijdsdiscriminatie. Desnoods positieve discrimineren (banen beschikbaar alleen voor 55+ of zo?)
Sini

Arendje

Arendje

06-01-2016 om 19:12

Sini

'Mijn vriend van 54, jaren zelfstandig ondernemer, wil op het ogenblik niets liever dan in dienst maar komt ondanks een mooie CV nergens binnen'

Vergis je niet, ook mensen van 21 met een prachtig CV en ladingen diploma's komen op dit moment nergens binnen.

Maarre, waarom wil je vriend ineens in loondienst dan?

Kaaskopje

Kaaskopje

06-01-2016 om 19:29

Breekpunt

Jamie, daar heb ik het geloof ik ook niet over gehad. Ik ben bereid om voor minder geld dan nu te werken. Het is wel demotiverend als dat loon gelijk ligt aan 70 procent van wat ik gewend ben. Dat vind ik het nare van het minimumloon als je wel ervaren bent. Je begint weer onderaan de ladder terwijl je meer weet/kunt dan mensen die álles nog moeten leren. Bedrijven maken hier in zekere zin misbruik van vind ik. Door de tijdelijke contracten hoeven ze zelden meer te betalen dan dat minimumloon. Hoe hou je de loonkosten laag...

Mogelijk mag ik weer op een sollicitatiegesprek komen en gelukkig krijg ik bij die werkgever een beetje meer dan nu. Kijk, daar word ik vrolijk van. En dan heb ik het over een paar 'dubbeltjes' hooguit.

Kaaskopje

"Er zijn veel mensen die tussen de wal en het schip hangen/vallen, omdat ze net niet goed mee kunnen komen met de snelle wereld waarin gewerkt moet worden en daar is geen vangnet voor. Plaats voor 'beperkingen' lijkt er steeds minder te zijn, hoe graag de overheid ook wil dat mensen met een beperking binnen de 'normale' arbeidsmarkt mee gaan doen. Ik heb het hierbij ook over lichamelijke beperkingen. Er is op zich wel een vangnetje, de bijstand, maar dan vind men je weer een labbekakker die best had kunnen werken"

Om met dat laatste te beginnen: dat valt althans hier in Amsterdam in de praktijk vaak ontzettend mee. De sociale dienst is niet geheel los van de werkelijkheid. Wie beperkingen heeft en zeker wie beperkingen heeft en op leeftijd is krijgt vaak te horen dat er een sollicitatieplicht is (dat is in de WW niet anders, zoals je weet), en dat men beschikbaar moet zijn voor trajecten, maar in de praktijk wordt het geld voor trajecten ingezet voor mensen waarvan men nog verwacht dat daar wat te halen valt.
Een categorale uitzondering van de sollicitatieplicht zou nog handiger zijn, ik sluit trouwens niet uit dat die ook worden verleend maar weet dat niet zeker.

Om op het eerste deel van je opmerkingen in te gaan: ja, je hebt gelijk. Er is steeds minder ruimte voor een vlekje. Kom ik weer met mijn stokpaardje, die vermaledijde twee jaar loondoorbetaling bij ziekte en dat hele poortwachterscircus, waardoor werkgevend Nederland nog eens extra kopschuw is geworden. Kan de overheid wel weer lapmiddelen als subsidies etc gaan inzetten, maar de baas denkt 'papierwinkel' en heeft liever een jong gezond iemand. Dat was altijd al zo, dat is alleen maar erger geworden. Zouden de kosten van zieke werknemers veel meer op het collectief worden afgewenteld, dan waren werkgevers waarschijnlijk zo moeilijk niet.

Maar wie in dienst is en het niet meer kan bolwerken (omdat het lijf aftakelt, of de eisen worden opgeschroefd), heeft het vangnet van WIA en WW. En wat ik zeg is dit: de mensen die op late leeftijd uit loondienst uitvallen - de mensen waar men het steeds over heeft, die het niet volhouden tot 67, of 70 - die hebben die werknemersverzekeringen als vangnet en de dekking daarvan is juist voor ouderen vaak veel beter dan voor jongeren. Juist voor ouderen - dat is in dit verband vaak al vanaf 50 - zijn er vaak allerlei vangnetten om de gewone bijstand op afstand te houden. Voor die groep valt het leed echt wel te overzien, die paar jaar extra

Alleen wie geen werknemer is - bijstandsontvanger of zelfstandige bijvoorbeeld - heeft hier niets aan.

Groeten,

Temet

Nina

Nina

07-01-2016 om 00:06

50+-ers in de ww

Er is hier een paar maal gesteld dat het UWV allerlei voordelige regelingen heeft voor 50+-ers in de WW.
Maar dat valt tegen.
De regels waardoor de sollicitatiedruk voor 50+-ers zou afnemen, zijn alleen voor degenen die een stuk ouder zijn dan 50.
Alleen een jaar voor het begin van de AOW wordt een ww-er vrijgesteld van sollicitatieplicht.

Voor begin 50+ers zijn er een paar regeling waardoor werkgevers financieel voordeel kunnen hebben om deze mensen aan te nemen. Maar ik vraag me af of dat financieel voordeel groot genoeg is om zoden aan de dijk te zetten.

50-+ers worden juist extra bezig gehouden met speciale 50+-trainingen. (Dat kun je positief of negatief interpreteren, dat laat ik even in het midden.)

Ook kunnen 50+-ers voor max. 1000 Euro scholing vergoed krijgen die de kans op werk vergroot.

Ik zie dus voor 50+-ers geen vangnetten om de bijstand op afstand te houden, behalve een jaar voor aanvang van de AOW.

Noet

Noet

07-01-2016 om 09:40

Nounou

die levensverwachting geldt op het moment van geboorte. Dus voor een persoon die nu al 16 jaar is is die al 16 jaar bekend.
Je krijgt er in de loop van je leven namelijk geen levensverwachting bij.
Daarom kunnen nu die geschatte waarden al berekend worden, omdat de schatting niet te maken heeft met je levensverwachting maar met mogelijke wijzigingen in wetgeving. En die zijn onvoorspelbaar.

Noet

Noet

07-01-2016 om 09:41

overigens

daalt de levensverwachting inmiddels al, dus de kinderen van onze kinderen zullen wellicht minder lang hoeven werken dan onze eigen kinderen.

Jamie

Jamie

07-01-2016 om 10:09

Noet

Zeker gecombineerd met het feit dat die babyboomers dan al overleden zijn.

Arendje

Vriend had een bedrijf met een vriend die eruit gestapt is omdat hij naar Portugal emigreerde. Alleen het bedrijf runnen was geen optie, vriend was jurist en was de motor waarop bedrif draaide. Andere bedrijf was hij aan het opzetten met zjn broer, die heeft op het laatste moment de stekker eruit getrokken. Vriend is gewoon moe, en wou graag meer zekerheid, ook al betekent het dat hij veel
minder gaat verdienen. Maar in zijn sector (consultancy/coaching en reorganisatie/mediation) zijn de meeste of veel jonger als ze in dienst zijn of zelfstandig.
Sini

Arendje

Arendje

07-01-2016 om 12:00

Noet

'overigens daalt de levensverwachting inmiddels al'

Nee hoor, de levensverwachting stijgt minder snel. Maar dalen doet-ie nog niet.

Arendje

Arendje

07-01-2016 om 12:02

Sini

'Maar in zijn sector (consultancy/coaching en reorganisatie/mediation) zijn de meeste of veel jonger als ze in dienst zijn of zelfstandig.'

ja, dat is inderdaad bij uitstek de sector waar veel mensen eenmansbedrijfjes hebben en heel veel aan acquisitie moeten doen. Misschien kan hij ergens als 'gewoon' leidinggevende terecht? Zonder verandermanagement toe te passen?

Leeftijdsverschil met man wordt groter zo...

Als ik voor AOW in aanmerking kom, heeft mijn man al 7 jaar en 5 maanden AOW, terwijl we 6 jaar en 10 maanden schelen. Als ik AOW krijg is hij inmiddels 75 jaar en 4 maanden.
(Lijkt wel een rekentoets vraag, met de formule voor de AOW-leeftijdberekening erbij en dan vragen hoe oud ik ben!)

Als ik net zo oud word als mijn moeder kan ik 1 jaar en 2 maanden van mijn AOW genieten.
Maar misschien word ik wel 100.
Of kom ik op weg van werk naar huis zometeen met mijn fiets onder een auto, dat is me afgelopen half jaar al 2x bijna overkomen...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.