Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Dalarna

Dalarna

23-03-2014 om 11:37

Andere invulling aan koningsdag


Dalarna

Dalarna

27-03-2014 om 10:30

Temet

Hmmm als directeur zijnde zou ik voortaan AL mijn schoolreisjes op de koningsspelendag gaan organiseren

Tijgeroog

Tijgeroog

27-03-2014 om 10:48

Maar

Als je school op die dag vakantie heeft kun je het toch op de laatste dag voor die vakantie doen, of helemaal niet mee doen? Geen probleem toch?

Dalarna

Alle schoolreisjes die ik op deze school heb meegemaakt waren in april. Vorig jaar is iedereen natgeregend. Dit jaar is het schoolreisje gepland in juni

Maar inderdaad, de Koningsspelendag is een prima dag om je schoolreisje te plannen. Ideetje voor volgend jaar.

Groeten,

Temet

Dalarna

Dalarna

28-03-2014 om 21:15

Temet

Ik weet zeker dat ik nooit met jou op vakantie wil, jij hebt iets met leuke dingen en regen

Kaaskopje

Kaaskopje

29-03-2014 om 01:22

Het is toch vrijwillig

Scholen móeten niet meedoen toch? Dus scholen die al vakantie hebben en dus afwijken van de officiële begindatum 26 april, kunnen de Koningsspelen voorbij laten gaan.

Als initiatief vind ik er niks mis mee. Maar misschien loop ik hier tegen een typisch OO-dingetje aan

Dalarna

Dalarna

29-03-2014 om 22:18

kaaskopje

Als je enige idee had wat de meeste kinderen vorig jaar hebben gedaan had je wellicht wel gevonden dat er iets mis mee is. Ik geef het nog één kans, als ze dit jaar niet iets normaals kunnen verzinnen ipv urenlang zitten en luisteren naar muziek niet voor hun leeftijd en een keertje opstaan en zitten en een polonaise lopen en dat op 10 km afstand van school mag het van mijn blijven bestaan. Anders: snel weer afschaffen!

Het enige voordeel vorig jaar is dat mijn kind overdekt zat maar verder had hij werkelijk liever een hele dag les gehad (en dat wil wat zeggen).

Truus

Truus

29-03-2014 om 23:09

Oei Dalarna

Sorry ik moet nu toch even lachen om jouw : "ik geef het nog één kans.... En anders snel weer afschaffen". Of ik loop nog niet lang/intensief genoeg mee hier en behoor te weten dat jij een zeer invloedrijk persoon bent, kan natuurlijk ook, dan lach ik wel weer om mezelf

Kaaskopje

Kaaskopje

30-03-2014 om 01:54

Dalarna

Als het zo'n saaie bedoening was, kan ik me voorstellen dat je zoon het niet leuk vond, maar dat ligt dan toch ook aan de organisatie van waar hij moest zijn? Er ligt toch geen blauwdruk van Willem Alexander die elke school moet naleven? De bedoeling is goed, maar men moet dan wel zorgen voor een geslaagde uitvoering. Ik zou zeggen: doe er iets aan!

Dalarna

Dalarna

30-03-2014 om 09:47

Truus

Het was ook als grapje bedoelt dus fijn dat je moest lachen

Kaaskopje: iets 'Koningsspelen' noemen en dat er dan niet meer beweging in zit als opstaan en zitten een 1x de polonaise vind ik echt te gek voor woorden. Verder lag de organisatie niet bij de school maar bij onze hele gemeente (nr 17 in aantal inwoners).

Kaaskopje

Kaaskopje

30-03-2014 om 11:41

Dalarna

Als iets je stoort mag je klagen. Ook bij de gemeente. Ongeacht de grootte. Zo hebben wij straatverlichting gekregen.

Dalarna

Dalarna

30-03-2014 om 12:01

haha

Nee, ik weet zeker dat school dit jaar niet daarmee in zee gaat. Het was vorig jaar ook wel een beetje snelsnel en je hebt hier gewoon een groot gedoe met de huur van sportvelden als je echt iets sportiefs wel. Daarom werken die Koningsspelen gewoon niet als je er een sportveld voor nodig hebt. Als je zo 15 scholen hebt en maar een paar sportvelden in een gemeente kun je daar natuurlijk niet allemaal op. Dat gaat prima met een sportdag natuurlijk want die plan je op basis van beschikbaarheid.

Monique D*

Monique D*

30-03-2014 om 14:40

Koningsspelen

Koningsspelen niet meer beweging als opstaan en zitten en een x de polonaise onder begeleiding van muziek wat niet voor hun leeftijd is bestemd?
Ik dacht dat Koningsspelen uit spelletjes doen bestond.. dus een soort sportdag. Wat hebben de kinderen hieraan?

Overigens ben ik het eens met Temet (opgedrongen Koningsspelen) en Dalarna (Van Vollenhoven spreekt voor Willem Alexander wat de organisatie van het feest betreft).
Ik dacht dat hij koning is en dat hij het voor het zeggen heeft. Of snap ik er helemaal niets meer van?

Kaaskopje

Kaaskopje

31-03-2014 om 14:11

Opdringen en Van Vollenhove

Als ik diep in mijn hartje kijk (), dan zou ik als ik kind was schrikken van zo'n extra sportieve dag. Ik was daar vroeger helemaal niet blij mee, omdat ik niet sportief was en ben. Maar nu ik aan de andere kant sta, in de rol van ouder, vind ik het aanmoedigen van sportieve activiteiten 'positief'. Inderdaad dan wel met een ander karakter dan opstaan/zitten en de polonaise.

Wat Pieter betreft, snap ik niet waarom dat zo'n punt is. De beste man heeft een tipje van de sluier gelicht. Nou en? Hij loopt al tig jaren braaf mee en stond vroeger ook al bij Juliana mee te zwaaien volgens mij. Dan zou hij er niets over mogen zeggen? Misschien heeft Willem Alexander wel heel democratisch een poll gehouden binnen de familie. "Hee, wat doen we jongens... meer of minder koninklijke lui bij mijn feessie?" "Koekhappen of (doe een voorstel)? Moet ik vragen van Max, haha."

Tonny

Tonny

26-04-2014 om 13:31

Brrr, extra sportdag

Daar hadden ze mij niet blij mee gemaakt. Liever iets creatiefs, muzikaals, speels.

Maar goed, we zullen vanzelf ontdekken wat er verder allemaal verzonnen gaat worden.
( wat las Frits Barend overigens een vreselijk fragment voor zonet. Wie kiest nou zoiets in deze entourage!!)

De laatste keer?

http://www.npo.nl/blauw-bloed/26-04-2014/EO_101213322
Met een samenvatting van Koningsdag. Het was natuurlijk fantastisch weer en het zag er allemaal feestelijk en gezellig uit, iedereen in opperbeste stemming en veel sportiviteit en creativiteit. Gelukkig geen wcpotten maar Koninging Maxima liet, door een bal in de bek van de walvis te gooien, de beeltenissen van haarzelf en koning WA elkaar een kusje geven. Oke, maar wat is er mis met wat eenvoudig plezier?
Pieter over Koninginnedag en nu Koningsdag: "het aardige is, vind ik, dat de mensen die hier geen zin in hebben, die komen niet. Dus daardoor is het altijd een feest en dat merk je nu weer."
Zelfs de prinsesjes kwamen nog even meedoen.
Wordt dit ook jeugdsentiment?

Annet

Annet

28-04-2014 om 20:17

Door de koningsspelen vervalt de sportdag

Dat is wat ik terug zie op de basisschool van jongste. Vorig jaar verviel de geplande sportdag omdat er Koningsspelen waren. Helaas kon niet elke school terecht op het lokale sportveld. De spelen werden gehouden op het schoolplein.
Dit jaar weer Koningsspelen. Zelfde probleem. De sportdag was dit jaar niet meer ingepland. Veel sport is vervangen door spelletjes op het plein. Eindconclusie: minder sport.

Annet

En de Krajicekjes feliciteren zichzelf ongetwijfeld dat ze zo fantastisch bezig zijn geweest want kijk nou toch eens, ze hebben de jeugd laten sporten, is dat niet geweldig!

Groeten,

Temet

Annie

Annie

29-04-2014 om 22:29

He, wat zuur weer allemaal...

In de kerndoelen van het basisonderwijs staat dat er iets moet worden gedaan aan motorische opvoeding en gezondheidsopvoeding. Ik had nooit zoveel met het Nationale Schoolontbijt, maar ik vond het een prima begin van de dag. De gezamenlijke start met het Kangaliedje vind ik wel grappig. Dochter van vijf hupst nog steeds. En een sportieve dag vind ik meer dan prima.

Dalarna geeft aan: "Daarom werken die Koningsspelen gewoon niet als je er een sportveld voor nodig hebt. Als je zo 15 scholen hebt en maar een paar sportvelden in een gemeente kun je daar natuurlijk niet allemaal op." Dat is nergens op gestoeld. Op zaterdagmorgen sporten al die kinderen vaak ook allemaal tegelijkertijd.
Hier hebben we 9 scholen. Alle scholen deden mee. Groepen 1 en 2 bleven op school (schoolplein en spelzaal) en alle andere groepen hadden een programma op het sportpark (voetbalvelden). Groep 3-4 in de sporthal (twee naast elkaar) en (grappig gevonden) een speelparadijs wat er toevallig naast staat. Groep 5-6 hadden een soort tienkamp/circuit. Groep 7-8 werkte het normale programma van de jaarlijkse atletiekdag af. En dan houdt je dus nog sportvelden, een zwembad, hockeyvelden, tennisbanen, andere sporthallen, andere voetbalvelden, etc over.

amk

amk

29-04-2014 om 22:33

Annie

echt niet dat al die kinderen tegelijk op datzelfde veld moeten staan op zaterdagochtend.

Er zijn vele binnensporten, lang niet alle kinderen sporten in competitieverband, en niet alle teams spelen tegelijkertijd, maar verspreid over 2 dagen, niet alle competities zijn alleen in het weekend. De belasting is dan een stuk lager dan wanneer alle basisscholen tegelijkertijd op die paar sportvelden willen.

Annet

Annet

29-04-2014 om 23:33

Nee hoor, niet zuur, wel realistisch

Op loopafstand van de school ligt een mooi sportveld. Maar er zijn nog drie scholen die zo vlakbij liggen. Normaal (lees: vóór Koningsspelen) werd onderling afgestemd welke school van dit veld gebruik zou maken op welke datum voor de sportdag van die school.
Met de Koningsspelen kan nog maar één school hier terecht. De andere drie scholen moeten 2-5 km verder een ander veld zoeken (daar liggen die mooie sportvelden waar jij het over hebt). Overigens sporten normaal op zaterdag nooit alle basisschoolkinderen op die velden, alleen die naar hockey, voetbal, korfbal en nog wat gaan. Bovendien zijn ze dan ook gespreid over de dag bezig, maximaal 1,5 uur per persoon, geen hele schooldag per kind.

Mijn ervaring is dat de sportbeleving op de school van mijn kind achteruit gegaan is sinds de invoering van de Koningsspelen. Dat is niet zuur maar realistisch.
Een Kanga-liedje is geen goede vervanging. Zeker niet vanaf een jaar of 7 als bewegen echt sport kan worden.

Annie

Annie

30-04-2014 om 00:14

Pfffff

Nee, natuurlijk is een Kangaliedje geen vervanging van sport. Het is een leuk begin van de dag voor jonge kinderen. Wel heel frappant dat er hier met negen basisscholen op fietsafstand voldoende sportaccommodaties zijn en bij jullie niet. Ik ga niet rekenkundig in op de reactie van AMK. Als je denkt in obstakels dan lukt het inderdaad niet. Maar hier een dorp met 20.000 inwoners, 10 basisscholen, circa 3000 basisschoolleerlingen en we hebben niet meer of minder sportauto's dan ergens anders

Dalarna

Dalarna

01-05-2014 om 09:54

Annie

De sportvereniging moet het ook maar willen hoor! Hier hebben ze altijd al alle velden van de hockeyclub nodig voor een sportdag van onze basisschool en dat is een mooi kunstveld. Om de kleuters dan maar weer de gymzaal in te duwen vind ik geen oplossing.

Verder: inderdaad niet elk kind sport, sport is niet voor elk basisschoolkind op hetzelfde uur, er zijn sporten binnen en er zijn sporten op een betonnen 'veld' (handbal bijv) dus jouw rekensom slaat echt nergens op. Nogmaals: de sportclub moet het maar willen dat hun veld wordt omgeploegd door een school.

ks.fan

ks.fan

03-05-2014 om 20:21

en hier

Doen 8 scholen gezamenlijk mee met de KS. Alle kinderen van de onderbouw op de schoolpleinen (met een leuk springkussen) en de kinderen van de bovenbouw kunnen inschrijven op een activiteit naar keuze. Voetbal, basketbal, zwemmen, turnen, dansen, maar ook talentenjacht, creatieve workshops en andere dingen. In totaal konden ze kiezen uit 24 activiteiten. Alle sportverenigingen werkten belangeloos mee. Echt een superdag!

Stenna

Stenna

04-05-2014 om 12:39

terug naar koningsdag zelf

Afgezien van dat het voor WA al dertig jaar hetzelfde is, die dorpsbezoeken, is het dat voor ons en voor die dorpen toch ook? Wie kijkt er nog naar, het live verslag op t.v.: is toch altijd hetzelfde oudhollandse meuk en kinderliedjes/dansjes? En voor de nog komende dorpen wordt het een steeds groter opgave ook nog maar 1 origineel onderdeel te bedenken of leuker te zijn dan eerdere dorpen. Hoogste tijd voor een andere opzet!

Kaaskopje

Kaaskopje

04-05-2014 om 12:57

Obstakels

" Als je denkt in obstakels dan lukt het inderdaad niet. "

Die opmerking lag ook op het puntje van mijn tong. Ik ben heel erg a-sportief en ben ook nog eens geen spelletjesmens. Toch probeer ik buiten mijn 'comfortzone' om te bedenken of iets algemeen gezien leuk gevonden kan worden. En ja, de Koningsspelen kunnen algemeen gezien leuk gevonden worden.

Wat is er overigens op tegen om voor een keer naar een sportveld te gaan die niet naast de school ligt? Bij ons ligt ook een speelveld naast de scholen en die kan ook niet tegelijk door alle scholen gebruikt worden. Ik zag op 25 april dan ook kinderen terugkomen op hun fiets en met rugtassen. Duidelijk na een sportieve dag. Dat was hier ook de oplossing. Ik moest als kind voor álles van school een stukje fietsen of lopen. Ik heb er geen trauma's aan overgehouden.

En wat is er op tegen om buiten de privé-sportactiviteiten een of twee keer per jaar een dag op het sportveld te bivakkeren?

Stenna

Ik las nog een reden om de opzet te wijzigen. De veiligheidseisen worden steeds strenger. Kennelijk wordt de beveiliging rond het evenement door de gemeente in kwestie gedragen. Die kosten zijn voor de kleinere gemeenten eigenlijk niet meer op te brengen. Een mooie reden om het roer om te gooien.

Dat probleem zou trouwens kunnen worden beperkt als er weer wordt gekozen voor een soort Juliana-achtige opzet: de jarige viert het feestje thuis. Dan heb je het jaarlijks op dezelfde plek en hoeft qua beveiliging niet elke keer opnieuw het wiel te worden uitgevonden. Ook zullen de kosten dan vermoedelijk lager zijn. En wie weet betaalt de jarige het feestje wel helemaal zelf, maar dat is vermoedelijk te veel gevraagd.
(Ik krijg ineens een visioen van Koningsdag in Noord Hollandse stijl: jarige betaalt het feest zelf, maar zet een melkbus bij de ingang voor vrijwillige bijdragen).

groeten,

Temet

Dalarna

Dalarna

04-05-2014 om 20:21

Kaaskopje

"Wat is er overigens op tegen om voor een keer naar een sportveld te gaan die niet naast de school ligt? "

Misschien simpelweg om het feit dat een andere school daar in de buurt zit en dat veld dus ook gewoon vol is?

Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2014 om 10:57

Dalarna

Is er dan niet wat mis met de organisatie in het algemeen? Die dag is al een jaar bekend tenslotte. Moet een school het hele veld? Zijn er geen andere veldjes verspreid over de hele gemeente? Zijn er geen parken waar gebruik van gemaakt kan worden? Enzovoorts.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2014 om 11:03

Temet

Uit welke oertijd komt dát gebruik? Bij Typisch Hollands zie ik eerder een hele grote kring stoelen in de tuin van Willem en Max, allemaal bijzettafeltjes verspreid voor de stoelen, blokjes kaas, worst en zoutjes op tafel en "Ik schenk het eerste rondje voor jullie in, daarna pak je maar zelf uit de koelkast." Vervolgens Maxima tegen Willem "Schat, gezéllig hè?"

Kaaskopje

Mijn voormalige achterbuurjongen heeft zo zijn eindexamenfeest (of afstudeerfeest, dat weet ik niet meer, ik was er niet bij) gefinancierd. Dus het is wel even geleden ja, een jaar of 20 misschien wel.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.