Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Okie Dokie

Okie Dokie

10-03-2015 om 11:43

18 maart


Katniss

Katniss

16-03-2015 om 21:41

Barvaux

Zijn dat die wegen die ik ook tegenkom (al woon ik in een andere provincie)? Ik weet eigenlijk niet zo goed waar ze een extra verbinding willen maken, maar betere mobiliteit is altijd een plusje.
Ik begreep bij de meeste vragen eigenlijk niet zo goed waarom de provincie daar nu precies aan moet meebetalen. Sociale woningbouw bijvoorbeeld, is toch typisch een rijksoverheid of gemeente-onderwerp.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-03-2015 om 23:17

Barvaux

Ja precies, dat is jouw omgeving Wat kom ik daar met de auto? En als ik er al kom rij ik met de blik op oneindig mee Ik ben meer van de OV-vragen.

De Fractie: 2 dagen voor de verkiezingen

http://www.npo.nl/de-fractie/16-03-2015/VPWON_1205123
Ook bij De Fractie zijn ze 2 dagen voor de verkiezingen van de Provinciale Staten. Er komen lijken uit de kast, een partijmastodont blijkt exkraker te zijn en 'erger', nog steeds is niet duidelijk hoe de geldstromen gaan bij de VPN, en wie die 'kwestie' gelekt heeft (de partijvoorzitter zelf) en er treedt een partijvoorzitter terug. Onzekerheden bij de politici. Acteurs op het Binnenhof lopen rond met echte spelers als Pechtold en Frits Wester. Kwesties bij de VPN naast het aftreden van Opstelten en Teeven. Maurice de Hond over de peiling waarin de VVD zelfs wat groeit, ondanks de kwesties of dankzij de kwesties, en dan de VPN die daalt vanwege de kwesties.
De campagne van de VPN: het kabinet maakt er zelf wel een zootje van dat hoef je er niet in te wrijven, dat is niet chique, met: 'dealtjes met criminelen' maar je brengt je economische beleid en je beleid in de zorg aan de man.
Het is hier en daar wat laag van tempo en wat kneuterig maar wel heel leuk om te zien met al die herkenbare kwesties.

Slotdebat nu bij NPO1

De SP gaat voor 100 procent Sociaal. Samson: wie in een democratie voor alles of niets gaat en geen compromis kan sluiten met anderen krijgt niets.
Haersma Buma hakt Rutte de pan in. Makkelijk scoren natuurlijk als de een wel en de ander niet in het kabinet zit.

Zoon heeft op facebook ook een topic over stemmen? geplaatst. Jammer dat dochter nog niet mag stemmen. Ik vind dat die leeftijd naar 16 jaar moet met de hoop dat er dan ook meer inzicht in de politiek komt, alle kinderen zitten op die leeftijd nog op school en er kan op school rekening gehouden worden en dan zijn ze al actief voor ze op zichzelf gaan.

Grappig AnneJ

Ik ben ook aan het kijken maar zag toch iets heel anders dan "Haersma Buma hakt Rutte de pan in"
Rutte had geen kind aan hem. Ik zei net tegen mijn vriend wanneer stopt die HB nou eindelijk, dan wordt het misschien weer iets met het CDA. Zo zie je maar, iedereen kijkt er op een eigen manier naar.

100% sociaal klinkt leuk maar bestaat niet. Beetje domme slogan.

Ik stuurde het bericht nadat ik HB alle negatieve eigenschappen van Rutte op had horen noemen maar voordat ik Rutte had zien reageren.

Stenna

Stenna

17-03-2015 om 22:56

ja maar

het gaat eigenlijk niet om die landelijke politieke leiders. Ik kijk er dus nu ookniet naar, naar die debatten e.d. (wel bij parlementsverkiezingen). Het gaat nu om de provincie, dicht bij huis. Dan vind ik nog steeds de stemwijzer beter: niet zozeer om wat er uitkomt als advies (dat volg ik meestal niet eens echt op) maar om, inderdaad wat iemand hier ook aangeeft, de voor mij belangrijke thema's aanhet einde even na te lezen wat de partijen daarvoor standpunt over hebben en wat voor argumenten (daardoor kan ik ook wel eens van standpunt veranderen).

Barvaux

Barvaux

18-03-2015 om 07:34

k&k

Katniss: precies. Het is nog niet bekend hoe het precies moet gaan lopen maar omdat het een andere provincie is wist ik er niets van. Er is dus natuurljkbweer een actiegroep tegen maar die stelt de zaken ook weer verkeerd voor begreep ik al.

Overigens hoorde ik gisteren op radio 1 dat de provincie wel een vinger in de pap heeft met sociale woningbouw

Kaaskopje: ja en juist daarom is die mogelijkheid van extra waarde aan de vraag geven zo nuttig. De grote fout is dat ze dat pas aan het eind vragen en dan ben ik het wel zat. De vragen staan dan door elkaar en dan moet je weer gaan nadenken. Ik wil dit wel serieus aanpakken en ga het zo nog eens doen

Barvaux

Barvaux

18-03-2015 om 07:36

annej

Eens met zestien jaar maar je ziet 1 ding over het hoofd. Het kan dan NOG steeds twee jaar duren voor er verkiezingen zijn!

Emmawee

Emmawee

18-03-2015 om 09:03

De fractie AnneJ

Afgelopen maandag de laatste aflevering. Ik heb alle afleveringe met veel plezier gevolgd. Het is zeker geen topkwaliteit, maar wel heel vermakelijk om zo'n inkijkjete krijgen en geweldig hoe het werd verweven met de actualiteit.

Emmawee

Emmawee

18-03-2015 om 09:07

Vrije dag

Gelukkig ben ik vandaag vrij en kan ik me eens fijn gaan oriënteren. Ik weet het echt nog niet.

Evelien

Evelien

18-03-2015 om 09:28

Jezus Leeft

Stenna schreef: "Er komt overigens altijd uit dat ik CU of, dit keer "Jezus leeft" zou moeten stemmen, haha. Dat doe ik principieel niet,"

Ik stem altijd, maar vul de laatste jaren wel altijd de stemwijzer in om te kijken welke van de paar partijen waar ik uit wil kiezen het beste past (op dat moment).

Dit keer kwam er bij mij (net als Stenna ook) uit dat ik Jezus leeft zou moeten kiezen (of SGP)! Wat een bak, die "Jezus leeft" (ik wil niemand tegen de schenen schoppen die zich daar wel achter staat, maar voelt niet echt als "mijn" partij). Derde plek CDA sprak me dan wel weer aan. Kwam misschien wel door de vraag over het onderhoud van kerken. Niet dat ik zo gelovig ben (wel gelovig opgevoed, maar weinig belijdend), maar ik ben voor onderhoud van cultuur erfgoed, dus ook kerken.

Maar goed, ik merk wel dat ik me steeds minder betrokken voel bij de politiek en dat ik meer stem om te voorkomen dat andere partijen waar ik helemaal geen affiniteit mee heb er voordeel van hebben.

Barvaux

Barvaux

18-03-2015 om 10:37

maar

Jullie moeten toch wel enig idee hebben waarom de SGP of Jezus Leeft bovenaan is gekomen? Hebben jullie wel een waarde gegeven aan je vragen?

Tine Winkel

Tine Winkel

18-03-2015 om 11:24

waterschapsverkiezingen

heb daarvoor net de stemwijzer ingevuld. In 'mijn' kwadrant zat niet één partij... Als ik aangeef wat ik wel of niet belangrijk vind, komt er soms één partij net over een as in mijn kwadrant geschoven. Kortom, 't is allemaal niets. Ik vind die verkiezing dus echt heel vreemd.
Ik wil droge voeten houden en dat het milieu (wat) beter (of i.i.g. niet slechter) wordt, maar dat beloven ze volgens mij allemaal. Dus eigenlijk zijn die verkiezingen dan onzin?

Barvaux

Barvaux

18-03-2015 om 11:25

tine

Onzin dat die verkiezingen onzin zouden zijn, jij hebt gewoon een wat afwijkende mening Dat kan toch?

Tine Winkel

Tine Winkel

18-03-2015 om 11:32

@barvaux

Nou, die afwijkendheid van mijn mening valt wel mee. Ik blijk precies dezelfde mening/uitkomst te hebben als enkele vriendinnen van me... maar waar stem je dan dus op? Of stem ik dan maar niet? lastig

Tine

Als je het niet weet, dan stem je D66. Die hebben ook geen uitgesproken ideeën, je kan er alle kanten mee op, het past overal bij. D66 is eigenlijk de kip, het meest veelzijdige stukje vlees, van de politiek.

skik (D66-stemmer)

Evanlyn

Evanlyn

18-03-2015 om 11:51

die kerken

Tot mijn stomme verbazing bleek de SP er ook voor te zijn die te onderhouden!

Kaaskopje

Kaaskopje

18-03-2015 om 13:13

Christelijke uitslag

Ik doe ook totaal niets wat mijn stemwijzer-uitslag extra zou kunnen sturen. Ik vul gewoon de vragen in en ga naar de uitslag. "Grappig" genoeg vallen de partijen waar ik absoluut niet op zou willen stemmen altijd helemaal onderaan de lijst. Christenunie zat dit keer hoger en behoorde tot de 'kanshebbers'. Maar dat doe ik uit principe niet. Maar door die uitslag heb ik wel het gevoel dat het redelijk moet kloppen wat er uit de bus komt. Dan komen je (mijne dus ook) opvattingen toch redelijk overeen met de partijen die bovenaan staan.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-03-2015 om 13:15

Evanlyn

Wat heeft de SP er aan om kerken te laten versloffen?

Evanlyn

Evanlyn

18-03-2015 om 13:28

Tsja,

Ik dacht dat zij niet zo van de religie waren. Verder maakt het me niet uit, het is nu niet iets waar ik mijn keuze op zou baseren.

Half a twin

Half a twin

18-03-2015 om 13:38

gestemd op de goede partij

Ik had op basis van stukken in de krant, het volgen van de tv debatten en het enkele in de bus gevallen partijprogramma bepaald dat ik op partij x zou gaan stemmmen en heb dat ook gedaan. Bij thuiskomst ter controle de stemwijzer ingevuld en het klopte precies. Partij x kwam bovenaan mijn voorkeurslijstje te staan.
Ik laat altijd wel de partijen met een duidelijk religieus karakter niet meedoen in de stemwijzer, ben namelijk overtuigd dat politiek en religie niet samengaan.

Evenlien

Evenlien

18-03-2015 om 13:39

Barvaux

Jullie moeten toch wel enig idee hebben waarom de SGP of Jezus Leeft bovenaan is gekomen? Hebben jullie wel een waarde gegeven aan je vragen?""

Ik heb geen waarde aan de onderwerpen gegeven. De meeste ingevuld, een heel enkele geen mening of neutraal (maar vrij weinig).

Ik weet het niet waarom Jezus leeft mijn partij moet zijn, maar dacht wel meteen aan de kerkenvraag .

Kennelijk denken Jezus leeft en ik over veel dingen hetzelfde of in elk geval denken zij over meer dingen hetzelfde als ik als andere partijen

Evenlien

Evenlien

18-03-2015 om 13:45

Stemwijzer

Overigens vind ik zo'n stemwijzer eigenlijk een onding. Past niet bij mij.

Je moet kiezen op stellingen zonder achtergrondkennis.

Bijv: "De provincie moet extra geld uitgeven aan het verlichten van provinciale wegen."

Ik denk dan meteen: eh? Geen idee, zijn er dan veel ongelukken in het donker gebeurd? Zo ja, dan misschien wel een goed idee? Als het vooral plaatselijk is, zou ik het vooral plaatselijk meer verlichten. En als er niet veel ongelukken (vooral in het donker) zijn gebeurt, nou, dan maar niet meer geld erin stoppen.

Dus wat moet ik dan?

En zo zijn er wel meer vragen dat ik denk: het hangt ervan af. Maar ik weet het dus niet zonder dat ik enige input krijg over de achtergrond waarom de ene partij dit (kennelijk) wel wil en de andere niet. En helaas, ik heb ook geen tijd om dat allemaal uit te zoeken (als het al mogelijk is).

Maar goed, ik vind daarom statistisch onderzoek/enquetes ook vaak niets. Je mist vaak info en daarnaast zijn de vragen en antwoorden niet altijd helder (of voor meerderlei uitleg vatbaar). Ik heb ooit lang geleden meegedaan en ontdekte dat er de ballen klopte van die vragen - kon ik ze ook zo uitleggen (gewoon logica), maar ja, je moet het er vaak mee doen.

Dus voor mij is stemmen vooral: voorkomen dat andere partijen waar ik helemaal niets mee heb (geen vertrouwen in heb) er voordeel van hebben als ik niet stem.

En de opkomst?

Gisteren bij Pauw gokte men zo net boven de 50 procent. Minister Schippers heel optimistisch naar 65 procent.
Ik denk dat het inderdaad nog weleens mee kon vallen. Er is veel belangstelling op het moment, met name omdat het gekoppeld wordt aan de prestaties van het zittende kabinet van wie de maatregelen ieders leven wel zo'n beetje geraakt hebben, uiteraard onder invloed van de crisis.
Ook bij zoon op de facebookpagina jongeren die al 'geen geloof' meer hebben in de politiek maar ook daar toch ook jongeren met het inzicht dat je stem dan wel niet door jou ingezet, toch bepalend is voor het voordeel van andere partijen. En ook het belang dat we hier tenminste een democratie hebben waar in landen in het Midden Oosten en eerder Oost-Europa en China maar ook Oekraine mensen bereid zijn om er voor de straat op te gaan en revoluties te ontketenen. Hoe jammerlijk dat ook toegaat, wij hebben tenminste dat beetje invloed en het is een persoonlijke verantwoordelijkheid om daaraan bij te dragen en in ere te houden.
Zoon wist ook niet dat hij zo'n 'patriotische' inborst bleek te hebben.

Mijntje

Mijntje

18-03-2015 om 14:10

iene miene mutte

Ik ga vanmiddag stemmen maar ik weet nog niet wat... Mijn man wil SP stemmen, maar ik wil nu liever een partij die wat meer invloed heeft. Dus misschien d'66 of groen links. Iene miene mutte.

Half a twin

Half a twin

18-03-2015 om 14:22

ieder een stempas

Mijntje jullie hebben toch allebei een stempas en mogen toch ZELF stemmen? Man kan onafhankelijk van jou SP stemmen. Ik heb lijst 7 gestemd, man gaat waarschijnlijk voor lijst 4, in ieder geval iets uit de oppositie. Na een winter van letterlijk zorgen voor zijn ouders hebben we het wel gehad met het huidige kabinet en hun afbraak van de zorg.

Mijntje

Mijntje

18-03-2015 om 14:27

half a twin

Ik ga voor ons allebei stemmen, dat komt ons beter uit, dus voor hem iig SP. En ik twijfel nog. Welke partij (behalve sp) is ook wat beter voor de zorg?

Barvaux

Barvaux

18-03-2015 om 14:54

Tine

Ik zou gewoon de belangrijkste stellingen er uit nemen en kijken welke partij hetzelfde of het meest hetzelfde denkt als jij.

Half a twin

Half a twin

18-03-2015 om 15:15

Mijntje sorry

Dat kan natuurlijk ook, ik las het zoals mijn buurvrouw praat. Mijn man wil CDA, dus doe ik dat ook, alsof ze zelf geen stem heeft in haar kiesgedrag.
Betere zorg weet ik eigenlijk niet voor wie je dan moet kiezen. Geen VVD en PvDA meer, dan blijft het zoals het is en dat is niet het beste, voor de patiënt dan. Voor de zorgverzekeraars en artsen wel.
Daar kan ik een boekje over schrijven. Gezien vanuit de patiënt/slachtoffer. Was vorig jaar door de protocollen die artsen moeten volgen ineens tegen wil en dank groot verbruiker van zorg. Als de tandarts 2 foto' s had mogen maken bij een spoedconsult had ik geen foute medicatie + plus nare bijwerkingen gehad waardoor onnodig veel extra onderzoek gedaan moest worden volgens de protocollen om te concluderen dat er niets aan de hand was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.