Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
24-01-2025 om 15:12
Na bij een aantal peuteropvangcentra binnen te zijn gelopen valt mij op dat er veel kinderen zitten met een VVE indicatie. De meeste peuteropvang hier in de omgeving hebben alleen maar groepen met VVE kinderen en reguliere kinderen gemengd. Nu viel mij op dat het percentage VVE kinderen wel erg hoog is, bij de laatste waar ik keek zelfs boven de 80%. Ik woon niet in een wijk die bekend staat om taalachterstand.
Is het “uit” om je kinderen naar de peuteropvang te sturen tegenwoordig? Gaat (ging) jouw kind naar de peuteropvang? Waarom wel en waarom niet en wat was je ervaring ermee?
25-01-2025 om 12:42
Meesje schreef op 25-01-2025 om 07:19:
[..]
Gingen ze op de peuterspeelzaal dan Limburgs leren? Hier wordt door de leidsters helemaal geen Limburgs gesproken.
Geen idee. Maar het zou wel echt een barrière opleveren als hij het niet zou kunnen ofzo.
Ik heb me er verder niet in verdiept, want ik had de psz naast het kvd en het was voor mij makkelijker werk/gezin rond te krijgen met 2 ochtenden psz en een dag kdv (en een stuk goedkoper) als kind het naar de zin had dan vond ik het eigenlijk wel best...
25-01-2025 om 13:38
MamaE schreef op 24-01-2025 om 15:34:
Ik denk dat er tegenwoordig minder kinderen naar de peuterspeelzaal gaan dan vroeger omdat moeders vaker werken en kind dan al naar de kinderopvang/gastouder/opa en oma gaat. Kind kan immers niet op twee plekken tegelijk zijn en peuterspeelzaal is meestal alleen de ochtend, dus veel lastiger te combineren met werk.
Hier jaren geleden ook geen gebruik gemaakt van de peuterspeelzaal omdat onze zoon 's ochtends al naar het kinderdagverblijf ging, na de middag deed hij een dutje. Maar ik kan me goed voorstellen dat peuters van niet buitenshuis werkende ouders wel naar de peuterspeelzaal gaan/gingen.
25-01-2025 om 17:09
Als jouw kind niet naar een kinderdagverblijf gaat zou ik overigens wel gebruik maken van een peuterspeelzaal. Het verschil tussen thuis (of bij grootouders) en de basisschool is erg groot. Zoals eerder gezegd ligt de lat behoorlijk hoog qua vaardigheden. En dat betreft niet alleen taal. Zaken als wachten op je beurt, omgaan met een groep en met kinderen met een heftig of vervelend karakter leren ze thuis niet. Net als concentratie op je taakje in zo'n drukke groep. Vragen of je naar de wc mag (en de vaardigheden om dat zelfstandig te doen). Als ook omgaan met verschillende juffen en werken met uiteenlopende materialen.
Ik zie helaas nog wel eens voorbeelden van kinderen die veel moeite hebben met het groepsgebeuren en de hele dag dingen moeten. Hoe leuk ze het ook maken. Jij bent er 1 van 25 tot misschien wel 30+ kleuters. Niet vergelijkbaar met thuis of bij oma. Sommige kinderen kunnen bijvoorbeeld nog geen schaar vasthouden of hebben veel moeite met de fijne motoriek.