Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Peuteropvang (peuterspeelzaal)

Izza schreef op 24-01-2025 om 19:49:

Mijn kinderen zijn om die reden nooit bij de peuterspeelzaal geweest. Kinderen van werkende ouders gaan naar de kinderopvang. De peuterspeelzaal is voor kinderen met een VVE of ouders die niet werken. Als jij 1 ouder bent met een andere achtergrond qua taal krijg je al een indicatie voor 3 tot 4 dagdelen. Daarnaast zijn er de sociale indicaties (kinderen uit probleem- of achterstandsgezinnen) en kinderen met taalproblemen. In sommige gemeenten gaan ze ook voor op de wachtlijsten.

Voor werkende ouders zijn de tijdstippen ook niet te combineren. En heb je niets aan een dagdeel.

Ik heb een rondleiding gehad op 2 locaties en ze gaven eerlijk toe dat ik niet tot de doelgroep behoorde (dat zag ik zelf ook vrij snel).

Dat is echt niet altijd zo geweest hoor!

Ik werk in de zorg dus mijn kinderen konden niet naar een normale kinderopvang.

Destijds zaten echte alle kinderen die naar de basisschool gingen, eerst op deze peuterspeelzaal 

Junio schreef op 24-01-2025 om 18:07:

[..]

Hoe bedoel je dat?

Ik bedoel, dat ik vermoed dat voornamelijk nog in gezinnen met een andere culturele achtergrond, de moeders nog fulltime huisvrouw zijn. En vanuit diezelfde achtergrond ook anderstalig. 

En voor lager opgeleide vrouwen is het gewoon niet erg rendabel is om tegen minimumloon te werken en ondertussen voor een kinderdagverblijf te betalen. 

Dit zijn aannames, voor de duidelijkheid. Niet gebaseerd op enig onderzoek ofzo.

Ik wil zeker niet beweren dat dat de enige groepen vrouwen zijn, die fulltime huisvrouw zijn. Alleen dat ik het als een mogelijke verklaring zie, voor de onevenredige hoeveelheid vve's.

Zeespiegel schreef op 24-01-2025 om 22:13:

[..]

Ik bedoel, dat ik vermoed dat voornamelijk nog in gezinnen met een andere culturele achtergrond, de moeders nog fulltime huisvrouw zijn. En vanuit diezelfde achtergrond ook anderstalig.

En voor lager opgeleide vrouwen is het gewoon niet erg rendabel is om tegen minimumloon te werken en ondertussen voor een kinderdagverblijf te betalen.

Dit zijn aannames, voor de duidelijkheid. Niet gebaseerd op enig onderzoek ofzo.

Ik wil zeker niet beweren dat dat de enige groepen vrouwen zijn, die fulltime huisvrouw zijn. Alleen dat ik het als een mogelijke verklaring zie, voor de onevenredige hoeveelheid vve's.

Mijn kind kon ook vve krijgen. 

2 hoog opgeleide ouders. Maar ik spreek geen Limburgs. 

Mijn kind spreekt overigens sinds anderhalf perfecte volzinnen (in hoognederlands, maar toch)

Nomade schreef op 24-01-2025 om 22:16:

[..]

Mijn kind kon ook vve krijgen.

2 hoog opgeleide ouders. Maar ik spreek geen Limburgs.

Mijn kind spreekt overigens sinds anderhalf perfecte volzinnen (in hoognederlands, maar toch)

Krijg je vve voor het niet spreken van Limburgs?

Zeespiegel schreef op 24-01-2025 om 22:26:

[..]

En andersom krijgen alle kinderen die thuis Limburgs worden opgevoed dan ook een vve voor het niet spreken van Nederlands thuis?

Ik denk dat een vve vooral handig is om financiële redenen zoals gratis extra dagdelen. 

skik schreef op 24-01-2025 om 20:23:

Ik bracht mijn kinderen naar de peuterspeelzaal, ging dan zelf werken, oma haalde de kinders rond lunchtijd uit de psz, ik haalde ze rond etenstijd weer bij oma op. Op een peuterspeelzaal zitten vast niet uitsluitend kinderen van niet-werkende ouders.

Precies. Bij mijn kinderen op school zaten sowieso veel parttimers. Er zijn allerlei mogelijkheden waarmee ze dan tóch hun kinderen naar de psz konden doen: één bracht, de ander haalde op, of een ouder werkte niet op de psz dagen. 's Middags was het maar 2 uur. Dan is het niet alsof je je kind op je vrije dag alsnog de hele dag niet ziet.

Destijds had het kdv geen speciaal educatief programma, dus er waren ook best wat ouders met wo/hbo die bewust voor de psz kozen. 

Zeespiegel schreef op 24-01-2025 om 22:26:

[..]

Schijnbaar. En andersom ook. Ik vond het ook vreemd en heb er geen gebruik van gemaakt want ik vond 2 dagdelen meer dan genoeg. Maar het had zomaar gratis meer kunnen zijn.

Nomade schreef op 25-01-2025 om 06:44:

[..]

Schijnbaar. En andersom ook. Ik vond het ook vreemd en heb er geen gebruik van gemaakt want ik vond 2 dagdelen meer dan genoeg. Maar het had zomaar gratis meer kunnen zijn.

Gingen ze op de peuterspeelzaal dan Limburgs leren? Hier wordt door de leidsters helemaal geen Limburgs gesproken. 

De peuterspeelzaal trekt gewoon overwegend veel vve kinderen. Niets mis mee. Maar dat kan iets zijn dat je mee kunt nemen in je overwegingen. Anders dan vroeger zijn er speciale programma's gericht op taal en taalproblemen en voorbereiden op de basisschool omdat kinderen dat thuis onvoldoende krijgen. 

De meeste mensen die werken gebruiken een kinderdagverblijf. Dan heb je niets aan een peuterspeelzaal ivm de tijden en omdat die tegenwoordig ook programma's aanbieden die lijken op de peuterspeelzaal. 

Er zijn ook grote locaties waarbij je beiden op 1 plek hebt en waar ze het combineren. Dat is natuurlijk ook met het idee de verschillende doelgroepen te combineren. 

Bij ons was dat niet zo. En omdat mijn kinderen niet tot de doelgroep behoren hadden ze weinig aan een peuterspeelzaal. 

Yvaine

Yvaine

25-01-2025 om 08:30 Topicstarter

Kijk ik leer van alles in dit topic. Dat tegenwoordig de kinderopvang ook soortgelijke programma’s aanbieden wist ik niet. Ons kind gaat niet naar de kinderopvang. Wanneer wij werken gaat ze naar onze ouders. Het leek ons juist ideaal om die wat te ontlasten en tegelijkertijd kind voor te bereiden op de basisschool. Maar ik vind het wel lastig als er veel kinderen zitten met taalproblematiek, ook al kan ik compleet niet inschatten in hoeverre dat echt zo is. Wat ik hier ook lees is dat je al vrij snel die indicatie krijgt. 
Ons kind lijkt juist goed te ontwikkelen qua taal. 

Wij waren erg tevreden over de peuterspeelzaal. Wel veel kinderen die thuis een andere taal spraken in de groep, maar ik heb niet het idee gehad dat het een negatieve invloed had op ons kind.  Haar woordenschat was al groot. Dus zij had een positieve invloed op de andere kinderen. De juffen waren altijd erg tevreden. Voor haar was het heerlijk om lekker te spelen met de andere kinderen en al te wennen aan hoe het op school gaat. In de kring zitten, samen eten en knutselen. 

Ze ging twee dagen. Hier was het van 8:30 tot 14:00. De gemeente geeft hier een hoop subsidie, dus het koste maar een paar tientjes per maand. Omdat ze niet naar het kdv ging vonden we het belangrijk voor haar ontwikkeling. De overgang naar school ging ook erg soepel. Ze zit nu in groep 2 met een meerdere kinderen die ook op de peuterspeelzaal zaten. 

Yvaine schreef op 25-01-2025 om 08:30:

Kijk ik leer van alles in dit topic. Dat tegenwoordig de kinderopvang ook soortgelijke programma’s aanbieden wist ik niet. Ons kind gaat niet naar de kinderopvang. Wanneer wij werken gaat ze naar onze ouders. Het leek ons juist ideaal om die wat te ontlasten en tegelijkertijd kind voor te bereiden op de basisschool. Maar ik vind het wel lastig als er veel kinderen zitten met taalproblematiek, ook al kan ik compleet niet inschatten in hoeverre dat echt zo is. Wat ik hier ook lees is dat je al vrij snel die indicatie krijgt.

Vve is niet alleen voor taal, maar ook motorische ontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling. Bij ons is die problematiek ongeveer 60(taal)-40(de rest). Het overlapt elkaar ook wel. Veel anderstalige kinderen zijn snel gefrustreerd. Op de reguliere dagen waarop ze gemengd zitten zien we als leidsters dat we aan alle kanten net wat tekort schieten. Het concept peuterspeelzaal vind ik er niet bepaald op vooruit gaan, en ik denk niet dat ik mijn kinderen er vandaag de dag heen zou doen. 

Vroeger was het contact maken met leeftijdsgenoten, lekker spelen en leren in een kringetje zitten en speelgoed delen. 

Tegenwoordig wordt er heel veel meer van de kinderen gevraagd om ze klaar te stomen voor de basisschool, waar de lat voor kleuters Tegenwoordig ook erg hoog ligt. Ondertussen is er meer frustratie en onderling onbegrip door de taalbarrière. Rustige kindjes worden ondergesneeuwd hierdoor. 

Het wordt er niet leuker op helaas. 

Hij zal er vast niet dommer op worden als jouw kind het zo goed doet. Op school zitten straks ook dommere en slimmere kinderen door elkaar. En in de bus en op judo ook. Zo gaat dat. 

skik schreef op 24-01-2025 om 20:23:

Ik bracht mijn kinderen naar de peuterspeelzaal, ging dan zelf werken, oma haalde de kinders rond lunchtijd uit de psz, ik haalde ze rond etenstijd weer bij oma op. Op een peuterspeelzaal zitten vast niet uitsluitend kinderen van niet-werkende ouders.

Dit

Of 

Vader brengt ze, moeder start vroeg met werken en haalt ze op... of andersom...

Overigens de peuterspeelzaal van kleinkind, is geen vve locatie.

Tweetalig zijn is niet meteen taalproblematiek hebben. Je kunt kijken naar de school waar de psz bij zit, als die bij een school zit, en hoe de populatie er daar uitziet.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.