Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Mieren in terrarium

Hoi Allemaal,

Ik heb misschien een rare vraag. Mijn zoontje wil een terrarium. Want hij heeft op school dingen geleerd over mieren. En hij wil nu een terrarium met een mieren kolonie. Ik wil het op zicht ook wel, maar ik vraag me af of iemand daar ervaring mee heeft. En wat voor soort mieren het dan moeten zijn? Hoeveel werk gaan we er aan hebben? En hoe kom je aan mieren? Ik neem aan dat je niet even een mieren nest kunt opgraven uit de tuin, haha.

Het is niet echt een traditioneel huisdier. Dus ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft.

Er is online best veel info te vinden.  De meeste mieren koop je online en worden verzonden.  Let op want dit kan alleen als het niet te koud is.  In de winter kan je ws geen mieren kopen  Kies wel een inheemse soort,  mocht er iets misgaan breng je iig geen invasieve soort in het ecosysteem. 

Ja, ik heb vroeger regelmatig in de vakantie voor de mierenkolonies van een vriend gezorgd. Superleuke huisdieren.

Papabeer1

Papabeer1

20-08-2024 om 10:48 Topicstarter

Kimdekim schreef op 20-08-2024 om 10:37:

Er is online best veel info te vinden. De meeste mieren koop je online en worden verzonden. Let op want dit kan alleen als het niet te koud is. In de winter kan je ws geen mieren kopen Kies wel een inheemse soort, mocht er iets misgaan breng je iig geen invasieve soort in het ecosysteem.

Ja inderdaad, ik had al zo'n vermoeden. Maar ik dacht ik vraag ook gelijk hier wat tips haha. Hij heeft een plaatje gevonden, en hij wil weer weer die soort mieren hahaha.  Maar ik kan hier denk ik geen plaatjes of links plaatsen.

Je kan ze wel opgraven in je tuin en je kunt er zelfs een speciaal mierenterrarium voor kopen, dat heet een formicarium! Vaak een heel dun gedeelte met glas zodat je goed kunt zien wat voor gangetjes de mieren maken. Volgens mij wordt het als goedkope plastic versie zelfs wel verkocht in sommige speelgoedwinkels, een van mijn kinderen heeft er vroeger wel eens een gekregen bij een kinderfeestje. 

mijn zoon heeft al een jaar of twee mieren. Er zijn veel filmpjes op internet te vinden. Het fijne weet ik er niet van, maar hij heeft zijn mieren gekocht online bij :  mierenboederij 

Papabeer1

Papabeer1

21-08-2024 om 11:57 Topicstarter

troelahoep schreef op 20-08-2024 om 14:26:

Je kan ze wel opgraven in je tuin en je kunt er zelfs een speciaal mierenterrarium voor kopen, dat heet een formicarium! Vaak een heel dun gedeelte met glas zodat je goed kunt zien wat voor gangetjes de mieren maken. Volgens mij wordt het als goedkope plastic versie zelfs wel verkocht in sommige speelgoedwinkels, een van mijn kinderen heeft er vroeger wel eens een gekregen bij een kinderfeestje.

Oh dankjewel goed om te weten! Maar dan zou ik een koningin moeten opgraven haha. Misschien toch maar online kopen dan. 😅

Papabeer1

Papabeer1

21-08-2024 om 11:58 Topicstarter

MVM. schreef op 20-08-2024 om 22:42:

mijn zoon heeft al een jaar of twee mieren. Er zijn veel filmpjes op internet te vinden. Het fijne weet ik er niet van, maar hij heeft zijn mieren gekocht online bij : mierenboederij

oh thanks!! Ik zal eens kijken. 🙂

Papabeer1

Papabeer1

21-08-2024 om 12:04 Topicstarter

Bedankt voor de reacties!
Ik zal even rond kijken!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.