Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Jouw ervaring met je pup

Sinds 10 dagen hebben wij een nu 12 weken oude pup, kruising Friese stabij  - Kooiker.  Hij is een lieve aanhankelijke pup, nieuwsgierig, eet en drinkt goed, plast en poept het meeste buiten.
Toch heb ik het idee dat we maar wat doen. De nachten gaan super, hij gaat om 22.30 naar buiten, hij gaat dan de bench in en komt dan tegen 6 uur en dan ga ik even met hem naar buiten, dan kruipt hij de bench weer in tot 8 uur. De bench staat nog op onze slaapkamer maar is inmiddels verzet bij de slaapkamerdeur. Dat gaat dus echt goed. Maar overdag vind ik het allemaal wat lastig. Hij heeft 4 uitlaatmomenten en daartussen zodra wij denken dat hij moet. Soms gaat dat goed en soms gaat het mis. 
Mijn werk is afgestemd dat hij bijna niet alleen hoeft te zijn. Maar toch moet je soms wel even een boodschapje doen. Soms vind hij overdag de bench even helemaal niet leuk als het deurtje dicht gaat en soms lijkt het hem niet uit te maken. Hoe deden jullie dat? De bench zal echt moeten want hij heeft nog echt wel toezicht nodig.

Ik ben heel benieuwd naar hoe het anderen is vergaan. Veel verhalen kan ik niet zoveel mee. Zoals mijn pup was al zindelijk met 12 weken, waarbij ze de pup zo ongeveer ieder uur uitlaten en af en toe een ongelukje.. dat is bij mij niet zinnelijk. Ik ben heel benieuwd hoe de weg er naar toe ging naar vaste uitlaatmomenten zonder ongelukjes in huis of nagenoeg niet meer. En hoe heb je het gedaan als je even weg moet.

Allereerst zou ik echt stoppen met de bench, in elk geval overdag. De hond zal moeten 'meebewegen' met jullie huishouden en daarbij hoort ook gewoon zelf kunnen rondlopen/liggen waar hij wil. Dit is ook de beste manier voor hem om te leren. Pakt hij een schoen in plaats van een speeltje? Dan begrens je hem door de schoen te ruilen met een speeltje van hem. Je geeft aan dat hij toezicht nodig heeft, dat is iets anders dan de bench en dat vraagt iets van jou. Overdag steeds in de bench, helemaal als je er gewoon bij bent, belemmer je de opvoeding en hem dus in zijn ontwikkeling en zal hij over 2 jaar nog steeds toezicht nodig hebben.

En ja, een pup us de eerste weken gewoon ontzettend energievretend; dat hoort erbij. Hij moet vaak naar buiten, je moet steeds opletten of hij signalen geeft dat hij zn behoefte moet doen, of hij niet zijn kaken in de bank zet, of hij de plant niet ziet als iets leuks om in te graven, etc. Dus opvoeden. Het kan echt even duren voordat hij echt zindelijk is. Dat kan ook pas bij 6 maanden zijn, dat is niet raar. Naarmate ze ouder worden, krijgen ze steeds meer controle over de blaas/spieren en zullen ze het ook vanzelf langer kunnen ophouden tot je een vast ritme hebt van 4x per dag. Tot die tijd zo naar buiten gaan als nodig is, gewoon opruimen als ie het binnen doet en liever proberen het plasje binnen voor te zijn. Dat hij het van 22.30 tot 6.00 volhoudt is al superknap! 

Her is uitproberen wat bij je past. Ik vond de bench juist heel fijn in combinatie met jonge kinderen en een pup die zelf zijn rust niet kon pakken. Ik had best wel een schema van slapen en wakker zijn. Als hij dan uit de bench kwam eerst maar buiten, dan spelen, een uurtje ongeveer dacht ik en dan weer slapen. Net een baby 😉

Puppy 's hebben veel slaap en rust nodig, anders ging onze pup echt veel bijten en vervelend doen. 
Later vond ik een puppy ren ook heel prettig. Meer vrijheid, maar toch eigen ruimte.

Evaluna schreef op 05-01-2025 om 22:58:

Her is uitproberen wat bij je past. Ik vond de bench juist heel fijn in combinatie met jonge kinderen en een pup die zelf zijn rust niet kon pakken. Ik had best wel een schema van slapen en wakker zijn. Als hij dan uit de bench kwam eerst maar buiten, dan spelen, een uurtje ongeveer dacht ik en dan weer slapen. Net een baby 😉

Puppy 's hebben veel slaap en rust nodig, anders ging onze pup echt veel bijten en vervelend doen.
Later vond ik een puppy ren ook heel prettig. Meer vrijheid, maar toch eigen ruimte.

Een bench kan op sommige momenten zeker handig zijn, maar moet dan dienen als hulpmiddel en niet als structurele oplossing. 

Met een bench leert hij bovendien niet zijn rust pakken, je creëert hiermee het tegenovergestelde effect. Want door hem 'verplicht' in de bench te stoppen, bepaal jij wanneer hij zijn rust moet pakken, en dat leert hij dan niet uit zichzelf. Hij leert dan juist; uit de bench? Yey! Feestje! Druk zijn! En zul je zien dat hij buiten de bench moeilijker zijn rust kan pakken. 

Hier de bench gebruikt tot ongeveer een half jaar, daarna kon meneer zich zo goed gedragen dat hij "los" mocht blijven. Bij ons was de bench een echte sta in de weg. (Bij een vriendin is de bench gewoon de vaste plek van de hond, deurtje gaat niet dicht, maar de hond slaapt er wel altijd)
Ik werkte toen elke ochtend. In de middag even uitlaten, spelletje doen (met de bal) eten en hij moest dan ook weer even slapen, heel belangrijk bij pups.
Inmiddels is hij 8, vooral nu na de jaarwisseling merk ik dat hij weer heel veel slaapt.

Mocht je het interessant vinden om je wat meer te verdiepen in de signalen van honden, dan kan ik je de boeken van Turid Rugaas aanraden. 

Mika2024

Mika2024

06-01-2025 om 08:00 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties. 
Overdag staat de bench met het deurtje open in de kamer op een plek waar hij de boel goed kan overzien en wel onderdeel is van het gezin (kinderen zijn jong volwassen). Hij gaat er dan af en toe in liggen en soms op zoek of daar nog wat brokjes liggen die ik stiekem er in leg om de bench aangenaam te laten zijn, eten krijgt hij ook in zijn bench. Het deurtje dicht doen dat is alleen soms lastig dat accepteert hij heel vaak niet , hij gaat er altijd wel zelf in. S’nachts is het deurtje dicht en is het prima. Het probleem is dat je soms even een half uur weg moet voor een boodschap en daar loop ik nu even tegen aan.

Hij weet verder ook redelijk goed zijn rust te pakken. En leert mijn inziens ook best snel. De plant ( niet giftig) op de grond was heel aantrekkelijk en de salontafel om even tegen op te springen wat er allemaal op staat ook. Maar met steeds NEE en hem uit de situatie halen doet hij dat al niet meer.

Waar maken jullie de vloer mee schoon met een ongelukje? Wij hebben een PVC vloer, echt ideaal nu en plasjes dep ik droog  metclosetpapier en dan met een natte doek en allesreiniger, zou de geur voor de hond dan weg zijn. Speciale reiniger ervoor vind ik weer zo wat. Heb soms ook het idee dat er een hele verkoophandel achter zit.

Speciale reiniger voor plasplekken is echt geen verkooptruc. De geur blijft in je vloer of tapijt zitten, ook al ruik je het zelf niet meer. En zolang de geur erin zit, blijft je hond op dezelfde plek plassen (gehoord van een dierenarts die wanhopig werd dat honden telkens tegen zijn kast bleven plassen )
In het begin plande ik mijn boodschappen direct na de wandeling - dus eerst pup buiten, wandelen, spelen, plassen en dan boodschappen doen. Na wandeling gaat hij normaal wel even slapen. Overdag heb ik ze nooit in de bench gedaan (en we hebben een husky ) omdat ik wilde dat ze de bench linkte met slapen en niet met 'ze gaan weg'. En ja, soms halen ze wel iets uit. Hier zijn massa's dingen gesneuveld de eerste dagen en weken (die van ons had iets met papier - kranten, tijdschriften, boeken, niks was veilig). 

Mika2024

Mika2024

06-01-2025 om 09:53 Topicstarter

Fourtyfour schreef op 06-01-2025 om 07:54:

Hier de bench gebruikt tot ongeveer een half jaar, daarna kon meneer zich zo goed gedragen dat hij "los" mocht blijven. Bij ons was de bench een echte sta in de weg. (Bij een vriendin is de bench gewoon de vaste plek van de hond, deurtje gaat niet dicht, maar de hond slaapt er wel altijd)
Ik werkte toen elke ochtend. In de middag even uitlaten, spelletje doen (met de bal) eten en hij moest dan ook weer even slapen, heel belangrijk bij pups.
Inmiddels is hij 8, vooral nu na de jaarwisseling merk ik dat hij weer heel veel slaapt.

Mocht je het interessant vinden om je wat meer te verdiepen in de signalen van honden, dan kan ik je de boeken van Turid Rugaas aanraden.

Het alleen laten ging dat direct goed? Niet janken/ blaffen? Hoe heb je dat aangeleerd?

Mika2024 schreef op 06-01-2025 om 09:53:

[..]

Het alleen laten ging dat direct goed? Niet janken/ blaffen? Hoe heb je dat aangeleerd?

Ik heb er van de buren nooit iets over gehoord. Maar die van ons had zijn dekentje, dat ging bij in zijn bench, radio aan (heb ik nog altijd) en dat ging goed. Toen hij net bij ons was (zomervakantie) en hij moest in de bench dan was het eerst wel lastig, maar na een week of 2 was dat over.

leuk, wij krijgen in februari er weer een pup bij. Al meerdere honden opgevoed.
Bench is hier alleen op slot als we er niet zijn. Verder gewoon open. Meestal zagen de pups het ook gewoon als hun slaapplek.
Maak je geen zorgen over de zindelijkheid. Dat komt vanzelf goed. Echt waar.
En pups zijn vermoeiend. Gewoon accepteren
Je weet dat je hond nog niet te lang uit mag? Voor iedere maand 5 min. 

aanvulling, wij hebben een Lhasa Apso gehad die de bench absoluut niet accepteerde. Hoop kabaal, vooral 's nachts. Na 4 gebroken nachten heb ik dat opgegeven, gang leeggehaald, mand en krant gegeven en die is ook gewoon keurig netjes groot geworden. 
Dingen als baknijd en niet tegen mensen opspringen heb ik altijd belangrijk gevonden, maar verder komt het meestal vanzelf wel goed. Zolang je maar de baas blijft en de hond hond laat zijn.

Mika2024

Mika2024

06-01-2025 om 11:41 Topicstarter

ooh wat leuk om jullie ervaringen te horen! Ik heb in het verleden een labrador pup gehad, vervolgens een herplaatser en nu dus weer een pup en ik ben voor een groot deel alweer kwijt hoe het met onze labrador ging die puppyperiode. Maar daar is ook alles goed bij gekomen. 
Merk wel nu vandaag iedereen weer naar school en werk is dat dat ook rust brengt. Ondanks dat de pup zijn rustmomenten wel pakt had iedereen veel aandacht voor hem wat ook logisch is. 
Net moest ik echt even boven de slaapkamers stofzuigen en wat was doen. Is hoj even de bench in gegaan met deurtje dicht. Eerst piepte hij een beetje maar ging al snel rustig liggen.

Mika2024

Mika2024

06-01-2025 om 11:44 Topicstarter

Yasmijn , leuk dat jullie ook een pup krijgen! Klopt weet ik dat ze nog niet te lang mogen wandelen. We houden een minuut per week aan dus nu 12 minuten. Morgen alweer 13… wat gaat dat snel.

Mika2024 schreef op 06-01-2025 om 11:44:

Yasmijn , leuk dat jullie ook een pup krijgen! Klopt weet ik dat ze nog niet te lang mogen wandelen. We houden een minuut per week aan dus nu 12 minuten. Morgen alweer 13… wat gaat dat snel.

We hebben al een hond van nu 2, dit is de tante van de pup. 

Laatste nest vd fokker en er zat een mooi teefje bij, dus we zijn gezwicht. We zullen volgende maand nog wel even zuchten van waar zijn we ook alweer aan begonnen

We worden goed op de hoogte gehouden vanaf de geboorte, prachtige filmpjes. Het is echt geduld oefenen nu.

Toevallig ken ik 2 mensen die hun pup veel te lang uitlieten, direct naar het strand gingen etc. Die honden zitten nu allebei met een kapot ellebooggewricht wat nooit meer over zal gaan. En wat er waarschijnlijk voor gaat zorgen dat ze om deze reden jong zullen moeten inslapen. Echt zonde dat dit niet beter bekend is.

Mika2024

Mika2024

06-01-2025 om 18:38 Topicstarter

Ooh dat denk ik ook wel dat je nog gaat denken waarom wilden we dit!😂

Het zou goed zijn dat je er meer op gewezen wordt niet te lang te wandelen. Ik wist het gelukkig wel. Het is natuurlijk  ook enorm verleidelijk om met je pup naar het bos of strand te gaan want daar kijk je naar uit, althans ik wel. Gelukkig wonen wij heel vrij en lopen zo ongeveer direct tussen de weilanden. 

Het verschilt per hond hoe lang hij kan wandelen. Merk je dat hij moe is na 20 min, dan hou het idd kort. Maar genoeg puppy's die prima 40 minuten kunnen wandelen. Je hoeft natuurlijk ook niet continu door te stappen, maar zorg ook voor voldoende snuffelmomentjes.

Gewone, rechtlijnige wandelingen zijn niet belastend voor de gewrichten. Sterker, voldoende wandelen zorgt voor een goede spieropbouw en juist voor minder belasting van de gewrichten. Te weinig wandelen kan dus averechts werken!

Stoeien of druk rennen in huis omdat hij door korte wandelingen nog te veel energie overheeft, is veel belastender. Ook achter een bal aanrennen, wilde spelen met een grotere hond, traplopen, dát is belastend. Goeie, normale wandelen zou ik echt aanraden. De richtlijn is geen 5 minuten, maar 10 minuten per levensmaand per wandeling. Dus een pup van 3 maanden kun je prima 30 minuten mee wandelen, 40 als hij het prima volhoudt of 20 zo niet. Kijk naar wat je pup aankan.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.