Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Zijn alle biologische kazen rauwmelks?

Weet iemand dat hier? De kaasboer op de markt zegt van wel (maar ik had de indruk dat-ie het niet zeker wist). Ik heb AH gemaild, of hun biologische kaas rauwmelks is (op de verpakking staat alleen: melk). Krijg tot 2x toe een mail terug dat ze op alle _zachte_ rauwmelkse kazen die ivm listeria gevaarlijk kunnen zijn voor zwangere vrouwen een waarschuwingssticker zetten. Fijn, maar is die (harde) biologisch kaas van ze nou rauwmelks of niet?? Ik ben niet zwanger en wil het om een andere reden weten.
Of: kan iemand (er zijn wel wat medisch geschoolden hier) me vertellen of het risico op Q-koorts via rauwe melk ook alleen bestaat als het gaat om _zachte_ kaas? Ik heb nl. geen idee hoe die besmetting in elkaar zit.
Ik ga nog es googlen, maar als iemand er hier meer van weet....graag.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

01-09-2009 om 10:45

Biologisch

Volgens mij betekent "biologisch" dat er bij de productie geen kunstgrepen zijn gebruikt. Maar een biologische kaas kan best van gepasteuriseerde melk gemaakt worden. Het één houdt geen direct verband met het ander.

Een biologische rauwmelkse kaas kán natuurlijk wel. Maar niet elke biologische kaas is gemaakt van rauwe melk.

groet, Mamvantwee

amk

amk

01-09-2009 om 10:45

Hittebehandeling

de melk voor harde kaas ondergaat hitte behandelingen om bacterien af te doden.

http://eten-en-drinken.infonu.nl/producten/19425-kaasbereiding-in-een-kaasfabriek.html

amk

amk

01-09-2009 om 10:46

Biologisch vs standaard

de bereidingswijze van de kazen is het zelfde. Alleen zijn er andere eisen aan de gebruikte grondstoffen.

Anneque

Anneque

01-09-2009 om 10:57 Topicstarter

Toch

Koop ik hier bij de kaasboer keiharde biologische kaas, waarbij uitdrukkelijk staat vermeld dat hij van rauwe melk is gemaakt. Hoe zit dat dan? (kaasboer kon me niet verder helpen).

Mamvantwee

Mamvantwee

01-09-2009 om 11:03

Ja dat kan

Er bestaat rauwmelkse harde kaas, met dus weinig vocht, maar welk gemaakt van niet-verhitte rauwe melk. Bijvoorbeeld de Nederlandse boerenkaas: die heb ik tijdens mijn zwangerschappen wel met mate gegeten, al vond ik het twijfelachtig (wel erg lekker), maar "men zegt" dat de bacterie daarin minder goed kan overleven (omdat die kaas dus droger is dan andere rauwmelkse kazen).

Wel raar dat de kaasboer er niets meer over wist te vertellen.

amk

amk

01-09-2009 om 11:13

Niet alle bacterien

gaan dood van de hitte behandeling.
Ze zijn bedoeld voor het afdoden van voor de bereiding storende bacterieactiviteit. Het tast natuurlijk wel de andere bacterien ook aan.

Hier nog een link met meer info.
http://www.food-info.net/nl/dairy/cheese-production.htm

liora

liora

01-09-2009 om 11:25

Nou ja

Ik heb mijn hele zwangerschap boerenkaas gegeten, harde wel te verstaan. Ik was in de veronderstelling dat harde kaas sowieso geen kwaad kon.

Wat stom dat er niet betere informatie is over listeria. ook over rauwe vis verschillen de meningen.

Liora

Anneque

Anneque

01-09-2009 om 11:54 Topicstarter

Listeria en andere bacteriën

Ja, wb listeria heb ik ook altijd hetzelfde gehoord: in het proces waarin harde kaas wordt gemaakt, overleeft listeria niet. Ik vraag me nu af of dit ook geldt voor de verwekker van q-koorts (Coxiella burnetii).
Maar ik ga die link van amk nog ff checken (dank).

amk

amk

01-09-2009 om 15:14

Listeria overleeft wel

maar kan niet groeien tot een niveau dat gevaarlijk is. Ze hebben meer vrij water nodig dan in harde kaas zit om te groeien.

Het zelfde zou voor deze bacterie het geval kunnen zijn. Ik kan 'm in mijn dikke boek met voedsel pathogenen niet vinden.

Anneque

Anneque

01-09-2009 om 19:46 Topicstarter

Beetje gegoogled

Ik vind ergens dat de C. burnetii pas verdwijnt bij 63 graden (half uur) , of 72 graden (15 sec.). No way dat de melk voor die kaas zo lang of zo hard verhit wordt. Maar of er dan idd voldoende overblijven om q-koorts te veroorzaken..
Dat die C. burnetii niet in jouw voedsel-pathogenenhandboek staat, zegt miss. toch wel iets? Maar zeker weten doen we 't niet natuurlijk. Die stomme AH mailt niet meer terug.
Dank voor 't opzoeken in elk geval!

amk

amk

01-09-2009 om 21:27

Nieuwsgierig

ik ben nu nieuwsgierig geworden en ga de vraag eens bij onze microbiologen (levensmiddelendeskundig) vragen.
Zij zijn vast nog beter in zoeken als wij.

Anneque

Anneque

03-09-2009 om 09:56 Topicstarter

Mail albert heijn

Ze weten het niet....als ik een streepjescode opstuur, zoeken ze het verder uit. Die heb ik niet meer, en ik vind het een onzinverzoek, ze hebben vlgs. mij overal 2 soorten biologische kaas in het assortiment en van beide zou ik wel willen weten of die rauwmelks is.
Amk, ben jij nog wat te weten gekomen?

Mamvantwee

Mamvantwee

03-09-2009 om 14:42

15 seconden op 72 graden

is pasteuriseren, als ik het wel heb.
De meeste melk wordt wel gepasteuriseerd. Rauwe melk is dus niet verhit, en kaas gemaakt van rauwe melk is dus niet gepasteuriseerd.

De vraag is volgens mij dan ook of de bacteriën overleven in de relatief droge boerenkaas, ondanks dat de melk niet verhit is voor de bereiding.

Dus: wanneer is het leefmilieu voor deze bacteriën niet meer goed genoeg om te overleven?

Ik weet het niet, in elk geval.

groet, mamvantwee

Anneque

Anneque

07-09-2009 om 14:23 Topicstarter

Antwoord ah!

Geachte mevrouw Anneque,

Wij hebben vanuit de organisatie het volgende antwoord ontvangen op uw vraag.
Harde boerenkazen worden van rauwe melk gemaakt. De AH biologische kaas wordt niet van rauwe melk gemaakt maar van gepasteuriseerde melk.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Albert Heijn Klantenservice

Dat is precies wat ik wilde weten, dus ik ben tevreden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.