Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

MaximeM

MaximeM

27-06-2009 om 13:57

Wiskundesom (foto kijken)

Hoi,

Mijn dochter zit tijdens haar wiskunde huiswerk altijd te zuchten en te klagen. "wààrom moet ik dit leren? Waarvoor heb ik dit nodig?? Enfin, nu doet zich het moment voor waarop ik wiskunde nodig heb en het haar NIET kan uitleggen.
Ik wil een stukje aan mijn aanrechtblad maken en moet een mal maken, volgens mij moet dit kunnen met de gegevens die ik heb kunnen aanleveren, alleen ik weet niet HOE. ( ik heb de mal al gemaakt van stevig karton, maar niet door formules te gebruiken maar door domweg iedere keer te meten plakken,knippen en schaven) waardoor ie nu past, maar dit is geen wiskunde natuurlijk.
Is het uit te rekenen met de gegevens die ik heb aangeleverd???
zie de foto uit mijn album: http://www.mijnalbum.nl/Album-NZG8TVQG-Foto's-van-Overig.html en is dit ook nog uit te leggen aan mijn dochter van bijna 14?

Groetjes
Maxime

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Katenspekje

Katenspekje

27-06-2009 om 18:27

Wat wil je precies weten?

a b c en d? Ik zal eens puzzelen.

Groet,
Kaat

Mamba

Mamba

27-06-2009 om 18:39

Als ik het goed begrijp

wil je een stukje eraan en dan het stuk van hoek a tot hoek e tot en met lengte d. Klopt dat? Dan moet je volgens mij twee dingen doen: de oppervlakte berekenen van de blauwe driehoek én de oppervlakte berekenen van de zwarte driehoek en dit samen optellen. De formule voor opp. driehoek is basis x de hoogte :2.
Nu weet je lengte d nog niet. Dit kan je berekenen met de stelling van Pythagoras. Als je de lengte weet, kan je de oppervlakte berekenen.

Mamba

MaximeM

MaximeM

27-06-2009 om 20:16

Wat ik wilde weten

Ik wilde weten hoe ik de ontbrekende maten kan berekenen. Of tenminste, aan mijn dochter bewijzen dat je dit kan berekenen en dat daarvoor het vak wiskunde dus bestaat. (volgens haar is wiskunde namelijk een volstrekt onzinnig vak)
Alleen ik kan het haar dus niet voor doen, omdat ik zelf ook geen kei in wiskunde ben. Het figuur om mijn aanrechtblad-gedeelte te bestellen heb ik al, ik heb het zelf opgelost door een rechthoekig karton te nemen, 53,5 x 60 cm en een rechthoekje wat in ieder geval 10,5 breed is. Samen met mijn zoon, die het rechthoek vasthield heb ik het andere rechthoekje op het karton vastgeplakt met plakband en zo hoek a gemaakt. Vervolgens met een lineaal een lijn getrokken van hoek b naar hoek c en toen had ik mijn mal. Maar je zou dit toch ook moeten kunnen berekenen met de maten die ik nu heb opgegeven? (want zoals ik het gedaan heb, zou het niet moeten volgens de wiskunde leraar denk ik )

Maar toen ik dit voorbeeld aan het maken was, dacht ik het wel te kunnen oplossen met een passer, vanuit hoek a, 7,7 cm (als je het op een kleinere schaal doet) een halve circkel trekken en vanuit hoek a kan je dit ook doen, als je deze op 1,05 zet, en dan heb je dus het snijpunt van hoek b... en zou je toch ook de graden van hoek a kunnen uitrekenen of zit ik helemaal verkeerd?

Maxime

Mamba

Mamba

27-06-2009 om 20:35

Antwoord van man

Tuurlijk kan je dit berekenen. Maar ik ben zo slecht in wiskunde! Wil je nog koffie?

MaximeM

MaximeM

27-06-2009 om 20:45

Ik schrijf het verkeerd

ik schreef net dit:
Maar toen ik dit voorbeeld aan het maken was, dacht ik het wel te kunnen oplossen met een passer, vanuit hoek a, 7,7 cm (als je het op een kleinere schaal doet) een halve circkel trekken en vanuit hoek a kan je dit ook doen, als je deze op 1,05 zet, en dan heb je dus het snijpunt van hoek b... en zou je toch ook de graden van hoek a kunnen uitrekenen of zit ik helemaal verkeerd.

Maar dat moet van uit hoek E, 7,7 cm zijn natuurlijk.

De oppervlakte van de blauwe driehoek berekenen lijkt me heel moeilijk, want er zit geen een rechte hoek in, hoe zou ik dat dan moeten berekenen?

Groetjes Maxime
(ben steeds verbaasder dat ik toch nog een 6 op mijn eindlijst had voor wiskunde, want het is knudde hier

Tirza G.

Tirza G.

27-06-2009 om 22:47

Is het niet gewoon

de stelling van Pythagoras? Je weet a, je weet b, dan kun je c toch berekenen?

Tirza

Mamba

Mamba

27-06-2009 om 22:54

Nee hoor tirza

Die hele onderste rand moet erbij, die twee driehoeken. Puur de oppervlakte en de maten doorgeven gaat niet omdat je ook de hoeken moet weten. Ik heb tenminste het excuus dat ik wiskunde niet eens als eindexamenvak mocht kiezen van de leraar . Ik denk dat de oplossing zo vreselijk simpel en logisch is, dat we morgen hier allemaal met het schaamrood op de kaken zitten )).

Mamba

MargotL

MargotL

28-06-2009 om 11:13

Poging

Volgens mij is het toch wel voornamelijk pythagoras, ik heb een poging gedaan om het op te lossen, zie:
http://www.orcaweb.info/wiskunde.html

In stap 1 worden de lengtes berekend, in 2 de hoeken en 3 geeft het eindresultaat.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de vergelijkingen met de kwadraten niet meer netjes kan oplossen. Dat heb ik met een tabel/grafiek gedaan.

Margot

MaximeM

MaximeM

28-06-2009 om 12:51

Hoe weet jij hoek a dan?

Hoi Margot,

Na een tijdje staren naar je berekeningen (snapte er eerst niets van, en de hele familie hier wil ook liever koffie gaan drinken begin ik een beetje te snappen wat je gedaan hebt.
Ik weet de stelling van pythagoras, die heb je daar toegepast toch? a kwadraad + b kwadraat = c kwadraat, maar hoe je dan van c kwadraat = die 10,5 dus de andere cijfers kan berekenen.... ik kan het wel terugrekenen met de cijfers die je geeft maar dan klopt het net niet helemaal toch?; 4,5 x 4,5 = 20,25
9,5x 9,5= 90.25 samen is dat 110.25 terwijl 10,5 x 10,5 (dus die c kwadraat) samen 110.50 is... dus dat scheelt 0.25 of heb ik het mis.
Maar ik vind het al heel knap dat je deze cijfers zo hebt kunnen uitrekenen... zou ik niet kunnen hoor! Maar ik zit nu al een tijdje te kijken naar wat je gedaan hebt, en zie het inmiddels wel (al blijft er daarna een heel ingewikkelde som over dus

Ik had het al geschreven geloof ik, ik zou met een passer vanuit hoek e een half ronde circkel hebben getrokken van 77 cm en vanuit hoek a ook een halve circkel van 10,5 cm. Daar waar ze elkaar raken is het werkelijke punt van hoek b. Vervolgens zou ik met een geodriehoek de hoek van hoek a berekenen en met een lineaal de lijn trekken van hoek b naar hoek e. En dan dus alles nameten met de geodriehoek en lineaal. (is zeker niet wiskundig dit, ik zou een 3 krijgen van de leraar haha)

Maxime

MargotL

MargotL

28-06-2009 om 17:20

Maxime

Het is waar dat het niet helemaal klopt, maar omdat die 80cm niet klopt, dacht ik dat het afronden niet erg nauw kwam. Dat heb ik er inderdaad niet bijgezet.

Ik weet inmiddels ook weer hoe ik die x en y kan uitrekenen, en dan kom ik inderdaad op een x waarde van 4,383 uit. De rest wordt dan natuurlijk ook een beetje anders.

Margot

MaximeM

MaximeM

28-06-2009 om 20:57

Nog even nagemeten

Hoi,

De hoek is 90graden, heb net even mijn geodriehoek ernaast gelegd. De afmeting is inderdaad geen 80 cm, maar 79,9. Het kan zijn dat de muur een stukje verderop niet recht is? Het is een oud huis, op het oog lijkt het recht. Maar stop maar met rekenen hoor, ik snap nu hoe je dat eventueel zou kunnen uitrekenen, dat vond ik al heel leuk om te zien. Bedankt Margot! Ook Luc bedankt, alleen jouw uitleg gaat mijn petje te boven, ik heb alleen Mavo wiskunde op de Havo mocht ik het laten vallen, waar ik niet rouwig om was (geen rekenknobbel)

Maxime

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.