Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Winterviooltjes

In october hebben ik bollen geplant in een paar grote bloembakken en daar bovenop miniviooltjes gezet.
Deze miniplantjes hebben wekenlang onder zeker 10 cm sneeuw gezeten in minus temperaturen. Tot mijn grote verbazing zijn ze daar geheel ongeschonden onder vandaan gekomen en bloeien nog steeds prachtig, paars en geel.
Vandaag deed ik een rondje tuin in de zon en ik wilde dit zomaar even met jullie delen :o)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

27-02-2011 om 07:34

Shonagh

Leuk is dat he, ik had een aantal oranje winterviolen, en het was heel leuk om te zien hoe ze weer letterlijk opbloeiden na een periode van kou en ijs.

fladder

fladder

27-02-2011 om 12:50

Geweldig, he?

Al sinds ik "uit huis ben" (ruim 25 jaar geleden) heb ik winterviolen. Niet die kleintjes, maar die grote, in alle kleuren! Op dit moment staan ze er weer stralend bij na de decemberkou en het is gewoon zonde dat ik doordeweeks niet thuis ben en er alleen in het weekend van kan genieten... Verder zijn ze spotgoedkoop, ook deze winter staat mijn balkon vol voor nog geen tientje.
Ze kunnen heel veel hebben en komen altijd weer terug, behalve... Dit jaar. Eén plantenbak is volledig dood, en enkele andere bakken hebben ook wat dode plantjes. Omdat ik strengere winters heb meegemaakt waarin alles wél overleefde, en mijn violen tot dit jaar niet dood te knuppelen waren, vraag ik me af wat er mis is gegaan...

Maar van de violen die het hebben overleefd kan ik enorm genieten!

Shonagh

Shonagh

27-02-2011 om 13:10 Topicstarter

Fladder

Ze hebben jou gemist ????

bibi63

bibi63

27-02-2011 om 14:00

Onze kat.....

......is gek op viooltjes. Helaas, hij vreet telkens de bloemetjes evan af. Jammer hoor.
Gr. Bibi

Valkyre

Valkyre

27-02-2011 om 14:36

Fladder

Ze kunnen niet zo goed tegen de combinatie nat EN koud, geloof ik. Dus eerst regen of gesmolten sneeuw en daarna vorst. En ook niet tegen te lange periodes droogte. En nachtvorst icm 's ochtends felle zon op de nog bevroren blaadjes... Kortom, het kan van alles zijn, haha! Gewoon nieuwe kopen, ze zijn weer in de aanbieding nu (oa Praxis)!

fladder

fladder

27-02-2011 om 14:50

Snonagh en valkyre

Shonagh, ja, dat zal het zijn
Valkyre, ik ben vanaf april weer 100% thuis, en dan loopt het winterviolenseizoen af. De temperaturen stijgen dan en dan schieten de plantjes lelijk door. Overigens heb ik geen ochtendzon, maar nat en koud kan inderdaad een reden zijn. Het is tijdens de decemberkou gebeurd.
Gelukkig heb ik nog genoeg mooie violen over om van te kunnen genieten tot het veilig genoeg is om zomerbloeiers (o.a. lekker burgertruttige petunia's die nog geuren, best zeldzaam tegenwoordig ) te planten

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.