Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Winkelen in leeuwarden

Morgen ga ik met een goede vriendin lekker een dagje winkelen in Leeuwarden. Wie heeft er nog leuke winkeltips?

Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt.

Groet,
Olijvje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Suzanne

Suzanne

28-05-2010 om 14:52

Heb je een plattegrond?

De belangrijkste winkelstraat is de Nieuwestad, een gracht in het midden en aan beide zijden van de gracht winkels. Tussen de Oldehove (scheve toren, leuk om even bij te kijken, echt heel scheef!) en de Nieuwestad heb je de Kleine Kerkstraat met wat leuke kleine winkeltjes. Loop je vanaf die kant helemaal naar de andere kant van de Nieuwestad, dan kun je via het Naauw naar de Kelders waar ook nog een paar winkels zijn.
Steek je daar over en loop je iets naar rechts dan kun je daar links de Oude Oosterstraat in. Een smal straatje (mogen geen auto's in) met ook weer leuke kleine bijzondere winkeltjes.
Overigens zijn er in de zijstraatjes van de Nieuwestad zoals de Sint Jacobsstraat en de Weerd ook nog wat winkels te vinden.
Ik weet niet hoe je naar Leeuwarden komt, maar de meest bekende parkeerkelder op het Zaailand ligt overhoop en het hele Zaailand erbij, die kant van de stad (achterkant van de winkels aan de Nieuwestad) is momenteel één grote bouwput.
Wat voor winkels vinden jullie leuk? Hier vind je wat info:
http://www.nlstreets.nl/NL/winkelen/leeuwarden/

Olijvje

Olijvje

28-05-2010 om 16:20 Topicstarter

Suzanne

Wat een fijne reactie! Ik heb zo`n vermoeden dat je Leeuwarden goed kent

Nee, ik heb geen plattegrond. We reizen met de trein, tegelijk daarover nog een vraag: Is het station dicht bij het winkelgebied? Beetje onvoorbereid zijn we dus wel.

Ik heb je reactie uitgeprint, zodat we die mee kunnen nemen.

Heel erg bedankt alvast. O ja, wat betreft die toren, wel grappig, want als kind (jaar of 12) ben ik in Leeuwarden geweest en die enorm scheve toren, dat herinner ik me dus nu nog, echt heel apart idd.

Nou, ik hoop dat ik nog snel even wat van je hoor, betreft het station etc, alvast bedankt.

Groet,
Olijvje

marie

marie

28-05-2010 om 18:28

10 min lopen

hallo
Het station ligt ongeveer 10 min lopen van het centrum.
Als je uit het station en je staat met de rug naar het station loop je gewoon rechtuit. Je komt er dan vanzelf
Eerst kom je dan op het Zaailand (die bouwput dus) en dan kun je kiezen of de winkels daar bekijken of door de V&D lopen en gelijk door naar Nieuwstad.
Voor wat meer bijzondere winkeltjes moet je inderdaad richting Kelders.
Als je die kant op gaat kom je vanzelf op de Voorstreek. Als je dan aan de linkerkant blijft en je loopt helemaal door kom je bij (dat vind ik dus) lekkerste Italiaanse ijssalon van Nederland. Dat is "La Venezia". Ze zitten in een karakterestiek groot wit pand van een paar verdiepingen hoog.
http://www.lavenezia-leeuwarden.nl/
Vooral het Stracciatella-ijs is niet te versmaden. Ze hakken daar nog zelf de chocola namelijk en dan vind je soms een grote brok chocola in je ijsje. Mmmm.
In elk geval - veel plezier.

Olijvje

Olijvje

28-05-2010 om 19:48 Topicstarter

Marie

Dankjewel voor je routebeschrijving, erg handig, want ik had er nog geen flauw idee van. Dus ook jou berichtje heb ik net uitgeprint.

Wat betreft die ijssalon, denk dat we dat zeker gaan doen. We zijn liefhebbers van ijs en natuurlijk helemaal van lekker ijs!

Toch handig hé, zo`n forum als dit, ideaal!

Marie en Suzanne, bedankt voor jullie handige tips, we kunnen ze morgen goed gebruiken.

Ik sluit de computer af, en doe hem vanavond niet meer aan. We gaan morgen vroeg al weg. Ik heb er erg veel zin!

Groet,
Olijvje

Suzanne

Suzanne

28-05-2010 om 19:57

Mocht je toch nog online zijn..

Inderdaad, gewoon als je het station uit komt rechtdoor lopen, voor de hoge Achmea-toren langs (kun je niet missen), alsmaar rechtdoor, aan je linkerhand krijg je het gerechtsgebouw. Ook daarvoor rechtdoor, je komt dan bij de Doelesteeg - een steeg met vooral kroegen - als je daardoor heen bent, sta je op de Nieuwestad.
Hier zie je bij VVV het station en ook de Oldehove en de Nieuwestad staan vermeld:
http://www.pluskrant.nl/media/2/20090331-Leeuwarden%20plattegrond.JPG
Nog één keertje printen? Heel veel plezier morgen!
Suzanne (oud Leeuwarder)

Bastet

Bastet

28-05-2010 om 20:00

Oh fijn!

Wij staan in augustus op een camping heel dichtbij Leeuwarden,dus bedankt voor de tips!
Bastet

fryskdumke

fryskdumke

28-05-2010 om 21:12

Fries straat festival

Olijfje, ik lees dat je morgen naar Leeuwarden gaat. Ik heb het vermoeden dat het daar wel eens heel druk gaan worden. Het fries straatfestival vindt nl morgen plaats.

Suzanne

Suzanne

28-05-2010 om 23:19

Oh ja fryskdumke!

Dat is waar ook! Hoop maar dat Olijvje ervan houdt, toch wel erg gezellig. Misschien verhoogt het de shopvreugde.

Olijvje

Olijvje

31-05-2010 om 10:43 Topicstarter

I love leeuwarden!

Allemaal bedankt voor jullie reactie`s! Ik wou jullie toch even laten weten, hoe we het gehad hebben.

Nou, wij vinden het echt een erg mooie stad, leuk al die winkels langs het water. Erg gezellig allemaal. En idd, tegen de middag werd het erg druk. Wat er aan de hand was, wisten wij niet, maar we kwamen allerlei aparte figuren tegen

Dat was dus het Friese straatfestival. Ach daar kwamen wij natuurlijk niet voor, maar het was wel leuk. Er was in elk geval genoeg te zien. Wat nog wel grappig was, of eigenlijk niet grappig, wij hadden treinkaartjes van de Kruidvat, zo`n actie. Dus konden we onbeperkt voor een dag met de trein reizen. Maar wat bleek, alleen met treinen van de NS. En helaas reden er alleen maar treinen naar Leeuwarden van de Arriva. Tjonge jonge, hebben wij weer. We hebben dus alsnog treinkaartjes moeten kopen, stom hoor.

Nou ja, we hebben ons prima vermaakt in Leeuwarden. Gaan we vast nog wel een keer heen!

Groet,
Olijvje

Pluk53

Pluk53

31-05-2010 om 11:16

Olijvje

ik had nog nooit van Arriva gehoord. Wij zijn een paar maanden geleden "gewoon" met de NS naar Leeuwarden gereisd; even gecheckt, maar dat kan nog steeds .

Olijvje

Olijvje

31-05-2010 om 11:31 Topicstarter

Pluk53

Wij zijn eerst naar Groningen gegaan, en vanaf Groningen naar Leeuwarden, en echt alleen de Arriva ging die kant op. Er waren twee treinen van Arriva, een die van Groningen naar Leeuwarden ging en een die van Leeuwarden naar Groningen ging.

We hebben het op het station in Groningen nog gechekt bij een conducteur, en die zei doodleuk, ach dan ga je toch naar Zwolle ofzo.

Groet,
Olijvje

Sancy

Sancy

31-05-2010 om 13:01

Klopt niet olijvje

Toevallig ben ik laatst ook met de trein naar Leeuwardengeweest op een kruidvatkaartje. Lees dit maar eens na: http://shoppen.blog.nl/nieuws/2010/03/14/kruidvat-treinkaartjes-ook-in-treinen-arriva-connexxion-syntus-veolia
Een deel van de tekst: "De Kruidvat treinkaartjes zijn niet alleen geldig in de treinen van de NS, maar ook in die van Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. Je kunt dus voor 12,49 euro op zaterdag en zondag reizen."

Olijvje

Olijvje

31-05-2010 om 14:27 Topicstarter

Sancy

Nou nu begrijp ik er niks meer van. Volgens mij heb ik het kaartje niet meer, ik zal er nog even naar zoeken.

Maar hoe kom ik er dan bij dat het alleen geldig is in NS treinen? Dat stond dacht ik toch echt op het kaartje.

Groet,
Olijvje

Sancy

Sancy

31-05-2010 om 18:04

Olijvje

Dat klopt, in eerste instantie gold het kaartje alleen voor de NS trajecten. Ik geloof dat er toen protesten kwamen en dat daarna alsnog met de andere vervoersbedrijven overeenstemming bereikt is. Dit was natuurlijk nádat de kaartjes al gedrukt en verkocht waren. Het is toen wel in kranten afgedrukt en het stond (en staat) ook op de site van Kruidvat.

Olijvje

Olijvje

01-06-2010 om 13:25 Topicstarter

Sancy

Tjee, dat is ook wat. Hadden we dat maar geweten, maar dat wisten we dus niet. Toen we in de eerste trein zaten, zat ik dat kaartje nog eens goed te lezen. En daar stond dus, alleen geldig in NS treinen, gelukkig zaten we toen in een NS trein. Maar toen we in Groningen aankwamen en dus naar Leeuwarden moesten, bleek dat er alleen Arriva treinen reden op dat traject.

Toen hebben we het nog nagevraagd en werd ons verteld dat we dan maar ergens anders heen moesten. Omdat wij ons helemaal ingesteld hadden op Leeuwarden, hebben we besloten om alsnog een extra kaartje te kopen.

Dus ipv 12 euro nog wat, moesten we er nog eens 15 euro bijleggen. Wel zonde natuurlijk, we waren er ook niet echt blij mee. Nu blijkt dus dat meerdere mensen hier tegen aanliepen, mmm. Nou ja, we hebben wel een erg leuke dag gehad.

Nogmaals dank voor al je informatie!

Groet,
Olijvje

Suzanne

Suzanne

01-06-2010 om 14:04

Yep, de kruidvatruzie is bijgelegd

Even voor je nagezocht, dit was in het nieuws. Jammer dat je het niet wist! Maar blij dat Leeuwarden je goed bevallen is, en gelukkig ook nog lekker weer getroffen.
Ruzie over treinkaartjes bijgelegd
ANP | Gepubliceerd op 12 maart 2010, 14:59
RENSWOUDE -
Goedkope treinkaartjes van drogisterijketen Kruidvat zijn toch geldig in heel Nederland. Dat meldde Kruidvat vrijdag nadat eerder regionale spoorbedrijven als Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia hadden aangegeven de dagkaart niet te accepteren na een ruzie met de Nederlandse Spoorwegen over de kosten van de actie.
Volgens Kruidvat zijn de NS en de regionale vervoerders nu met elkaar tot een akkoord gekomen over de kaartjes. Klanten kunnen bij Kruidvat voor 12,49 euro een treinkaartje kopen die in het voorjaar en zomer recht geeft op een dagtrip door heel Nederland ongeacht de bestemming en de vervoerder op het spoor. De actie was in voorgaande jaren een groot succes.
Kruidvat verkoopt een groen kaartje voor de periode van 13 maart tot en met 9 mei en een rood kaartje dat geldig is van 15 mei tot en met 11 juli.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.