Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bastet

Bastet

19-01-2010 om 08:09

Wie spreekt fries?

Regelmatig,op weg naar mijn vader,rijden we langs een huis waarop staat: Noflik Wenjen.
Ik denk dat het fries is,weet iemadn wat het betekent?
Groetjes,bastet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik niet

maar ik houd wel van een gokje: mooi wonen?

Femke:-)

Femke:-)

19-01-2010 om 08:32

Klopt silone

Als je googled kom je daar ook bij uit...

Mijn gok is hetzelfde...of iets in de trend van Prettig wonen...maar dat is toch hetzelfde.

margje van dijk

margje van dijk

19-01-2010 om 08:51

'Noflik' is zoiets als aangenaam, prettig. (Ik vind dat een mooi woord).

'Wenje' is wonen (werkwoord), 'wenjen' is wonen als zelfstandig naamwoord ("het wonen").

Margje

Bellefleur

Bellefleur

19-01-2010 om 10:36

Smûk

Ik denk dat je noflik zou kunnen vertalen met 'genoeglijk'. Maar voor mij dekt dat de lading niet helemaal. Noflik is nog wat knusser/warmer dan genoeglijk. Margje, ik vind noflik een prachtig Fries woord. Net zoals smûk.
Enne, je hebt helemaal gelijk met dat zelfstandig naamwoord. In het fries eindigen werkwoorden altijd op een e. Maar dat wordt vaak fout gedaan. Je ziet het, ik ben tûk op geef frysk...

Noflik is een van de mooiste friese woorden

Elk jaar krijgen we ook nog noflike krystdagen gewenst per kerstkaart. Noflik is inderdaad een erg positief woord en noflike krystdagen zijn dan ook veel aangenamer dan prettige kerstdagen. Zo herinner ik me ook dat we eens een paar uren in de rij stonden voor Thialf (een of ander kampioenschap schaatsen) en dat een van de dames van het gezelschap heel koude voeten kreeg. Zij ging toen op iets zitten, deed de klompen uit en met twee man begonnen we haar voeten warm te wrijven. Hartgrondig riep zij uit: "Ooohhhhh, wât noflik!"

Hillary

Hillary

19-01-2010 om 13:43

Behaaglijk

Is inderdaad een combinatie van de genoemde woorden, behaaglijk zou je er ook nog aantoe kunnen voegen.

Bastet

Bastet

19-01-2010 om 18:26

Bedankt!

Eindelijk is het mysterie opgelost,bedankt!
groetjes,bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.