Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wie heeft er verstand van hamsters?

Wij hebben gisteren een goudhamster gekocht. Leuk beestje, punk haar, erg schattig.

Omdat we niet een kooi konden vinden die naar ons budget was, hebben we nu 2 kooien (tweedehands) die met een buizenstelsel aan elkaar verbonden zijn.

Kooi 1 heeft afmeting 40 x 30
Kooi 2 heeft afmeting 35 x 20

We hebben in één kooi een huisje neergezet. Dit is gelijk een opstapje naar die buis toe. De buis komt uit in de andere kooi waarbij we een stuk schors tegen de zijkant hebben aangezet zodat ze via dat schors naar beneden en boven kan lopen.
We hebben in het grootste hok water en voer met knaagsteen. In het kleinste hok hangt een rad (wat ze nog niet helemaal begrijpt, hahaha).

Nu is mijn vraag, hebben we het beest genoeg ruimte gegeven? Er is vast wel iemand die dit weet.

Gr. K. ersje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

01-04-2010 om 09:42

Google is your friend

Wiki: De minimumafmetingen van een hamsterkooi voor een Syrische hamster zijn 60 cm bij 40 cm. Voor een dwerghamster zijn de minimummaten voor een kooi 50 cm bij 30 cm. Grotere afmetingen zijn echter te verkiezen. Elke hamster heeft ook een looprad nodig, voor een Syrische hamster moet deze minimaal 18 cm doorsnede zijn, en voor een dwerghamster minimaal 16 cm doorsnede, groter is altijd goed.
Of: http://www.dwerghamster.nl/algemeen/huisvesting/index.php

Leuk

als de hamster ook alle ruimte gebruikt lijkt mij het wel kunnen. Hamsters houden vooral van voorraden maken en nestjes bouwen. Ik gaf mijn hamsters ook zakdoekjes die versnipperde ze dan en maakte dan een mooi nestje er van. Ze houden ook van zandbaden, ik had een bakje chinchilla zand in het hok, daar rollen ze dan dagelijks wat in, 1 hamster gebruikte dat zandbad als wc en was dus geheel zindelijk.

Houtsnippers

inderdaad en dan hooi. En ook dus een stuk keukenpapier om een nestje van te maken (doet de hamster zelf). Hamsters willen graag een stukje privacy dus een huisje vinden ze erg prettig.

Verder houden hamsters van eigeel, danoontjes, verse groente en fruit, een stuk fruithout (appelboom, perenboom etc) om van te knabbelen en in te klimmen. Ik gaf ze ook wel eens een wcrolletje om te versnipperen.

Het zijn leuke beestjes, ik heb 3 dwerghamsters gehad, als de kinderen hier groot genoeg zijn neem ik er weer eentje. Ik had altijd een heel grote kooi.

Stro

is te scherp voor hun voetjes dus dat zou ik niet geven. Krantenpapier deed ik ook niet, de inkt kan giftig zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.