Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Espace

Espace

05-10-2009 om 21:58

Wie heeft er verstand van auto's? en dan vooral renault?

Wij hebben sinds kort een Espace. Prima wagen, rijdt lekker. Nu heeft hij alleen iets geks. Schakel ik bij het optrekken op de snelweg naar zijn 4 en rij ik rond de 70 80 km per uur, dan begint hij te trillen. Schakel ik naar 5 is het weg. Hij is nog in de garantie en is al terug geweest. Iets met de aandrijf-as. Zal wel. Nu zou hij weer gemaakt zijn. Dit weekend echter, merkten we het weer, plus dat hij nu ook bij het remmen gaat trillen. Iemand hier een idee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

05-10-2009 om 22:22

Misschien te simpel gedacht

Onbalans? Is hij wel goed uitgelijnd en uitgebalanceerd (de wielen/banden bedoel ik)

Tirza

Espace

Espace

05-10-2009 om 22:50

Weet ik niet

dat is dus ook zoiets waar ik geen verstand van heb, maar zou dat niet iets zijn wat je dan heel de tijd moet voelen? Ook als je "gewoon" rijdt? Ik vind vooral de combi 4e versnelling en rond de 70 80 rijden zo gek....en bij het remmen....maar goed, ik neem hem mee, de tip, naar de afspraak bij de garage!

Want die hebben we natuurlijk weer gemaakt, maar ik wil zelf ook wat meer beslagen ten ijs komen....

Espace

Espace

06-10-2009 om 10:17

Sini

dat heb ik ook gedacht, dus heb ik ook een aantal keren flink doorgetrokken....maar ook dan voel ik de trilling.....

Puck2

Puck2

06-10-2009 om 12:23

Met tirza eens

Ik denk ook het eerst aan niet goed uitgebalanseerde of uitgelijnde wielen. Dat hoef je echt niet bij alle snelheden te voelen, dat kan ook bij specifieke snelheid/versnellingscombinaties veel meer naar voren komen. Je kan eens even langs een bandenspecialist rijden om te vragen of ze je advies kunnen geven. Bij een goed bedrijf is dat gewoon gratis.

*Lotus*

*Lotus*

06-10-2009 om 13:46

Wiellager

zou ook nog kunnen... even navragen idd. Als je te lang met een kapotte wiellager rijd kan er meer kapot gaan.

Janeway

Janeway

06-10-2009 om 23:10

Bobine

Is het niet een bobine die stuk is.. Dat gaf bij onze renault kangoo ook trillingen.. en we konden geen voldoende toeren maken..

Jakiro

Jakiro

07-10-2009 om 00:15

Trekt je auto?

Als je gewoon rechtuit gaat, trekt je auto dan ook naar een bepaalde kant ? Zo nee, dan is er met de balancering/uitlijning hoogstwaarschijnlijk niks mis.
Dat trillen ligt hoogstwaarschijnlijk ook niet aan de specifieke versnelling en snelheid, maar aan de toeren die je maakt. Is het altijd bij die hoevelheid toeren ? (bij die snelheid en die 4e versnelling, denk ik eigenlijk dat je hoeveelheid toeren te laag is en je geen overbrenging hebt)
Probeer eens terug te schakelen naar z'n 3 op dat moment, iets gas bij te geven en dan pas naar z'n 4. Ik gok namelijk dat als je 20 rijdt in z'n 3 hetzelfde probleem hebt.
Jakiro

Jakiro

Jakiro

07-10-2009 om 00:17

En oh ja

Wij hebben dus ook een renault (grand) espace, ook met rare trillingen en bij ons was het koelwatersysteem vervuild met olie.
Check dat ook maar eens, iets met een afdichting die lek was.
Jakiro

Kleppen?

Wij hebben iets vergelijkbaars gehad met een hyundai die 2 jaar oud was, maar waar amper mee gereden was. De auto was van een oudere meneer geweest, die al snel na de aankoop ziek werd en overleed, zijn vrouw had geen rijbewijs. Het was dus eigenlijk een 'nieuwe on-ingereden' 2de hands. Ook ongeveer zoals jij aangeeft. Bij korte stukjes niks aan de hand, maar als we snelweg reden (=dus warme motor) begon het gerammel,getril. Niet alleen het stuur, de hele auto. Als we doorschakelden hield het weer op. Auto terug naar het bedrijf (was 5 jaar fabriekgarantie op dus wij hadden nog 3 jaar 'tegoed'). En het was dit en zeker dát en daarna nogmaals, zelfs 1 keer door de ANWB van de weg gehaald omdat we in de file kwamen en daar zowat 'uittrilden'. En toen hield het op. Niemand had meer een idee wat het kon zijn. Auto was al retour fabriek geweest (of de afmontageafdeling, begreep ik ervan, ergens in duitsland) en ook daar konden ze niks vinden. En toen liepen we 200 km van huis compleet 'vast'. Hij trilde weer dat het een lieve lust was, man was boos (want hadden we 'm niet net nieuw? En was ie niet al tig keer retour geweest? En wat deden ze er dan aan...alleen naar kijken?)en reed dus door in eerste instantie (dat deden we meestal dus niet, als het écht te gek werd stopten we) tot ook dat niet meer ging, we trilden er zowat uit...Gestopt op parkeerplek en daarna starte de auto niet meer. Niks niemendal.Geen enkele sjoege gaf ie. Weer door de ANWB naar huis gebtacht, auto afgeleverd bij de garage voor de deur. En toen we de volgende dag belden had de garage 'm hélemaal uit elkaar gehaald. Ze waren gewoon 'pissig' die garagehouder+ monteurs, dat ze het niet konden vinden....en ze móesten en zouden het vinden. Dus hebben ze de hele motor stukje voor beetje uitelkaar gehaald met de bedoeling zo de oorzaak te vinden. (eigenlijk een gereviseerde motor dus). En ze vonden het.........er bleek bij de kleppen van de motor een rubbertje dat de kleppen afsluit niet helemaal 'plat' te zijn. Dat zijn normaal ronde rubberen ringetjes en 1 ringetje daar zat een bobbel in het rubber en aan de andere kant was het ringetje juist erg dun. Een mislukt rubberen ringetje dus. Dat er nooit in had gemogen. Waarschijnlijk al vanaf dat ie in de fabriek van de band rolde.Normaal sluit die klep de motor af (ofzoiets) en dat werkte dus niet door dat ringetje dat niet precies paste en daarom gingen die kleppen bij hoge inspanning van de motor én als de motor warm was klepperen. Door dat ene ringetje/klep gingen alle kleppen meedoen omdat dan de druk (geloof ik) in de motor niet goed meer was. De garagehouder zei dat ie dat nog nooit had meegemaakt dat zoiets de oorzaak was en hij heeft die garage al van zijn vader overgenomen en is zelf ook al z'n leven lang garagehouder. Het was eigenlijk gewoon een erg stomme fabrieksfout. Door dat geklepper/losse klep verloor de auto ook erg veel olie en vandaar dat we niet meer verder konden rijden, de olie was zo goed als op.De kosten van die reperatie zijn allemaal betaald door de fabriek (die nu ook wel door had dat het hun fout was) en er moest ook nog e.a. aan andere dingetjes gerepareerd worden omdat we dus met véél te weinig olie hadden gereden. Het was kantje boord geweest of de hele motor was in de prut gereden.
Eind goed al goed, we hebben erna (na vervanging van het ringetje dus) nog járen in de auto gereden. Tot tevredenheid overigens.
Dus zoiets 'raars'kan het ook nog zijn. Een fabrieksfout, een fout die nooit had kúnnen worden gemaakt. Het schijnt dat die onderdeeltjes in de fabriek stuk voor stuk worden nagekeken op mankementen. Zeker iemand niet helemaal wakker geweest toen deze in elkaar werd gezet.
Ik hoop dat dit verhaal niet 'klinkt'als het jouwe.Maar dat het wat anders is bij jullie....maar ik dacht dat het er wel enigzins op leek...
groeten albana

Toke

Toke

07-10-2009 om 14:06

Wiellager

Ik heb het gehad met mijn Peugeot. Was toen een wiellager. Het ontwikkelde zich langzaam maar zeker. Eerst een klein beetje, alleen bij bepaalde snelheid in bepaalde versnelling. Later werd het erger, maakte de snelheid niet meer zoveel uit en deed ie het in bijna alle versnelling. Kwam op een gegeven moment ook geluid bij. Ik was al twee keer bij de garage geweest, maar pas toen het echt erg werd (en ik bijna niet meer durfde te rijden) hadden ze door wat het was.
Auto had toen overigens wel veel km gereden.

Margriet*

Margriet*

07-10-2009 om 17:10

Ik rijd

altijd met onze Renault Espace in de vijfde versnelling bij 80, vind ik lekkerder rijden. Bij ons gaat ie ook trillen maar volgens mij heeft het inderdaad met het aantal toeren te maken. Onze auto is net helemaal nagekeken.

Espace

Espace

07-10-2009 om 19:50

Getest

vandaag met wat verder doortrekken in zijn 3....het lijkt dan inderdaad wat minder, maar echt weg, nee, dat is het niet....en bij het remmen is het trillen er wel nog gewoon.

Ook het trekken naar 1 kant getest, dat lijkt hij niet te doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.