Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

auto

auto

15-05-2010 om 08:56

Wel/niet nieuwe toyota aygo

Na mijn scheiding + voor mijn werk en nog meer heb ik een auto nodig.
Ik moet wel degelijk goed op geld letten maar zou in principe een nieuwe auto van maximaal 9000 euro kunnen kopen.
Ik denk aan een Toyota Aygo; komt op mij prima over en kost dit maximaal. Ik denk dat er nog wel wat vd prijs af te praten is omdat ik geen inruilauto heb.
Ik heb echter nog nooit een auto gekocht en al helemaal geen nieuwe dus vraag me af of dit verstandig is.

Ik moet ontzettend veel regelen het komende half jaar en denk zelf met een nieuwe auto daar de komende jaren geen zorgen meer over te hebben.
Ik hoor echter vaak dat het dom is om een nieuwe auto te kopen: dat zodra je daarmee de garage uitrijdt deze al heel veel minder geld waard is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

15-05-2010 om 09:17

Niet doen

Hoi,

Als je kijkt naar de reacties op wel of niet caravan kopen, lees je dat veel gescheiden moeders de ervaring hebben dat de kosten erg tegenvallen. Ik zou nu alleen die auto kopen als je echt heel veel geld hebt en je bij wijze van spreken nog 50.000 spaargeld hebt waar je zo bij kan zonder andere bestemming.

Maar als dat niet zo is, kan ik je adviseren te doen wat ik zelf heb gedaan. Koop een oude Toyota! Ik heb een Corolla uit 1996 en die doet het hele goed. Juist Toyota's gaan heel lang mee en elke auto kan stuk, ook een nieuwe. Nieuw of oud zegt niet zoveel over hoe vaak iets stuk gaat.

En als je echt oud niet aandurft, doe je tussenoplossing en neem je er eentje van een jaar of 5. Ik vind zelf een Aygo vrij klein. Als je ook op vakantie wel met auto, dan is een groter model denk ik handiger.

Liora

Vic

Vic

15-05-2010 om 09:22

Nee

Het is geen fabeltje dat je nieuwe auto al minder waard is op het moment dat je de showroom verlaat. Bij sommige merken kan de afschrijving wel 40% zijn in het eerste jaar! Bovendien is mijn ervaring dat je met een nieuwe auto net zoveel pech kunt hebben als met een oudere. De oplossing van Liora vind ik een goede. Zelf ben ik aan het rondkijken naar een tweedehands auto van een jaar of 5, 6 oud. 14 jaar oud vind ik dan wel weer riskant worden, maar met Japanners schijn je het erop te kunnen wagen

Vic

Vic

15-05-2010 om 09:23

Nee

Het is geen fabeltje dat je nieuwe auto al minder waard is op het moment dat je de showroom verlaat. Bij sommige merken kan de afschrijving wel 40% zijn in het eerste jaar! Bovendien is mijn ervaring dat je met een nieuwe auto net zoveel pech kunt hebben als met een oudere. De oplossing van Liora vind ik een goede. Zelf ben ik aan het rondkijken naar een tweedehands auto van een jaar of 5, 6 oud. 14 jaar oud vind ik dan wel weer riskant worden, maar met Japanners schijn je het erop te kunnen wagen

hoi
wat betreft een toyota aygo: doen! het is een prima auto, erg betrouwbaar en kost per maand erg weinig. geen wegenbelasting (want A-klasse), weinig benzineverbruik (1 op 19), en ik heb met mijn 3-jaar oude Aygo nog geen onderhoudskosten gehad. Alleen een jaarlijkse onderhoudsbeurt, meer niet. Ik heb 2 kinderen en haal zonder problemen met hen de weekboodschappen in mijn auto. Voor mij is ie ruim genoeg.

wat betreft een nieuwe Aygo, dat weet ik niet of dat handig is. Het is inderdaad zo dat een nieuwe auto in waarde verminderd op het moment dat je de garage uit rijdt. Maar bij dit soort kleine, populaire auto's is de restwaarde zo hoog dat het minimaal is. Kijk maar eens naar 2e hands Aygo's van een paar jaar oud, die kosten nauwelijks minder dan een nieuwe. Daar komt bij dat je met een nieuwe Aygo nog garantie er bij krijgt. Ik weet niet goed wat ik in jouw geval zou doen, misschien toch een 2e hands en dan een bedrag er af proberen te krijgen?

groetjes
Gruffalo

Polly Shearman

Polly Shearman

15-05-2010 om 11:05

wij hebben vorige zomer een nieuwe auto gekocht een Dacia sandero! Dit omdat we super veel pech en problemen met onze tweedehands auto. Een nieuwe sandero heb je voor ongeveer 6000 euro, maar wij hebben een luxere versie genomen met allerlei leuke opties zoals airco en electric pack enz.
Ik ben super blij met mijn nieuwe auto, rijd altijd!! rijd zuinig!! en kost naar verhouding in wegenbelasting en verzekering een schijntje van wat onze oude auto kostte.
Wij hebben hem gekocht met de bedoeling hem gewoon in 15 jaar op te rijden, dus die verlaagde waarde nadat je de garage uitrijd is voor ons niet belangrijk.
De levertijd op een nieuwe auto vind ik wel bijzonder lang en erg jammer, we moesten er 5 maanden op wachten. Wij hadden echter een deal met de garage dat we van hun een auto mochten lenen omdat onze oude echt niet reed. Als we echt niet zonder auto konden ( ziekenhuisbezoek voor onze jongste zoon bijvoorbeeld)

al met al, ben ik zeer blij met een nieuwe auto, in ons geval was het gewoon een zeer goede optie!

groet, polly

Rafelkap

Rafelkap

15-05-2010 om 11:58

Nee

heb gehoord dat je altijd het beste een auto van ca. 1 jaar oud kan kopen ipv een nieuwe. Dat schijnt goedkoper te zijn (ivm afschrijvingen e.d.) Informeer je eerst goed hierover.

Flora B

Flora B

15-05-2010 om 12:34

Garantie

Wij hebben 7 jaar lang met nieuwe auto's gereden (2) en daar zat dan 3 jaar fabrieksgarantie op, de auto van mijn man had het eerste jaar enorm veel kosten, motor kapot een reparatie van duizenden euro's maar vw garantie werd alles betaald. Nu hebben we een 2e autootje van 8 jaar oud, en je wilt niet weten wat deze al aan kosten heeft gehad...
Als je weet dat je de komende jaren geen extra autokosten kan betalen zou ik voor een kleine auto met veel garantie gaan ( Kia wel 7 jaar dacht ik) Je laat per jaar dan ook maar weinig vallen, als je voor de kleinste uitvoering gaat. Dit even over de extreem dure auto's.......
Onze buurman heeft een BMW gekocht van 9 maanden oud, en had al 15.000 euro korting op de prijs, normaal 60.000 en nu voor 45.000 euro, kan je toch niet geloven, 15.000 euro in 9 maanden weg gooien!!!

liora

liora

15-05-2010 om 12:43

Flora

Hoi Flora,

Jullie hebben dus zowel met een gloednieuwe, als met een 8 jaar oude auto heel veel pech gehad. Merk? (Citroen of zo?)

Dus wat wil dat zeggen? Dat wil zeggen dat je met een auto altijd voor hoge kosten kunt komen te staan. Je verbetert je kansen als je kiest voor een merk auto dat bekend staat om heel weinig extra onderhoudskosten, zoals Subaru, Toyota, Mitsubishi.

Liora

Nasha 1st

Nasha 1st

15-05-2010 om 13:25

Aygo 2e hands

begint rond de 5000 en dan is hij van 2006/2007 .... Dat scheelt toch 4000 euro met een nieuwe, die je dan weer mooi aan iets anders kan besteden....ik zou voor een 2e hands gaan....

Vic

Vic

15-05-2010 om 14:20

En de ruimte

Ik weet niet hoeveel kinderen jij hebt, maar een Aygo is best klein. Natuurlijk kun je er je weekboodschappen in kwijt, maar misschien wil je ook op vakantie. Daarbij vind ik een grotere auto net wat veiliger. Ik heb twee jaar geleden een zware aanrijding gehad en ik denk dat ik daar met een klein autootje minder goed vanaf was gekomen.

Tirza G.

Tirza G.

15-05-2010 om 18:04

Gruffalo

Dat het prijsverschil tussen nieuwe auto's en dezelfde auto van 1-2 jaar oud niet zo groot is, wil niet zeggen dat je er nog veel voor terugkrijgt cq weinig op afschrijft.
Als je een Aygo van 9000 na een jaar inruilt, krijg je er misschien 5500 voor. De garagehouder verkoopt hem echt rustig voor 7500

Tirza

De kop eraf

Ik zou liever een auto kopen van 1 of 2 jaar oud,dat scheelt BAKKEN met geld. Dat geld kun je beter besteden aan bijv. een leuke vakantie,een cursus of waar je dan ook maar blij van wordt.
Of de auto te klein is ligt eraan wat je ermee wilt doen en hoeveel spullen je gewend bent mee te nemen.Als je een blokhut/tent met inventaris huurt hoef je een stuk minder mee te nemen, toch?
Het is wel een mooi autootje, mijn collega heeft er een.

Damajo

auto

auto

16-05-2010 om 01:13

Dank

Voor al le reakties tot nu toe.
Het maakt het er niet makkelijker op want het lijkt wel alsof ik mezelf hoor denken met alle voors en tegens.
Ik zou er inderdaad wel eens mee op vakantie willen en heb 2 puber kinderen.
Veiligheid denk ik ook aan: is het wel zo veilig zo'n klein autootje? Tot nu toe heb ik in grote stationwagons ed gereden.

liora

liora

16-05-2010 om 08:17

Toyota

Hoi Auto,

Je kunt toch een tweedehands Toyota kopen? Ik zou er minder aan besteden, circa 5.000 daar kun je echt al iets goed voor kopen! Bijvoorbeeld een Toyota Avensis station van circa 2000, een Toyota kan echt zeker makkelijk tot 200.000 km, dus als je er eentje koopt met rond de 100.000 km is dat prima! (laat je niet vertellen dat dat teveel is, dat is echt niet zo!!)

Het enige nadeel is dat zo'n station veel minder zuinig is dat een Aygo bijvoorbeeld. Maar een Aygo lijkt me echt heel klein voor jezelf en twee pubers.

Ben heel benieuwd wat je uiteindelijk doet, maar ik zou niet je maximale budget gebruiken, er komen vast nog momenten dat je blij zult zijn dat je nog wat spaargeld achter de hand hebt!

Liora

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.