Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

rozenstruikje

rozenstruikje

26-05-2010 om 21:58

Welke struiken op wind-balkon?

Ik heb een balkon op een niet zo gunstige plek: er komt eigenlijk nooit zon en vooral heel veel harde wind vanuit het ijsselmeer. Toch wil ik heel graag planten op mijn balkon omdat ik dat zo leuk vind (had bij vorig huis een tuin, en dat ik mis flink). Als nu eindelijk het woonblok naast mij gebouwd zou gaan worden, dan zou ik van die wind af zijn. Maar daarvoor zijn de bouwplannen nog niet eens bedacht.
Nu had ik vorig jaar twee hoge bamboeplanten gekocht maar die zijn deze winter afgestorven. Ik denk een combinatie van teveel wind en teveel kou. Er waren dagen dat ze met 45 graden opzij stonden van de wind met ook ijspegeltjes eraan...
Dus wil ik wat nieuws, maar wat? Volgens Intratuin waren bamboes de beste keuze. Maar wat denken jullie?

Verder heb ik 3 hortensias die het goed doen want die staan tegen het raam en dus best in de luwte, 2 weet-ik-veel-watjes uit de tuin van mijn ouders gestekt, maar die lijden flink onder de wind. De vlinderstruik deed het niet en de lavatera (struikmalva) doet het ook eigenlijk nauwelijks.

Ik zoek dus iets groens, hoeft niet eens met bloemen, wat ik dus een beetje groot kan kopen want 4 struikjes a formaat viooltje ofzo vind ik zo zielig staan en dan moet ik zo lang wachten.

Dank!

Rozenstruikje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Rotstuin

bamboe staat er juist om bekend dat het door harde wind 'verbrandt'en dan krijg je van die verschrompelde blaadjes. Precies de reden waarom ik het nooit heb willen planten.

Een advies dat ik laatst las is om planten te nemen die normaal gesproken in de bergen groeien, dus planten die je voor een rotstuin gebruikt. Die blijven compact en kunnen goed tegen uitdroging, allebei aanpassingen aan veel wind. Ik denk dat je ook planten zou kunnen gebruiken die in duinen groeien, maar dan kom ikzelf niet veel verder dan duindoorn (wel mooi, maar prikt) en helmgras, en of je daar nu naar zoekt op je balkon...
Ik vermoed dat kruidachtige planten als thijm, lavende en rozemarijn het misschien ook wel doen, hoewel een vriendin van mij op haar balkonnetje al zes lavendels om zeep heeft geholpen. Maar die vergeet dan ook steeds water te geven.

Succes ermee

Temet

Bastet

Bastet

27-05-2010 om 11:54

Kust

Ja,ik zou op zoek gaan naar info over planten die het goed doen vlak bij de kust.Sommige planten zul je in de winter moeten beschermen,omdat ze nu eenmaal in een pot staan en niet in volle grond.
Bastet

rozenstruikje

rozenstruikje

30-05-2010 om 14:31

En dit is het geworden:

Ik heb een hele avond op internet gezocht en kon maar niet echt iets vinden. Toen heb ik advies gevraagd in Intratuin en die mevrouw daar wist een heleboel planten op te noemen!
Ik heb nu: Mexicaanse oranje bloesem, Broodboom, Prunus, Olijfwilg en Leucothoe

Mijn balkon is weer prachtig groen!
Dank voor het meedenken,

Rozenstruikje

Guinevere

Guinevere

30-05-2010 om 21:56

Afschermen

TOevallig zat ik vanmiddag nog aan je vraag te denken, en was benieuwd of je nog leerzame reacties had gehad.
Wat ik me afvraag: kun je je balkon gedeeltelijk afschermen tegen die harde wind? Bijvoorbeeld met rietmatten of een trellisscherm? Die zijn gedeeltelijk doorzichtig, dus bederven niet je uitzicht, maar verbeteren mogelijk wel het klimaat op je balkon. En als je ze in een leuke kleur neemt, is je uitzicht wellicht ook al wat fleuriger.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.