Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Welke melk in (elektrische) melkopschuimer?

Mijn verjaardag is geweest en hoera, er staat hier nu een elektrische melkopschuimer te glanzen op het aanrecht! Ik ben er erg blij mee, maar vraag mij nu af welke melk het meest geschikt is voor het maken van mooi dik melkschuim. Ik dacht zelf dat het gesteriliseerde halfvolle melk was en had daar speciaal een pak van aangeschaft. Resultaat: volledig doodgeslagen melk. Daarna geprobeerd met de volle gepasteuriseerde melk die wel altijd drinken en dat geeft een mooi resultaat.

Maar kan het beter? Wat is de ultieme melk voor zo'n ding? Ervaringen zijn welkom.

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

08-12-2009 om 13:44

Top 2 van de barista

Op 1: Langlekker volle melk van Friesche vlag
Op 2: Dinkelland biologische volle houdbare melk

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de tweede, maar ze schuimen allebei geweldig. Halfvol van Langlekker doet 't ook goed, trouwens.

Boeb

Boeb

08-12-2009 om 15:18

Euh

Bij ons doet de 0% vet melk het het beste van allemaal, dikke klodders schuim, heeeeeeeeeeeeerlijk.

Boeb

maman

maman

08-12-2009 om 16:20

Merk

Welk merk melkopschuimer heb je gekregen en bevalt hij goed?. En misschien een onnozele vraag: maar doe je nu daarnaast ook nog koffiemelk in je koffie?
Ik drink zelk geen koffie maar mijn wederhelft drinkt heel wat koppen koffie per dag. En het liefst met koffiemelk erin. Maar hier (Fr) kun je geen koffiemelk krijgen. Dus misschien is dit een leuk en lekker alternatief voor de Friese Vlag.

ChrisH

ChrisH

08-12-2009 om 16:29 Topicstarter

Maman

Ik heb de Aeroccino van Nespresso gekregen. Het is echt een leuk ding, schattig bijna, al is dat een vreemd woord voor een apparaat. En hij doet het goed. Een andere goede die me werd aangeraden hier is de Illy Lattemento.

Ik drink mijn koffie zelf eigenlijk altijd zwart, en vind koffiemelk niet lekker. Maar als ik buiten de deur koffie drink kies ik vaak voor cappuccino. En ik moet zeggen, de koffie thuis is nu erg lekker met dat dikke melkschuim! Houdt je man van café au lait? Er blijft nog een klein beetje dunne melk achter in het kannetje dat je man bij zijn koffie zou kunnen schenken.

Chris

Yta Chalne

Yta Chalne

08-12-2009 om 16:36

Consumentengids

In de laatste consumentengids werden melkopschuimers getest. Beste: de Lattemento. Komt overeen met mijn ervaringen, ze zijn duur maar erg goed.

angel3

angel3

08-12-2009 om 19:58

Magere melk

geeft de meeste schuim omdat daar meer eiwitten in zitten. Echter je hebt minder een melk smaak. Dus als je echt van een melkbak houdt dan is het niks .Als hjet je puur om de schuim gaat dan is magere melk een goeie

Agnet

Agnet

08-12-2009 om 21:55

Lattemento en aeroccino

Ik had mijn zinnen ook gezet op een Lattemento voor sint. Ik ben bij Simon Levelt geweest, die stond als verkooppunt op de site, maar die verkoopt hem niet meer omdat er te veel mensen mee terugkomen. Vervolgens ben ik nog naar een echte kookwinkel geweest, die verkocht alleen de Lattemento maar ook daar werd hij afgeraden omdat er zoveel klachten zijn. Geen van beide winkels verkocht de Aeroccino dus het kon er niet mee te maken hebben dat ze liever een duurder product verkochten.

Uiteindelijk heb ik dus heel erg lang in de rij gestaan bij de Bijenkorf om de Aeroccino aan te schaffen. Tot op heden ben ik er heel tevreden over, hij is zoals ChrisH zegt ook zo leuk om te zien!

Hier ook

De airoccino van Nescafe. Ik heb eeerst een opschuimer van het Kruidvat gehad maar dat was echt niets. Omdat ik een collega heb die de echte Airoccino al ruim 2 jaar heeft heb ik daarvoor gekozen en inderdaad, hij is super. En ik gebruik magere melk . Dat geeft een lekker dik schuim en dan doe ik er ook het laagje hete melk nog bij wat niet opgeschuimd is.

Yta Chalne

Yta Chalne

09-12-2009 om 08:47

Lattemento 2

De nieuwste serie van Lattemento is behoorlijk probleemloos. Wordt ook verkocht door Lévelt (hoewel het franchise is dus er kunnen altijd winkels zijn die niet meedoen), maar was voor de sint helemaal niet meer te bestellen bij de importeur (die niet wist dat 'ie als beste uit de test zou komen en daar dus niet voor had ingekocht...) De oude series zijn beduidend minder goed.
IJs en weder dienende komen de nieuwe Lattemento's vlak voor kerst weer het land in, begreep ik van de importeur. Die enorm baalt natuurlijk, zulke goede gratis reclame en niks om te verkopen...
Maar de aeroccino is ook prima, en mocht je het allemaal te begrotelijk vinden dan werken de opschuimers voor in de magnetron ook best aardig (maar niet zo spectaculair als de L en de A)

Jakiro

Jakiro

09-12-2009 om 14:05

Speciale melk

Er schijnt speciale houdbare cappucino melk te zijn van ik geloof Friesche Vlag. (http://www.salicornia.nl/?p=764)
2 Restaurants hier in de buurt gebruiken deze en zweren er bij !
Of de langlekker volle melk van Friesche vlag die ik zelf soms gebruik om cappucino te maken.
Jakiro

Aeroccino

Hoi,

Ik heb een aeroccino en merk geen verschil eigenlijk tussen alle melk soorten. Waar ik wel weer verschil in merk is dat de melk absoluut koud moet zijn. Houdbare melk vanuit de voorrraad kast heeft minder schuim dan gekoelde melk.
En wat ik ook een verschil vind maken is als je een 2e kopje koffie gelijk wilt maken moet ik hem eerst goed moet afkoelen met koud water. Schijnbaar werkt bij mij een warme aeroccino ook niet...

Maandag 2 grote lange theeglazen gekocht voor de latte macchiato. Mjam jam ziet er zo feestelijk uit...

Drink ze met veel koffie plezier.

Advies nespresso

Het advies dat ik bij de Nespresso-shop bij de Bijenkorf kreeg was houdbare halfvolle melk. Ik haal gewoon het huismerk van AH. Werkt inderdaad als een tierelier, hoewel onze gewone verse melk ook prima schuim geeft in onze melkopschuimer (zit aan Krups Magimix vast).
Super apparaat, die Nespressomachine. Alleen jammer dat George Clooney niet werd meegeleverd

Bastet

Bastet

09-12-2009 om 18:26

Woutje

Zit George er niet eens bij?Tssss,dat valt me tegen zeg.Heel flauw!
bastet

Superding die aeroccino

Sinds enkele maanden in het bezit, en echt super! Ik doe er verse halfvolle melk in en dat gaat helemaal fantastisch. Ik maak ook vaak koffie voor grote groepen en dan komt de gewone DE filterkoffie uit de kast, en dan daar die warme geklopte melk bij... OOO dan komen ze niet meer bij...

Dorry

ps. hier heet het een kopje George

ChrisH

ChrisH

10-12-2009 om 09:37 Topicstarter

Yta

Ik heb gisteren de Friesche Vlag Lang Lekker houdbare volle melk gekocht en die bevalt inderdaad goed. Iets steviger schuim en ook een soort zoete smaak die ik erg lekker vind in combinatie met de koffie. Bedankt dus voor de tip!

Overigens moet je net als bij de Lattemento van de Aeroccino ook de laatste versie hebben (Aeroccino +), want de vorige versie heeft nog een paar kinderziekten. Die kon je bijvoorbeeld niet onderdompelen omdat de onderkant niet waterdicht was. Ook heeft de plus-versie meer inhoud: 2 in plaats van 1 kopje per keer.

Zo en nu ga ik eens even een lekker kopje George maken!

Chris

maman

maman

10-12-2009 om 11:43

Gekocht

Was het helemaal niet van plan. Maar sinds ik dit topic tegen kwam, ben ik om. Het is waarschijnlijk de oplossing voor mijn, koffie met melk drinkende, echtegenoot. Dus heb ik een aeroccino gekocht via e-bay. Heb ik ook nog nooit gedaan, maar eens moet de eerste keer zijn. Nu maar hopen dat het het nieuwste model is. Ik heb heel wat af gegoogled maar ik kon hem verder niet vinden in Frankrijk. Dus dan maar via e-bay. En als het goed uitpakt hoeft in de toekomst de schaarse ruimte in de auto niet meer opgevuld worden met pakjes koffiemelk. Het is eigenlijk ook tegek voor woorden. Er staat hier een melktank met een inhoud van 4000 liter die iedere 2 dagen leeg gehaald word door de melkfabriek. En wij kopen koffiemelk in NL. Omdat echtgenoot gewone melk niet zo lekker vind in de koffie en opwarmen ed te omslachtig vind. Zelf denk ik, dat zo'n klodder melkschuim ook heel lekker is op een beker chocolat chaud .
groeten, Karla

Yta Chalne

Yta Chalne

11-12-2009 om 08:12

Fijn

Mooi zo Chris. 'Onze' manager horeca en de keurmeester hebben ooit twee dagen lang elke soort melk geprobeerd die er maar is om de ideale smaak/schuimcombinatie te hebben, en dit waren de winnaars. Omdat de Dinkelland bio is, gebruikt ons bedrijf die melk, maar ik vind inderdaad de Langlekker smaak erg goed (al drink ik nooit melk). Kan ook zonder koffie, zeg maar
De speciale schuimsoort die in de horeca veel gebruikt wordt heeft geweldig schuim maar daar lever je weer in op smaak, en dat is voor je Caffe Latte wel erg jammer.

En Maman, is het een goed alternatief voor jullie? En werkt dat met écht verse melk?

Puck2

Puck2

11-12-2009 om 09:14

Wauw, aeroccino

Goh, ik denk, ik ga eens kijken naar zo'n aeroccino na jullie lovende verhalen. Ik maak voor Puckman zo 2x per week een latte macchiato, zelf drink ik thee.
Maarre... kunnen jullie me even bijbrengen? Ik schrok me een hoedje van de prijs. Ik geloof dat ik voorlopig toch maar bij mijn uiterst goede magnetronopschuimer blijf. Ooit gratis gekregen bij Friese Vlag cappucinomelk. Geeft ook mega-goed schuim.

ChrisH

ChrisH

11-12-2009 om 11:55 Topicstarter

Klopt puck

Ik heb 'm niet voor niks voor mijn verjaardag gevraagd. Want de prijs (€69,-) is wel even slikken. Maar goed, we gingen hier minder vlees eten, hebben we 'm er hopelijk over niet te lange tijd weer uit.

En Maman, ik hoop inderdaad dat je man het lekker vindt, en dat je een goed exemplaar op de kop hebt getikt!

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.