Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rhonda

Rhonda

10-08-2009 om 18:31

Welke legitimatie is beste voor kleine kinderen?

Laatst werden wij geconfronteerd met het feit dat onze zoon van net 4 zich opnieuw moest legitimeren in het oogziekenhuis. Hiervoor is een geldig legitimatiebewijs nodig. Nu staat hij ingeschreven in mijn paspoort. Dat inschrijven komt dan neer op een apart stickertje in mijn paspoort met zijn gegevens en pasfotootje dat 1 jaar geldig is).
Mijn paspoort is momenteel verlopen.

Mijn vraag is wat nu goedkoper is:

Voor kinderen een eigen paspoort laten maken of weer bij laten schrijven in mijn paspoort en hoe gaat dat in zijn werk? Plakken ze er steeds een nieuwe sticker in met de gegevens?

Wie heeft hiermee ervaring?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Asa Torell

Asa Torell

10-08-2009 om 20:30

Rhonda

Ik meen dat je voor een aantal landen zoals de VS een eigen paspoort voor kinderen nodig hebt. (of dat binnenkort nodig zult hebben, ben de details even kwijt). Dus als je vakantieplannen hebt de komende jaren, zou ik er even goed onderzoek naar doen welke landen zulke eisen hebben of van dat plan zijn. Bijschrijven is wel ietsje goedkoper maar als je nu bijschrijft en over een jaar alsnog een los kinderpaspoort moet is het natuurlijk zonde.

Puck2

Puck2

10-08-2009 om 21:12

Kind van 4 legitimeren?

Voor zover ik weet is er voor kinderen tot 14 jaar helemaal geen legitimatieplicht. Ook niet in ziekenhuizen e.d. Hier vragen ze dan naar de legitimatie van de ouders.

Amasja

Amasja

10-08-2009 om 21:16

Bsn-nummer

Ze moeten in het ziekenhuis wel het BSN-nummer registreren. Dat staat op een paspoort of identiteitskaart, dus daarom vragen ze daarnaar in het ziekenhuis. Maar als ik het goed heb mag je voor kinderen ook het formulier meenemen waarmee je zijn/haar BSN-nummer hebt gekregen.
En inderdaad, voor de VS hebben kinderen een eigen paspoort nodig.

amk

amk

10-08-2009 om 21:26

Bsn

staat ook op het pasje van de zorgverzekering.
Ik vind het handig om voor mijn kind een eigenpaspoort te hebben of het bij beide ouders bij te schrijven.
Als er dan iets gebeurt met 1 van de ouders, kan het kind tenminste met de andere ouder mee naar huis reizen.

Nu ben ik inmiddels gescheiden en dan is een eigen paspoort makkelijker omdat je dan niet je eigen paspoort hoeft af te staan. En als mijn dochter dan met papa op vakantie is, kan ik tenminste ook naar het buitenland.

Ik meen

gelezen/gehoord te hebben dat je vanaf .... (weet ik dus niet meer precies) geen kinderen meer bij kan laten schrijven in je paspoort. Hebben een eigen id-bewijs nodig waar een kinderprijs voor gaat komen. Is met google vast wel te vinden (had ik natuurlijk ook even kunnen doen voordat ik dit berichtje ging schrijven).

Inderdaad google is your friend

is te vinden op postbus 51.

MaximeM

MaximeM

11-08-2009 om 09:31

Prijsverschil

Hoi,

Voordat wij kinderen kregen hadden we beiden een identiteitskaart. Toen er dus kinderen kwamen en we naar het buitenland op vakantie gingen (Frankrijk) was het voor ons het goedkoopste om de kinderen ook een eigen id-kaart te geven. Hier kost een id-kaart 31 euro en een paspoort 49. Dus het was ook nog goedkoper.
Bijschrijven zou ik niet zo handig vinden (nu hebben wij ook geen paspoort) maar anders dan zou ik dat bij beide ouders willen laten bijschrijven en als je dat achteraf zou willen laten doen is het ook nog eens 19 euro per kind per paspoort. Dat is dan dus duurder dan het kind een eigen paspoort te geven (wat trouwens moet als je naar de verenigde staten gaat)

Maxime

Merel78

Merel78

11-08-2009 om 09:51

Hier

heb ik net mijn dochter van 2 laten bijschrijven in mijn eigen nieuwe paspoort. Als je zelf een nieuw paspoort aanvraagt is het goedkoper dan wanneer je bijschrijft in een al bestaand paspoort (bij ons 8 vs 20 euro). Eigen ID en paspoort zijn beiden duurder. omdat wij niet van plan zijn binnenkort op vakantie te gaan naar een land waar een eigen id/ paspoort nodig is, hebben we hier voor gekozen. De medewerkster van de gemeente liet ons wel weten dat vanaf 2012 alle kinderen een eigen ID/ paspoort nodig hebben en dat het bijschrijven vanaf dan vervalt. Het is dus net even wat het handigste is in jouw situatie.

groetjes, Merel

MaximeM

MaximeM

11-08-2009 om 10:56

Merel

Hoi Merel,

Staat jouw dochter dan ook in het paspoort van je man?? Dat vond ik juist zo onhandig, ik wil dat mijn man of ik allebei met het kind naar het buitenland moeten kunnen gaan. Of stel dat er iets met jou gebeurt op vakantie en je ligt in het ziekenhuis, dan kan je man met jullie kind geen kant uit omdat het kind niet in zijn paspoort staat.

Maxime

Nely

Nely

11-08-2009 om 12:44

Eigen id kaart

onze zoon heeft sinds vorig jaar een eigen ID kaart, voorheen stond hij altijd bijgeschreven in het paspoort. Nu heb ik zelf intussen ook een ID kaart sinds mei (paspoort was verlopen), mijn man heeft ook een ID kaart.

Merel78

Merel78

11-08-2009 om 14:22

Maxime

Nee, dat hebben we niet gedaan. Ik heb eigenlijk altijd aangenomen (maar bedenk me nu dat ik mss. het wel mis heb..) hij gewoon mijn paspoort met bijschrijving zou kunnen gebruiken. En dan heb ik het niet over vakantie in het buitenland, want dan gaan we toch met zijn allen. Maar goed, zijn paspoort is in sept. verlopen...dus kunnen we dat even goed nog doen 16 euro (2 x 8) is nog altijd goedkoper dan een eigen ID.

Merel

Merel78

Merel78

11-08-2009 om 14:23

Aanvulling

met gebruiken bedoel ik meenemen, bijvoorbeeld als hij een dagje naar duitsland zou gaan (wonen vlak bij de grens). Maar eigenlijk doen we dit soort dingen altijd samen. En als legitimatie geldt (in elk geval hier in NL) mijn eigen rijbewijs ook, daar heb ik niet mijn eigen paspoort voor nodig.

Merel

amk

amk

11-08-2009 om 14:40

Idd

maar je man kan ook niet met het kind de camping af zonder jou. Want jij moet je paspoort bij je hebben en je man moet kunnen aantonen dat het kind bij hem hoort.

MaximeM

MaximeM

11-08-2009 om 15:08

Niet altijd (rijbewijs als legitimatie)

Hoi,

Bij het bedrijf waar ik gewerkt heb (wil de naam liever niet noemen ivm herkenning) werd een rijbewijs niet als officieel legitimatiebewijs erkend (stond ook altijd netjes in de aankondigingsbrief) Maar als ik google zie ik inderdaad dat het blijkbaar wel mag.

Maxime

Merel78

Merel78

11-08-2009 om 16:03

Amk/ maxime

amk, ik zie mezelf nog niet gaan kamperen (ben geen kampeerder). en vaak ga je toch samen weg, lijkt me. Maar ik vind het nog wel iets om over na te denken. Mag het eigenlijk? in 2 paspoorten erbij geschreven staan? of miss. wat niet weet, deert ook niet?

Maxime, voor zover ik weet is een rijbewijs gewoon een geldig legitimatiebewijs, zelfs bij de gemeente kon ik een nieuw paspoort aanvragen met het ingevulde nummer van mijn rijbewijs (paspoort was immers verlopen). Wel had ik een keer bij de bank dat ik daar contant geld moest halen en mijn pinpas geblokkeerd was. Volgens mij kon dat idd. alleen met het paspoort. maar al schrijvende begin ik ook weer te twijfelen

Merel

amk

amk

11-08-2009 om 16:32

Merel

lees voor camping: vakantiepark, hotel, vakantieverblijf. En je ziet het probleem.

Ja, je mag in 2 paspoorten bijgeschreven staan.

Dees 68

Dees 68

11-08-2009 om 19:08

Amk

Je bent nogal stellig, maar ik vraag me werkelijk af of het zo'n vaart zal lopen.

Je kunt in dat geval dan toch ook gewoon het paspoort van je partner meenemen voor je kinderen. En hoe zit het dan als een van je kinderen met een vriendje meegaat op vakantie? Dan geef je toch ook gewoon het paspoort mee waarin het kind bijgeschreven is. Mag dat dan ook niet? En wat dan als je kind een eigen paspoort heeft? Kun je dan wel aantonen dat het je kind is? Dan kun je dat toch ook aantonen met je eigen paspoort en met dat van je partner. En bovenal wat is het verschil met op de camping zijn of op stap? Je moet je toch overal kunnen legitimeren?

Bovendien vraag ik me af of ik 3x 8 euro over heb voor een hypothetische situatie die mogelijk nooit een probleem gaat vormen, want hoe vaak wordt je nu gecontroleerd in het buitenland? En bovendien zijn er dan ook vast wel oplossingen ter plaatse te verzinnen, lijkt me.

Merel78

Merel78

11-08-2009 om 19:52

Nou

als ik op een camping/ hotel/ vakantiepark zit zou ik idd. ook gewoon mijn paspoort met bijschrijving meegeven (als ik al mijn paspoort zou meenemen hoor). want als je even naar het dorp loopt voor een broodje of naar het strand gaat, dan sjouw ik echt niet altijd met een paspoort rond, zeker niet als de ander nog in het hotel is. en nog nooit iemand die het me gevraagd heeft. Maar goed, misschien verschilt dat per plek. Kind mee met vriendje dan zou ik weer niet zo snel mijn eigen paspoort meegeven. Ik denk dat ik dan toch eerder een eigen id-kaart zou laten maken.

Overigens, voor ons is het bijschrijven in papa's paspoort ook nog wel een handige oplossing op de vraag die papa onlangs stelde: waarom moet ze eigenlijk in jouw paspoort erbij, kan toch ook in het mijne? Ja...had ie eigenlijk ook wel gelijk in. Zal het hem eens voorstellen.

groetjes, Merel

amk

amk

11-08-2009 om 20:56

Nou

is de kans idd klein, maar niet 0.
Als je overlijdt bv wordt je paspoort ingenomen door de overheidsinstanties om jou repatrieringen en bijbehorende officiele zaken te regelen. (ervaring, mijn oom is tijdens zijn vakantie overleden)

In europa wordt er weinig gecontroleerd, maar ik zat dit voorjaar in Afrika, en daar is het heel gewoon om een straat af te sluiten of een heel restaurant te controleren.

Dus mijn paspoort heb ik altijd bij me, want als ik het in de tent achterlaat en het wordt gestolen ben je ook de pineut, want je moet het altijd bij je dragen.

amk

amk

11-08-2009 om 21:03

Mee met vriendje

mag eigenlijk niet, want je mag je eigen paspoort niet aan iemand anders dan aan de bevoegde instanties afgeven.

Maar als je kind met jou paspoort naar het buitenland is, kun jij je kind niet ophalen als er iets gebeurt. Want jij kunt het land niet uit.

Daarom ben ik er een groot voorstander van dat ieder zijn eigen id heeft vanaf het begin. Zoals vanaf 2012 het geval zal zijn.

Overigens zul je verbaasd staan welke regels er allemaal zijn omtrent reizende kinderen. Zo moet je voor landen in latijns amerika bv een notariele verklaring hebben waar in de toestemming van de andere ouder wordt bevestigd. In europa is een briefje met kopie van de andere ouder voldoende. Ik mocht het op schiphol laten zien, toen ik naar Afrika vertrok.

Dees 68

Dees 68

12-08-2009 om 23:53

mag je dan wel je paspoort meegeven aan je partner (is toch ook geen bevoegde instantie)?

Nu was ik voorlopig niet van plan om naar Afrika te gaan, dus ik denk dat het niet zo'n vaart zal lopen. Het zijn allemaal een beetje van die worst-case scenario's, en ik weet zeker dat als er iets met mijn kind is in het buitenland het al dan niet bij me hebben van een paspoort op dat moment het allerlaatste zal zijn waar ik me druk over ga maken (er van uitgaand dat ik niet met het vliegtuig ga).

Overigens is het verschil trouwens maar 16 euro, want een kind staat al bijgeschreven in mijn paspoort. Ik ga er nog eens op broeden, want mijn ouders wonen in de grensstreek en dan gaan we soms weleens een dagje naar Aken ofzo. En dan is het toch wel makkelijker als ik dan gewoon alleen mijn eigen paspoort hoef mee te nemen.
Alhoewel ik de laatste keer zelfs die vergeten was. Zat ik dus illegaal in de bus naar Aken met twee kinderen... Is gelukkig ook allemaal weer goedgekomen. Vroeger was het een heel gedoe om de grens over te komen, maar tegenwoordig is het, zeker in de grensstreek, eigenlijk geen issue meer. Het is vaak niet meer dan gewoon de straat oversteken.

Puck2

Puck2

14-08-2009 om 10:18

Dees

Nee, ook niet aan je partner. Zelfs niet aan je eigen kind dat bijgeschreven staat in je paspoort. Oplossing voor je partner kan zijn het kind in beide paspoorten bij te laten schrijven.

amk

amk

14-08-2009 om 11:03

Idd nee

je mag jou paspoort ook niet aan je partner meegeven.

En het gaat ook niet alleen om grenscontroles. Ook bij gewone verkeerscontroles in het buitenland heb je je paspoort nodig. Of bij persoonscontroles in winkelgebieden.

De kans is klein dat het je overkomt, maar de gevolgen zijn wel heel vervelend als het je overkomt (je wordt al snel in een cel gestopt al is het maar tijdelijk) Want op dat moment ben je een ongewenste vreemdeling.

Dees 68

Dees 68

18-08-2009 om 16:02

Mmmm

Dat was dan wel een erg naar einde geweest van een dagje shoppen over de grens.

Toch ben ik eigenlijk niet anders gewend. Wij stonden als kind vroeger bij mijn vader in het paspoort bijgeschreven (geen idee waarom eigenlijk) en als we dan op stap gingen naar Aken dan nam mijn moeder "gewoon" mijn vaders pas mee. Nooit problemen mee gehad, zelfs niet toen er nog dagelijks gecontroleerd werd aan de grens.

We broeden nog maar even verder....

amk

amk

18-08-2009 om 16:32

Klopt

maar vroegah, hadden we ook geen terreurdreiging!
Wat dat betreft is het allemaal wel iets stricter geworden. Of het beter is weet ik niet.

Dees 68

Dees 68

19-08-2009 om 12:56

Okeeeeee

Dat verklaart veel hoor.

Het is meer een soort van principe kwestie hoor. Mij man heeft net zijn paspoort vernieuwd en daar staan 2 van onze 3 kinderen ook in. En de 3e staat in mijn paspoort, dat trouwens eind dit jaar ook vernieuwd moet worden. En dan sta ik dus voor de keus een kind laten bijschrijven met alle bijkomende kosten of alle 3. Dat scheelt toch al gauw zo'n 35 euro denk ik met pasfoto's en alles erbij. En ik vraag me dus echt af of het dat waard is voor die enkele keer dat ik met ze naar het buitenland ga. En voor die relatief korte periode dat ze nog bijgeschreven mogen zijn. Aan de andere kant vind ik het trouwens ook wel weer erg leuk om pasfoto's te laten maken van onze jongste (nu ruim 10 maanden). De vorige keer was ie 3 maanden en dat zijn toch zulke leuke foto's geworden.

Klopt het trouwens dat jij "in de branche" zit? Ik meen mij namelijk vaag zoiets te herinneren.

amk

amk

19-08-2009 om 12:59

Dees: bedoel je mij?

nee, ik zit niet 'in de branche' mijn ex heeft er ingezeten. Doet tegenwoordig weer wat anders.

Dees 68

Dees 68

19-08-2009 om 13:21

Amk, ik bedoelde jou. Dan heb ik dat blijkbaar verkeerd onthouden.

Bedankt voor de informatie trouwens.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.