Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

jessica

jessica

15-09-2009 om 09:22

Welke kosten extra bij koop tegenover huur

zoals opstalverzekering heb je niet bij huur, maar wel bij koop.
wat nog meer?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sierlo

sierlo

15-09-2009 om 10:00

Veel

Hogere OZB en andere gemeentelijke belastingen. (volle mep en niet meer deel voor verhuurder en deel voor jou)
Bij inkomsten verlies geen recht op subsidies en kwijtscheldingen van gemeente belastingen/heffingen
Onderhoud (buiten boel schilderen, toiletpotten vervangen, deuren vervangen/afhangen, etc.)
Dit is wat er even snel in mij opkomt maar waarschijnlijk zijn er nog meer kosten posten die je wel hebt als eigenaar en niet als huurder.

maan.

maan.

15-09-2009 om 10:18

En..

glasverzekering, onderhoudskosten aan de buitenkant van de woning; verzakking van het riool, reparatie van de regenpijp, schilderwerk enz enz.

Eventueel erfpachtkosten.

Voor later: Als je nu gaat kopen en later iets anders wilt kopen heb je tijdelijk twee woningen in eigendom heb je een overbruggingshypotheek nodig, is geen probleem maar kost wel geld.

Voordelen zijn er ook, je kunt de hypotheekrente opvoeren op je belastingformulier (maar hebt dan wel weer te maken met huurwaardeforfait als correctie hierop). Bepaalde notariskosten van aankoop kun je ook opvoeren (eenmalig uiteraard). En je bent na een aantal jaar eigenaar van je woning; je hebt je geld niet gestoken in 'gebruik' maar in 'aanschaf'.

amk

amk

15-09-2009 om 10:45

Nou

En je bent na een aantal jaar eigenaar van je woning; je hebt je geld niet gestoken in \'gebruik\' maar in \'aanschaf\'.

Dat hangt dus van je hypotheekregeling af. Als je aflossingsvrij hebt, dan dus niet.

Nasha 1st

Nasha 1st

15-09-2009 om 11:11

Ozb

volgens mij is dat niet meer hoor, eigenaar en gebruikersdeel bij koop, is dat een aantal jaar geleden afgeschaft.....maar er zijn wel meer kosten natuurlijk bij koop, al reken ik ook zo, het komt uiteindelijk wel naar je toe. En tegenwoordig moet je bij huur ook al veel meer onderhoud zelf betalen, vooral binnen de 4 muren zeg maar....

Levensverzekering

Onze hypotheekverstrekker stelde een levensverzekering verplicht. Dat is wel een flink bedrag, bij ons iig al zo'n E300,- per maand.

Nasha 1st

Nasha 1st

15-09-2009 om 14:35

Zorra, jemig!

dat is wel veel. bij ons ook een verzekering en ik betaal 170 euro ongeveer....dat is nog 8 euro extra omdat ik een pietsje overgewicht heb....

Kari1

Kari1

15-09-2009 om 14:47

Zorra

dat was voor ons, jaren geldeden, reden om met een andere hypotheekverstrekker in zee te gaan die dat niet verplicht stelde.
Overigens is een overlijdensrisicodekking volgens mij altijd verplicht bij een spaarhypotheek. Die hebben wij dus ook niet, om dezelfde reden.
Kari

Chantelle

Chantelle

15-09-2009 om 22:30

Maar....levensverzekering

Maar hebben huurders dan geen levensverzekering (nodig)? Ik kan me niet voorstellen dat, als ik een huurhuis zou hebben, niet iets zou regelen als manlief of ik zou komen te overlijden. Wij betalen trouwens echt geen 300 euro (iets van 75 euro per maand voor 150.000 euro bij vroegtijdig overlijden, er blijft dan nog een 100.000 staan aan hypotheek. Dat kunnen we, bij overlijden van de partner, makkelijk ophoesten.)

Onroerendgoedbelasting (in ons geval is dat 100 euro per ton huis per jaar).

Onderhoudskosten => buitenschilderwerk (wij doen het zelf, dan is het iets van 150 euro per jaar aan materialen), de ketel vervang je iedere 10-15 jaar. Keuken/badkamer gaat 20 jaar mee, kozijnen ruim 30 jaar. Dergelijke dingen kun je ook in een extra hypotheek opnemen.

Binnenboel, tuin, etc. betaal je ook bij een huurhuis. Alleen is het dan (bijna) nooit waardevermeerderend.

Ik vind de onderhoudskosten (nieuwbouwhuis) erg meevallen. In de afgelopen 10 jaar hebben we één keer een reparatie aan de cv-ketel gehad en de buitenboel 2 x geschilderd. Nog nooit een electricien, loodgieter, klusjesman, schilder oid nodig gehad.

De onderhoudskosten worden door huurders altijd veel groter geschat dan door kopers.

Claudia B

Claudia B

16-09-2009 om 08:08

Daar zeg je wat

een nieuwbouwhuis! Tja dat daar weinig onderhoud al aan is is logisch. Dat is toch anders als je een wat ouder huis koopt, dan zijn er toch zeker wel meer onderhoudskosten.
Wij hebben jaren koophuizen gehad, nee geen nieuwbouwhuizen, maar genoeg onderhoud hoor. We hebben daarom jaren geleden bewust gekozen voor een huurhuis. Wat een heerlijkheid! Ik heb een koophuis toch als een "last" op mijn schouders ervaren (blijkt achteraf).
Als er nu iets is bel ik de woningbouw en het wordt geregeld. Nu hebben wij een hele goede woningbouw waar veel voor de huurders wordt gedaan dus dat scheelt natuurlijk wel.
maar het is maar net waar je je ook prettig bij voelt, huren of kopen. En het is goed om net als Jessica eens te kijken naar de kosten van huur en koop, de voor en nadelen van het 1 of het ander

Groetjes,
Claudia

jessica

jessica

16-09-2009 om 08:14

Dank

voor jullie reacties.
ik ga even de boel nakijken in onze gemeente.

Ook 80 levensverz.

Hier betalen we ook 80 euro p.m. voor de levensverzekering. Was niet verplicht trouwens en ook nog iets duurder omdat ik een chronische ziekte heb (onzinnig want mijn overlijdenskansen nemen er echt niet door toe, maar afijn..). Die betaald bij overlijden van 1 van ons onze hele hypotheek af. En is ook een verzekering voor het geval 1 van ons werkeloos wordt of afgekeurd wordt (dan vult de verzekering 5 jaar ons oude 'loon' aan). Na 10 jaar (nu nog 5) hebben we de verzekering trouwens afbetaald en betalen we de rest van de 30 jaar niks meer en loopt ie nog wel.
groeten albana

Tinus_p

Tinus_p

16-09-2009 om 09:00

Zorra

Zorra:
"Onze hypotheekverstrekker stelde een levensverzekering verplicht. Dat is wel een flink bedrag, bij ons iig al zo'n E300,- per maand."
Ik neem aan dat die levensverzekering bedoeld is om de hypotheek tzt af te lossen (in feite is het dan dus een soort spaarhypotheek)? Dan is 300 euro/maand (voor een huis van 2-3 ton) wel een normaal bedrag.

Of zit je bij DSB???

Nasha 1st

Nasha 1st

16-09-2009 om 11:04

Daarom

is het vaak verplicht een levensverzekering af te sluiten die inderdaad de hypotheek aflost bij overlijden van 1 van de 2....Bij ons is dan ook het grootste deel afgelost en blijft er een stukje aflossingsvrij over, maar dar bedrag is dan makkelijk op te hoesten (vergelijkbaar met de huur van Pelle )

Tihama

Tihama

16-09-2009 om 12:11

Appels en peren

Een zuivere levensverzekering keert zowel uit bij overlijden als bij leven. De spaarhypotheek is daar een variant van.

Bij een aflossingsvrije hypotheek is vaak een overlijdensrisicoverzekering verplicht. Die keert alleen uit bij overlijden. Via www.independer.nl kun je gemakkelijk uitzoeken bij welke verstrekker je het beste af bent. Er is normaal gesproken geen enkele verplichting om de verzekering ook af te sluiten bij de hypotheekverstrekker. Wel moet je dan soms je verzekering verpanden aan de verstrekker, zodat die zeker weet dat na overlijden het geld ook bij hen komt.

DSB staat bekend om zijn krankjorum hoge koopsomverzekeringen. Gekoppeld aan elke vorm van lening die ze verstrekken. En als je dat niet wilt, dan betaal je veel meer rente. En tot slot zijn ze uitermate onderzichtig in wat ze je voorrekenen. Wij hebben het gesprek daar heel snel beeindigd, maar ik begrijp dat veel mensen erin tuinen, want je moet verdraaid alert zijn om het te zien.

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.