Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

MaximeM

MaximeM

12-06-2009 om 11:41

Welke kookplaat hebben jullie

Hoi,

Eergisteren een kookplaat laten plaatsen in mijn nieuwe keuken (had normaal een gasfornuis) maar deze bevalt helemaal niet. (het is de Etna A 024) Ziet er mooi uit, maar toen ik ging koken merkte ik dat de pannen er amper op passen, de diepte van het kook gedeelte (dus de zwarte gietijzeren dingen waar je je pannen op moet zetten) is maar 40 cm diep, daarvoor nog een rand van 10 cm met de knoppen erop. Ik had twee niet al te grote pannen (hapjespan 24 cm doorsnee en kleine koekenpan 24 cm doorsnee), maar dat paste dus amper, sterker nog, de knoppen om het gas mee hoger of lager te zetten werden gloeiend heet en kon ik alleen uitzetten met behulp van de pannenlap om mijn handen te beschermen. ! (een knop heeft intussen ook een klein schroei-beschadiging) (na een kwartier in gebruik te zijn geweest dus)
Uiteraard heb ik gebeld met Etna maar zij geven aan dat het mijn eigen keuze is geweest om deze kookplaat te kopen en dat zij niets kunnen doen. Ik snap niet dat ze dit zo verzonnen hebben, een kookplaat waar dus alleen met kleine pannetjes op gekookt kan worden (40 diep is dus 2 pannetjes van 20 cm) Op de andere pit stond trouwens een grotere pan waar ik het vlees in ging bakken en de kleinste pit had ik niet in gebruik.
Wat nu? Ik krijg mijn geld niet terug helaas en moet dus een andere kookplaat kopen. Ik denk dat ik er dan nu maar eentje neem met de knoppen aan de zijkant.
Wat hebben jullie voor een kookplaat? En bevalt ie qua ruimte? Ik wil niet weer een miskoop doen (ding kostten € 294,= baal baal)

Groetjes
Maxime

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Etna

hoi

ik kan me voorstellen dat je erg baalt, en dat het tegenvalt!

ik weet niet of het een optie is, maar misschien kun je hem omruilen voor een etna inductieplaat? ik heb er een van etna en die bevalt erg goed. Snel schoon te maken, 4 kookgedeeltes van 2 * 22 en 2 * 18cm breed, boostfunctie. Ben er erg tevreden over. Als je hem kunt omruilen voor een ander etna-model ben je misschien minder geld kwijt?

Gruffalo

MaximeM

MaximeM

12-06-2009 om 12:37

Ze nemen hem niet terug

Hoi,

Helaas nemen ze hem niet meer terug omdat ie al gebruikt is (15 minuten maar dat maakt ze niet uit) maar ik zal eens kijken naar een inductieplaat.
Het nadeel is, dat we dan waarschijnlijk ook nieuwe pannen moeten kopen? En volgens mij zijn inductieplaten wel duur toch (nogmaals ik moet er eens naar kijken) pfff en het zit financieel al niet mee, alles gaat ook nog eens stuk (en is al weer aangeschaft, o.a. koelkast, wasmachine) zat niet te wachten op nog meer uitgaven...baal baal.

Maxime

Holiday

Holiday

12-06-2009 om 12:58

Klacht

Dat je je geld niet terugkrijgt is nog enigszins te begrijpen. Maar een beetje bedrijf biedt toch zeker wel de service om het ding om te ruilen? Hij bevalt niet en niet omdat je de kleur niet mooi vindt. Je klacht klinkt wel terecht. Daarom vind ik dat ze je wel iets moeten bieden nu. Of ze moeten dan maar eens komen uitleggen hoe die pannen erop moeten passen. Oplossing zou zijn omruilen voor ander model kookplaat van Etna? Ik zou niet te snel opgeven, even doorklagen!

Minnie

Minnie

12-06-2009 om 13:06

Gegrond

Ik zou er zeker nog even een belletje aan wagen. Dat je pannen er niet goed oppassen, dat had je zelf misschien wel kunnen zien (al zie ik het nu niet in van een fornuis waar je alleen maar kleine pannetjes op kunt gebruiken). Maar de knoppen horen niet heet te worden.. die moet je gewoon kunnen blijven bedienen. Je klacht lijkt mij dus gegrond!

Wij hebben een Pelgrim. 70cm breed, maar wel gewoon 4 pitten. De pitten zitten versprongen tov elkaar waardoor we extra ruimte hebben en wokpan en gewone pan kunnen dus gewoon gezamenlijk op het fornuis staan. 5 of 6 pitten hoef ik niet, ik gebruik er zelden meer dan 3. Hoewel we 'm pas 'n paar weken hebben ben ik er wel erg blij mee! Vooral de wokbrander... zelfs op de laagste stand brand hij onze oude grote pit er volledig uit!

Dit is 'm: http://aep-catalogger.nl/pelgrim2008/img/producten/GKB672RVS/GKB672RVS_p2.jpg

Marktplaats

Ik vind wel dat als je je kookplaat op marktplaats zet, je er wel bij moet zetten dat hij alleen geschikt is voor kleine pannen. Anders zadel je andere mensen op met een probleem.
Ik zou op zoek gaan naar een 4-pitter die minstens 70 cm breed is. Succes!

MaximeM

MaximeM

13-06-2009 om 14:48

Hun uitleg en een vraag aan minnie

Hoi,

Zij gaven aan een deugelijk apparaat verkocht te hebben, en tja,..... dat het mij dan uiteindelijk niet bevalt, is mijn probleem. Er blijken genoeg mensen te zijn die hier prima mee kunnen koken blijkbaar.
We zijn vandaag bij een keukenwinkel geweest en deze man gaf aan dat we best een goed apparaat hebben, dat de vierkante modellen met knoppen aan de zijkant echt niet groter zijn, dan kom je in de breedte weer ruimte tekort.
Dus dan toch maar voor een breder model? Past eigenlijk niet, dus moeten we het keukenkastje aanpassen waar ie inzit, want deze kookplaat zit aan de zijkant van het keukenblok, eerste kastje van de rij dus. Er is nog wel ruimte links, waar niets staat, maar waar ook geen keukenkastje kan, is een stukje van 50 cm waar links ook een deur zit die open moet kunnen. Maar goed, 10cm kunnen we nog wel gebruiken.
Minnie, jouw kookplaat ziet er wel goed uit, maar op het plaatje zie ik geen wokbrander, of heb jij een andere dus??

Groetjes
Maxime

Annet

Annet

13-06-2009 om 22:52

Pannen meenemen

Toen wij een nieuwe kookplaat kochten heb ik onze pannen meegenomen naar de winkel. Wij wilden graag met wokbrander en op een vierpitsplaat staat die vaak in het midden. Het gevolg is dat er niets meer bij kan.
Nu hebben we een plaat die in een gewone opening pas (breedte van 1 keukenkastje) maar boven de openening breder is. Het is nog steeds een vierpits maar dan met de pitten verder uit elkaar.

Minnie

Minnie

13-06-2009 om 23:07

Maxime

Je hebt gelijk... ik heb het verkeerde plaatje geknipt. Deze is het wel (met wokbrander linksvoor): http://aep-catalogger.nl/pelgrim2008/img/producten/GKB472WRVS/GKB472WRVS_p2.jpg

MaximeM

MaximeM

14-06-2009 om 11:07

Annet welke heb jij? (en bedankt minnie)

Hoi Minnie,

Allereerst bedankt voor het juiste plaatje, ik hou hem in gedachten en ga zéker deze kookplaat met eigen ogen ergens in een showroom bekijken voordat ik koop maar eerst wacht ik nog even en probeer de mijne nog wat uit. Heb nu toch niets meer te verliezen. Op zich heb ik er liever eentje die boven een 60 cm kastje past, dan valt er minder te verbouwen hier, maar als dat echt te krap blijft dan ga ik toch wat sleutelen aan het keukenblad en probeer er een 70 cm ding te plaatsen, die van jou lijkt me wel ruim, zeker die schuine opstelling. Ik had ook eigenlijk zoiets in gedachten, maar die was niet meer leverbaar, en toen moest ik op stel en sprong iets anders kiezen en koos ik voor het ' zusje' van dit model.
Gisteren kwamen we langs een keukenwinkel en zijn even binnengegaan en hebben wat gepast en gemeten (op ieder showmodel-kookplaat staan wel pannen, dus we liepen daar met al die pannen van die winkel te sjouwen , Uiteraard stonden er veel kleine pannetjes op uitgestald, de slimmerds.... De man van de keukenwinkel kwam al gauw kijken natuurlijk en heeft ons goed advies gegeven, eigenlijk hebben wij volgens hem namelijk best een goede keuze gemaakt maar is het gewoon een kwestie van wennen en een andere manier van koken aanleren. Hij herkende het probleem namelijk wel. (hij had zelf ook nu een kookplaat waar hij eigenlijk spijt van had, hij had ook iets anders op het oog,m 90 cm breed, maar dat paste eigenijk niet goed in zijn keuken (en ook niet in de mijne
Waar ik wel achter kwam is, dat het altijd krapper zal zijn dan mijn oude gammele gasfornuis waar ik de gehele 60x60 cm kon benutten omdat de knoppen aan de voorkant zaten. Tja en een gasfornuis kopen kan helaas niet meer want de oven kunnen we niet meer terugbrengen naar ikea, enkel en alleen omdat de verpakking ontbreekt (is meegenomen door de keukenplaatsers) anders was dat natuurlijk nog de beste oplossing.

En nu hoor ik dat Annet een kookplaat heeft die boven een 60 cm kastje past en waar ze tevreden over is, zou jij een merk en typenummer willen opzoeken voor mij? Alvast bedankt !

Hieronder een plaatje van wat ik nu heb: http://www.keukeninbouw.nl/images/a024vrvs.jpg nu ik dus een beetje heb rondgekeken, vind ik de knopjes van mijn toestel wel heel dicht naar de pitten toestaan, had dat niet wat verder af gekund, er is ruimte genoeg. Mijn kookplaat is wel breed: 60 cm en dus 40 diep (dit is de maat van het zwarte rekje hé)
En deze had ik eigenlijk willen nemen: http://www.mediagigant.nl/images/artikelen/Etna_gr_A025V.jpg, maar is dus niet meer leverbaar.

Nou ik ga hier nog maar eens proberen, misschien went het, en anders ga ik toch maar switchen.
Bedankt voor jullie bijdrages tot zover, en wie er een kookplaat heeft waar je heel tevreden over bent, willen jullie dan merk en typenummer doorgeven, ik ga ze allemaal in het écht bekijken

Maxime

MaximeM

MaximeM

14-06-2009 om 15:15

Heb gebeld met ikea

Hoi,

Ik heb gebeld met Ikea en mag 'm niet ruilen zonder verpakking, dus blijkbaar doen ze wel moeilijk.....
Tja, waarom ik eigenlijk die plaat niet bij Ikea heb gekocht...ik geloof omdat ik die plaat (mijn eerste optie waarbij de pitten niet recht tegenover elkaar stonden) graag wilde hebben en die was er niet bij Ikea. Toen heb ik daar dus wel de oven genomen. Vervolgens wilde ik 'even' de kookplaat bestellen en kwam erachter dat mijn keuze helemaal niet meer kon. Omdat ik toch ook wat laat was met uiteindelijk kopen (stom, maar te lang voor me uitgeschoven) heb ik het andere model gekozen wat ik er trouwens erg mooi uit vond zien...maar realiseerde me dus niet dat je er blijkbaar niet vanuit kan gaan dat de ontwerpers van zo'n ding goed opletten of je er wel prettig op koken kan ;-(

Maxime

MaximeM

MaximeM

17-06-2009 om 08:36

Annet, ben je er nog?

Hoi Annet, ben nog steeds benieuwd welk merk jij dan hebt? Zou je het nog even willen doorgeven?

Alvast bedankt,
Maxime

Annet

Annet

17-06-2009 om 11:42

Ben er al

Ik heb een Siemens. Ik heb op de site van Siemens gekeken maar daar kan ik ons model niet vinden.
Overigens staat onze plaat verdeeld over twee kasjes. De plaat is ongeveeer 70 cm breed. Het gat in het aanrecht is veel smaller. Daar heeft eerst een kleine keramische plaat in gezeten. Ik kan niet meer zien hoe groot dat gat is. Wat mij vooral bevalt is dat de plaat breder is dan het gat waar die in moest. Zo konden we toch een bredere plaat hebben.

MaximeM

MaximeM

17-06-2009 om 13:18

Meestal zelfde uitsparing

Hoi Annet,

Ik heb wel uitgevonden dat kookplaten meestal wel dezelfde uitsparing hebben in het aanrechtblad, zo hoeft er niet ieder keer in het aanrechtblad gezaagd worden en zou je nog eens van groot naar klein terug kunnen (voor wie dat zou willen)
Heb jij 4 of 5 pitten trouwens?

Groetjes
Maxime

Annet

Annet

17-06-2009 om 19:36

4 pitten

Ik heb twee wokbranders (grote en kleine) aan de zijkanten.
Van boven naar beneden een gewone en een kleine brander.
Twee wokbranders vond ik niet nodig maar het was de enige plaat waar de wokbrander aan de zijkant zat. Volgens mij heb je aan zo'n vijfpitsplaat met wok in het midden niet zo veel. Daar kan geen pan meer bij als er een grote wok op staat.

MaximeM

MaximeM

18-06-2009 om 08:53

Bedankt!

Hoi Annet,

Oke, ik ga eens kijken. Meet bij iedereen waar ik kom de kookplaat op inmiddels Ik had inderdaad al in de gaten dat een wokbrander in het midden erg onhandig is. Maar ik hoef niet perse een wokbrander, ik wok eigenlijk nooit en anders doe ik dat gewoon op de grote gaspit hoor, voor die ene keer.

Maxime

hout anne

hout anne

22-06-2009 om 17:44

Whirlpool 5 - pitter

Fijn ding, maar als ik opnieuw een keuze zou kunnen maken zou ik voor een bredere 6-pitter gaan. Op zich passen de pannen meestal wel, maar als je uitgebreid wil koken is het nog wel eens passen en meten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.