Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Zelazny

Zelazny

05-01-2011 om 13:12

Welke kleuren passen er bij terra?

Hoi,

Ik ben niet zo goed met kleuren, vandaar dat ik jullie hulp inroep. Ik koop binnenkort (zeer waarschijnlijk) een leren, terrakleurige hoekbank. Maar ... nu is de vraag wat daar voor kleuren bij passen. De vloer is laminaat (lichteiken van Ikea), die blijft gewoon liggen
De muren zijn nu geel en wit, maar dat geel is waarschijnlijk te hard/donker voor bij de terra bank. Wat past daar wel bij zonder dat het allemaal erg zoet wordt?
En de gordijnen zijn donkerrood, dus die wil ik ook vervangen. Iemand een idee of lichtblauw of juist donkergroen kan?

Alle tips zijn welkom!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rieke

Rieke

05-01-2011 om 14:45

Google

Hoi,

Ik heb even voor je gezocht op internet en heb het volgende antwoord gevonden bij een vraag over een terrakleurige bank;

'Als je gaat kijken voor wat kleine aanvullingen op je aanwezige interieurspullen, zou ik het grijs/zwart/terra als basis nemen. Nu is alleen de bank terra, begrijp ik, dus kan het mooi zijn om deze kleur als accentkleur te gebruiken. Voor een muur is het wat heftig, maar misschien kun je wel een schilderij vinden waar deze kleur in voorkomt. Ook kun je kijken of je andere accessoires in deze kleur kunt vinden.

Op je bank zou je zwarte en grijze kussentjes kunnen leggen, zodat je interieuronderdelen samenhang gaan krijgen.

Als je bank tegen de muur staat, zou je kunnen overwegen om deze muur zachtgrijs te verven. Dan wel weer een flink schilderij boven je bank hangen, anders wordt het mogelijk te kil.'

Er zit volgens mij wel verschil tussen terra kleuren. Als het meer de bruine kant op is vind ik zelf de kleur rood er mooi bij. En bij de roodkleurige terra idd grijs en zwart en wit.

groetjes, Rieke

Nasha 1st

Nasha 1st

05-01-2011 om 15:43

Bij oranje-terra

staat diepbruin ook wel heel mooi...

guera

guera

05-01-2011 om 15:50

Eens met rieke

om te voorkomen dat het een kermis wordt zou ik terra als accent kleur nemen en de rest neutraal houden met wit en zachtgrijs ofzo (qua gordijnen bijvoorbeeld). Ik zou zeker geen groen of iets doen. In mijn 1e huis had ik een hele zachte terra kleur op de muur en op de andere muur zacht geel. Het leek net een italiaans restuarant ha ha.... ik zou daar nu mee oppassen

Fiorucci

Fiorucci

05-01-2011 om 15:53

Hmmmm

Ik vind grijs vrij koel bij terra, ik zou dan eerder denken aan een roomwitte muur en donkerblauwe gordijnen.

Maxime.M

Maxime.M

05-01-2011 om 16:45

Roomwit ja

Ik zou zelf roomwitte muren en ook roomwitte gordijnen nemen. Grijs zou op zich kunnen bij zo'n warme kleur als terra, maar ja, je hebt heleboel kleuren grijs, van kil tot warm (ja echt) zo'n warmere tint zou wel mooi zijn denk ik.
Hier een kaartje met ralkleuren; welke kleur wordt jouw bank? http://www.ralkleur.nl/AllRal.jpg

Ik vind voor grijs bijvoorbeeld ral 7032 wel mooi

Aardekleuren gebruiken, oker op de muren, oranje kussens kan(ligt aan de kleur van de terra) verder kun je accecoires gebruiken in bruin en beige tinten. Voor oker zou ik deze nemen: http://www.stoopen-meeus.be/Portals/0/Pigmenten/pigmenten%20groep%201.jpg en dan die links onderaan staat.
Muizemeis

Maxime.M

Maxime.M

05-01-2011 om 23:52

Grappig zelazny

Grappig dat je blauw kiest, weet je dat dat de complementaire kleur is van oranje (ik vind die ral 2008 oranje ipv terra, wel een mooie kleur hoor!)
Lees dit maar eens;

In het niet-wetenschappelijke traditionele kleursysteem dat bijvoorbeeld door schilders soms gehanteerd wordt, zijn de complementaire kleuren:
rood en groen
geel en paars
blauw en oranje
Sommigen blijven hieraan hechten omdat zij deze traditioneel complementaire kleurenparen als harmonischer beschouwen dan de hieronder genoemde. Men spreekt in dit geval wel van harmonische kleurenparen.

Nou: harmonische keuze dus !

Ik weet niet precies....

wat jullie terra noemen. Ik noem onze gordijnen altijd warm-oranje. Ik vind het prachtig bij onze zwarte hoekbank, esdoorn vloer en roomwitte muren.

Ingrid

Margriet*

Margriet*

06-01-2011 om 17:08

Moderne seventies

De kleur die jij Terra noemt vind ik gewoon oranje, maar goed. Ik vind donkerblauw heel koel en zwart ook. Wij hebben een antraciet kleurige bank met een knal oranje lamp, oranje kussens op de bank en bruine beetje glans gordijnen. Ik vind modern bruin en oranje heel leuk. Een muur is oester geschilderd, de rest wit.
Verder hebben een zwarte kast die ooit nog aubergine moet en hout in de kamer en een houten vloer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.