Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Merla

Merla

17-01-2009 om 15:20

Welke kleur (vouw)gordijnen?

De verbouwing die wij hier in huis hebben gehad is al bijna weer een jaar geleden maar nóg is het niet helemaal klaar en afgewerkt. Ik moet nog een mooie lamp boven mijn aanrechtblad en gordijnen zowel in de keuken zelf als in het eetgedeelte van de keuken.
Gisteren weer wat gestruind in een sfeerwinkel met opheffingsuitverkoop. Prachtig RM kastje op de kop getikt (met 60% korting). Voor degene die het leuk vindt te weten, het is het hoge Rangez Toutes les Affaires kastje.
Ik heb daar ook gelijk nog even gekeken naar stof voor vouwgordijnen. Omdat we op de vloer van die lei-achtige plavuizen hebben (antraciet) en de muren bijna allemaal erg licht (cremewit) dacht ik dat het wel mooi zou zijn om dat antraciet in de gordijnen terug te laten komen (inbetweenstof, dus dat het wel doorschijnt, niet te donker). Alleen heb ik nooit de knoop doorgehakt nog omdat a. Merlaman het te donker vond en b. omdat ik ook een klein muurtje bruin heb en ik dus twijfelde of die combi wel mooi zou zijn. Bruine gordijnen leken me nl niets.
Nu heb ik een aantal stalen meegenomen en eentje springt er gelijk uit. Een beetje linnenachtige inbetweenstof. Maar daar zit geen mooie antracietstaal bij. Alleen maar echt zwart, nou die valt gelijk af. Wel zit er een heel erg mooie taupekleur bij. Voor het eetgedeelte denk ik dat die het wordt.
Maar nu wilde ik eigenlijk in de keuken zelf hetzelfde omdat je van het ene raam het andere raam ziet. Tussen keuken en eetgedeelte zit een doorbraak in de muur met een schuifdeur die merendeels openstaat. Maar in de keuken (nostalgisch, cremewit met een granitoblad) heb ik voornamelijk donkerrode accenten. o.a. een rode schouw incl een zwart Borettifornuis die er dus flink uitspringt. Dan is een combi met antraciet wel weer mooier denk ik. Of kan taupe overal bij en zal ik ook in de keuken maar gewoon die taupe doen? Ik heb nl ook wat riet in de keuken en dat is ook weer meer taupekleur.
Pfff lastig hoor! Kan iemand van jullie me adviseren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja

ik zelf vind het nooit zo mooi om kleine ramen te bekleden met een afstekende kleur dan de wanden. dan wordt het zo'n poppenhuisje met stukjes stof

ok dus als ik het even goed begrijp hoe het allemaal zit daar bij jou zou ik dus eerder gaan voor gebroken witte vouwgordijnen.

Merla

Merla

17-01-2009 om 16:58

Kleine ramen

Dus jij zou gaan voor gordijnen die dezelfde kleur hebben als de wanden? Is dat niet wat saai?
Het zijn idd niet al te grote ramen. 2x ongeveer een meter breed en 120 hoog. Daar tussen zit een kleine ruimte van zo'n 45 cm (en daar staat nu dus dat kastje ).
In de keuken heb ik een iets groter raam maar dat is toch weer verdeeld in twee stukken; een kleiner raam dat open kan (75 cm. br) en een iets groter raam dat niet open kan (100 cm). Daarvoor zou ik dan een vouwgordijn in een stuk doen.
Hmm je maakt het me wel lastig nu hoor haha, want ik neem in de eerste plaats jouw advies heel serieus ('t is je vak toch?) maar aan de andere kant vind ik die taupe kleur wel weer heel warm. En het maakt het wat minder saai.... kleur komt nl weer terug in de manden in het kastje ernaast.
*zucht* moeilijk....
Ik denk er nog even over. En wie weet komen er nog meer adviezen... Dank je wel in elk geval!

Saai?

hoezo je hebt toch al een rode boretti en taupe riet en etc ?

Doe anders als je niet met gebroken wit kan leven een lichte zand kleur.

Merla

Merla

17-01-2009 om 17:05

Rode boretti

Nee hoor geen rode boretti een zwarte met een rode schouw. Dus ja, het rood springt er wel een beetje uit idd.
Hmm misschien heb je gelijk en is creme of gebroken wit toch mooier. Dat roept mijn man dus ook steeds al haha. En hebben we in de woonkamer trouwens ook. Maar meestal heeft hij geen gelijk... Ik denk er het weekend nog eens over.

Merla

Merla

17-01-2009 om 17:10

Trouwens manda?

De muur haaks op de muur van de ramen, is dus niet creme he. Die is bruin/donkertaupe (niet helemaal egaal maar vnl). Om de hoek is een stukje van hooguit 35 cm dat dan weer creme is en dan komt het eerste raam. Dus het steekt wel af op die wand, maar niet zo heel erg in vergelijking met de muur die er haaks opstaat (als je snapt wat ik bedoel). Ik weet niet of dat nog wat uitmaakt?

Zonde

als je een mooie zwarte boretti hebt en een donkere vloer moet je die niet laten ondersneeuwen door meer donkere dingetjes. Zonde van je zwarte boretti !

Doe nou maar gewoon wat ik zeg, hou het licht, ik krijg er inderdaad doorgaans betaald voor

Merla

Merla

17-01-2009 om 17:22

Ben bijna om

Goed... ik geloof dat ik jouw advies inderdaad uiterst serieus moet nemen (pff ga me bijna schuldig voelen zelfs... ) Nee zonder gekheid, ik geloof inderdaad dat je gelijk hebt. DAt is ook zo lastig dat je het niet even kunt bekijken zoals het dan uiteindelijk echt wordt he. Misschien dat als het er in taupe hangt dat ik dan ongelooflijk veel spijt ga krijgen omdat het idd te donker en te overheersend is. Ik denk daarom toch dat ik (in elk geval in het keukengedeelte) voor de creme/gebroken wit ga. En waarschijnlijk in het eetgedeelte dan ook omdat het anders te rommelig wordt, hier dit daar dat. Overigens hebben we dan de hele beneden verdieping één kleur en dat is vooral ook van buitenaf gezien weer mooier denk ik (woonkamer en eetgedeelte (was eerst een slaapkamer) liggen alletwee aan de voorkant met de voordeur er tussen).
Manda, heel erg bedankt voor je advies!

ishtar

ishtar

17-01-2009 om 17:29

Merla

Ik vind keukengordijnen in wit/rood geblokt altijd zo lekker (boeren)nostalgisch. Heb er zelfs nog een lapje van gekocht, ooit, voor een huis waar ik inmiddels al 10 jaar niet meer woon. Nooit een gordijntje van gemaakt trouwens, wel knapzakjes voor een kindertraktatie.

Merla

Merla

17-01-2009 om 17:35

Ishtar

Ja dat was eigenlijk ook eerst mijn idee om dat in de keuken te gaan doen. Maar ik durf het eigenlijk niet zo goed. Ik ben bang dat ik er na een jaartje alweer zat van ben.... Verder is er eigenlijk aan de zijkanten van het raam geen ruimte om daar gordijnen kwijt te kunnen. Ik heb nl gedeeltelijk lambrizering (1.60 hoog) met daarboven een plankje. En dat plankje gaat het hoekje om zeg maar, bij het raam. Weet niet precies hoe ik dat moet uitleggen maar het is niet handig om daar gordijntjes kwijt te kunnen.
Een valletje van die stof heb ik ook al even zitten denken maar dan kan het weer niet dicht....
En dan heb ik dus wel twee verschillende gordijnen want dat rood staat in het eetgedeelte totáál niet en wil ik ook niet. Het kan wel verschillend, want het zijn in principe twee verschillende vertrekken. Maar goed....
he nu ga ik toch weer twijfelen hahaha
Ik vind het alletwee erg leuk....

Rieke

Rieke

17-01-2009 om 17:48

Merla

Neem gebroken wit. Dat is het beste advies. Maakt er mooi eèn geheel van.
Niet te poppenhuisachtig inderdaad. Wij hebben een heel licht huis en hebben ook lang getwijfeld over de kleur van de gordijnen. Uiteindelijk op advies van een architect gekozen voor witte gordijnen, o.a. ook vouwgordijn door het hele huis. Hele mooie zijdeachtige gekreukte stof. ( lijkt wel een soort papier )Nog geen tel spijt van gehad.
Zorg dat het zoveel mogelijk 1 geheel wordt. O, dat zei ik al : )) Succes.

Huh?

ik snap de combinatie van een antractie vloer+ zwarte boretti en de boerenbond-achtige gordijnentip niet.

Dan heb je 2 verhalen/stijlen door elkaar heen lopen.

Ben benieuwd merla

ik kom zaterdagmiddag voor de meeting wel naar jou toe kan ik meteen ff loeren

Merla

Merla

17-01-2009 om 19:28

Waarom dan manda?

Waarom kan een nostalgische Boretti niet samen met boeren rood/wit geblokte gordijntjes? En waarom kan daar geen lei(achtige) vloer bij? Twee verhalen/stijlen door elkaar? Ik zie niet waarom het één niet samen met het ander kan. Dat vind ik nou juist het leukste aan deze semi-nostalgische/landelijke stijl. Dat je 'oud' met nieuw kunt combineren. En dat je zowel de ietwat strakke als ook de nostalgisch/landelijke kant op kunt.
Ik heb dat rood/cremewit geblokte al in mijn keuken dmv keukendoeken en theedoeken en een roodgeblokt tafelkleed op de eettafel tijdens het eten. En ik krijg er alleen maar lovende opmerkingen over Iedereen die ik erover hoor vindt het heel mooi en gezellig. IK heb al meerdere keren opmerkingen gehad als "'t is net een plaatje uit een VTWonen oid". Alleen nog wat kaal inderdaad zonder raambekleding....
Maar volgens jou kan dat dus niet?

Kijk

riviera maison is gewoon iets heel anders dan boerenbond. Dan heb je die boretti die in beide stijlen prima tussen past. Maar het zijn wel 2 verhalen.

Merla

Merla

17-01-2009 om 20:34

Aaah bedoel je het zo

Ja maar het zijn ook twee verschillende vertrekken die idd wel een beetje in elkaar overlopen maar ook weer niet helemaal een geheel zijn.
Maar toch vind ik het rood/wit geblokte niet eens zo gek bij RM. Boerenbond (en dan bedoel ikdus het echte (Bona) boerenbond) vind ik weer iets heel anders en daar houd ik dan ook niet van. Roodgeblokt en Boerenbond is perfect bij elkaar, maar roodgeblokt en RM miststaat elkaar ook niet (vind ik). Maar goed, ik heb er dan ook niet voor geleerd

Ach

het gaat er gewoon vooral om dat je een sfeer maakt waar jullie je prettig bij voelen. Leuk dat je er zo mee bezig bent !

Merla

Merla

17-01-2009 om 20:45

Ja idd

Maar nou snap ik ook ineens beter waarom ik er steeds maar niet uitkom wat betreft die gordijnen. Want idd het zijn wel twee vertrekken met een wat andere sfeer. En ik vind het beiden prachtig! Zowel de RM stijl als de nostalgisch/boerenstijl. En dat roodgeblokte is in het eetvertrek idd niet mooi. Zeker niet aan de ramen. Al misstaat het op de tafel dan weer niet. Gewoon gezellig
Maar goed, idd dan maar rustig houden. Gebroken witte vouwgordijnen in zowel het eetvertrek als de keuken. En dan hier en daar een roodwit geblokt accentje
Zo heb ik die mokjes zonder oor van Kitchen trend (rood met cremewitte ballen, en rood met cremewitte strepen) bijv. ook Die staan dan weer op een antraciet dienblad (van RW) met een roodgeblokt kleedje met een kanten randje erin Errugg gezellig al zeg ik het zelf. 't Zal wel niet helemaal volgens de regeltjes zijn zeg maar, maar ik vind het leuk!

Merla

Merla

17-01-2009 om 20:56

Foutje

Oh dat dienblad is natuurlijk geen RW (ik dacht even aan Riverwood vandaar afgekort naar RW) maar Riverdale.
Pff al die merken ook. Merken zeggen me niet zoveel maar vaak zijn die dingen wel erruggg mooi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.