Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Puck2

Puck2

25-05-2009 om 12:30

Welke gps voor geocachen

Ja... het is er eindelijk van gekomen: we hebben in het hemelvaartweekend onze eerste 3 caches gevonden en we vinden geocachen wel iets om vaker te doen. (Met dank aan Pelle die het al een jaar of 2?? geleden over geocachen had terwijl ik er nog nooit van gehoord had). Nu heb ik een hele simpele 6 jaar oude gps te leen (Garmin, etrex, meest simpele ding, maar hij doet het nog goed). Ik vind dat prima, zeker zo in het begin, maar Puckman wil meteen iets superdeluxe: met kleurenscherm, kaarten, etc. Bestaat dat en zo ja wat is een goede keus?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

25-05-2009 om 15:48

Pelle

Voor mij is een eenvoudige gps zonder toeters en bellen ook meer dan voldoende, maar Puckman wil dan gelijk weer het allermooiste speelgoed hebben En ja, we hebben al een teamnaam aangemaakt, mail me maar op [email protected] als je 'm wilt weten (maar dan wil ik ook die van jou weten natuurlijk) Op de site van geocaching.nl en .com heb ik ondertussen al aardig wat uurtjes doorgebracht, maar we zijn nog echte beginners, maar de termen wennen al snel. Het forum heb ik nog niet bezocht, maar ik weet dat hier ook wel geocachers rondlopen en aangezien het hier gezellig is, postte ik mijn vraag eerst hier.

denny

denny

25-05-2009 om 16:47

Gps

Wij hebben 2 GPS'en. Een simpele Magallan explorist 100 en een Garmin 60CSX. De Garmin 60 CSX is een toestel waar je dus kaarten op kunt zetten. Wij zijn er zeer tevreden over. We hebben hem in de VS gekocht, daar zijn ze een stuk goedkoper. Ik hem er wel Nederlandse software op moeten zetten omdat het eigenlijk een amerikaans model is en dus engelse software. Ik heb de leverancier een lager bedrag aan laten geven anders heb je nog kans dat je een naheffing van de douane krijgt. Let er wel op dat er standaard meestal geen kaarten bij zitten en die zijn wel prijzig. Ze zijn ook op internet te vinden maar dat is illegaal. Tegenwoordig is er ook de Colorado.

Ook garmin 60csx

Wij hebben ook de Garmin 60CSX. Gekocht van particulier die die dingen zelf uit de VS haalde en daardoor goedkoper dan via een reguliere winkel.

Wat ook kan is een telefoon met GPS, zoals bijvoorbeeld de Nokia N79. Dit ding heeft mijn vriend sinds kort. Je kan daarmee ook internetten (bellen trouwens ook ) en kan dan bijvoorbeeld via een geocache-site zoeken op caches binnen een afstand van 10 km van je locatie. En je hebt meteen google maps e.d. met kaartjes van je omgeving. Je kunt het toestel ook gebruiken voor navigatie in je auto. Echt een superding!

Puck2

Puck2

26-05-2009 om 09:56

Supertips

Kijk, met dit soort tips ben ik helemaal blij. Puckman heeft sinds kort een Nokia E71 en die heeft er ook gps opzitten. Gisteren via de site van geocaching.nl software gedownload en nu werkt hij idd als GPS. Al wordt wel vaak de kanttekening gegeven dat het toch minder nauwkeurig is als een echte GPS. Vanavond gelijk even een cache in de omgeving zoeken (als die vannacht tenminste niet verdronken is) en kijken wat beter werkt: de Etrex of de telefoon.
Ga vooral door met nog meer tips over navigatie-apparatuur en geocachen in het algemeen. Als echte beginners is alle info welkom.

Puck2

Puck2

26-05-2009 om 21:09

T werkt!

Geweldig, ik geloof dat we ineens zomaar een hele nauwkeurige GPS met kaarten bezitten. De telefoon gaf het nog nauwkeuriger aan dan de Etrex. En nog een voordeel: vanaf de cacheplek kan je gelijk loggen. Thuis kan je de log dan even editten en floep hij staat op de site. Vanaf de eerste cacheplaats even gekeken naar caches in de buurt en er nog eentje meegepikt die er 2,5 km vanaf lag. Ook heel goed te vinden met de telefoon. Ook onze eerste TB meegenomen, leuk. We worden helemaal enthousiast...

Goed hè!

Goed hè dat geocachen met telefoon! Ik heb zelf een nokia e51 en daar kan je wel een externe gps-ontvanger aan koppelen. Ik zie net dat zo'n externe gps nog wel 80 euro oid kost. Da's dan toch best veel vind ik.
Leuk dat je zo enthousiast bent Puck2!

rosa

rosa

27-05-2009 om 08:06

Leuk

Ik wist niet dat cachen met een telefoon ook kon - weer wat geleerd.
Wij hebben de Garmin 60Cx en zijn zeer tevreden. Ik gebruik 'm ook in de auto. Heerlijk, zonder stem.

rosa

Marlou H.

Marlou H.

29-05-2009 om 09:27

Goh leuk zeg

Goh, een aantal geocachers hier, wat leuk. Wij hebben een Etrex Venture HC. Werkt prima, nauwkeurigheid ca. 4 meter.
Er zit een eenvoudige kaart standaard in. Je kan er ook gedetailleerde kaarten inzetten, bijv. topo nederland, maar deze past er niet in z'n geheel op. Daarvoor moet je weer een gps met een losse geheugenkaart hebben volgens mij. Zelfs m'n dochter van (bijna) 6 snapt hoe deze gps werkt.
Superleuk vinden jullie niet dat geocachen? Wij doen het nu vanaf november vorig jaar.

Veel cache-plezier allemaal.

Marlou

evy

evy

30-05-2009 om 08:20

Leeftijd

Hoi,
Tot welke leeftijd vinden jullie kinderen het nog leuk om mee op pad te gaan?
Gr Evy

Tomtom one te gebuiken?

Ik heb vandaag voor mijn verjaardag een tomtom 0ne gehad. Is ook buiten de auto te gebruiken. Kan ik hiermee geocachen?

Groeten,Ekeim

Puck2

Puck2

03-06-2009 om 21:06

Nee

Nee, Ekeim, dat gaat echt niet lukken. Puckman was eerst ook zo eigenwijs dat hij ondanks wat er op de sites staat enwat ik hier al had gehoord om te denken dat het met de TomTom ook wel zou lukken. Nouuuu... bij onze eerste zoektocht heeft hij precies een halve minuut met zijn TomTom gelopen om vervolgens tot de conclusie te komen dat het echt niets was: te onnauwkeurig en buiten de gebaande wegen geeft hij alleen maar woesternij aan. Een GPS geeft de richting aan die je moet lopen. Wat wel handig is: bij de TomTom kun je ook coördinaten invullen en als er bij de beschrijving van een route een parkeerplaats staat aangegeven gaan we daar met de TomTom naar toe.
Ondertussen zijn wij weer wat ervaring rijker en we zijn erg tevreden over de GPS op de Nokia telefoon, die is nauwkeuriger dan de Etrex. Nu houden we de Etrex voor de kinderen en zelf lopen we erachteraan met de Nokia. En voor de ingewijden: ondertussen ook al aan de mysterycaches begonnen, al een TB en GC hotel bezocht en zelf al een TB besteld die we op vakantie in Frankrijk los gaan laten.

Puck2

Puck2

04-06-2009 om 14:47

Pelle, ik ben nog maar beginner

En jij komt gelijk met een cacheserie voor ernstig gevorderden. Vooralsnog ben ik degene die wel wat hulp kan gebruiken, maar ik ben blij dat je mij zo hoog al inschat Maar het ziet er heel leuk uit zo op het eerste gezicht. Ik hoop niet dat je 'm morgen al wilt gaan doen, maar ik zal eens kijken of ik er uit kom. Ik mail je wel als ik wat heb. Ik hou de serie ook zelf in gedachten, is een goede tip. Puckmama woont namelijk in die buurt.

Jippie

Jippie

04-06-2009 om 15:22

Pelle

"Ik twijfel wat over de sudoku, je kunt de coordinaten checken maar bij die dus net niet lol"

Wel toch? Oplossing van deel 1 (Kakuro) die je via Geochecker.com en oplossing van de sudoku via evince.net.
Als je die laatste vanuit je luie stoel wilt doen, moet je dus eigenlijk wel 3 sudoku's oplossen en testen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.