Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tihama

Tihama

30-11-2016 om 09:57

Welke fiets gaat lang mee, dus kwaliteit (Montego en Trek)

Hoi

Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets. Na het gejat worden van mijn Batavus Jakima, rijd ik nu al twee jaar op een gekregen exemplaar. Niet slecht, maar ik verlang nog steeds terug naar mijn Batavus).
Nu mag ik op kosten van de baas nog voor 1 januari een nieuwe fiets aanschaffen. Totale waarde (inclusief slot en verzekering) 750 euro.

Ik zoek een zgn. Stadshybride. Meer dan 20 versnellingen ( derailleur), verende voorvork en zadelpen en een rechtop zit. Mijn gekregen exemplaar is namelijk een sporthybride, dus ik hang nu voorover. Verder moet er een flinke fietstas op passen, want ik vervoer of mijn werktas+ laptop, of er gaan boodschappentassen in. Ik fiets ongeveer 60-80 km per week. Fiets staat 's nachts binnen maar verder vaak buiten.

Nu heb ik 4 verschillende fietsen op het oog, een Batavus, Gazelle, Montego en Trek.
De Batavus en de Gazelle zijn 900 euro, dus met mijn overige wensen erbij moet ik dan 250 zelf bijplussen. De Montego en de Trek zijn 500 euro, dus dan blijf ik binnen mijn budget.

Ik heb gezocht op allerlei testsites, maar ik vind nauwelijks iets over de lange duurervaringen. Dus hoe snel dingen stuk gaan.

Mijn man zegt: doe nou maar die Batavus dan weet je zeker dat je een goeie kwaliteit hebt. En ik denk, ja, maar als deze ook gejat wordt, dan zal ik nooit de levensduur halen om die kwaliteit mee te maken. Maar ja, ik zit ook niet te wachten op een fiets die na twee jaar instort.

Dus de vraag: wie heeft ervaringen met de merken Montego en Trek en hoe bevalt dat?

Thursday Next

Thursday Next

30-11-2016 om 10:17

geen ervaring

maar kan je de fietsen uitproberen? Hoe je erop zit verschilt enorm per fiets.
Van de trek heb ik iets gehoord dat de zithoek niet prettig is, maar dat ligt ook aan je eigen bouw.
Ik zelf zou letten op de afmontering, als ik op de website van trek kijk zie ik (voor de T200 Midstep, ik weet niet welke je op het oog hebt) shimano acera en alivio afmontering, dat zou voor mij niet genoeg zijn. Zeker die acera niet. Voor de goedkopere fietsen staat het type afmontering er niet bij helaas.
Nou ja, ik zou dus wel voor de batavus of de gazelle gaan. Met verzekering.

Specht

Specht

30-11-2016 om 10:25

Experience center

In de buurt va Amersfoort heb je het gazelle experience center.
Daar kun je geen fietsen kopen, maar alle gazelles uitproberen op een groot industrie terrein.
Wij hebben daardoor een andere fiets gekocht, dan we eerst van plan waren.
Waarschijnlijk heb je dit ook van andere merken.

Lusithania

Lusithania

30-11-2016 om 12:44

ede

In Ede heb je de Fietser in de oude Enka-fabriek. Alle fietsen van de Accelgroep kun je daar uitproberen.
defietser.nl

Anne m

Anne m

30-11-2016 om 15:28

kwaliteit

Je zou ook eens naar duitse merken kunnen kijken, zoals bijvoorbeeld Velo de Ville. Vaak een goede kwaliteit voor een lagere prijs dan de nederlandse merken. Velo de ville is in nederland verkrijgbaar, Merida volgens mij ook.

Afmontage is het meest belangrijk. Als er Shimano staat, zegt dat niets. Er zijn minder goede en hele goede Shimano-groepen. Ketting, derailleur, tandbladen e.d. zijn het meest slijtgevoelig. Als je die elk jaar moet vervangen is dat een aardige kostenpost. Wat ook mee speelt is hoe vaak je je fiets/ketting schoonmaakt. Minder schoonmaken geeft meer slijtage.
Ik zou voor minstens een Deore afmontage gaan, maar heb geen idee of dat binnen je budget valt.

Tihama

Tihama

30-11-2016 om 19:38

Uitgeprobeerd

Ik heb op al die fietsen gefietst, want ik wil alleen een fiets kopen die ik gevoeld heb.

Na het werk heb ik nog een Giant Argento geprobeerd. Die fiets reed ook erg prettig.

Ik heb hier thuis nog een 25-jaar oude Giant hybride staan. Die heb ik echt al pakezel gebruikt, met kinderen erop, buggy aan de drager etc.
Ik heb daarom best wel vertrouwen in de levensduur van Giant.

De Trek is afgevallen.

Velo de Ville ziet er wel goed uit, maar de dichtsbijzijnde dealer zit hier meer dan een uur vandaan. Bij Merida zie ik eigenlijk niets dat bij me past.

Ik begrijp dus dat ik met een Batavus of Gazelle redelijk op safe ga, maar dan ben ik dus wat meer geld kwijt. Die Giant past wel in mijn budget.

Qua derailleurs zie ik dat Batavus de Shimano Altus heeft, en de Giant de Acero en Alivio. En als ik dan zoek op internetsites, dan word ik helemaal knetter van alle discussies over de diverse afmonteringen

Ik denk er nog ff over na

Koga

Met Gazelle op safe? Zowel man als zoon hebben er bijna een doodsmak meegemaakt. Bij man brak het stuur af, bij zoon de trappers. Beide fietsen waren weliswaar intensief gebruikt, maar nieuw aangeschaft.

Man heeft daarna twee keer tevreden op Trek gefietst, en heeft nu een Koga F3 die hij je van harte aanbeveelt.

Li

Li

30-11-2016 om 23:25

Giant

vind ik erg prettig en doet het al heel lang. Hij fietst lekker lich. Voor heel zware spullen/kinderen is hij minder geschikt.

8 versnellingen

Weet je zeker dat je die 20+ versnellingen nodig hebt? Ik fiets een vergelijkbaar aantal kilometers per week op mijn Azor met 8 versnellingen.
Batavus zou ik persoonlijk niet kiezen, ze fietsen zwaar vind ik. Wel jaren prettig gereden op een Giant Cosmo (dat type bestaat vast niet meer). Trek heeft mijn man op gereden. Dat frame was niet zo stabiel met zware belading vond hij.

Thursday Next

Thursday Next

01-12-2016 om 11:17

giant

heb ik ook gehad, fietst prima inderdaad. Ik heb hem wel in een jaar of 5, 6 afgetrapt, maar toen had ik er ook ruim 40.000 km op zitten. Ik heb nu een sensa, die wordt in de fabriek afgemonteerd met wat je zelf wil en dat is wel fijn. Maar ik denk niet dat daar modellen bij zijn die jij nu wil, is meer op trekking, mountainbike en sportfiets gericht.
Hier een overzichtje van de schakelgroepen:
http://helmop.tripod.com/schakelgroepen_shimano.htm
Als je een (naar verhouding) goedkope fiets met derailleursysteem kiest zal daar niet zo'n goede schakelgroep opzitten.

Mijntje

Mijntje

01-12-2016 om 13:50

giant

Ook ervaring met een giant. Niet de mooiste fiets, maar wel prettiger geprijst. Gisteren voor het eerst in 9 jaar een mankement laten verhelpen: ketting moest vervangen worden. Staat altijd buiten, wordt elke dag gebruikt, ook met kinderen achterop gefietst.

Elfje65

Elfje65

01-12-2016 om 13:55

Ik zou sowieso voor een duurdere gaan

En gewoon verzekeren tegen 3 jaar nieuwwaarde, ben je ook meteen voor schade verzekerd. Fiets je iig wel lekkerder.

Tihama

Tihama

01-12-2016 om 20:45

Gekozen

Ik heb nu gekozen voor deze Giant: https://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bikes/model/argento.1/22407/84398/

Ik heb wel een andere geveerde zadelpen laten monteren. Morgen haal ik hem op.

Ik vind een derailleur echt fijner fietsen. Het gaat dan niet zozeer om de verschillen tussen de versnellingen, maar het uiterste bereik is groter.

Thursday: deze Giant heeft Acera en Alivio. Ik denk dat dit goed genoeg is voor mij. Ik ga echt niet de km's maken die jij maakt

En verzekering: tja, ik heb de instelling dat we alleen datgene moeten verzekeren wat we niet zelf kunnen dragen. De prijs van een verzekering is exorbitant: 150 euro voor 3 jaar. Als deze gestolen wordt, dan ga ik maar ff in een hoekje zitten huilen en pak ik mijn huidige fiets weer.

Elfje65

Elfje65

01-12-2016 om 22:47

Mee eens

Zeker nu je maar 150 euro voor de fiets hoeft te betalen.

Onderhoud derailleur?

Veel plezier met je nieuwe fiets. Opallend model we, die lage bejaardeninstap op zo'n sportieve fiets. Hoeveel tijd ben je eigenlijk kwijt met het onderhoud van zo'n derailleur? Moet dat bij dagelijks gebruik elke week, elke maand?

Tihama

Tihama

02-12-2016 om 16:14

Onderhoud

Kijk, dat moest ik even bijzonder ongeëmancipeerd aan mijn man vragen. Want ik doe er namelijk niets aan
Zijn antwoord: eens per half jaar en in de wintermaanden misschien om de twee/drie maanden.
Als hij kraakt. En niet te ingewikkeld, gewoon een beetje vet.

Ik heb de onderhoudsschema's online gezien. Mén, wat een gedoe. Daar heb je toch geen zin in? Ik heb al een leven.

Dit onderhoudsniveau hanteert hij al 25 jaar (want zolang hebben we dus fietsen met derailleur, hij heeft hem ook). Blijkbaar is dat genoeg.

Ik heb er nog nooit stukken aan gehad.

Thursday Next

Thursday Next

02-12-2016 om 17:19

en ik

smeer de ketting & derailleur ongeveer maandelijks, zodra hij "droog" gaat klinken. Tweemaal per jaar grote schoonmaak, met warm water al het vuil en oude vet verwijderen en mooi oppoetsen. Ik heb wel jaarlijks een nieuwe ketting en casette (die set achter-tandwielen) nodig want die zijn dan versleten. Dat laat ik door de fietsenmaker doen want versnellingen afstellen is niet mijn hobby.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.