Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Pien69

Pien69

21-03-2010 om 13:22

Welke fiets?

Hallo,

Ik heb nu een moederfiets en nu mijn jongste zelf kan fietsen wil ik iets anders. Ik wil een fiets voor gewone fietstochtjes maken. Er hoeft dus geen kind meer achterop. Wie kan mij adviseren?

Groetjes, Pien


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ach

Kijk naar je budget, kijk naar je wensen en zoek dan een fiets die daar bij past. Als je gaat voor een bekend merk kan je je geen bult vallen lijkt me

Zo verkocht ik via Marktplaats mijn moederfiets en kocht weer via Marktplaats een Batavus van 2 jaar oud met 7 versnellingen voor net iets meer dan mijn moederfiets opbracht.

Werk

Via mijn werk kan ik een fiets kopen van mijn bruto winstuitkering. Voorwaarde is dat ik voor 1 mei een nieuwe koop tot een bedrag van 749 euro geloof ik (daarboven mag ook wel maar het bedrag daarboven is dan niet van bruto winst). Ik heb dit fietsenplan alweer een jaar of 5 langs mij heen laten gaan en nu ben ik ook wel weer toe aan een nieuwe! (5 jaar geleden een moederfiets). Ik zoek ook een lichte maar stevige damesfiets waarmee ik de 9 km naar mijn werk kan afleggen. Kind achterop hoeft niet!
Eigenlijk dezelfde vraag dus als Pien69. Iemand tips?

Azor

..het hele OOL-legioen fietst er onderhand op. Geen geld kwijt aan overbodig design of marketing, goede onderdelen, precies naar wens samen te stellen.

Zie verder het archief.....

Tihama

Tihama

21-03-2010 om 18:54

Batavus

Omdat de rest van OO op de Azor fietst, geef ik dit als tegenoptie. Zie hier mijn rea op dezelfde vraag een paar maanden geleden.

Titel: Batavus
Rubriek: Huis, Tuin en Keuken
Datum: Wo, 20 Januari 2010 11:22
Afzender: Tihama [adres bekend bij de redactie]

Ik heb een Batavus Jakima. Aluminium. Volgens de beschrijving mag er maar 15 kg op de bagagedrager. Nu heb ik maximale maat fietstassen (in elk tas past een complete bigshopper), maar dat gaat prima. Ik heb hem inmiddels 2 jaar, dus blijkbaar houdt hij dat prima. Volgens de fietswinkel is die 15 kg ook vooral aangegeven om verzekeringsdiscussies te voorkomen.

Ik had eigenlijk een fiets willen hebben met een bagagedrager die tot 25 kg ging, maar dan had ik geen derailleur. Ik wilde wel 24 versnellingen, omdat ik bij de naafversnellingen al snel aan de max zit. Maar dat schijnt mijn afwijking te zijn, want ik trap graag zwaar.

Ik heb een mandje voorop (aan de stuurstang bevestigd). Dat gebruik ik vooral voor het lichtere spul. Het enige nadeel van dat mandje, vind ik dat je bij sommige stallingen in de knel komt. Vooral die dubbeldeksstallingen hebben onderin te weinig ruimte. Maar dat komt gelukkig weinig voor.

Ik heb helaas een voorlamp op batterijen, terwijl ik liever een naafdynamo had gehad, maar ja, in de combi die ik wilde werd dat weer duurder. Ik zie trouwens dat de huidige Jakima wél een naafdynamo heeft. Ik zou daar trouwens wel op letten: naafdynamo en geen dynamo die tegen je wiel aanzit.

amk

amk

21-03-2010 om 20:06

Idd batavus

maar dan de personal bike met 7 versnellingen.
Grote krat voorop voor de boodschappen. Ideaal.

Ook batavus

Apache, inmiddels een jaar of 10 oud, en met 21 versnellingen. Ik heb er denk ik al meer dan 40.000 km op gefietst, ook een tijd met 1 of 2 kinderen er op. Er zijn wel wat onderdelen vervangen hoor inmiddels. Maar verder doet de fiets het nog steeds prima. Ik zit wel te denken aan een nieuwe, maar heb net een nieuwe ketting en tandwielen dus dat moet nog maar even wachten. Die nieuwe word overigens waarschijnlijk wel weer een Batavus.

Het wordt saai...

Maar ik heb ook een Batavus (Crescendo) met 7 versnellingen. Bevalt prima.

Ik denk dat er in de categorie Batavus, Gazelle, Azor, Giant toch wel een geschikte fiets voor je moet zijn. Zet eerst eens op een rijtje wat je wensen zijn (ik hoef persoonlijk bijvoorbeeld geen derailleur met 24 versnellingen, maar misschien vind jij dit na de moederfiets voor de verandering wel erg leuk) en ga dan eens kijken op internet en bij een paar fietsenwinkels in de buurt.

Succes!

Chris

Janeway

Janeway

22-03-2010 om 18:43

Ook

Batavus de Mambo, zodat ik nog wel een kind achter op kan vervoeren. En fietstassen er op kan hebben. 7 versnellingen. Superfiets

Polly Shearman

Polly Shearman

22-03-2010 om 19:42

Mijn fiets is gestolen

dus ik mag ook een nieuwe uitkiezen van meneer de verzekering..
ik wil er een met dikke banden!~een stevig frame en zo'n voor drager met zo;n mand erop vind ik geweldig!
iemand suggesties behalve azor.. die heb ik al gezien maar ik vrees dat ik een fiets moet bestellen bij de dealer waar de eerste ook vandaan kwam ( vanwege fietsplan) en mijn dealer heeft geen azor!

amk

amk

22-03-2010 om 21:30

Polly

batavus personal bike.
Is echt een transportfiets met goed te belasten bagagedragers 20 kg voor en achter. Met bredere velgen. nadeel: past dus niet in de gemiddelde fietsenstalling.

Maar het fietst heerlijk. En valt goed op als je de mand een beetje bij pimpt.

Polly Shearman

Polly Shearman

22-03-2010 om 21:38

Versnellingen?

ja precies wat ik zoek, maar kan die ook met versnellingen? dat kan ik nergens vinden?

Polly: verzet

Het verzet is nog belangrijker dan versnellingen. Ik zou er wel op letten dat je 28 inch wielen hebt, is de PB geen 26 inch? Dan trap je altijd al meer dan nodig.

Een vriendin van mij was heel blij met haar personal bike tot haar dochter (nu 7) vaart ging maken... zodra dat kind een beetje trapte kwam ze er achter dat ze als een dolle zelf moest trappen om haar bij te kunnen houden.

Even een tip tussendoor... van een Azorrijdster... maar de meeste fietsen (en merken) zijn 28 inch... dus het is een merkonafhankelijke tip...

amk

amk

23-03-2010 om 09:45

Kiezen

bij de personalbike kun je soms kiezen 26 of 28" maar de standaard maat is 28"

Besteld!

Nou, ik heb mijn nieuwe fiets besteld hoor... Laatst had ik een draadje over dat onderwerp gestart, maar ik had nog geen besluit genomen. Mijn oude fiets echter, gekwetst door mijn ontrouw, gaf vorige week de pijp aan Maarten. Wat ik had ingeschat als een gevalletje 'ketting eraf'bleek, toen de fietsenmaker ernaar keek (ik had geen zin in zwarte handen en gepruts die werkdag) een aaneenschakeling van breuken en versleten onderdelen, wat tot een indrukwekkende rekening dreigde te leiden. Dus nu maar meteen een nieuwe besteld.

Een Azor (Margje, Rodebeuk en anderen: jullie hebben gewonnen )met versnellingen en terugtraprem. De Nashville maar meteen, voor het geval ik een paar keer een stoepje meepik met zoon achterop - ik ben niet zo voorzichtig...

Het meest voor de hand liggende alternatief voor wat ik wilde was de Batavus personal bike, maar daar was het kiezen: of terugtraprem, of versnellingen. En het stuur was breder, dat vond ik niet handig.

Groeten,

Temet

Heeerlijk temet...

Nooit meer nadenken of je boodschappen of je kinderen meeneemt... en hij loopt ook zo lekker soepel....

Ik rij in twee jaar Swallow Marathonbanden op, dan moeten ze vervangen worden...lekker hoor, volgens mij maak jij ook wel zoveel kilometers, dus dan is dit een prima investering...

Eehhh...iemand zoals jij... weet die meteen welke kleur ze wil of heb je nog geaarzeld? Welke kleur is het geworden trouwens?

Rodebeuk

Rood. Ik ben dan weer te gierig om een niet-standaardkleur te kiezen, en van de standaardkleuren vond ik grijs plus blauw te saai (ik kreeg er op de een of andere manier heer-op-leeftijdassociaties bij), zwart te weinig onderscheidend (vind je je fiets soms zo lastig terug), matzwart te deprimerend en rainbow te heftig. En rood is een van mijn favoriete kleuren, dus dat kon.
Heb nog wel even geaarzeld tussen rood, zwart en grijs+blauw trouwens. Maar niet lang.

Nu de oude fiets onttakelen - er zit bijvoorbeeld een nieuwe achterband op, die haal ik er denk ik toch maar even af.

Groeten,

Temet

margje van dijk

margje van dijk

23-03-2010 om 14:52

Gefeliciteerd

Had je hem nou ook nog uitgeprobeerd? Of heb je hem van een plaatje besteld.

Ik ben er nog altijd erg blij mee. Al fiets ik nu alweer een week op mijn oude fiets (een Batavus Florence). Want in mijn gouden Azor zit... een punaise. Nou ja, in de band dan. Dat is me nog nooit ovekomen met deze fiets, een lekke band! Heel apart.

Gelukkig was mijn oude fiets nog best aardig en heb ik die destijds laten opknappen als reservefiets. Dat komt nu wel mooi uit, want ik kan moeiteloos door, en dan kan mijn man die band mooi voor me plakken als hij weer terugkomt uit den vreemde (hoezo taakverdeling).

Maar ik merk dus nu het verschil weer eens. Niet dat die Batavus slecht fietst hoor. Maar de Azor fietst gewoon lekkerder. Ik ben intussen helemaal gewend aan het stuur, ik vind het stuur van de Batavus nu heel erg smalletjes. Overigens heeft deze Batavus van die zachte handvatten, en de Azor niet, en ik herinner me dat ik dat in het begin heel vervelend vond bij de Azor. Nu geniet ik weer even van die fluweelzachte handsensaties. En de trappers waren zo scherp, van de Azor (of zoiets - ik voel dat inmiddels allang niet meer).

Maar waar het verschil dus wél heel duidelijk is: deze Batavus is zo veel minder stabiel! Hij is me al drie keer uit de handen geglipt terwijl ik de schuur uitging, want die Azor blijft dan gewoon behoorlijk zelfstandig overeind, terwijl je deze Batavus echt overeind moet hóuden. En die mand aan het stuur: ik krijg iedere keer een hartverzakking als ik moet sturen en ik heb iets in die mand gedaan. Op mijn Azor voel je dat niet (daar heb ik zelfs een hele kist voorop - voel je niks van). En als ik hem ergens neerzet, op z'n standaard: de Batavus kapseist geheid. De Azor niet, die valt bijna nooit (en ik tart het lot nogal eens).

Kortom, hoe lekker ook als reservefiets, de Azor wint op belangrijke fronten.

Overigens heb ik nou ook weer eens m'n oude Fast Rider fietstassen, in plaats van m'n mooie Clarijs. Maar die gespjes van de 'binnenriem' van de Fast Rider zijn toch echt handiger... Je kunt ze met één hand losklikken en dan kun je je tas bevrijden. Terwijl je bij Clarijs twee handen nodig hebt om die bandjes aan te snoeren / los te krijgen. (ik heb het dus over die bandjes ónder de klep, die zorgen dat de tas enigszins recht blijft, zodat-ie niet tussen je spaken gaat zitten). Dus Fast Rider tassen zijn eigenlijk handiger. Maar de Clarijs tassen zijn oneindig veel mooier. En als ik nu een beetje spirit had ging ik natuurlijk handmatig die gespjes omzetten, maar zo ben ik dan ook weer niet.

Veel plezier met je nieuwe fiets, Temet. We horen het wel een keer, he?

Margje

margje van dijk

margje van dijk

23-03-2010 om 14:53

Ps en rodebeuk (o.t.)

Ik ben even zo gauw het draadje kwijt, maar jij ook gefeliciteerd met je geslaagde sollicitatie! Inderdaad, waar heb jij die fiets nou nog voor nodig?
Margje (10 minuten fietsen van het werk).

Margriet*

Margriet*

23-03-2010 om 16:55

Temet

Zwaai je dan even naar de mij, ik rijd op precies dezelfde Azor. Dan ben je binnenkort niet meer anoniem, bedenk dat wel .
Verder is na mij bij 1,5 jaar de standaard wel versleten, maar ik ben er zeer lomp in (met zoon achterop de fiets van zijn standaard halen is niet slim). Dus die wordt binnenkort vervangen, want hij dreigt nu om te vallen.

Bedankt voor de tip

Hmm, ik ga maar eens bij een Azor dealer hier in de buurt kijken. Leuke fietsen!

Nog even een waarschuwing

Het is niet een denkbeeldige kans om als OOL-er gespot te worden met een Azorfiets: het is mij echt gebeurd! Ik stond naast een andere Azor, maakte een compliment, vertelde dat ik hem weleens had aangeprezen op een forum... en een paar dagen later werd ik hier ontdekt! Althans, bleek de dame in kwestie een draadje te lezen waarin de winkel ter sprake kwam waar wij onze fiets bij geparkeerd hadden.

een gewaarschuwd mens...

Valsspeelfiets

Ik heb een klus van een jaar aangenomen in het UMCG. Da's ongeveer 20 km bij mij thuis vandaan. Via auto en/of openbaar vervoer is het een crime om daar snel te komen. Daarom heb ik een E-bike aangeschaft. In 45 minuten overbrug ik die 20 km, waarbij het stukje binnenstad de meeste tijd kost. Mijn, natuurlijk paarse, fiets van Batavus vlgs. mij fietst heerlijk.

Rafelkap

Rafelkap

24-03-2010 om 12:45

Rode beuk (o.t.)

Ja ja, ik kijk al uit naar een azor fiets. Ik ben trouwens zelf moeilijk te spotten, want ook wel eens op een vrij normale fiets (met 1 kind achterop).

Is je sollicitatie goed verlopen? Mijn man heeft na 10 maanden op de bank te hebben gezeten weer werk! Hoera!

Rafelkap: bakkie doen?

Hoi, ik heb een zwarte Azor (maar rood vond ik veel mooier, durfde ik niet aan wegens recente fietsdiefstalervaring). Ik zit nog in de WW dus best tijd voor een bakkie een keer. Ik ga vaak wandelen als ik de jongens naar school heb gebracht, vaak vanaf het LE over de bolwerken. Dus daar kom jij bijna langs...

Gefeliciteerd met je man. Wat heerlijk. De sollicitatie ging goed, ze gaan me een aanbod doen.

En als je een keer wilt afspreken: [email protected]

Janitha

Groot gelijk. Ik heb er ook wel aan gedacht, maar ik hoef maar de helft van de afstand te overbruggen en bedacht me dat het voor mijn gezondheid/conditie beter is als ik helemaal zelf trap. Dan hoef ik van mezelf verder ook niet aan sport te doen.
Had ik echter 20 km moeten overbruggen dan had ik vermoedelijk een scooter aangeschaft, dus dan vind ik een e-fiets eigenlijk nog behoorlijk stoer. Er zijn mensen die voor minder de auto pakken.

Groeten,

Temet

Temet: rood

super zeg!
Ik vond die mooi, en geel. Maar ik durfde het niet aan.
Misschien als ik over een paar jaar de draagkracht niet meer nodig heb (boodschappen niet meer combineer met een lief compact stevig jongetje van nu 4)... dat ik dan een lichter model koop in een fikse kleur.

Amarins

Amarins

25-03-2010 om 00:54

Temet (en rodebeuk)

... leuk, weer een Azor erbij. Ik ben nog elke dag erg blij met de mijne, ook een Nashville, in een standaardkleur die hier niet genoemd wordt, en met een geweldig fijn transportrek + krat.
En, Rodebeuk, zo eng was ik nou toch ook weer niet en

Pien69

Pien69

25-03-2010 om 19:04

....

Ik ben er nog niet uit. Ik zoek een fiets met niet meer dan 7 versnellingen (8 mag ook nog, maar geen 24 ofzo). Verder lijkt me een verende voorvork en zadelpen ook handig. En rollerbrakes. Toch niet echt veeleisend he? Ik zit te twijfelen tussen een batavus en een montego. Iemand hier ervaring met een montego?

Groetjes, Pien

Fraz

Fraz

25-03-2010 om 19:52

Nog niet genoemd

een Sparta marathon 8.0

Een zeer complete fiets (8 versnellingen, verende voorvork, verende zadelpen, rollerbrakes, naafdynamo en automatische koplamp) en te verkrijgen in framemaat 61 en beter geprijsd dan een Batavus. Ik ben er zeer blij mee en helemaal omdat ie net paste qua prijs in het fietsenplan van mijn werk.

http://www.sparta.nl/NL/Aktiefietsen.aspx?id=3

Biene M.

Biene M.

25-03-2010 om 21:24

Montego

Vier jaar geleden hebben we een gloednieuwe montego gekocht voor mijn dochter en inmiddels kan ik wel zeggen dat het een enorme miskoop was. Alles is er al aan kapot geweest, hij lijkt wel 15 jaar oud. Terwijl hij altijd binnen gestald wordt en mijn dochter hem bepaald niet afragt en hem maar de helft van de tijd gebruikt (andere helft is ze bij haar vader waar ze een andere fiets heeft). Niet doen dus.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.