Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Peetje

Peetje

07-07-2009 om 16:53

Welke factor zonnecreme?

Hallo allemaal,

Het is bijna zover: vakantie! En dit jaar gaan we naar Zuid-Frankrijk. Niet voor het eerst maar de zonnecreme die ik altijd gebruikte bestaat niet meer. En daarnaast ben ik eigenlijk benieuwd naar welke creme en factor jullie gebruiken.

Ik smeerde altijd met factor 25 van Lavera (sensitive, waterproof), maar die kan ik dus niet meer vinden. En bruin word je er ook niet echt van. Niet dat ik dat heel erg vind, maar een tintje is toch wel welkom .

Maar begin ik dan gewoon weer met factor 25 of zelfs hoger en dan afbouwen naar een lage beschermingsfactor? Of voor het gezicht een hoge factor houden (heb nogal van die rode adertjes op mn wangen).
Voor de kids (5 en 9) smeer ik eigenlijk identiek, alleen krijgen die (als ik het genoeg zon vind) nog van die longsleeves aan met "ingebouwde" beschermingsfactor (50). Maar goed, zij huppelen ook continue het water in en uit en ik hang vooral onder de parasol naar hen te kijken .

groetjes,
Peetje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

07-07-2009 om 17:23

Niet afbouwen

Ik mis even wat voor huidtype je bent, maar in principe zou ik altijd gaan voor een hoge factor en niet afbouwen. Bij kinderen vind ik 25 niet heel hoog, trouwens. En uit de zon houden op de warmste uren!

Linda99

Linda99

07-07-2009 om 17:48

Gezin

Wij gebruiken met z'n allen de factor 50 die voor de kinderen is gekocht. Vind het spul duur genoeg en om dan voor iedereen wat anders te kopen......We hebben volgens mij Ambre Solair, waterproof.

Peetje

Peetje

07-07-2009 om 20:39

Huid enzo

Hoi Yta en Linda,

Bedankt voor jullie reakties. Wij hebben een vrij lichte huid, middelblonde tiepjes zeg maar . En tussen (ong. 12.00 en 15.00 uur) zijn we sowieso niet in de zon: terug in t appartement, rustig eten, spelletje, lezen etc en meestal nog een uurtje (tegen 16.30) in de middag. En mijn brave schatjes (hmmm) hebben ook altijd een petje en zonnebril op, behalve bij het zwemmen (oudste snorkelt graag).
Maar ik begrijp dat ik met mn factor 25 (tot 30) nog aan de lage kant zit, vergeleken met Linda. Trouwens, bruinen jullie nog wel? Ben heel benieuwd.

groetjes,
Peetje (die vroeger met van die felgekleurde sunblocker op dr neus liep... dat ik dat mooi vond LOl),

Yta Chalne

Yta Chalne

07-07-2009 om 21:42

Neu

Bruinen vind ik van nul en generlei belang. Dat doe ik nooit. Zou in mijn geval (vrijwel pigmentloos) ook levensgevaarlijk zijn De kinderen zijn verschillend qua huid, maar met hele hoge factor krijgt de een hier wel een kleurtje en de ander niet, het houdt nooit alles tegen. Het gaat mij er vooral om dat ze niet verbranden, of ze bruin worden maakt me niet uit. Ze zijn allemaal nog onder de 18, dus zonnebaden is sowieso nog erg onverstandig.

Kinderen tot 16, ongeacht huidtype, kun je sowieso het beste met minimaal factor 30 insmeren. Verbrandt je als kind, dan levert dat meer kans op huidkanker op latere leeftijd namelijk.

Overigens, mijn man is ook blond maar verbrandt nooit, smeert zich nooit in en wordt gruwelijk bruin. Iedereen is dus weer heel verschillend, en je weet zelf het beste wat verstandig is.

Vision

Omdat mijn gezicht en decolleté in tegenstelling tot de rest van mijn lijf anders altijd zo rood worden, smeer ik deze altijd in met Vision, factor 28. Water- en 'actionproof' zoals ze zelf aangeven. Ik gebruik dit ook voor de kinderen en probeer ze op het heetst van de dag uit de zon te houden.

Vision is niet geparfumeerd, trekt snel in, plakt niet en lijkt in ieder geval goed te werken, want zoon is nog niet verbrand als ik hem had ingesmeerd, zelfs niet op dagen met een hele hoge zonnekracht.

Chris

Hoog

Zuid-Frankrijk, dan zou ik al helemaal geen risico nemen. En voor wat betreft "eruit zien": Misschien ben je wat minder bruin dan je zou willen, maar de behandelde plekken van keratosen en beginnende huidkanker, en huidtransplantaties om die reden zien er nog veel minder mooi uit.

dre

dre

09-07-2009 om 13:51

Regelmatig insmeren bijna belangrijker

Hoi!

Helaas ben ik in mijn jeugdjaren enorm vaak en erg verbrand en merk daar nu de gevolgen van (3x melanoom gehad).
Wat mijn arts altijd zegt is dat de hoogte van de factor bijna minder belangrijk is dan de regelmaat waarmee je je insmeert. Sommige mensen smeren met factor 50 en zijn dan voor de rest van de dag klaar, maar zo werkt het helaas niet.
Mij is aangeraden max. factor 30 (de zon heeft ook goede punten), smeer je je een half uur voordat je de zon ingaat in en herhaal dat om de 2, 2½ uur

groetjes,
Dre

dre

dre

09-07-2009 om 13:52

Oh ja

natuurlijk tussen 12 en 4 uit de zon en ik smeer met Vichy

Alette

Alette

09-07-2009 om 13:59

Nog een domme vraag:

Is het insmeren echt alleen maar bedoeld om verbranden te voorkomen? (Kijkt opgelucht...) Dat scheelt een boel smeren, ik verbrand zelf nooit en voelde me al schuldig dat ik mezelf niet insmeer, ook de kinderen hebben mijn huid geerfd, zelfs de vierjarige goudblonde van ons met een wit huidje wordt dit jaar bruin. en ik vergeet ze nog al eens in te smeren, maar als dat alleen maar is om verbranden te voorkomen? Dan zit ik goed, maar misschien begrijp ik het nog steeds niet goed?

Nee

Het is bedoeld om überhaupt schade aan de huid te voorkomen. Verbranden is zichtbare schade, maar ook zonder verbranden kan de zon schade aan je huid aanrichten. En heel veel zonnige dagen met een beetje schade is ook een boel schade. Ook daarmee verhoog je de kans op huidkanker, zij het minder dan met consequent verbranden.

Peetje

Peetje

10-07-2009 om 10:22

Bedankt enzo

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reakties. Het is natuurlijk niet zo dat ik ten koste van de gezondheid van iemand een bruin tintje zou willen, juist daarom stel ik mijn vraag. En zoals eerder gezegd (eh, geschreven) blijven we altijd in de "heetste" uren uit de zon, petjes, zonnebrillen en van die Australische shirts met " ingebouwde" factor 50 worden gedragen. Wat dat betreft denk ik dat ik juist erg voorzichtig ben.
Maar goed, ik heb nu Kruidvat factor 20 en de Lavera SunSensitive 25. Met die laatste heb ik in het verleden erg goede ervaringen gehad: zeilen op zee en toch erg goed beschermd. Ook nog een fles aftersun erbij (maar dan meer voor de lekker). Nog een paar proefmonstertjes gehad speciaal voor t gezicht (hoge factor), dus ik denk dat t helemaal goed komt. Verbrand zijn we nog nooit, maar dat wil ik juist voorkomen. Voor zover ik weet verhoog je de kans op huidkanker al sterk als je maar 1 keer verbrand...brrr.
Heb ik het verleden veel buiten gewerkt in de zomer, niet zo gesmeerd en heb nu van die lelijke plekken op mijn handen en ben best bang dat dat van die kankervoorbodes zijn. Weet even niet meer hoe het heet, maar iemand hiervoor schreef er al over.

Iedereen bedankt en een fijne (zon)vakantie,

groeten,
Peetje (hier met finkse regenbuien...)

Peetje

Die "voorbodes van kanker" heten keratosen. Vaak voelen ze "niet goed" aan en/of het zijn vaak wondjes die niet dichtgaan. Als je het echt niet vertrouwt, ga dan vooral even naar de huisarts.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.