Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kiki

Kiki

08-02-2009 om 17:55

Welke combi met pannenkoeken en poffertjes

We willen er natuurlijk wel iets gezonds bij.
Dus we maken pannenkoeken en poffertjes, maar met wat nog meer

Een salade past er eigenlijk niet echt bij.

Maar wat dan wel?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Julia64

Julia64

08-02-2009 om 18:03

Appelpannenkoek?

Waarom maak je geen appelpannenkoeken, of met banaan of ananas erin?
Heb je in elk geval fruit erin verwerkt!
Of hartige pannenkoeken, daar kan je natuurlijk allerlei groenten in gooien.

Verder zou ik het eigenlijk niet weten. Dan maar een dagje wat minder gezond toch? (tenminste, zo redeneer ik altijd bij een pannenkoekenmaaltijd...)

Eet ze in elk geval!
groet
Julia

reina

reina

08-02-2009 om 18:49

Met zelfgemaakte appelmoes erbij of een fruitsalade, of een pannenkoek met fruit en ijs als toetje.

Jujube

Jujube

08-02-2009 om 18:55

Fruitsalade

Fruitsalade past perfect bij pannenkoeken en poffertjes, vind ik.
Groet,
Jujube

Nivea

Nivea

08-02-2009 om 19:16

Pannenkoeken/poffertjes met....

Wij eten onze meergranenpannenkoeken altijd met een royale fruitsalade en een 'milkshake' (yoghurt met veel fruit in de blender). Prima maaltijd (zeker met wat kaas en hampannenkoeken).

Brianna F

Brianna F

08-02-2009 om 19:29

In limburg

is de combinatie spekpannenkoeken met erwtensoep klassiek.

Jesse_1

Jesse_1

08-02-2009 om 19:44

Natuurlijk?

Een meergranenpannenkoek vind ik zelf niet bijzonder ongezond. Nog wat fruit erbij (hetzij een appelpannenkoek, hetzij vers fruit bij het toetje) en je hebt toch een prima maaltijd?
Jesse

Kiki

Kiki

08-02-2009 om 20:17

Fruitsalade, wat een goed idee

Fruit milkshakes heb je zeker zo'n grote blender voor nodig?

Het gaat mij niet zozeer om het ongezonde hoor, maar er zitten buiten de kinderen ook nog volwassenen die misschien iets anders erbij willen.

mmm Brianna, Spekpannenkoeken met erwtensoep. uhm klinkt heel vies moet ik zeggen

Fruitmilkshakes/smooties

Dit soort drankjes kan je ook prima met de staafmixer maken.

Mijn moeder...

... maakte altijd een mengsel van rulgebakken gehakt, stukjes ui, stukjes appel en veeeeeeeeeeeeel kerrie voor bij de pannekoeken. Erg lekker

Hanne.

Hanne.

09-02-2009 om 09:29

Soep

Hier altijd met soep vooraf, en salade er bij (met name voor mij, aangezien ik niet zo'n pannekoekeneter ben)

Marie

Marie

09-02-2009 om 10:32

Waarom?

Hallo
Waarom wil je er wat gezonds bij?
Het feest van pannenkoeken/poffertjes eten is toch al genoeg?
Ik heb er nog nooit bij stilgestaan om daar iets gezonds bij te doen. Soms maak ik appelpannenkoeken.
Maar meestal gewone, of spekpannekoeken. Op de gewone doe ik meestal pindakaas (liefst zo goedkoop, dus smeuïg mogelijk) en op de spekpannenkoeken stroop.
En bij poffertjes gaat natuurlijk een klontje "boter" (bleu band) en poedersuiker.
Heerlijk!
Gezond doen we dan de dag erna wel weer.
groetjes

Snik, marie

"En bij poffertjes gaat natuurlijk een klontje "boter" (bleu band) en poedersuiker.

Heerlijk! "

Marie, als je toch de beslissing hebt genomen om poffertjes te eten - uitsluitend voor het lekker, en dat is een prima reden - doe dan eens gek en investeer een paar duppies in een pakje goedkope roomboter.
Echt, zelfs de allergoedkoopste roomboter is onvergelijkelijk veel lekkerder dan de duurste margarine. En mocht je er principiële bezwaren tegen hebben om de rest van het pakje op de boterhammen te smeren, dan blijft het nog heeeeel lang goed in de koelkast zodat het restant in een cake oid kan (waarvoor eveneens geldt dat die echt enorm veel lekkerder wordt als je roomboter gebruikt ipv margarine).

Sorry hoor Marie, jouw posting lokt me gewoon uit de tent. Maar waarom toch hebben hele volksstammen zo'n hang naar margarine? De bezetting ligt al jaaaaren achter ons, boter is al lang niet meer op de bon...

Groeten,

Temet (nee, geen aandelen in de zuivelindustrie)

Ellen Wouters

Ellen Wouters

09-02-2009 om 12:54

Daarom en eens met temet

Helemaal eens met Temet wat de roomboter betreft.

En Marie, waarom het gezonde: voor mij zou het niet zozeer uitmaken of er vandaag wel voldoende sla naar binnen gaat, maar mijn ervaring met zware kost als pannekoeken en poffertjes is wel dat het makkelijker verteert als je er wat vezeligs (groenten) of wat zuurs (fruit) bij eet.

Groet, Ellen

marie

marie

09-02-2009 om 13:10

Boter is lekkerder

Hallo
Natuurlijk hebben jullie helemaal gelijk dat echte roomboter veeeel lekkerder is! Maar dat heb ik niet altijd in huis en dan is margarine een prima alternatief. Niet de hele goedkope, want die is ronduit smerig! En roomboter is ook heerlijk op boterhammen natuurlijk.
Poffertjes en/of pannenkoeken eten zijn meestal van die spontane invallen. Mix daarvoor heb ik eigenlijk altijd wel in huis. Roomboter dus niet.
groetjes

reina

reina

09-02-2009 om 13:22

Boter

Of roomboter lekkerder is, is toch echt een kwestie van smaak, ik vind roomboter nl niet zo lekker, zeker niet als je het ergens op smeert, voor taarten bakken gebruik ik het soms wel.

Reina

Tja, als je halvarine/margarine lekkerder vindt dan is dat natuurlijk een ander verhaal. Ik snap het ook nog, als kind vond ik roomboter ook niet zo lekker. Is helemaal bijgetrokken

Ik voorzie een moeilijke tijd voor mijn peuter. Hij krijgt thuis regelmatig een (meestal geroosterde) boterham met (gezouten) roomboter. Boter als beleg dus, niet onder het beleg (pasta, pindakaas etc wordt naturel op het brood gesmeerd, dat plakt vanzelf).

Hij denkt dus dat als je een boterham 'met alleen boter' vraagt, je een boterham met roomboter krijgt. Dat is bij een vriendin al eens tegengevallen (tenminste, dat neem ik aan, hij liet het bij 2 hapjes, maar hij zei niks).
Op de creche krijgt hij ongetwijfeld een ersatz-smeersel, maar daar gaat beleg overheen dus dat valt minder op.

Groeten,

Temet

Kiki

Kiki

09-02-2009 om 22:00

Mmm poffertjes met roomboter inderdaad lekker

margerine ben ik niet zo dol op. Maar ik heb nooit mijn boterhammen met boter.

Ik denk dat we pannenkoeken en poffertjes gaan bakken en dan lekkere fruitsmoothies erbij. Ik geloof dat ik ooit nog wel zo'n receptenboek smoothies in een kerstpakket hebbeng gehad. Zal ik even diep moeten graven.

Kan ik dat eigenlijk ook in de keukenmachine maken. Ik heb eigenlijk geen blender en ook geen staafmixer. (Kind met de rapleymethode eten gegeven, dus nooit nodig gehad)

En nog beter, kan ik dat van tevoren maken of wordt het dan vies. Zou weer schelen. Ik kan het gewoon buiten zetten met dit weer natuurlijk, hoef ik me geen zorgen te maken om plek in mijn koelkast

Ideaal zou gewoon zijn dat we alles in de ochtend kunnen maken en de pannenkoeken en poffertjes opwarmen in de magnetron, als we gaan eten. Of is dat niet lekker?

Soep en dan het bord omkeren

grijns. Dat was hoe het vroeger bij ons thuis ging. Je at soep uit een diep bord, en als je dat goed leeggeschraapt had, mocht je het omkeren en kon je de pannekoek op de onderkant van het bord leggen. Dit waren vaak pannenkoeken met besjes, appel oid erin. Ik dacht altijd dat het een vreemde gewoonte van mijn ouders was, maar in 'Het huis van de zeven zusters' van Elle Eggels komt dit ook voor, dus ik denk dat het een Limburgse gewoonte was.

Marmar

Marmar

11-02-2009 om 23:48

Pannekoek met salade (doe eens gek

Gebruik 1 pannekoek. Doe daarop wat eikenbladsla-blaadjes en gebroken walnoot en/of geroosterde pijnboompitten. Bak in een tefal-pan plakjes ontbijtspek, doe die ook op de pannekoek. Bak in dezelfde pan schijfjes geitekaas (heel snel). Ook op de pannekoek. Daarna wat slierten honing er over heen.
Lékker!
Hetzelfde kan je ook doen met gerookte zalm op een bedje van eikenbladsla-blaadjes met div noten. Dan laat je de gietenkaas, ontbijtspek en honing natuurlijk weg. Paar dunne ringetjes ui is wel lekker. En je kan een sausje maken van mayo-mosterd-beetje citroensap-heel fijn gehakt uitje.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.