Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Juno

Juno

16-04-2016 om 10:10

Welke camera voor puberella?

Mijn kind maakt met haar telefoon prachtige foto's. Het zijn echt foto's geen kiekjes: het is het uitvergroot printen waard. Ik zit te denken om voor haar verjaardag een echte camera te kopen. Al googelend raakte ik het spoor al bijster, er is zó veel veranderd! Wie heeft tips, waar moet ik op letten en kan ik überhaupt een kwalitatief goede camera krijgen met een verjaardagsbudget?


Hortensia

Hortensia

16-04-2016 om 10:16

Budget

Hoe groot is het budget?

Wat moet de camera kunnen wat de telefoon niet kan?

Weet je kind van instellingen zoals ISO, witbalans en zo? RAW-bestanden? Of is JPG goed genoeg?

Vaak kun je met een compactcamera met een redelijke optische zoom al ver komen. Een valkuil die duur kan uitpakken zit in de extraatjes. Wil je werkelijk wifimogelijkheid, geotagging, 20+ pixels (met minder kun je al vergrotingen maken waarmee je een kamer kunt behangen) en zo? Ik heb een camera zonder geotagging, scheelde al handenvol geld!

Juno

Juno

16-04-2016 om 11:26

Geen idee

Kind en ik hebben nog geen idee, te weinig kennis en hier in de directe omgeving is geen fotozaak waar we het zouden kunnen vragen. Ik weet niet in hoeverre een camera meerwaarde heeft boven een smartphone. Kind is wel aan het rommelen met belichting, vandaar dart ik dacht dat het leuk is om een stapje verder te gaan. Niet zo'n heel groot budget, €300,-.
Het leuke os dat ze er echt oog voor heeft.

Magalí

Magalí

16-04-2016 om 11:45

...

Ik heb zelf wel het idee dat een compactcamera sowieso mooiere foto's maakt dan een smartphone, o.a. door betere lenzen. Zelf zou ik gaan voor camera van een betrouwbaar fotomerk, nikon of canon bijvoorbeeld.

En misschien is het een idee om je kind een fotocursus te laten doen, als dat binnen het budget past? Er zijn ook veel sites met handige tips en trucs, bijvoorbeeld vinkacademy en heelhollandfotografeert.

Dat je kind er oog voor heeft is leuk en eigenlijk ook het belangrijkste! Als je er geen oog voor hebt, dan maak je ook met de duurste camera geen mooie foto's.

Hortensia

Hortensia

16-04-2016 om 11:50

Juno

Voor je een camera aanschaft is het misschien leuk als ze een fotografiecursus gaat doen. Gewoon een basiscursus of -workshop. Ik heb hier in een dag tijd heel veel van geleerd, ook dat je met een compactcamera heel veel kan bereiken door te spelen met diafragma, sluitertijd, ISO en witbalans.

Zelf heb ik de (niet meer verkrijgbare) Samsung WB800F, waar ik destijds 199 euro voor neerlegde, er zijn veel vergelijkbare camera's waar je eindeloos mee kunt experimenteren met de instellingen.

Hortensia

Hortensia

16-04-2016 om 11:53

Magali

Great minds think alike

Het nadeel van telefoons is dat je niet kunt werken met de diafragma en sluitertijd, en het lensje is erg klein, maar toch kunnen ze al heel mooie foto's maken.

Een compact camera is dan net dat stapje extra dankzij het handmatig kunnen instellen van sluitertijd en diafragma. Nikon en Canon zijn heel goede merken op dat gebied.

Tokyo

Tokyo

16-04-2016 om 13:01

vraag

vraag wel even of ze het echt leuk vindt en er dus ook echt verder mee wil gaan. Anders is elke uitgave zonde van je geld.
Ik heb een schat van een moeder, maar als ik 3 noten floot had ik een muziekboekje te pakken, een fluit en ga maar door.
Dat gaf voor mij best wat prestatiedruk: moeder geeft geld uit, ik vond die 3 noten wel voldoende maar om haar een plezier te doen...enfin, je snapt het vast. Overleg met haar of ze het wil, wat ze ermee wil doen en laat je dan adviseren. Zomaar een kleine overdenking

Magalí

Magalí

16-04-2016 om 13:44

Hortensia en Juno

Hortensia: Lol!

Ik had ooit een smartphone waar ik wel van alles in kon stellen, witbalans, iso en volgens mij ook sluitertijd. Maar dat weet ik niet meer precies.

Juno: Wat mij opvalt met onze goedkope smartphones thuis is dat de tijd tussen 'ontspanknop' indrukken en daadwerkelijk een foto maken soms wel even duurt, ondertussen beweegt je onderwerp en dan is de foto mislukt. Ik weet niet hoe dat met compactcamera's nu is (het is al jaren geleden dat ik me daarin verdiept heb), maar wel iets om op te letten.

Een leuk zoombereik is ook niet verkeerd! Hou dan wel in de gaten dat je bij extreem inzoomen je het beeld niet meer stilhoudt, dan moet de camera op statief of op een muurtje ofzo.

En wat Tokyo zegt is ook niet onbelangrijk!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-04-2016 om 14:50

Goede telefoon?

Ik weet niet welke telefoon ze nu gebruikt? Misschien wil ze liever een smartphone met betere mogelijkheden wb. foto's maken?

Ik heb een goed fototoestel, maar in de praktijk wordt die nauwelijks gebruikt en wordt de iphone of samsung het meest gebruikt. Het is ook leuk dat je mooie foto's meteen kunt delen.

Er zijn ook wel fotocamera's die dat kunnen, maar die zijn echt duur.

Juno

Juno

16-04-2016 om 17:01

Telefoon

Ze heeft vorig jaar een Huawei gekocht, een nieuwe telefoon zit er even niet in. Ze is hard aan het nadenken welk vakkenpakket ze straks gaat kiezen en wat ze 'later' wil. Ik verwacht bij haar iets artistieks en ze werd heel vrolijk bij het idee dat dit ook met fotografie kon al is iets beeldens ook geen gek idee. Ik denk dat een camera een goed plan is. Een cursus is leuk, dat kan oma dan geven! Statieven ed hebben we.

Hortensia

Hortensia

16-04-2016 om 17:07

Magali

Gewone compactcamera's reageren sneller dan smartphones.

Hortensia

Hortensia

16-04-2016 om 17:10

foto's delen

Voor foto's om direct te kunnen delen gebruik ik ook mijn telefoon.

Maar met een camera, ook de moderne compactcamera, kun je vaak toch net even meer. Maar ik ben dan ook heel erg van de details en zoom behoorlijk vaak.

Die van mij heeft wel wifi maar in de praktijk vind ik het toch handiger om dan achteraf even een albumpje op Facebook aan te maken.

Vogel

Vogel

16-04-2016 om 22:16

Digitale spiegelreflex

Zoon heeft voor zijn 15e verjaardag een digitale spiegelreflexcamera (Nikon D3200) gekregen. Die kan veel automatisch, maar je kunt ook alles handmatig instellen (voorzover ik begreep).
Een mooie basiscamera waarbij je nog veel kunt uitbreiden. Zo heeft hij dit jaar een apparaatje gekregen waarmee hij zijn foto's via wifi direct kan doorsturen.
Is wel echt iets anders dan fotograferen met je mobiel, al was het alleen maar om de grootte van het apparaat.

om te fotograferen...

Digitale spiegelreflex (DSLR) is prachtig als je echt wil gaan fotograferen en je ook in de techniek van het fotograferen wilt verdiepen. Als je echt gebruik wil maken van het diafragma om controle te hebben over de scherpte-diepte om maar iets te noemen. En als je wilt uitbreiden met andere lenzen. Deze camera's reageren snel, met minimale vertraging tussen het indrukken van de sluiter en het scherpstellen en daadwerkelijk maken van de foto. Nadeel van de camera's is dat ze groot en zwaar zijn (ik vind het vaak een voordeel, maar heb redelijk grote handen) en best een gesjouw kan zijn waardoor je de camera niet in alle gevallen wilt meenemen.
En, wil je echt het voordeel uit de DSLR halen, dan moet je gaan nabewerken op de computer met een goed fotobewerkingsprogramma. Een goede DSLR (maar dan praat ik wel over de klasse 'duur') stopt zoveel mogelijk beeldinformatie in de foto. Dat klinkt prachtig, maar voor het oog levert dat een beetje saaie platen op met weinig contrast. Het idee is dat je dan in de nabewerking nog alle kanten op kan. Je kunt namelijk op de computer beter informatie weggooien dan je computer laten verzinnen en dan heb je controle over welke informatie je weggooit.

Compactcamera's zijn, de naam zegt het al, compact. Daarvoor is er bezuinigd op een aantal zaken. Want alles moet klein. Het idee is vaak point-and-shoot. Net al je telefoon eigenlijk. Op de betere modellen kun je vaak wel het een en ander instellen. Maar dat werkt vaak veel minder gebruiksvriendelijk dan op een DSLR. Voordeel is dat je hem makkelijk altijd meeneemt en dat je snel zonder poespas kunt fotograferen. Als je meer gaat willen met fotografie loop je het risico om snel uit de camera te groeien. Direct uit de camera zal een foto van een compactcamera er beter uitzien dan die van een DSLR. Maar naderhand kun je er minder mee.

Een middenweg vind je in de systeemcamera's. Deze hebben geen spiegel waarmee rechtstreeks door de lens kijkt (zoals bij een speigelreflex, daarbij klapt de spiegel omhoog om de foto te maken) maar kijk je met een elektronische zoeker. Deze camera's zitten er echt tussenin. Zelfde instelmogelijkheden als een DSLR en afhankelijk van het model, ook vaak goed toegankelijk (op een DSLR heb je voor veel instellingen aparte wieltjes, knopjes of instelringen en hoef je niet in menuutjes op het scherm te duiken) en de mogelijkheid om lenzen te wisselen. Maar ze zijn doorgaans kleiner dan de DSLR omdat er geen spiegelhuis in hoeft. Vaak wel weer groter dan de compactcamera.

Je hebt camera's in alle soorten en maten. Ook in kwaliteiten en prijzen. Heel vaak is het zo dat beter ook duurder betekent. Qua foto's die eruit komen zullen alle gerenommeerde merken goede foto's maken bij goed licht. Laat je niet leiden door het aantal megapixels. Ik heb twee camera's. Eentje heeft belachelijk veel megapixels (meer de 36MP) en de andere 16MP. En ook met 16 MP kun je prachtige vergrotingen maken en heb je echt meer dan genoeg. De lens en en de kwaliteit van de sensor is veel belangrijker voor het resultaat.
Daarbij komt dat als je echt met fotograferen aan de slag wil, je ook wil nabewerken op de computer. En hoe meer MP de foto, hoe zwaarder het voor de computer is (lees, hoe trager het wordt)

Bij goed licht mooie platen maken kunnen tegenwoordig eigenlijk alle camera's. Daar doe je niet snel een miskoop. In situaties bij weinig licht, of moeilijk licht, ga je snel verschillen in kwaliteit zien. Hoe gevoellig is de sensor en hoeveel ruis krijg je bij hoge gevoelligheid. Wil je bewegende onderwerpen fotograferen? Het stelt allemaal andere eisen. Daarbij is het ook nog vaak een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeur. Ik kan bijvoorbeeld heel slecht met veel canon camera's omgaan. Hoewel ze prachtige camera's maken. Maar ze liggen niet lekker in mijn hand en daarom ben ik destijds voor de nikon gegaan.

Nog een overweging... Als je eenmaal aan een bepaald merk DSLR of systeemcamera gaat en je koopt er lenzen bij, dan zit je vaak vast aan dat merk.

Ik heb twee camera's. Een DSLR en een systeemcamera. Het zijn heel verschillende machines met verschillende toepassingen. Ik gebruik de systeemcamera het meest. Deze gaat mee op vakantie, is veel lichter en maakt prachtige platen (Het is een fuji en ik ben zelf fan van hun sensoren. Qua kleur, contrast, etc. ). Soms denk ik erover mijn Nikon DSLR te verkopen omdat ik de Fuji het meest gebruik. Totdat ik echt ga fotograferen in heel moeilijke omstandigheden... Dan ben ik toch blij dat ik hem nog heb...

Afijn...
Blijf je bij point-and-shoot? Dan is een goede compactcamera uitstekend. Lekker klein, foto kan direct uit de camera gebruikt en gedeeld worden.
Wil je meer met fotografie? Een systeemcamera kan dan heel goed zijn. Groter dan een compactcamera, maar veel meer mogelijkheden.
Wil je veel met fotografie? DSLR (of een dure systeemcamera) en je kun jaren voort.
Weet dan wel dat het een dure hobby is. Op fotofora sprak men vroeger over "het zwarte gat" waar je je geld ingooit en af en toe mooie fotospulletjes uithaalt.

Voor alle camera's zou ik aanraden om naar een goede fotozaak te gaan om daar met de camera's te spelen om te kijken wat lekker in de hand ligt.
Ik weet niet waar je woont, maar in Den Ham zit een heel goede zaak met ook een heel goede webwinkel. Foto Konijnenberg.

Juno

Juno

17-04-2016 om 11:49

MasterGoat

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Mijn vader heeft veel gefotografeerd en had vroeger ook een doka in de garage. In Londen de kunstacademie voor fotografie gedaan. Op vakantie ging de hele bups mee, koffers vol met apparatuur. Mijn moeder altijd in de stress want na de vakantie kon ze zo 600 gulden bij de fotozaak aftikken. Vervolgens kwam driekwart van die foto's niet door de keuring en verdwenen ze linea recta de prullenbak in. Het zwarte gat herken ik dus wel. Ik heb een Minolta spiegelreflex voor mijn afstuderen gekregen, heb met mijn vader ook wel wat cursussen gedaan maar ben steeds minder gaan fotograferen. Mijn vader is helaas al jaren geleden overleden maar ik vind het zó leuk dat mijn dochter 'het oog' heeft! Als ik het zo lees is een systeemcamera de beste optie. Ik woon onder de rook van Rotterdam, De Ham is niet echt om de hoek. Het meest handig is denk ik als ik wat voorwerk doe en haar met haar verjaardag naar een fotozaak meeneem om te voelen wat het best in de hand ligt.

gaat ze die camera echt gebruiken?

Veel mooie plaatjes schiet je 'bij toeval' onderweg, tijdens andere bezigheden, is mijn ervaring. Zo'n telefoon heeft ze constant bij zich, maar een camera - daar moet je echt aan denken voordat je de deur uit gaat. Gaat ze m echt steeds meenemen? Of heeft ze er aardigheid in momenten in te plannen om te gaan fotograferen?

Juno

Juno

17-04-2016 om 12:02

Als er mooie luchten zijn is ze weg, hup naar buiten om foto's te maken. Ik denk dat ze de camera wel meeneemt, zeker als hij niet te groot is.

lennest

lennest

19-04-2016 om 19:52

tweedehands?

Mijn man kocht laatst een heel mooie spiegelreflexcamera (Canon EOS, ouder model) voor amper 200 euro, via een besloten groep van Canon-bezitters op Facebook. Op Facebook zijn veel openbare en besloten fotogroepen, daar leer je ook veel en kom je in contact met allerlei mensen die fotograferen als hobby hebben. Bovendien hoor je nog eens wat over workshops en zo. Ook via Marktplaats wordt veel tweedehands aangeboden, maar ook hiervoor geldt: je moet er verstand van hebben.

Hortensia

Hortensia

19-04-2016 om 19:58

luchten

In zo'n geval is gebruik van een polarisatiefilter wel weer interessant. Kan dat alleen met spiegelreflex? Ik heb een oude Canon Eos 400d met zo'n filter

Maar toch éérst de basisbeginselen leren (ik fotografeerde al dertig jaar en dacht "dat kan ik al", tot ik het echt deed

systeemcamera

Je kunt ook kiezen voor een systeemcamera. Heeft geen spiegel zoals een spiegelreflexcamera en is daardoor relatief wat goedkoper. https://knibble.nl/systeemcamera Maar biedt wel vaak meer kwaliteit dan de "regulier" compactcamera's.

Juno

Juno

07-05-2016 om 12:24

Is dit wat?

Ik zit te kijken naar de Nikon S9900, is dit een goede camera?

Juno

Juno

07-05-2016 om 13:19

Is een compactcamera, ik zoek een systeemcamera. Nog even verder kijken. Deze heeft overigens wel goede reviews.

Juno

Juno

12-06-2016 om 15:48

Foka

Van de week bij Foka geweest. Ze konden me niet helpen, kind moest mee om te zeggen wat ze gaat fotograferen enzovoort. De ellende is dan, dat ze wellicht een mooie camera ziet die te duur is en dat ik dan nee moet verkopen. Ik weet nl ook niet welk budget realistisch is en de meneer van Foka kon me ook niet verder helpen. Met 10 minuten stonden we weer buiten. Daar was ik dus speciaal voor naar Rotterdam gekomen. Voordeel is dat ik weinig parkeerkosten had.
Nu heb ik de PEN-E-PL6 van Olympus op het oog. Is dat wat of kan ik beter voor een tweedehands gaan (en zo ja, welk merk en type) of is dit allemaal te hoog gegrepen en kan ik beter een ander verjaardagscadeau kopen?

Hortensia

Hortensia

12-06-2016 om 16:16

systeemcamera/te duur

Kijk ook eens op tweakers.net om camera's te vergelijken. Hoewel die Olympus er nog niet op staat.

En ja, ik denk dat je dochter beter zelf mee kan gaan. Bereid haar wel voor dat je nee kan zeggen!

Maar bedenk ook: zonder goede basiskennis (ISO, sluitertijd, diafragma, scherptediepte, histogram lezen, compositie) maak je zelfs met de duurste professionele camera geen goede foto's. Er liggen heel wat prachtige camera's te verstoffen in de kast (zo ben ik ook aan de mijne gekomen). De meeste compactcamera's bieden ook de mogelijkheid om hiermee te leren experimenteren, misschien eerst dat onder de knie krijgen, en als dat bevalt, als ze dat in de vingers heeft, dan kan ze altijd verder naar systeem of spiegelreflex, ipv dat je het risico loopt dat het tegenvalt om écht te fotograferen ipv leuke kiekjes maken, en dan ligt dat ding in een kast...

Hou er ook rekening mee dat er vaak dingen bij komen want met alleen een body en een kitlens red je het niet. Dit geldt voor zowel systeem als spiegelreflex. Denk aan: je filters (grijsfilter en polarisatiefilter op zijn minst), je flitsers, je statief, macrolens, zoomlens, ga zo maar door.

Ik weet niet of je vlakbij Zwolle woont, anders weet ik nog wel een adresje daar.

Juno

Juno

12-06-2016 om 17:37

Hortensia

Kan een compact meer dan een telefoon?
Ik heb statieven, tassen en filters. Die filters moet je in een ring schuiven die je op de camera klikt. Allemaal bewaard.

Juno

Juno

12-06-2016 om 17:39

O ja

Voordat ik dochter meesleep wil ik weten wat ik aan kosten kan verwachten. Als het té gek is voor een verjaardag gaat het bij voorbaat al net door. Ik woon niet in de buurt van Zwolle, bedoel je soms Konijnenberg?

Hortensia

Hortensia

12-06-2016 om 18:10

Foka even bekeken

Ik weet niet of telefoons optische zoom hebben en een histogram? De mijne niet, of ik heb niet goed gekeken
Een telefoon kan heel mooie foto's maken, maar als je dochter rommelt met belichting zijn de mogelijkheden wel heel beperkt.

Jaaa, filterhouders, ik ben jaloers! Ooit kon ik een set Cokinfilters en een houder gebruiken, maar die is ten onder gegaan met mijn ex.

Ik bedoelde Hans Keuzekamp daar heb ik zelf een paar keer goed advies gehad waarbij zelfs werd afgeraden een voorgenomen aankoop te doen.

Wat kosten betreft: compactcamera's zijn duur. Ik heb pas geleden het geluk gehad om particulier mijn oude spiegelreflex om te kunnen ruilen voor een systeemcamera (kan wegens artrose zo'n bakbeest niet meer aan) met gesloten portemonnee. Tot dan toe dacht ik dat het voor mij buiten bereik lag. Voor een body ben je rond de 270-300 kwijt. De Olympus die jij noemde was (alleen de body) rond de 250, zag ik bij Foka.

Dat is dan de Olympus E-PL6, kies je zijn voorganger, de E-PL5, dan heb je er een kitlens van 14-42 mm bij voor dat geld. Die zijn echt het goedkoopst, zie ik. Als ik op Tweakers kijk is dat een koopje! Als je de nieuwere E-PL6 met zo'n kitlens neemt zit je al op 399.

Is een wat ouder model en Tweakers is er wat kritisch over (http://tweakers.net/reviews/2861/olympus-e-pl5-beter-van-binnen.html) maar due zijn altijd héél kritisch en als beginnersmodel is het volgens mij sowieso altijd beter dan een telefoon al was het alleen al vanwege de mogelijkheden m.b.t. witbalans, belichten, histogram lezen en dat soort dingen. Ik zou het geen miskoop vinden voor een beginnende fotografe, ook al is het een ouder model dan die jij op het oog had, maar de prijs maakt het heel interessant, zeker als je tot dan toe met een telefoon hebt gewerkt.

Persoonlijk heb ik er dan graag een zoomlens tot pakweg 200 mm bij, maar ik weet niet of je dochter een fanatiek zoomer is Er hangt dan wel een extra prijskaartje aan. Als ze al tevreden is met wat ze met haar telefoon doet en dus waarschijnlijk geen zoom gebruikt (wat bij een telefoon meestal digitale zoom is, dus dat schiet niet echt op), denk ik dat ze met de aanbieding van Foka m.b.t. de E-PL5 al heel leuk kan beginnen.

Hortensia

Hortensia

12-06-2016 om 18:22

de kosten

Waar veel kosten in gaan zitten (geldt ook voor de compactcamera) zijn gadgets als geotagging, wifi, timelapse en zo. Mijn ervaring is dat je dat niet vaak gebruikt.

Juno

Juno

12-06-2016 om 18:53

Helaas

Voor €250 is ie zowel in de webshop als in de stenen winkel niet verkrijgbaar. Dat vind ik wel een mooi bedrag eigenlijk.

Hortensia

Hortensia

12-06-2016 om 19:11

Oh bah, je hebt gelijk...

Niet meer verkrijgbaar, ik zie het nu ook. Jammer, was een buitenkansje! Irritant, wat in het overzicht staat, blijkt in de webshop vaak niet meer te koop.

Een occasion is dan misschien een mogelijkheid, mits er garantie op zit? Ik zit ook bij Foka te kijken, maar hun 2ehands pagina vind ik niet prettig overzichtelijk.

Nou wil het gekke, dat ik dit op bol.com zie, fia dezelfde Foka:
https://www.bol.com/nl/p/panasonic-lumix-dmc-gf6-14-42mm-systeemcamera-bruin/9200000018214268/
Geen Olympus maar een Panasonic.
Maar op de site van Foka staat die alleen als occasion en alleen via de webshop: https://www.foka.nl/product/122073087/Panasonic-Lumix-DMC-GF6-body-14-42mm-power-O-I-S-occasion

Het is een leuk alternatief voor die wat oudere Olympus, is ook een wat oudere camera.
Ik denk dat dat de enige manier is om beneden de 300 een body met kitlens te krijgen: zoeken op diverse winkels naar de aanbiedingen of occasions. En dan vergelijken, bijv. op Tweakers (deze twee modellen verschillen niet veel van elkaar).

Hortensia

Hortensia

12-06-2016 om 19:29

maar eerst: wat wil zij zelf?

Dat is de belangrijkste vraag. Als zoomer kan ik weinig met de bovenstaande camera's, voor hetzelfde geld heb je een zoomcompact.
Maar dat is mijn voorkeur.

Een bezoekje aan een fotohandel zal ze dan ook best zélf moeten doen, en ja, dan maar het risico lopen dat jij nee moet zeggen en ze haar eisen bij moet stellen. Ook een compact kan altijd méér dan een telefoon, en dan denk ik in het bijzonder aan sluitertijd en diafragma instellen, ISO instellen en histogrammen lezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.