Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Welke appelboom?

kan iemand mij een beetje helpen, wij willen deze maand een appelboom gaan kopen. Je moet eronder door kunnen lopen want hij komt naast een pad te staan, dat heet toch hoogstam ?

En er moeten appels aan komen die eetbaar zijn, de boom mag niet te gevoelig zijn en niet als een gek groeien (heel erg groot kan niet).

iemand een tip voor een soort ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat ik er van weet is...

dat je 2 bomen moet hebben om appels te krijgen?
Wij hebben een Alkemene en een Cox Orange Pippin.
De Alkemene vinden we het lekkerste, is nu na 8 jaar een redelijk flinke boom maar niet mega en ook niet breed, maar je kan er niet onderdoor lopen net langs de stam, dan moet je bukken( nu is dat voor ons toch lastiger want wij zijn allemaal erg lang ).
Hij groeit wel breder uit naar boven dus je kan er wel makkelijker langs lopen.
De Cox vinden we erg hard en is zuurder maar deze is weer fijn voor de appelmoes etc.
Die draagt erg laag.

reina

reina

15-09-2009 om 18:41

Lilian

Wij hebben echt maar 1 boom en in de omgeving zou ik geen 2e weten, maar hij zit bomvol appels Het soort zou ik niet weten, ik kreeg de boom 25 jaar geleden van m'n vader, een of ander oud-Hollands ras, erg lekker, dat wel

Twee ideetjes

1) let even op of je een zelfbestuivende hebt. Want die zijn er wel, geloof ik, en dan hoef je er geen twee aan te schaffen. Maar als je een buur hebt met een appelboom hoef je daar niet over na te denken (sierappels tellen ook meen ik - vraag het de kweker).

2) ik zou een soort nemen die in de winkel niet volop te koop is. Want hoe gaat dat: net op het moment dat jij je oogst binnenhaalt kosten ze in de winkel ook niks. Dus ik zou niet meteen een Cox kiezen, die heeft elke supermarkt.

Voor zover mijn warenkennis strekt zijn vroege appels meestal slechte bewaarappels. Ook iets om misschien rekening mee te houden.

Ik zou geloof ik kiezen voor James Grieve, als die er is, maar dat is omdat ik die zo lekker vind en ik ze nooit meer ergens te koop zie. Beslist geen bewaarappel trouwens.

Groeten,

Temet

Manda Rijn

Manda Rijn

15-09-2009 om 20:46 Topicstarter

Jeetje

er zijn heel veel soorten dus die lang en kort houdbaar zijn... ahhh, ik wil 'gewoon' een appelboom waar je onder door kan lopen (met takken vanaf pas 2 meter hoogte dus).

Dank, zelfbestuifend genoteerd.

Mariska10

Mariska10

15-09-2009 om 22:40

Manda rijn

Je hebt niet twee appels nodig voor vruchten als je een zelfbestuiver neemt is het goed. Een laagstam heeft een traaggroeiende onderstam en een lage entplaats en is vaak ziektegevoeliger, eenhalfstam heeft een middelmatige groei en een entplaats meestal op 1.20, en een hoogstam heeft een sterke groei en de entplaats welliswaar laag, maar door de sterke groei wordt hij hoog opgesnoeid zodat je eronder door kunt lopen. deze is het minst ziektegevoelig. Verder zijn er honderden appelrassen, en het lig taan je smaak welke je wilt. Ook ligt het aan de verkrijgbaarheid, Cox op hoogstam is vaak slecht verkrijgbaar, bovendien is cox ook ziektegevoelig. Zelfbestuivers zijn: Groningerkroon, wordt wel wat groot, is de zuurste van het rijtje hier smaakvol, hand en moesappel, bewaarbaar tot jan.; Zoete Kroon, hand en moesappel, goed bewaarbaar, Transparant de Cronsels hand en moesappel, redelijk bewaarbaar. Brabantse Bellefleur, geringe groeikracht(en dat wil je), tot maart houdbaar, hand en moesappel
Mijn keuze zou de brabantse bellefleur. De tegenwoordig bekende rasasen zoals golden delicious, james grieve zijn meestal niet op hoogstam te koop.
Goeie bomen zijn bij de betere kweker te koop, het ligt eraan waar je woont. Op tuincentra worden ook fruitbomen verkocht maar de kwaliteit laat nog weleens te wensen over, net als de kennis van het personeel.

Inderdaad Temet, hoe vroeger de oogsttijd, hoe slechter de bewaarbaarheid, appels die in aug eetbaar zijn kun je soms maar een maand bewaren, dit in tegenstelling tot appels die in okt geoogst wordne, sommigen zijn tot april houdbaar.

Mariska

Jessica O

Jessica O

16-09-2009 om 08:50

Wat wil je

Een appel die eetbaar is, ok, maar een bewaarappel (die je nog een tijd koel kunt bewaren) of een moesappel (ook geschikt voor bv appeltaart)

Heb zelf goede ervaring met fruittuin (.com)
Daar kun je zelf ook vanalles lezen over de appels

Jessica

Manda Rijn

Manda Rijn

16-09-2009 om 11:04 Topicstarter

Super

hartelijk dank voor de reacties, ik ben een stuk verder gekomen. Op zich vind ik de oogst niet eens zo heel belangrijk maar meer een leuke bijkomstigheid. We hebben ook leipeertjes en die hebben dit jaar wat peren gegeven (conference) maar ik vond ze niet lekker (te hard).

Dank Mariskan ! Aha de Brabantse bellefleur, ik ga het bij de kweker vragen of hij die heeft, ik dacht aan Loeff. We wonen in Haarlem, als jij een betere kweker kent dan hoo rik het graag.

Manda Rijn

Manda Rijn

16-09-2009 om 11:09 Topicstarter

Ehh bewaarappel

denk ik, ik zie mezelf niet elke week appelmoes maken

Suzanne

Suzanne

16-09-2009 om 19:01

Douwe dokter

Douwe Dokter is een fruitteler die zijn specialiteit heeft gemaakt van het kweken van oude fruitrassen en het verkopen van die bomen. Kijk maar eens op www.douwedokter.nl

Mariska10

Mariska10

17-09-2009 om 12:15

Anna

Vanwege de snoei kun je een appel niet leiden, een peer kan wel.
Mariska

Mariska10

Mariska10

17-09-2009 om 12:20

Manda rijn

Ik ken Loeff niet, maar als hij zegt dat hij niet meer verkocht wordt(en dat doen kwekers nog weleens) neem dan even contact op met: http://www.hoogstamfruitnh.com/ Zij zitten in Nh en weten wel waar je moet zijn. Ik weet wel kwekers in Noord nederland maar dat is een beetje ver weg voor jou Zij organiseren vaak ook snoeicursussen. Veel succes en veel plezier met je hoogstamboom
Mariska

Manda Rijn

Manda Rijn

17-09-2009 om 12:32 Topicstarter

Mariska

dank je, we willen in oktober te boom kopen want dat schijnt de besete tijd te zijn, ik zal jouw link doornemen !

Helen

Helen

17-09-2009 om 13:57

Hihi manda... (erg ot en een beetje flauw)

.. ben maar af en toe op het forum maar als ik zie dat jij om tips over een appelboom vraagt, schiet me meteen de vraag binnen of je giftige appels gaat kweken... Hihi, erg flauw maar op een of andere manier kom ik je vooral tegen in berichtjes waar het venijn vanaf druipt...

Dus grappig dat dat beeld nu niet klopt..

Volgens mij kun je beter een halfstam nemen als je een niet te hoge boom wil. Hoogstammen groeien gewoon door, halfstammen zijn beter in bedwang te houden. Over soort ed zou ik me door een kweker laten adviseren. Wij hebben wel een appelboom (halfstam) maar weet ze niet het ras. Veel plezier!

Manda Rijn

Manda Rijn

17-09-2009 om 16:42 Topicstarter

Helen

ja ik ben lastig, klopt, maar rl vinden veel mensen mij ook lief hoor

zo ik heb erg zin in ons aanstaande appelboompje, hopelijk wordt het een stevige boom dan kunnen we er ook nog een paar klimtouwen in hangen.

margje van dijk

margje van dijk

17-09-2009 om 19:56

Lol (o.t.)

Toen ik Helen's posting las, dacht ik: oi-oi-oi, wat gaat Manda haar nou weer uit de pan vegen straks.

Maar nee, Manda reageert heerlijk keurig

Trouwens, veel plezier met je appelboom! Klinkt goed.

Margje

Helen

Helen

18-09-2009 om 09:03

was ook niet vervelend bedoeld maar meer dat ik het grappig vond hoe je een bepaald beeld kan vormen en dat het dan in ineens niet klopt.. (en gelukkig maar!)

Mariska10

Mariska10

21-09-2009 om 12:22

Helen

Voor Manda Rijn is een hoogstam beter, en nee die blijft niet gewoon doorgroeien. Dat ligt aan het ras, het ene ras groeit heel anders dan het andere ras. Groninger Kroon wordt vele malen groter dan bv de Brabantse Bellefleur. En ik heb wel het idee dat ik uit mijn ervaring(en met wat hulp van mijn man) een goed advies kan geven.
Mariska

Mariska10

Mariska10

21-09-2009 om 12:26

O.t. hekserij

Oja in appels zitten pitten, en die pitten bevatten.............. cyanide(of was het blauwzuur ?)............... en ja dat is giftig gna gna gna. Nu is het percentage heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel laag maar goed als je maar voldoende pitten eet.............
Mariska

Tirza G.

Tirza G.

21-09-2009 om 12:43

Een ander vraagje over appels

Ik hoorde tot mijn schrik dat er twee types goudreinetten bestaan, een rode en een meer groenige. De één zou aanzienlijk beter "moezen" dan de ander. Weet iemand wat ik bedoel? Ís het ook echt zo? Ik zie op de site van een boomkweker inderdaad twee soorten staan, maar niet wat nou wat is. Wat is bijv. de Schone van Boskoop? Een wel of niet goed "moezende" appel?

Tirza

Mariska10

Mariska10

21-09-2009 om 14:30

Tirza

Schone van Boskoop is eigenlijk wat men meestal bedoelt met de Goudreinette, het is niet echt een handappel, maar verder is het hij overal voor te gebruiken, dus ook voor de moes, het is ook een appel die door de fabrieken in de appelmoes gebruikt wordt. De rode reinette is ook een moesappel, ik zou niet weten waarin het moezende verschil zit. Over het algemeen moezen sappige appels beter dan drogere appels
Mariska

Bastet

Bastet

21-09-2009 om 17:02

Moezen

ze moezen allebei prima,is mijn ervaring,maar ik vind de rode beter smaken.
groetjes,bastet

Tirza G.

Tirza G.

21-09-2009 om 17:29

Aha

Ik kreeg te horen dat de een beter moesde dan de ander, maar de lieverd die me dit vertelde wist niet meer welke Ze zei iets van: van de een kook je appelmoes en dan drijven de stukken tóch nog in het water (overigens makkelijk fijn te prakken), de ander kook je echt in no-time tot moes.
Maar ja, welke nou welke was - dát wist ze even niet meer De super hier levert altijd Schone van Boskoop en nou wil ik het wéten ook, verdorie.

Tirza

Mariska

Meen je dat nou, dat fabrieksmoes van goudreinetten wordt gemaakt? Ik sta paf. Dat vind ik een lekkere maar vrij zure appel ('een frisse appel' zei mijn toenmalige collega in de groentenzaak dan altijd) en fabrieksmoes is meestal zo'n laffe zoete hap. Dat ze daar toch goudreinetjes aan geofferd hebben - zonde! Eigenlijk had ik verwacht dat er speciale fabrieksmoesappels zouden zijn, een of ander onooglijk smakeloos rasje dat verder niet los wordt verkocht. Dit naar analogie van die uitzending van Keuringsdienst van Waarde over tomatenpuree.

Groeten,

Temet

Mariska10

Mariska10

22-09-2009 om 23:19

Tirza

Gewoon geen verschil Als ik appels eerst schil voor het koken dan stamp ik ze wat fijn met de boerenkoolstamper, wordt heerlijk. Meestal haal ik alleen het klokhuis eruit en gaan ze na het koken door de groentezeef.............. lekkerder kan niet
Mariska

Mariska10

Mariska10

22-09-2009 om 23:22

Temet

Er is natuurlijk appelmoes en appelmoes. In de goedekope papperige appelmoes zit voornamelijk appelafval, en eht maakt niet uit van welke appel dat komt.
In duurdere(en vind ik lekkere) appelmoes zitten goeie appels, vergelijk de bio appelmoes van de Ah maar eens met van die goedkope pap, daar proef je verschil tussen. Nog lekkerder is compote en het allerlekkerst............... is zelfgemaakt. Maareh een reden waarom de reinette veel gebruikt wordt is dat de teelt relatief makkelijk is, het is geen veeleisende appel, groeit goed, weinig ziektes, grote appel.
Mariska

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.