Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

As

As

03-02-2011 om 11:51

Welk poetsgerief?

Gebruiken jullie aftrekker, dweil, schuurborstel, vensterleer....de klassieke poetsmiddelen of andere spullen, de modernere, welke voordelen hebben die? wat is jullie beste en meest gebruikte poetsgerief ? ik poets niet graag en zou mij graag de handigste makkelijkste spullen aanschaffen....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Enigszins o.t.

Wat hebben jullie zuiderburen toch een schitterende woorden die hier volslagen dubbelzinnig kunnen worden opgevat

Poetsgerief. Man man, ik zie geen enkel gerief in poetsen, behalve het resultaat dan.

Is een vensterleer een zeem?

Wat vind je klassiek, wat modern?

Kaaskopje

Kaaskopje

03-02-2011 om 12:25

Behalve de was en de afwas

gaat alles hier gewoon nog met de hand. Onze éigen handen geen ingehuurde handen. (Met iets meer geld zou ik geen moment twijfelen om die handen in te huren overigens!) Zelfs de vloer wordt vaker geveegd dan gezogen.
Ik ben trouwens met Bromvlieg eens dat je woordkeuze voor 'ons' grappig is. Een beetje ouderwets. Ik ruik nu bijna de boenwas en zie een geëmailleerde grijze emmer voor me met een houten borstel en groene zeep. Nou... zo is het hier dus nou ook weer niet. Geen boenwas en plastic emmers met een scheut van het en of andere chemische spul.
Als ik de tafels in de olie (het is tenminste olie-achtig) heb gezet (die enkele keer per jaar) vind ik het hier trouwens wel lekker ruiken. Toch een beetje dat ouderwetse.

NaShA

NaShA

03-02-2011 om 12:29

Poetsgerief

er is niks geriefelijks aan poetsen in elk geval Ik huur de handen dan ook wel in, 1 maal per 2 weken.

Fiorucci

Fiorucci

03-02-2011 om 12:33

Hier...

Stofzuigen doe ik elke dag met vier katten en drie pubers + gevolg. Dweilen 2x per week om dezelfde reden.
Maar het liefst met marseillezeep, vanwege de geur.
Ik heb zo'n dweilding van Leifheit, een soort veredelde spaanse mop.
Voor ramen lappen inderdaad een trekker en zeem, en ook een microvezeldoekje. Maar verder heb ik niks speciaals in huis.

Fiorucci

Fiorucci

03-02-2011 om 12:34

Trouwens

Voor de dames met een hulp, daarvoor moet je toch ook spullen in huis halen?

NaShA

NaShA

03-02-2011 om 12:43

Yep

alleen koop ik dan wat zij prettig vinden en ik heb net een nieuwe hulp, dus ik weet niet of ik nog speciale zaken voor haar moet halen....nu heb ik nog gewone microvezeldoekjes en gewoon schoonmaakmiddel.

Marseillezeep fiorucci

wat is dat? Ik heb nog nooit iets gevonden om mee te dweielen wat lekker ruikt en van Marseillezeep heb ik nog nooit gehoord.

Stoomreiniger

waar ik niet meer buiten zou willen is mijn stoomreiniger voor de vloer.dat is echt een ideaal ding.
mijn werkster gebruikt hem overigens niet,die dweilt nog gewoon met swiffer.

Larissa

Larissa

03-02-2011 om 13:25

Schoonmaak azijn

als ik dweil met iets van schoonmaakmiddel dan doe ik het nog een keer over met schoonmaak azijn. Anders plakt de vloer zo vreemd. Dat vind ik echt een must. Verder rommel ik maar wat rond met wat spray en een micovezeldoekje. Soms voor dingen schuurmiddel en een schuursponsje en dat was het dan wel weer.
Oh ja en in de badkamer gebruik ik wel eens glorix...goh ik ben toch schoonmakeriger dan ik dacht.

Fraz

Fraz

03-02-2011 om 14:14

Grappige woordkeuze

en bij een aftrekker denk ik ook aan iets heel anders

Ik gebruik eigenlijk het liefst vloeibare groene zeep, daarnaast schoonmaakazijn voor kalkaanslag, schoonmaakazijn of ammoniak voor de ramen en glorix/bleek o.i.d. voor de wc en putjes.

Qua spullen spons, zeem en trekker voor de ramen, microvezeldoekjes en microvezeldweilen en een luiwagen en grote trekker voor de vloeren te schrobben.

Hibiscus

Hibiscus

03-02-2011 om 15:44

Tip

Als je dweilt, doe dat dan bij voorkeur in de richting van de computer/je boek/de tv. Zorg ervoor dat de vloer nat genoeg is zodat je er minstens een half uur niet meer overheen mag lopen. Zo heb je een geldige reden om dat half uur achter je computer/boek/tv te blijven.

Verder in huis, allesreiniger (zuinig mee omgaan inderdaad), microvezeldoekjes, Mr Muscle badkamer, ruiten en keuken, uitwringdweil, maar ook (slecht voor het milieu maar handig voor iedere dag) natte doekjes voor de wc, daar maak ik iedere dag even het toilet mee schoon en vloer van het toilet. Oh ja, voor de ramen HG ramenlap spul, ik ben erg slecht in ramen lappen maar hiermee lukt het me aardig om het streeploos schoon te krijgen.

Hibiscus

Ps. met het vaker inschakelen van de aftrekker krijg ik mijn man misschien ook aan het werk in het huishouden

krin

krin

03-02-2011 om 15:48

Mijn geheime wapen

hydrofiele luiers. Destijds ruim ingeslagen, nauwelijks gebruikt waar ze voor bedoeld waren (en dat was?!), en ze blijken het ultieme glansmiddel voor kranen, glazen douchewanden, ramen. Te gebruiken in plaats van zeem.

Zo'n swiffer-stofding

Dat haal ik bij tijd en wijle eens tevoorschijn om die laag stof op dressoir/tv/kastjes etc. weg te poetsen. Nat afnemen is vast veel beter, maar ik ben een lui mens.

Chris

wendelien

wendelien

03-02-2011 om 16:06

Krin!

Ja, mijn kinderen gingen er destijds ook zo mooi van glimmen. (Jammer dat ik maar een zo'n luier heb achtergehouden.) Volgens mij zijn ze ook geweldig als theedoek.

Chippie

Chippie

03-02-2011 om 16:06

Hier onmisbaar...

1) Jemako doekjes voor de ramen. Met de ene doek (beetje vochtig) was je de ramen, met de andere doek wrijf je het droog. Zonder moeite, zonder strepen, zonder raar achtergebleven laagje zijn alle vieze vingertjes in huis (2 paar grote tuindeuren, 2 paaar ensuite deuren en nog een gangdeur en voordeur met glas) brandschoon! Echt mijn oma zou trots opp mij zijn. Ook een uitkomst voor RVS, kranen, etc.

2) Ik heb tig microvezeldoekjes (Action) die ik ook als vaatdoekje gebruik. Geen zeep nodig, geen stof dat achterblijft, etc. Ik vlieg iedere dag even met zo'n doekje langs de wc (al vind ik die Glorixdingen ook wel erg handig).

3) Hier zo'n steel met éen 'wap' (geen idee of dat zo heet, wij noemen het zo)

4) Onze inloopdouche/badkamervloer is zwart (niet handig in badkamer). Die spuit ik in met een antikalkspulletje, raam open!, in laten werken en na dweilen. In de badkamer staat Glassex zodat ik iedere dag even de spiegel en wastafel kan afnemen.

5) Speciaal vloerenspul van Sorbo waarmee je alle vloeren kunt doen. Dat is dus één emmertje sop ipv 3.

7)Jemako heeft ook een citroensteendingetje. Daarmee krijg ik het granieten aanrechtblad echt weer als nieuw.

8) Ik ben het merk vergeten maar ik eb altijd van die hele lange toiletblokjes-dingen met antikalktoestand. Dat scheelt echt qua kalkaanslag (en dus smerig toilet)

Naast bovenstaand genoemde dingen staat er bij mij een fles allesreiniger (voor het frisse effect) en een fles toiletreiniger in de kast.

bibi63

bibi63

03-02-2011 om 16:10

Hara!

hoi,
Ik heb, inmiddels zeker 13 jaar gelden een fles Hara gekregen voor het lappen van ramen(dit kon je toen alleen via consulentes kopen, maar inmiddels natuurlijk ook via Internet). Best een dure fles (toen denk ik zo'n 15 gulden), maar ik heb hem nog steeds, is nog halfvol en je wast er echt SUPER makkelijk je ramen mee. Snel en geen strepen en je hebt dus heeeeel weinig nodig. 1 drupje op je spons of wat je dan ook gebruikt voor het ramen lappen. Nat maken, de ramen afnemen en dan met een trekker er overheen en je ramen zijn streeploos schoon. Dat is dus echt mijn mega poetsgerief.
Verder vind ik de microvezeldoekjes erg prettig in gebruik voor bijna alle klusjes waar je een natte doek voor gebruikt. Vroeger best prijzig, inmiddels voor weinig te koop bij Kruidvat ofzo. Gaan ook jaren mee.
Ook vind ik de glorixdoekjes (of de goedkopere varianten van Kruidvat/AH) erg handig voor bijv. even snel de WC bril schoonmaken.
Groetjes,
Bibi

Rembrand

Rembrand

03-02-2011 om 19:12

Hara

Ik gebruik de raamwisser van Hara ( zo'n soort ding wat glazenwassers ook hebben). Verder heb ik van die multidoekjes ( in allerlei kleurtjes). Ook de vloerwisser is van de Hara ( een soort dweilding).
Ik ben er tevreden over en onze hulp werkt er ook graag mee.
M.

Fiorucci

Fiorucci

03-02-2011 om 19:14

Savon

Je doet je naam geen eer aan..)
Maar ik bedoel producten met de geur van marseillezeep.
Ajax heeft allesreiniger met die geur, en bij action is ook allesreiniger met die geur te vinden.

Jeetje

Je hebt gelijk Lidwientje, juist ik had met mijn nick natuurlijk moeten weten wat marseillezeep is. Zeker omdat ik ook nog de naam heb dat ik heel netjes ben en niet van rommel hou. Mensen denken altijd dat ik alsmaar aan het poetsen ben, maar zal ik een geheim verklappen? Ik haat rommel, maar vind opruimen ook vreselijk en ik wil alles schoon hebben, maar heb een hekel aan schoonmaken. Ik vind de meeste schoonmaakproducten ook vies ruiken, vandaar dat als Fio komt met iets dat lekker ruikt ik daar gelijk bovenop zit. Maar Fio, ik zal eens bij de C1000 of bij de Action kijken, ik wist niet dat het bestond!

Marseilsezeep

Bij de action verkopen ze heerlijke allesreiniger met marseilsezeep erdoor. Ruikt heeeeeeeeeerlijk, en als ik dat niet haal dan groene zeep.
Verder kun je de marseilse zeep van een blokje ook prima gebruiken op extra vuile plekken in het wasgoed. Werkt prima en is goedkoop.
Voro de vloer heb ik een ding van leifheit wat absoluut niet bevalt omdat het vrij nat dweilt dus ik gebruik het liefste een trekker met een dweil erom.
Voor de ramen, wel een goeie trekker(wel leifheit), en verder allerlei microdoekjes, de gladdere zijn fijner dan de pluizigere vind ik, gewoon van de action. Ik heb ook een microzeem, erg handig, en ipv schuursponsje, microvezelsponsjesachtige dingen(ook action).
Toilet hangt een blok in, maar ik de ene keer met schoonmaakazijn en de andere keer met "steradent" tabletten schoon.
Muizemeis

Margriet*

Margriet*

04-02-2011 om 09:26

Bijzonder

Ik heb niet echt een aanvulling omdat wij het ook uitbesteden. Zij gebruikt microvezeldoekjes, Muscle voor de badkamer en voor de rest ajax oid. Ze droogt heel veel na met oude theedoeken.

Wat ik me wel afvraag of als je 13 jaar met een fles Hara doet het zuinig is of je je ramen bijna nooit wast?

Verder ben ik benieuwd naar de voordelen van een stoomreiniger, lijkt me typisch een hygienisch onding, ik vraag me af wat zijn de voors, dweilen lijkt me net zo easy.

Luna

Luna

04-02-2011 om 10:36

De voordelen van een stoomreiniger

Komt'ie:
- Geen gehannes met emmers water
- vloer is vrijwel meteen droog (wat voor sommigen dan weer een nadeel is, want geen excuus voor een half uurtje nixen)

Je vult het reservoir met schoon water, steekt de stekker in het stopcontact en na 1 minuut kun je beginnen. Je hoeft niet te bukken, het is niet zwaar (in ieder geval niet zwaarder dan stofzuigen).
Na gebruik de wisser in de wasmachine.

O ja, en ik heb geen aandelen. Ben alleen een heel tevreden klant...

Stoomreiniger

Hebben wij ook gehad, ik vond het niets. Je heel huis vol met nattigheid van de stoom. Heel goed schoon werd het niet zonder speciaal borsteltje en de vloer trok wat krom. Ramen gingen redelijk ermee, maar dat vond ik een hoop gedoe.
Muizemeis

Stoomreiniger

je hele huis vol nattigheid en stoom?nooit last van,de stoomreiniger die ik heb is een klein formaat,alleen voor de vloer,en inderdaad,geen schoonmaakmiddel nodig,alleen water en in een minuut is je vloer weer droog.
en het wordt brandschoon.
bovendien is het net als stofzuigen,je hoeft alleen de stoomreiniger maar over je vloer te bewegen,niet bukken,niks uitwringen,gewoon een wandeling door je huis met dit apparaat.ideaal.

bibi63

bibi63

04-02-2011 om 16:45

Margriet

Hihi, 13 jaar met een fles Hara klinkt wel lang ja. Moet erbij zeggen dat ik inderdaad niet wekelijks m'n ramen lap, maar 1x per 1,5 maand ofzo (en dan bedoel ik m.n. de woonkamer ivm o.a. open keuken, de slaapkamers eigenlijk maar 2x per jaar ofzo). Daarbij wonen we op een parterre, dus dat scheelt ramen.... Maar hoe dan ook, het is een fles van 400 ml, je hebt echt maar 1 drupje nodig voor een gemiddelde ramenpartij. Dus ja, er zitten heeeeeeel veeeeeeeeeeel drupjes in een fles van 400 ml.
Maar belangrijste: het werkt super snel met een streeploos en schoon resultaat.
Gr. Bibi

liora

liora

05-02-2011 om 08:55

Ikke

Het klinkt alsof jullie ook echt heel veel schoonmaken!

Ik stof, ik neem soms eens iets nat af. Ik gebruik Mister Proper, uit Belgie, vooral vanwege de hilarische afbeelding op de fles.

Wc met dikke bleek, voor dweilen wil ik graag een stok met van de slierten en zo'n wringding voor op een emmer. Staan op m'n verlanglijstje.

Maar het zou niet in me opkomen speciale spulletjes te kopen waar kramen dan van gaan glimmen. En de ramen.... Strak plan om die eens te lappen.

Liora

Glimmende kranen

Krijg je ook door dikek groene zeep te nemen(die uit een potje)en dat op je kranen te smeren. Voorkomt dat er kalkaanslag op komt
Muizemeis

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.