Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

rhoos

rhoos

01-06-2010 om 18:38

Welk dekbed?

Kan iemand mij adviseren? Wil graag een nieuw dekbed kopen, we gaan over van een tweepersoons naar ieder een apart omdat ik gemerkt heb dat ik dan beter slaap (maar dat terzijde). We willen een dekbed bij ikea kopen en liefst een wasbaar exemplaar. vier-seizoenenvariant lijkt me ook fijn, tenminste dat waren we al gewend. Wie heeft er goede ervaringen met welk dekbed??
alvast dank!!
groet rhoos

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dons

Ik zou voor 100% (ganzen)dons gaan. Kan je in de wasmachine wassen en daarna in de droger stoppen. Aan de lucht drogen gaat niet goed omdat het dons dan aan elkaar blijft plakken.

Dons is heerlijk warm in de winter en in de zomer juist helemaal niet snel te warm. Je wordt er niet snel zweterig onder!

Wol.

Heerlijk. Zwaar. Niet zweterig. Warm in de winter, koel in de zomer.

Jaja, smaken verschillen!

Ingrid (ik vind vooral het zware heerlijk, ik hou niet zo van zo'n gewichtsloze bult veren over me heen. En wol is heeel milieuvriendelijk. Een schaap scheren, daar is niks mis mee, toch?

rhoos

rhoos

02-06-2010 om 09:03

En het wassen?

zwaar vind ik ook fijn, maar wol kun je niet wassen toch?

Marie

Marie

02-06-2010 om 09:07

Katoen

Hallo
Voor de zomer is een katoenen dekbed echt heerlijk, maar die verkopen ze bij de Ikea niet.
Trouwens wij hebben voor de winter ook een katoenen dekbed.
Groetjes

Maxime.M

Maxime.M

02-06-2010 om 11:29

Dons is zielig toch?

Hoi,

Ik heb een wollen dekbed (nog nooit gewassen, alleen gelucht, het is 2 jaar oud) dons wilde ik niet meer toen ik hoorde dat de ganzen hiervoor levend geplukt worden, zodat ze opnieuw gebruikt kunnen worden om veren te 'maken' ...zielig.
Dus ik zou voor wol of syntetisch gaan, en je hebt geloof ik ook nog iets van zijde dacht ik.

Maxime

Margriet*

Margriet*

02-06-2010 om 20:21

Maxime/margje

Dat ligt eraan waar de dons vandaan komt. Uit china, polen en Hongarije schijnt het niet ok te zijn.
Overigens vond ik al googlend dit stukje op Dierenbescherming Groningen:

Wol
Wol lijkt voor veel mensen een diervriendelijk product, maar helaas is het niet altijd wat het lijkt. Tachtig procent van de wol die in Nederland wordt verkocht (kleding, dekbed enz.), komt uit Australië en wordt daar op een zeer dieronvriendelijke wijze verkregen. Merinoschapen worden op extra veel huidplooien gefokt om zo veel mogelijk wol van één schaap te verkrijgen. Naast het feit dat ze in Australië tijdens de hete maanden kunnen doodgaan, worden in de huidplooien ook urine en vocht verzameld. Hier voelen zich maden bijzonder op hun gemak en eten delen van de schapen levend op. Om dit te voorkomen worden de huidplooien rond de anus onverdoofd 'gestript'. Dat betekent dat de huid wordt afgesneden zodat er geen nieuwe wol meer kan groeien.

Het leed begint echter reeds kort na de geboorte: de lammetjes moeten een aantal zeer pijnlijke ingrepen ondergaan. Hun staarten worden afgesneden, afgebrand of afgeklemd met een rubberen ring, waardoor het staartje gewoon afsterft. Vervolgens krijgen zij een chemisch bad of douche tegen parasieten en insecten, de mannelijke lammetjes worden bovendien gecastreerd. Dit alles gebeurt zonder verdoving. De sterfte onder lammetjes is mede hierdoor zo'n 20 tot 40 % voordat ze 8 weken zijn.

Bij het scheren lopen de schapen vaak verwondingen op door gehaast gedrag van de schaapscheerders. Deze worden betaald naar het aantal schapen dat ze scheren. Daarnaast heeft een schaap dat zijn vacht kwijt is zeer weinig bescherming tegen de ruige omstandigheden in Australië, waardoor er veel kort na het scheren sterven.

Angorawol
Dit is evenzeer dieronvriendelijk. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is dit niet afkomstig van de angorageit maar van het angorakonijn. Het zachte haar van deze soort groeit door een genetische fout steeds door. Meestal is angorawol uit Aziatische landen afkomstig waar dieren-welzijn geen enkele rol speelt. De dieren zitten apathisch in kleine hokken en worden eens in de 10 dagen geschoren of zelfs geplukt.

Een Texeler wollen dekbed zal wel ok zijn?

Ik wilde zelf ook graag een milieuvriendelijk dekbed maar vond een wollen dekbed niet lekker slapen en ook zeer prijzig (Texeler zijn in de 400 euro).
Ik heb nu een donzen dekbed uit het duurdere segment. De herkomst is me niet duidelijk geworden. Eendendons is een beter alternatief, maar dat hadden we hiervoor en werd echt snel dun en slecht.

Label?

Het wordt tijd voor een eco-label voor dekbedden....

appeltjeQ

appeltjeQ

02-06-2010 om 23:28

Texeler

en wil nooit meer iets anders. De dekbedden zijn als tweepersoons en als eenpersoons te gebruiken, te bevestigen aan elkaar d.m.v. een rits en zo kun je voor een heethoofd dus een dunne "helft" maken en voor de naastliggende koukleumende partner een dikke helft van het dekbed, net wat je wilt. Heeeeeeeerlijk...

Maxime.M

Maxime.M

02-06-2010 om 23:44

Margriet

he jakkie, wat zielig, ook de schapen worden dus al mishandeld...zucht. Snap die mensen niet hoor, die onschuldige dieren zo behandelen.

Maxime

Nikki

Nikki

03-06-2010 om 20:21

Synthetisch

Mijn beide dochters hebben al een hele tijd een synthetisch dekbed van Ikea, volgens mij de MYSA STRÅ. Dit dekbed bevalt prima en blijft ook mooi na het wassen (wat al vaak is gebeurd)

Maxx

Maxx

04-06-2010 om 15:09

Margriet* / uggs

Dat strippen van de achterkanten heet mulesing. Het is echt te walgelijk voor woorden. De huid die ze ermee oogsten wordt gebruikt voor de productie van UGGS.
http://dierenleed.nieuwslog.nl/article/dierenleed_100314/Uggs__en_het_dierenleed.html
Elke keer als ik iemand met UGGS zie, dan zie ik in gedachten die foto's weer. YUK.
Maxx

Geen ikea

Ik ben niet tevreden na verschillende Ikea dekbedden. De synthetische vind ik erg zweterig. De donzen zijn niet van alleen dons, maar dons met veren.

Ik heb van een beddenspeciaalzaak een katoenen dekbed, dat slaapt veel prettiger. Een van de kinderen heeft een dekbed met zijdevulling geërfd, dat slaapt heerlijk.

Voor de winter heb ik zo'n heerlijk luchtig Duits niet doorgestikt dekbed met 100% dons erin en dat slaapt echt honderd keer beter dan ikea.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.