Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Welk boompje voor in de tuin

Wij zijn bezig om onze achtertuin te veranderen. Het is geen heel grote tuin (5,90 bij 8 meter en een gangetje van 2x2) en we gaan het volledig bestraten met grote grijze natuurstenen tegels. In het midden bouwen we een plantenbak met daarop een rand van natuursteen, waarop je ook kunt zitten. In die bak moet een boompje komen, maar nu twijfel ik enorm wat voor soort boompje het moet worden. Dakplataan vind ik leuk, olijfboom heeft tegenwoordig iedereen al, Catalpa heeft mooie bladeren.

Qua groen staat er in de tuin verder weinig. Aan een zijde gaat de coniferenhaag eruit omdat hij dood is, wordt vervangen door trellis met hedera hibernica. Aan de andere kant zit een schutting met verspringende, horizontale planken, die wil ik laten begroeien met bloeiende klimplanten. Het liefst klimplaten die voornamelijk aan mijn zijde Er komen verder geen borders, ik wil (naast die bak in het midden) een paar fikse plantenbakken neerzetten met planten of buxus, die ik desnoods kan verplaatsen. De tuin staat verder al vrij vol met een grote teakhouten tafel met bankje en stoelen, een flinke BBQ, een konijnenhok, 3 containers en als school uit is, als het even tegenzit 4 fietsen!

Welke bomen (boompjes) hebben jullie in de tuin? Heeft iemand een Ginko boom, hoe bevalt dat? Suggesties voor bloeiende klimplanten? Buurman (die anti-groen is), is er niet gecharmeerd van dat ik klimmers tegen de schutting wil zetten, dus het liefst planten die zoveel mogelijk aan mijn kant blijven. Heb zelf totaal geen groene vingers en weinig fantasie, dus alle groentips zijn welkom!

Julia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

08-06-2009 om 10:35

Sierkers

hier een prachtige sierkers met donkerrood blad, en in het voorjaar een wolk roze bloesem
Hij wordt ca. 4-5 meter hoog

Bastet

Bastet

08-06-2009 om 11:08

Over sierkers en kamperfoelie

Ja,ik heb ook die sierkers,maar die wordt enorm,is mijn ervaring.Voor de schutting:er is nu een kamperfoelie die groen blijft in de winter: Copper beauty.Als het echt vriest,toont ie wat treurig,maar dat is een normale reactie van en plant op vorst.Het si een prachtige plant!
Groetjes,bastet

Ook op zoek naar een boom

en dan wil ik ook een echte boom en geen struik. Ik heb nog geen idee, je ziet hier veel van die leiplatanen maar dat is niet wat ik zoek.

we gaan wel af en toe bij kwekers kijken, ik denk dat we gewoon als de boel wat meer af is hier in de tuin we er vanzelf wel tegen aan lopen.

En we gaan nog meer kamperfoelie planten (tegen een muur) en ook jasmijn (allebei groenblijvend) omdat ik dan volgend jaar kan genieten van een geurende tuin. Blauwe regen in de voortuin tegen de regenpijp omhoog is ook nog een plan en een druif in de achtertuin tegen een stuk schuur.

Lei-vijg heb ik laatst gezien, vond ik ook prachtig, die takken helemaal gekronkeld (ok dat krijg je volgens mij pas na 20 jaar zo mooi).

En een grote Japanse esdoorn blijf ik ook mooi vinden, er blijft in de winter alleen niets van over.

Verder, totaal geen verstand van groen. We hebben een achtertuin van 7 bij 14 en er moet nog een terras in en nieuw gras, wat er in de borders moet dat vind ik dan weer lastig, bodembedekkers dus.

Acer griseum

Hier een acer griseum, geloof ik ook wel papieresdoorn genoemd. Vrij slank en 'luchtig'boompje, dat helaas wel groter wordt dan ik had gedacht (ik dacht dat-ie maar 4 m hoog werd, maar las laatst dat het 10 m is!). Prachtige rode herfstkleur, en een mooie bast: kaneelkleurig en afschilferend (als papier, zoals een berk dat ook kan hebben).

'Gewone' japanse esdoorns zijn trouwens ook mooi, vooral in de herfst. En ze zijn niet zo massaal.

Groeten,

Temet

Vormboom of natuurlijke boom?

Voor wat het waard is, vormbomen zijn tegenwoordig 'uit', de trend is natuurlijke bomen. De eerder genoemde Acer griseum is een heel mooi alternatief voor de overbekende catalpa's, acacia's en andere bol- of parasolbomen. Je kunt ook denken aan Amelanchier (krent), Sorbus (lijsterbes), of de Koelreuteria paniculata (blazenboom). Zelf hebben we onder meer een Amerikaanse kornoelje in de tuin (Cornus Eddie's White Wonder om precies te zijn). Kleinblijvend boompje dat in het voorjaar prachtig bloeit met witte bloemen en een mooie herfstkleur heeft.

Kijk ook eens op http://www.boomkwekerijleemreize.nl/ onder Solitair - Klein.

Maar als je toch een vormboompje wilt, is daar natuurlijk helemaal niets mis mee. Jullie tuinontwerp klinkt vrij formeel en daar past bijvoorbeeld en dakplataan of bolacacia prima in.

Mooie wat minder vaak toegepaste bloeiende klimmers zijn onder andere Akebia of Passiflora (die woekeren ook niet zo).

Chris

Julia70

Julia70

08-06-2009 om 14:25 Topicstarter

Dank voor de suggesties!

Wat fijn dat er al reacties zijn, ik ga zo eerst even kijken op de door jullie genoemde sites en googlen op de genoemde bomen (van sommigen heb ik werkelijk geen idee hoe die eruit zien).

Dank,

Julia

Tirza G.

Tirza G.

08-06-2009 om 18:07

Weten jullie misschien

wat dit voor boom is? Ik zie nu bij mensen een solitaire bolboompje, op stam zeg maar (is het dan wel een boom??), met een heel fijn lichtgroen blaadje en wat rozig-wittige pluimpjes ertussen. Het ziet er heel frele uit, ik vind het zo schattig. Maar geen idéé hoe het ding heet en hier bij het plaatselijke tuincentrum kennen ze 'm niet.
Ik weet niet eens of het een boom is of een op stam gekweekte heester

Tirza

Bastet

Bastet

08-06-2009 om 18:10

Tirza

Dat is een wilgje!In maart kortwieken,dan blijft ie de mooie vorm houden!
Bastet

Wij hebben een krentenboom

Amelanchier.

Mooie witte bloesem in het voorjaar, leuke besjes in de zomer en mooi rood blad in de herfst. In de winter hangen we hem vol met vetbollen. Voordeel van deze boom is dat hij als een omgekeerde driehoek groeit, dus van onder niet te veel ruimte inneemt en niet te groot wordt.

Pruimenboom is ook superleuk

ook mooi bloesem in het voorjaar en het is leuk om fruit uit eigen tuin te plukken. Ik vind de vorm van de takken in de winter ook prachtig van oude fruitbomen. Door te snoeien kun je ze klein houden. Persoonlijk zou ik voor een fruitboom gaan als ik maar een boom in de tuin mocht hebben. Controleer dat iets zelfbestuivends koopt: van sommige fruitbomen moet je een mannetje en een vrouwtje kopen.

Tirza G.

Tirza G.

08-06-2009 om 20:13

Bastet!

YES YES YES ik heb m gevonden! Dank dank dank. Een geoorde wilg. Tjonge.

Tirza

Hilde

Hilde

09-06-2009 om 10:20

Krentenboom

Ik kreeg er onlangs eentje van mijn kinderen voor moederdag om mijn nieuwe tuintje aan te kleden. Ik ben er erg blij mee. Ze wisten dat ik er gek op was. Het is idd elk seizoen een ander zicht. De kale takken in de winter vind ik ook heel mooi.

Nou als je nou geen krentenboom wilt ...

dan weet ik het ook niet meer. Ik moet bij krentenbomen ook altijd aan de kaft van het boek van de gebroeders Leeuwenhart denken.

Hilde

Hilde

09-06-2009 om 13:23

Liat

De gebroeders Leeuwenhart, ach, wat een mooi boek. Ik kan me de kaft zo voor de geest halen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.