Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Peetje

Peetje

24-09-2010 om 14:00

Weeft een spin of spint een spin een web....?

Hallo,

In de categorie "op het schoolplein aan de praat over een film"... Bij ons is al langere tijd de film Charlotte's web erg populair. Vorige week uitgeleend aan een vriendinnetje van Peetjedochter, en zonet vertelde vriendin-moeder dat zij ook die film zo leuk vinden. Helemaal fijn .
Vriendinnetje vertelt vervolgens dat zij ook een Charlotte (dus een spin) in hun tuin hebben en dus een mooi web. Nu vragen moeder en ik ons af: spint een spin een web of weeft ze een web?

Ik ben benieuwd!
groeten,
Peetje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Weeft? spint?

what's the difference? Volgens mij is het gewoon een taalkundig dingetje.

Volgens mij 'spint' een spin een draad (spinnen is toch volgens het woordenboed 'een draad maken'?), en daar 'weeft' ze dan een web van (hoewel weven natuurlijk officieel iets is van 'eroverheen-eronderdoor' en ik heb zo'n duister vermoeden dat spinnedraad in tegenstelling tot wol plakt, dus dat het niet zo belangrijk is of ie om-en-om gaat. Maar een spin maakt wel eerst de draden vanuit het centrum zeg maar, en dan de 'rondjes'...dus behalve dat om-en-omme heeft het wel veel weg van 'normaal' weven)

Ingrid

Polly Shearman

Polly Shearman

24-09-2010 om 14:09

Nee

een spin spint niet, een kat spint, maar omdat een spin, spin heet lijkt spinnen een typische spinnen bezigheid. een kat kan tenslotte ook katten!

er is een liedje van:
een spin een spin die heeft, die weeft, die heeft een web.
maar waar is dat liedje nou toch van? Van een cdrom van iris en michiel volgens mij.
moet ik toch eens op zoeken, leuk thema voor deze tijd van het jaar.

Hahaha! polly

'een spin spint niet, een kat spint, maar omdat een spin, spin heet lijkt spinnen een typische spinnen bezigheid'

Hmm. Ik denk andersom. Volgens mij heet een spin spin omdat ie over het algemeen weinig anders doet dan draden spinnen. Om een web te maken, of zich van het plafond te laten zakken, of...noem maar op.

Ingrid

krin

krin

24-09-2010 om 14:17

Spinnen

Een betekenis van spinnen is "uit daartoe dienende organen een draad voortbrengen en daaruit een net, web of windsel vormen."
Dus ja, een spin spint. Bij weven staat in het wrdb niets over spinnen, maar ik vind het wel weven wat zo'n beest doet.
Kan dus allebei, wat mij betreft.

Raar woord trouwens

...spin....spin....spin

Ingrid

Peetje

Peetje

24-09-2010 om 14:34

Ahaa...

Hallo,

Wat een snelle reakties . En ja, het is een taalkundig ding, en helemaal niet belangrijk (maar ik verwachtte dat uit mijn eerste alinea dat ook wel duidelijk zou zijn).
Iris en Michiel ken ik niet, zij maken kinderliedjes? Het enige 'spinnenlied' dat ik vond is van VOF de Kunst, maar niks over spinnen en weven

De betekenis van spinnen (zoals Krin dat omschrijft) lijkt me correct in het geval van een spin. Dus misschien spint een spin een draad en weeft daarmee een web.... Mystery solved... toch?

groeten,
Peetje

Spinnewiel/weefgetouw

Daar was een wief dat spon. Daar was een wief dat spon,spon,spon.
Ik neem aan dat dat niks met 'daartoe diende organen' te maken heeft toch??
En volgens mij is een spin niet aan het weven...maar aan het 'bouwen'. Hij 'bouwt' het ook op...er komt geen weven aan te pas...die draadjes plakken zo al aan elkaar. Daar hoef je dus niks voor te weven (dat is onderdoor en overheen dames!) plakband 'weef' je toch ook niet? Zelfs niet al je het over andere stukken heen gebruik...
Zeker niet opgelet bij handwerken vroeger?
groeten albana

Pluk53

Pluk53

24-09-2010 om 15:03

Fascinerend


http://www.youtube.com/watch?v=9qaaYlpVmJM
Het mooie is, dat een spin telkens de afstand meet met zijn poot, zodat de afstand tussen de vangdraden telkens gelijk is.

krin

krin

24-09-2010 om 15:06

Wieven

met daartoe bestemde organen. Dit draadje neemt wel heel snel dubieuze wendingen.
Weven hoort volgens het wrdb op een "daartoe ingericht toestel", dus volgens de letter heeft albana gelijk.
weven: "door het [...] dwars op elkaar dooreenvlechten van stellen draden een samenhangend geheel van zekere oppervlakte, een weefsel of doek vervaardigen."
Afgezien van het daartie ingerichte toestel weeft een spin dus wel. Maar vooruit, een spin bouwt. Al heb ik daar associaties met stapelen en voegen bij, en dat doet een spin ook niet.
In Eric Carles boekje werd het wel gebruikt, overigens. Die spin had het veel te druk met het weven van zijn web.
Ten slotte: bij web vermeldt de van Dale nog dat een oude betekenis van dat woord "weefsel" is, dus daar ga je.
Een spin spint een draad en weeft/bouwt/vlecht/ vervaardigt een web.

Puck

Puck

24-09-2010 om 15:39

Maakt

een spin maakt gewoon een weg

judiths mama

judiths mama

28-09-2010 om 20:22

De spin wiedewin

de spin wiedewin, de spin wiedewin
die weeft een web, die weeft een web
de spin wiedewin, de spin wiedewin,
die vangt daar mugjes en vliegjes in!

Tot zover mijn zinnige bijdrage!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.