Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lianne

Lianne

19-06-2016 om 16:21

waterontharder

Heeft iemand ervaring met een waterontharder? Het schijnt goed te zijn als je eczeem hebt. Dus wil ik er een aanschaffen. Maar hoe duur en lastig is het onderhoud? Ik lees graag ervaringen.

Lastig

Ik heb mij er eens in verdiept. Niet vanwege eczeem maar vanwege kalkaanslag op de douchewand. Zo'n apparaatje dat je simpelweg om je waterleiding doet schijnt voor geen meter te helpen. Ontkalken door een zoutfilter is duur vanwege de aanschaf, vergt regelmatig onderhoud (bijvullen) en schijnt vanwege het zout op de lange duur ook niet zo best te zijn voor je leidingen en je haar. Dus vast ook niet voor je huid. Misschien kan je je met een washandje naspoelen met ontkalkt water, bijvoorbeeld gekookt afgekoeld water of het water uit je condensdroger?

skik

Zoetje

Zoetje

19-06-2016 om 18:59

Wij

hebben er een. En het bevalt mij goed, voor de huid maar vooral wat betreft de grote vermindering in poetswerk. De badkamer en de keuken houden bijna zichzelf schoon doordat je totaal geen kalkaanslag hebt, en daar ben ik errug blij mee. Ze zijn idd niet goedkoop.
Wij hebben er een van waterluxe maar er zijn ook andere merken. Het zout is een soort vaatwasserzout en dat komt niet in je water hoor, dat wordt door het apparaat gebruikt om zichzelf regelmatig te spoelen en dan gaat het spoelwater het riool in. Het apparaat is een ionenwisselaar en de kalkionen worden vervangen door andere plusionen. Dat is dus anders dan gedestilleerd water waar de ionen zijn uitgehaald, onthard water is daarom niet corrosief en niet slecht voor je leidingen.
We hebben er winig omkijken naar, het ding doet gewoon zijn werk. Even in de gaten of het zout bijgevuld moet worden, eens in de zoveel tijd. En eens in de twee jaar komt de installateur even kijken en de hars reinigen (ofzo) is ook niet zo duur.

Lianne

Lianne

19-06-2016 om 19:24

zoetje

De website van waterluxe had ik inderdaad gevonden. Hoe vaak vul je het zout bij? Is dat speciaal zout of kun je van alles gebruiken?

Zoetje

Zoetje

19-06-2016 om 20:20

Lianne

Hoe vaak je zout moet bijvullen hangt af van de grootte van je zoutvat en van hoeveel je de hardheid wilt laten zakken, wat is je uitgangswaarde en waar wil je naar toe (wij naar tussen de nul en de een). Wij vullen eens in de paar maanden bij. We doen dat met zout van de waterluxe, die zakken zijn goed betaalbaar. Het kan met ander zout ook maar dat is duurder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.