Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat zorgt in jouw huis voor een warme sfeer?

Ja, de herfst is in aantocht en we zijn hier al een klein beetje aan het cocoonen nu het 's avonds vroeger donker is. Het valt me nu alleen weer extra op dat het in onze woonkamer een beetje aan warmte ontbreekt en ik weet niet zo goed hoe ik dat kan veranderen.

Wat zorgt er in jullie huis voor een warme sfeer?

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

05-10-2010 om 10:30

Kleed

Hier een groot kleed in warme tinten, en veel kussens! Voor de rest hebben wij niet ál ons houtwerk roomwit geschilderd. Hout geeft ook een warme sfeer.

Chippie

Chippie

05-10-2010 om 10:42

Hier...

Hier ook een groot, wit, koud ietwat leeg huis. Interieurarchitect langs laten komen voor twee uurtjes. We hebben nu een kleed (ik hou niet van wollige kleden maar we hebben iets stoers gevonden) én een taupekleurig kleurtje (Painting the past) op alle muren. Op de lange eettafel een enorme eyecatcher én een zuil (in de kleur van de muur) met een zelfde eyecatcher en je kent ons huis niet meer terug. Kleed was duur, rest viel enorm mee.

Ik!

LOL! Ik straal altijd heel veel warmte uit!

Maar even serieus.. Bij ons?

Oranje gordijnen. Houten vloer. Haard aan. Paar kaarsen. Licht niet te fel.En dan ook wat knusse activiteiten....Tv uit (want altijd van dat nare blauwige licht)en dan een spelltje Mah Jong met zijn allen of zo.

Ingrid

En hier

Een hoogpolig kleed, chocoladebruine gordijnen, houten dienblad vol met kaarsen, mohair dekens voor op de bank (als het buiten vriest kruipen we lekker onder die dekens, de vloerverwarming tuft 's avonds niet zo hard meer).

En met verlcihting kun je ook veel doen, wij hebben vooral veel indirect licht (lamp achter een plant, staande lamp naast de bank enz).

emma43

emma43

05-10-2010 om 11:06

Wel witte muren

Open witte keuken ,zwarte tegels,rode accessoires,kamer,witte muren,kozijnen,beige gordijnen,bruine grote hoekbank met grote witte,beige roodgekleurde kussens.Echt lekkere grote kussens,die ook op bed liggen,fleecedekens,houten vloer,houten tvmeubel,grote houten eettafel rode en bruine stoelen daarbij,en antieke grote donkerhouten kast.Verder geeft de rommel die overal slingert ook een huiselijk gevoel.Een snorrende kat op de bank en een slapend hondje op z'n grote rode kussen,maken het af.
Maar de fleece dekens en de grote kussens doen het wel.

Wollen plaid

die ik van mijn eerstverdiende geld heb gekocht, en vervolgens (want verder had ik niets noemenswaardigs) de rest van de kamer in die kleuren aangevuld. Daardoor hebben we een vast kleurenschema waar wit, houtkleuren en oranje in zit met accenten blauw. Klinkt wild maar het is nachtblauw en vuil oranje.

Ik zou dus niet voor fleece gaan maar voor wol in mooie kleuren.

Mijn zoon heeft die plaid al eens onder handen genomen met de schaar toen hij in de gevaarlijke leeftijd zat voor dit soort avonturen (jaar of 3). Naar de Gouden Schaar geweest en laten repareren (dat krijg ik nooit helemaal weg mevrouw) - ding wordt er alleen maar dierbaarder van. Wel even naar lucht staan happen.

Bastet

Bastet

05-10-2010 om 11:15

Mja

Mijn huis is wit en ijsblauw,met een donkerblauw kleed.Het is niet groot,en vol kinderen en katten,dus sfeer hebben we als vanzelf..
Baset

Wilma

Wilma

05-10-2010 om 11:25

Beetje rommel doet wonderen

Hier wel veel hout en veel wit, maar wat 't vooral hier warm en gezellig maakt is wat rommel her en der. Wel dagelijkse rommel (wat speelgoed, wat post, etc), dus 't is niet vies ofzo.

Groetjes,
Wilma

Margriet*

Margriet*

05-10-2010 om 12:26

Hout

op de vloer, witte muren, antraciet bank, houten tafel, houten kast. Oranje en rode accenten en bruine gordijnen. Wij hebben ook een snorrende poes, nu alleen nog die openhaard die met de verbouwing gaat komen...

ChrisH

ChrisH

05-10-2010 om 14:25 Topicstarter

Leuk om te lezen

hoe jullie het gezellig maken. Hier ligt ook rommel (lees: speelgoed), maar daar wordt het dus juist helemaal niet gezellig van. Als mijn jongste weer eens letterlijk alles uit de kast heeft getrokken lijkt de woonkamer ontploft.

Lekker wollen kleed hebben we al, maar het is hier verder gewoon een beetje kaal. Als ik bij mijn moeder kom vind ik het altijd veel warmer aandoen, hoewel haar smaak, beetje Rivièra Maison zeg maar, niet de mijne is. Juiste verlichting is ook wel een goed punt, daar schort het hier mijns inziens ook wel aan.

De muren zijn ook kaal, want we willen eigenlijk Kunst aan de muur, alleen hebben we de afgelopen 4 jaar niks gezien wat we mooi genoeg vonden en dat komt vooral omdat we nauwelijks tijd hebben om daar actief naar op zoek te gaan.

Ik ga me eerst maar eens focussen op een paar mooie kussens voor op de bank

Chris

Kunstuitleen

..kan ook een optie zijn in dat geval. Hoef je niet te kiezen.

ChrisH

ChrisH

05-10-2010 om 15:52 Topicstarter

Rode beuk

Kunstuitleen hebben we al eens gedaan, maar dat is wel al zo'n 8 à 9 jaar geleden, (slik, tijd gaat snel). We vonden het aanbod hier toen niet zo geweldig. Misschien toch weer eens kijken.

Chris

He chris

En ik maar hopen dat jij daar woont waar wij weggegaan want wij zijn ook niet te spreken over het aanbod in onze nieuwe woonplaats. Terwijl we in ExBeukStad juist niet konden kiezen, zoveel mooie dingen stonden daar klaar om mee naar huis te nemen.

In onze nieuwe stad hebben we na een jaar of 2 er ook de brui aan gegeven. Gek dat dat zo verschilt he.

Uhm

De rode bakstenen muur, oranje/bruine stoelen en woest geknoest laminaat. 's Avonds zorgen vooral kaarsen en de houtkachel voor warmte

rozenstruikje

rozenstruikje

05-10-2010 om 20:40

Vuurrode muur

Ik heb een hele muur vuurrood geverfd. De andere muren zijn cremewit, evenals alle meubels en de gordijnen. Behalve de tafeltjes bij de bank en de triptraps, die zijn ook rood.
Ik ben er nog steeds erg tevreden mee.

Rozenstruikje

Lou

Lou

05-10-2010 om 21:24

Planten

Veel planten, twee katten, een aquarium, een prikbord, vrolijke gordijnen, een open haard, een zachte blauwe bank met rode kussens, overvolle boekenkasten, een enorme lachende zon en een rij ikonen aan de muur, oude typmachines, her en der wat rommeltjes en veel kleine zachte lampjes - wij hebben een overdaad aan sfeer en warmte geloof ik.

Anonix

Anonix

05-10-2010 om 22:52

Hier is het vooral...

..het licht! Wij hebben lampen die geel-achtig licht geven, dat geeft een enorm warme sfeer. Buren hebben dezelfde soort verlichting (verlichting in de keukenplanken), maar die geven veel blauwer licht. Dat is echt veel en veel killer! We hebben trouwens ook niet zo veel en fel licht, en lang niet altijd alles aan.

Verder is de basis van ons huis wit met een donkerhouten vloer. Meubels zijn óf wit óf hout óf felgekleurd. Ook dat maakt het gezellig.

En ook hier altijd wel stapeltjes en troepjes in de kamer. Of het er warmer van wordt... dat weet ik niet, maar in elk geval zie je wel dat hier wordt geleefd!

Ook kleed

Dik wollen vloerkleed. Héérlijk. Kun je lekker ook op tegen de verwarming zitten en je kan er op t.v.kijken en je kan er op zitten als de haard brand.
Wel een gróót kleed nemen...
groeten albana

Roosje Katoen

Roosje Katoen

07-10-2010 om 11:20

Boekenkast

Ik vind een boekenkast altijd heel gezellig staan. Tenzij hij uitpuilt van de troep En een mooie grote plant, kussens, vloerkleed, dekentje op de bank en gordijnen.

Details veranderen

Met wat details veranderen kom je al een heel end. Gebruik bijvoorbeeld zachte lampen, Softone oranje bv. en zet wat kaarsjes neer. Probeer het met grand foulards over de bank, kleden over tafels, misschien goedkope andere gordijnen, een kleed op de vloer, dat soort dingen.
Succes!

Tirza G.

Tirza G.

08-10-2010 om 17:14

Hier

de cv-ketel.

Ik heb niks met sfeer, ik snap dat nooit echt.

Tirza

Bastet

Bastet

09-10-2010 om 18:26

En hier

Mijn sprankelende persoonlijkheid natuurlijk.
Bastet

Hier ook de verlichting...

... in combinatie met een gebroken witte tint op de muur. We hebben, vooral qua aandacht, geinvesteerd in een paar mooie schemerlampen en speciale 'warm-licht-spaarlampen' erin gedraaid. En het is geslagd. En o, ja ook gebuiken we dimmers zodat het licht meestal wat gedimd is maar ook omhoog kan als we erbij willen lezen of om een andere reden meer licht nodig hebben.

ChrisH

ChrisH

11-10-2010 om 09:37 Topicstarter

Serra, warm-licht spaarlampen

Welke spaarlampen heb je? Ik vind het heel lastig om spaarlampen met warm licht te vinden. Ik weet dat er codes zijn voor de kleur van licht, maar die kan ik op de een of andere manier nooit vinden voor spaarlampen.

Bij ons in huis is heel erg geel of oranje licht trouwens niet zo mooi in combinatie met onze grijze gietvloer (ik heb al eens allemaal flame-lampjes gehad). Ik vind iets witter licht zeker niet sfeerloos, je moet alleen zorgen dat je het goed toepast. Dimmers hebben we al.

Chris

Roosje Katoen

Roosje Katoen

11-10-2010 om 12:05

Grijze gietvloer

Kan me voorstellen dat die gietvloer ervoor zorgt dat het niet gezellig oogt bij jullie thuis. Hebben jullie wel een (of meer) vloerkleed?

reina

reina

11-10-2010 om 19:19

Hier

Hoe een warme sfeer? De natuur binnen halen, op het moment door bessentakken, hortensiabloemen etc., altijd een boeket op tafel, waxinelichtjes. Gordijnen dicht, diverse lichtpuntjes, maar niet te fel licht. Veel kussens, nu iets 'warmer'dan die er in de zomer lagen, plaid in herfstkleuren om onder te kruipen als het koud is in de kamer.

Moontje

Moontje

12-10-2010 om 22:55

Moniek

Warme kleuren, en kaarsjes in mooie houders.
Kleur kun je in een heel sober interieur ook aanbrengen door accesoires als een deken, kussens, een schilderij, kleine beeldjes (bijv. wereldwinkel van hout of mooi van steen) etc.
een schaal met herfstbladeren en kastanjes, eikels etc.
En geen interieur dat eruit ziet als een steriele museum zaal Te weinig is vaak ook heel klinisch, in mijn optiek.

Soort spaarlampen

Ik heb ze er meteen even uitgedraaid (en weer in . Wij gebruiken Philips "softone 5 watt flame". De lampenkappen en de muren zijn overigens ook net van het wit af. Wellicht dat dat ook meespeelt in "warmte".

Overigens hebben wij ook een warme sfeer (denken we) door de persoonlijke spullen (oud kastje van oma, schilderijtej van de kringloop) en niet de standaard Ikea-inrichting die we voorheen hadden. Alhoewel ik de ikea-gids laatst ook erg sfeervol vond )

ChrisH

ChrisH

14-10-2010 om 09:53 Topicstarter

Bedankt allemaal

Serra, bedankt dat je even de moeite hebt genomen om je spaarlampen eruit te draaien! Philips softone moeten we dus hebben. Ik denk dat we dan voor warm-wit gaan, want flame wordt hier te geel. Je hebt gelijk dat het de persoonlijke spullen zijn die een interieur sfeer geven.

Bij ons vind ik het kastje van de kringloop dat we wit hebben geschilderd en het grote magneetbord met de werkstukken van de kinderen erop eigenlijk het meest sfeervolle in huis.

Verder ga ik op zoek naar nieuwe kussens voor de bank en ga ik maar weer eens wat kaarsen aanschaffen. En ik houd mijn ogen open voor twee nieuwe vloerlampen. Ik heb in ieder geval door jullie reacties weer inspiratie gekregen om er wat aan te doen. By the way, de kunstuitleen hier blijkt kortgeleden te zijn opgedoekt! (en het schaduwkabinet Wilders is nog niet eens officieel geïnstalleerd).

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.