Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

margje van dijk

margje van dijk

13-07-2009 om 20:18

Wat zal ik nu doen (wasvergissing)

Kinderen zijn naar scouting kamp, dus ik dacht even snel hun beddegoed te wassen. Er lag ook nog een witte handdoek met zwartgeverfde strepen die tijdens de schoolmusical als oprolbaar zebrapad was gebruikt. O, dacht ik, die scholen gebruiken altijd van die verantwoorde waterverf, dus die zwarte verf wast er gewoon uit. Bij de was gedaan. En als laatste (hoe dom kon ik zijn) mijn witte broek er nog bij geduwd die toch ook eigenlijk echt wel op 60 graden moet om mooi wit te blijven.

Nou. Uhm. Ik kan zo in de reclame om te laten zien wat een mens bedoelt met "grauwe was". Alles is grauw. Het witte dekbedhoes met gekleurde stippen heeft er nu zwarte strepen bij, de kussensloop ziet er uit alsof-ie "het weer" heeft, mijn witte broek is nu grauwgrijs, zelfs de witte zebrahanddoek heeft nog vage zwarte strepen.

Dus.

Wat ik al gedaan heb: acuut dezelfde was nog een keer wassen, op stand "met vlekken", met voorwas, met een blekend poedergoedje (van Ecover, dus al te heftig kan het nooit zijn) in het voorwas-bakje. Duurde in totaal 3 uur dat programma, maar nog steeds is het zo erg. Wel ietsje minder erg, maar die kussensloop bijvoorbeeld, daar wil je echt je hoofd nog niet op neervleien.

Mijn zelfbedachte opties:
1) De witte broek en de kussensloop in bleekwater doen. Dan gaan de gekleurde stippen misschien van de sloop, maar liever een witte dan een schimmelkleurige.
2) Ontkleurder kopen bij de drogist. Maar kan dat nog wel op was die inmiddels droog is? En dat is eigenlijk voor doorgelopen kleuren, zou het wel werken op schoolverf?
3) Niets doen, en gewoon die broek en die kussensloop net zo vaak meewassen met de 60-graden was totdat het er helemaal vanzelf uitgewassen is.

Wat zouden jullie doen? Of zijn er nog andere opties.

Margje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

13-07-2009 om 20:53

Hup, naar de drogist

Daar heb je van Dylon (? van de textielverf) ook iets voor doorgelopen was. Je mikt de niet meer witte was in een emmer (of twee), mikt er dat poeder en water bij, laat het een paar dagen staan, en voila het is weer wit.
Op het pakje staat dat het een paar uur, in ieder geval vrij kort, moet maar laat het maar rustig een paar dagen staan. Korter kan natuurlijk als de vlekken weg zijn

Margriet*

Margriet*

13-07-2009 om 20:55

Echfa wit

voor doorgelopen was, helpt echt, in een emmer laten weken. In ieder geval je witte broek en de handdoek erbij. Het dekbed zou ik met een beetje chloor wassen. Dan maar wat lichtere kleuren.

Mama van Jesse

Mama van Jesse

13-07-2009 om 21:14

Oei!

Gut, wat zul je balen, zeg! Sterkte!!

Maarre....kun je je dekbed niet verven in een donkerder kleur? Zodat het geen vlekken meer zijn, en - oké - ook geen stippen meer, maar weer egaal??

Voor je broek sluit ik me aan bij Vera* en Margriet*.

Veel succes!!

MamavanJesse

Precies

Echfa wit, te koop bij de drogist.
De witte broek kun je evt. daarna nog in verdunde bleekwater zetten.

Ponymoeder

Ponymoeder

13-07-2009 om 21:27

Gedeelde smart...

Hier kwam er een kind thuis van ponykamp. Ik heb in een keer alles uit de tas in de wasmachine gegooid. Mijn huis rook als een paardenstal... Om een lang verhaal kort te maken, er zat iets roods tussen.
Ik heb het meeste met bleekwater kunnen redden. Alleen een shirtje dat eerst wit met een groene kraag was, is nu wit met een gele kraag.

margje van dijk

margje van dijk

13-07-2009 om 21:49

Aaaah

Wat heerlijk, zo veel tips.

Dus toch maar iets gaan halen bij de drogist... Dan stop ik dat grote dekbed met stippen er ook bij hoor. Die vage zwarte strepen wilde ik dan maar zo laten, maar wie weet helpt het wel.

Dank voor jullie doortastendheid, daar ontbrak het me net aan.

Margje
PS En Ponymoeder, aaaaaaah Hoewel ik "iets roods" wel onschuldiger vind klinken dan "een handdoek met zwartgeverfde strepen". Bij nader inzien vraag ik me de hele dag al af: hoe hád ik kunnen denken dat dat wel goed zou gaan?

Dat is....

Margje:"Bij nader inzien vraag ik me de hele dag al af: hoe hád ik kunnen denken dat dat wel goed zou gaan? "
Dat is stil verzet tegem wasplichten. Het is de puber in je. Ik heb 'm ook, die puber in mij. Vooral als ik de was doe.
Groet,
Miriam Lavell (altijd zo jong als ze zich voelt)

Roos Vicee

Roos Vicee

13-07-2009 om 22:59

Jullie zullen wel weer denken

daar is ze weer, maar ik kan het niet laten, sorry. Eigenlijk wilde ik helemaal niet reageren omdat het zo betweterig overkomt. En ja, ik weet het, ik heb een wastik. Toch is die hier zo te lezen niet zo heel erg vreemd of raar want dit is nou net precies waarom ik dus áltijd op kleur was. En áls ik het eens een heel, heel enkel keertje niet doe gaat het bij mij ook gelijk mis. Vorige week nog; had net allemaal nieuwe handdoeken in gebruik genomen (blauw) en die waren onderhand een keer of 3, 4 gewassen. Wasmachine was nog niet helemaal vol en ik had nog een aantal witte dingen liggen die ook op 60 graden gewassen kunnen worden, dus ik dacht die stop ik er gewoon bij in, moet nu toch wel goed gaan zo langzamerhand. Uiteraard wel met 'een kleuropvangdoekje'. Maar tóch ging het mis. Alles was blauw of had een blauwe gloed.
Echfa wit gehaald en idd alles is weer kraakhelder Maar voortaan was ik echt alleen nog maar op kleur (of bijna zelfde kleur). Zo'n handdoek had ik er dus never nooit niet bijin gestopt. En al helemaal geen witte broek die eigenlijk liever spierwit moest blijven.
Ik ben wel benieuwd of jij hem ook weer zo mooi wit krijgt als dat ik mijn witte goed heb gekregen

MaximeM

MaximeM

13-07-2009 om 23:37

Ik doe ook niet alles bij elkaar hoor

Ik verdeel op wit, lichtbont en donkerbont. En tja...soms gaat het fout, zit er ineens iets tussen wat ik over het hoofd heb gezien. Maar dat is al een hele tijd geleden. Wel laatst een keer donkerbont en lichtbont bij elkaar gedaan en dan zo'n speciaal doekje erbij, maar dat werkte helemaal niet, ik had een hele grauwe was en donkere vlekken op een dekbed overtrek en handdoek. Dus dat doe ik nooit meer, ik sorteer op mijn eigen bovengenoemde manier.

Maxime

Ponymoeder

Ponymoeder

14-07-2009 om 20:51

Sorteren

Tsja, normaal gesproken sorteer ik ook op kleur. Maar deze keer had ik dus voornamelijk op paardenlucht gesorteerd Ach, weer wat geleerd. Helaas vond mijn dochter haar roze rijbroek en handschoentjes niet zo mooi, en ik mijn roze vest trouwens ook niet. Maar een beetje bleekwater doet wonderen!
Wat trouwens wel leuk is: Haar witte haarstrik, glanzend wit met een mat witte rand. Die is nu glanzend wit met een roze rand. En die houden we zo!

Lynna

Lynna

15-07-2009 om 09:35

Vieze wit met zwarte strepen

Margje, hoe is het bij jou nu afgelopen?

Mag ik hier inhaken met mijn vraag? Dochterlief is op survivalkamp geweest, heeft daar oa een moerastocht gedaan en ze kwam pas een dag of 5 na die moerastocht thuis. Alles ontzettend vies natuurlijk (maar dat wist ik van te voren). Na alles 2x te hebben gewassen, 1x voor de viezigheid en 1x voor de weer frisse lucht, heb ik alles schoon, behalve haar zwart wit gestreepte bermuda-zwembroek. De brede witte strepen zijn lichtbruin. Kan ik dat nog schoon krijgen?

Margriet*

Margriet*

15-07-2009 om 11:28

Lynna

Mijn zoon kwam thuis van het scoutingkamp met een heerlijke vieze beige broek waarmee hij heel veel op de grond had gezeten. Ik pak dan altijd de fles vanish, en bewerk de plek met vanish en een borstel. Daarna gewoon in de was. Ging er helemaal uit. Zou ik dus proberen bij de witte strepen.

margje van dijk

margje van dijk

15-07-2009 om 17:34

Wordt aan gewerkt

Ik heb net het ontkleurderspul in huis (was een paar dagen druk dus kon niet naar de winkel) en ik hoop het vanavond te gaan uitproberen. Dus wordt vervolgd

Margje

margje van dijk

margje van dijk

15-07-2009 om 22:38

Helaas nog niet

Vanmiddag de laatste fietsendrager in de wijde omtrek gehaald die ik nog in elkaar bleek te moeten zetten wat ik vervolgens drie keer verkeerd heb gedaan dus nu pas net klaar. Geen tijd meer voor de was

Het komt, het komt.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

16-07-2009 om 23:17

Valt tegen

Nou, het is net of er niks gebeurd is. Ik heb er ontkleurder in gedaan, bij de drogist gehaald, met dat spul gewassen en daarna nog een keer gewoon gewassen... maar de vlekken zitten er nog gewoon in.

Blijkbaar is die verf toch hardnekkiger dan 'gewoon' doorgelopen kleuren.

Dus ik ga dan nu toch maar mijn broek en de kussensloop in de bleekwater zetten.

(Ik bedenk net dat ik deze was nu al 4 keer in de machine gewassen heb, pffft).

Wordt vervolgd.

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.