Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

margje van dijk

margje van dijk

02-02-2010 om 23:28

Wat zal ik eens voor rugzak voor mijn 12-jarige scout kopen

Mijn oudste (12, ongeveer 1.50 meter) gaat dit weekend op scoutingkamp. Het is nu voor het eerst dat ze een stukje gaan lopen en dat hij zelf zijn bagage moet dragen. (Bij de welpen breng je ze ergens en zet je een weekendtas met spullen neer, die hoeven daar niet zelf mee te sjouwen).

Wij hebben geen rugzakken meer (die van man en mij van vroeger zijn letterlijk vergaan). Dus ik wilde van de week maar even met oudste langs Bever Zwerfsport gaan of zoiets om een rugzak te kopen.

Maar wat zal ik nou kopen? Meteen een grote rugzak zodat hij daar voor de rest van zijn leven plezier van heeft (nou ja, tot een jaar of 40, want daarna zijn ze dus blijkbaar vergaan)? Kan dat wel, zo'n grote rugzak op zo'n klein kind? (Waarbij ik zelf 55 a 60 liter wel het maximum vind, dus de categorie 70 liter beschouw ik niet eens, ik heb het zelf ook altijd gered met 55 liter).

Of zou ik beter een soort groot uitgevallen 'daypack' kunnen kopen, waar een slaapzak en een matje en wat kleren in passen?

Ik neig naar het laatste. Wat hebben jullie - ervaren scoutingmoeders, ik weet dat je er bent - gedaan met jullie 12-jarige scout die je nog geen rugzak ziet sjouwen maar die er wel een nodig heeft?

(Ik heb het gevraagd aan de scoutsleiding en die zeiden dat een goede rugzak nooit weg is, maar ik twijfel toch. Ik krijg gewoon geen beeld, als ik me mijn 12-jarige pepernoot probeer voor te stellen met een 60 liter rugzak op zijn rug).

Margje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

03-02-2010 om 01:37

Zoiets

Mijn dochter heeft een rugzak die er zo uitziet:
http://www.nomad-store.com/nl/assortiment/rugzakken-en-tassen/backpacks/cobra-55/

Kleiner

Ik denk dat het type rugzak wat je nodig hebt voor een paar dagen scouting en de wereld rond banjeren wat in maat verschilt.

Mijn eerste rugzak waar ik ook wel eens een paar dagen meeging lopen was er eentje van veertig liter. Daarna eentje van totaal 80 liter voor rugzaktoerisme. Die hield het tien jaar vol tot iemand er een mes inzette. Nu eentje van zestig liter. Die bevalt goed voor allebei maar ik ben wel wat groter dan je zoon.

Ben benieuwd wat de scouting experts vinden.

PS rondvraag bij vrienden leerde mij dat bijna alle merken goed zijn. Iedereen heeft wel een persoonlijke voorkeur.

Klein maar fijn

Margje,
Je hebt tegenwoordig rugzakken met wel een intern frame, gordel en veel draagcomfort maar niet zo'n idioot grote inhoud.

Paar jaar geleden een langgerekt model van Vaude gekocht, zelfs maar 30 of 40 liter geloof ik, maar het is echt een voltreffer. We gebruiken hem voor van alles. Je spullen zitten heel dicht tegen je rug, hij draagt echt super. Je kunt er nog van alles aan de buitenkant aanhangen dus in gebruik is ie ook heel handig. Zeker omdat je wel al zo'n ondervak hebt zoals bij een 'echte' grote.

Het kost ook niet zoveel dus ik zou niet een grote kopen die te veel naar achter hangt en gaat trekken. Bewaar dat maar voor over een paar jaar.. nou ja, dat zou mijn keuze zijn.

PS kheb nog even gekeken, de standaard is geloof ik 35 liter. Als je met vaude 35 liter googlet vind je heel veel voorbeelden, maar van een plaatje kun je het formaat niet raden.

Let in ieder geval op dat het model heel nauw op de rug zit en smal is, zodat je zoon niet naar achteren getrokken wordt. Lijkt misschien stoer maar is te zwaar voor de leeftijd (heb cursussen geleid van die leeftijd...)

amk

amk

03-02-2010 om 08:58

Hier een rugzak wandelaar

het belangrijkst is dat ie goed passend is en zeker niet te groot. 10 minuten wandelen met een niet passende rugzak kan tot blauwe plekken en blaren op je schouders leiden.

Met name het rugdeel moet goed afstelbaar zijn in hoogte en niet te groot zijn.
Beter 2x een rugzak kopen dan nu 1 op de groei.

neem ook ruim de tijd om het ding te kopen en laat je kind met een paar extra kilo's in de zak tenminste een half uurtje in de winkel rondlopen. Alleen dan merk je hoe de rugzak zit.

Sancy

Sancy

03-02-2010 om 09:45

Hier een hiker

Ik heb 2 jaar een winterhike gedaan via de scouting, toen ik 11 en 12 jaar was. Ik had een redelijk grote rugzak maar wel 1 met een uitstekend frame dat goed af te stellen was. Ik had een 45 liter denk ik? Als je echt investeert kun je ook rugzakken vinden die losse zijvakken en dergelijke hebben, waardoor je meer kunt "spelen" met hoeveelheid en gewicht.
Naast een goed passende rugzak en het totale gewicht is natuurlijk inpakken met beleid zodat het gewicht op de juiste manier verdeeld is, ook niet geheel onbelangrijk

mar

mar

03-02-2010 om 09:46

Daypack

hier een rugzakwandelaar, klimmer, ex-scoutingleider en moeder .

Ik zou kiezen voor een stevige daypack of kleine trekking rugzak. Nu zijn het maar namen, dus je hebt meer aan wat eisen en bedenken wat je zelf wilt. Een groot vak, of 2 kleine vakken bv.

Let er op dat er een goede heupband op zit, daar komt nl het gewicht op.
Let op de ruglengte, is deze instelbaar of niet. Te lang is vreselijk, kind krijgt last van rug en schouders. Te kort is ook vervelend, want dan hangt de rugzak aan de schouders.
hoe groter de rugzak, hoe meer erin kan. Ofwel hoe zwaarder. wij hebben als richtlijn dat er pakweg 10% van het gewicht van het kind in mag zitten. Sommige rugzakken (dus de zak zelf) zijn zwaarder dan andere.
Bandjes, touwtjes, elastiekjes zien er erg stoer uit, maar allemaal losse voorwerpen aan de buitenkant loopt niet echt lekker, plus je blijft sneller aan takken hangen.
Ik heb zelf de voorkeur voor rugzakken met gespen/riemen ipv ritsen, aangezien die veel kwetsbaarder zijn.
Bij Bever kunnen ze je goed adviseren en hebben ze een ruime collectie. Inderdaad proeflopen, neem desnoods de slaapzak mee om te passen.
In een rugzak van 60 liter kun je al snel 15 - 20 kg proppen (met eten en drinken). Ik vrees dat je 12 jarige pepernoot nog niet zo fors gebouwd is.
Bij onze scouting waren de nomad rugzakken erg populair. Als het alleen voor scouting is, is het zeker te overwegen, maar ikzelf vind de kwaliteit iets minder dan de (uiteraard) duurdere merken.

margje van dijk

margje van dijk

03-02-2010 om 09:54

Dank!

Fijn, al jullie inzichten.

Ik heb geen idee hoe zwaar hij is (zal eens meten) maar ik vermoed dat hij de 40 kilo net haalt. Dat zou dus betekenen dat hij maar 4 kilo mag dragen? Dat is niet zo veel

Ik denk dat ik maar ga voor een kleine rugzak van zo'n 40 liter. We hebben nog meer jongere kinderen, die kunnen daar dan ook mee beginnen, en anders is-ie altijd nog wel handig voor een dagtochtje met het gezin. Tenzij ze me bij Bever weer overtuigen van iets anders.

Ik zal letten op of hij goed past en dicht tegen de rug aan zit, en dat het gewicht op de heupen past en dat soort dingen.

Bedankt, leuk om te lezen allemaal.

Groeten, Margje

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-02-2010 om 08:07

Inderdaad scoutshop

Daar hebben ze leuk assortiment voor een leuke prijs.
Bever is natuurlijk ook prima, maar let er daar op dat je niet een 'freak' treft die alleen het beste en het duurste goed genoeg vindt. Toen ik er laatst een keer was, was er ook een moeder met een 12-jarige zoon, op zoek naar een goed regenpak. De verkoper bleef maar roepen dat ze toch echt een jas ('jacket', want jas klok blijkbaar te gewoon) van 300 euro nodig hadden en een goretex broek van 200 euro.

Verkooptechniek - meedraaiende capuchon

Ijsvogeltje, dat doet me denken aan Wim Kok aan de Nachtegaalstraat in Utrecht waar ik een nieuw ademend Agu-regenjack wilde kopen.

Nee mevrouw, die verkopen we niet meer. U moet deze hebben van Jeantex.

Oh, ik was eigenlijk wel tevreden over het Agujack. Het is gestolen en ik wil gewoon weer dezelfde.

Neeeee.. neeheee.... Agu is gevaarlijk! De kapuchon beweegt niet mee met uw hoofd, en daardoor kunt u verkeerssituaties niet goed inschatten.

Even op de labeltjes gekeken... dus u wilt dat ik 50 euro extra uitgeef voor een meedraaiende kapuchon (Agujack kostte 50 euro, jeantex het dubbele)? En heeft u misschien een idee waar ik wel nog Agu jassen kan kopen?

Even on topic: ik zou wel een echte merkrugzak kopen (Vaude 35 liter om precies te zijn omdat het kwaliteits verschil met goedkope producten zo groot is. Hij kost op internet ook maar iets van 50 euro. Je moet vooral uitkijken voor de overbodige producten, het cross-sellen - zoals meedraaiende kapuchons.. een goed basisproduct is ook niet zo duur, daar verdienen ze veel minder aan.

margje van dijk

margje van dijk

04-02-2010 om 22:33

Dank, dank

Rodebeuk, ik lig helemaal in een deuk om jouw beschrijving. Ik zal goed opletten dat ik me niet door dergelijke specificaties in de luren laat leggen

En Cobi en IJsvogeltje, ik heb meteen even gegoogled. De dichtstbijzijnde Scoutshop zit in Arnhem (iets anders is ivm tijd ook niet haalbaar) en daar heb ik mee gemaild. Ze hebben maar één soort rugzak, 60 liter, en nog een 20-litertje. Daarvoor ga ik daar niet helemaal heen. Ik ga uit van een levenslang plezier van zo'n ding, dus dan is de prijs natuurlijk nog steeds wel belangrijk, maar binnen bepaalde marges beschouw ik dat als welbesteed.

Ik ga kijken of ik die 35-liter-Vaude kan vinden of iets wat daar op lijkt.

Bedankt voor al jullie adviezen, die zijn erg waardevol.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

06-02-2010 om 14:35

Geslaagd

Ik ben gistermiddag met zoon naar Bever geweest en we zijn prima geslaagd. Ze hadden wel wat Vaude rugzakken, maar die waren allemaal 25 liter, dat vond ik toch echt te klein. De grotere hadden ze helaas niet op voorraad.

We zijn uiteindelijk gevallen voor een rugzak van merk 'Mammut', dat schijnt eigenlijk voor echte bergsporters te zijn, maar alla. Het was een 35-liter rugzak met een stevige heupband. Dat laatste ontbrak bij de meeste andere rugzakken van dit formaat (waren het van die slappe banden). Toen zoon hem om had zei hij meteen dat dit goed zat. Hij heeft één compartiment waar we bij thuiskomst zijn slaapzak, wat kleren en toiletspullen in kwijt konden, en bovenop nog zijn boek. Zijn slaapmatje en een paar slippers heeft hij aan weerszijden in de riempjes gesjord. Alles kon er dus net in/op. (Ik moest erg lachen, als boek had hij gekozen voor zijn pocket-encyclopedie (hij leest graag naslagwerken). Maar om niet al te veel uit de toon te vallen had hij er een kaftpapier omheen gedaan met het opschrift: Survivalgids.)

Toen we bij de verzamelplaats kwamen zag ik dat iedereen ongeveer dit type rugzak of nog iets groter had, en ook met wat dingen erop of eraan gesjord, dus hij viel niet uit de toon hiermee. Hij is er mee op pad gegaan, en ik hoor morgen wel hoe het bevallen is.

Maar dus erg bedankt voor het meedenken.
Margje

Prima merk margje

..ken het idd van de klimmers, die hebben ook vaak alleen het nodigste bij zich.

Het leuke van dit soort modellen is dat het zich voor heel veel toepassingen leent, het wordt echt een musthave. Ook handig voor als je minder mee hebt, dat er nog wel een een jas of schoenen bijkan. Of bij een grote koffer, dat je gewoon een dagrugzak hebt waarmee je goed grote afstanden kunt lopen.

Musthave.. hebbeding... ik kom even niet op de goede uitdrukking. In ieder geval had bij ons de verkoper hele verhalen over wat ze al allemaal met haar 35 liter rugzak had meegemaakt.

margje van dijk

margje van dijk

07-02-2010 om 21:53

En goed bevallen

Vanmiddag heb ik zoon weer opgehaald. Hij had zelf zijn rugzak al weer in gepakt. Dus voor dat onderdeel is de rugzak ook geslaagd (niet het type rugzak dat alleen zijn moeder maar kan inpakken .

Zoon zat helemaal onder de modder, hij had zo te zien een fysiek weekend gehad. Ze hadden in bunkers geslapen en hij was wel een beetje koud geweest maar niet heel erg. Hij liet me nog even het hele terrein zien waar ze geweest waren, en al die tijd liep ik zelf met de rugzak op. Dat hing heel lekker. Ik kan hem dus zelf ook prima dragen, inderdaad.

Inmiddels hangt alle was al aan de lijn en meneer ligt al sinds half 9 in diepe slaap in zijn verschoonde bed.

De rugzak hangt nog uit te dampen, want die was ook behoorlijk bemodderd. Maar goed, zo hoort het.

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.