Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Peetje

Peetje

25-10-2010 om 11:30

Wat voor nieuwe houten vloer...

Hallo,

Nou, we gaan een nieuwe houten vloer laten leggen (en dat is echt nodig ). Maar ja, nu zie ik door de bomen de vloer niet meer.
Massief hout of lamelparket? Olie, was of zepen? Wat is vlekverwijdervriendelijk? En bij welke vloer hoef je niet wekelijks met een onderhoudsmiddel ofzo op je knieen de hele vloer te dweilen / insmeren...
De prijzen lopen nogal uiteen net als de soorten ondervloer en wat er nog bijkomt, wie kan me helpen?

groeten,
Peetje (met gespleten, hele oude vloer met veel tocht)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mayte*

Mayte*

26-10-2010 om 11:20

Kan je alleen onze ervaring geven

Er zijn zoveel keuzes; als je al het soort hout hebt gekozen, komt nog de keuze van de afwerking, heb je die gekozen dan nog de keuze van de kleur.

Wij hebben nu 7 jaar geleden voor dezelfde afwegingen gestaan. Bij ons is het een vloer geworden van Robijn hout (gelijmd en genageld op een ondervloer). Afgewerkt met kleurloze olie, zodat de kleur van het hout goed tot zijn recht komt.
Voordeel vind ik dat de vloer enorm stevig ligt (werkt niet, kraakt nooit, tocht niet). Opnieuw in de olie zetten doen wij ongeveer 1 x per 2 jaar (zou eigenlijk wel 1x per jaar moeten). Olie kan je bijwerken zonder dat je eerst hoeft te schuren en je hoeft ook niet al je meubels te verzetten.
Ik dweil de vloer met zo'n speciale zeep (afhankelijk van het weer en de activiteiten in huis 1x per week of 1x per twee weken).
Het is een vloer die leeft. Een kras of vlek vind ik niet zo erg, omdat het geheel heel mooi is.

Peetje

Peetje

26-10-2010 om 14:09

Mayte*

Hoi Maite,

Bedankt voor je reaktie. De enorme keuze is juist waar ik de weg in kwijt raak . Ik heb even gegoogled voor een Robijn-vloer, en dat ziet er erg mooi uit!

Eerder vandaag las ik ergens dat een gelakte vloer of eentje met hardwaxolie het beste is wat betreft vlekken verwijderen. En gezien de cretieve uitspattingen van beide kinderen vind ik dat wel belangrijk (laatst had dochter met een vriendinnetje verf gemaakt door crepepapier in water te weken en die natte crepepapiertjes lagen dus heerlijk in te trekken op het kleed en de vloer...).

Het stevig liggen lijkt me ook erg fijn, dus dan ga ik voor het nagelen en vastleggen. Ben ik weer een stukje wijzer geworden en zo komen we er wel.

Dankje!
groeten,
Peetje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.