Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vera*

Vera*

03-09-2010 om 11:31

Wat voor kozijn/pui zullen we nemen?

Wij willen aan de achterkant van het huis de kozijnen gaan vervangen. Voor de kozijnen van de slaapkamers is het niet moeilijk en zijn we er uit. We zijn nu alleen nog aan het dubben over het kozijn in de woonkamer. In de open keuken hebben we al een nieuw kozijn met een deur.
Nu is het een raam waarvan de vensterbank op een hoogte van 60 cm begint. Het kozijn is bijna kamerhoog en bijna kamerbreed (280 cm).
Nu zitten we te denken aan een schuifpui. Dat geeft mooi licht en buiten hebben we er geen last van aangezien we in de tuin praktisch tegen de muur onder het zonnescherm zitten (vandaar dat openslaande deuren niet praktisch zijn). Wat tégen een schuifpui is, is dat op dit moment de eettafel zo ongeveer tegen de radiator (en dus raam) aanstaat waardoor het waarschijnlijk helemaal niet praktisch is om in mijn woonkamer een deur naar de tuin te willen hebben. We kunnen natuurlijk ook het raam laten zoals het is of eventueel de vensterbank verlagen (dat geeft binnen mooier licht). Ook kunnen we nog een smal(ler) raam nemen en daarnaast een deur maken (Is dat praktisch?).
De verwarmingsbuizen zitten gunstig dus daar hoeven we niet echt rekening mee te houden.
Hoe is het bij jullie? Bevalt dat of zou je het anders willen? Alvast bedankt voor de tips.

Vera

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Margriet*

Margriet*

03-09-2010 om 13:20

Wij hebben

een schuifpui en twee ramen tot de grond naast elkaar met een stuk muur er tussen. Ik zou bij de twee ramen een volgende verbouwing weer een vensterbank willen. In de praktijk spat heel veel modder op tegen het raam. Wij hebben bovendien een smalle lage kast (wel heel transparant) voor de ramen staan dus de winst qua licht is er ook niet echt. Maar omdat wij een pui op het zuiden hebben is ons huis licht genoeg. Let op met een schuifpui dat je hem ook aan de buitenkant kan openen. Toen de kinderen kleiner waren moesten we omlopen als we met ze naar buiten gingen aangezien de fietsjes in de schuur in de tuin stonden. Goed qua veiligheid is het minder aangezien onze schuifdeur als beveiliging omlaag zakt en zo voor inbrekers minder makkelijk te openen is.
Vrienden hebben een schuifpui met een kiepstand, lijkt mij ook handig.

cornilla

cornilla

03-09-2010 om 15:57

Hier

enige maanden geleden het kozijn + deur vervangen door een schuifpui. Echt het is er zo van op geknapt en lichter geworden. Onze woonkamer is gesitueerd op het noorden en dit heeft het vele malen lichter gemaakt.

Alleen zou ik in jouw geval wel proberen of je de eettafel ergens anders kunt zetten want dat is niet handig als hij helemaal voor de pui staat.

Tussenvorm?

Wij hebben achter (zat er al in) over de hele pui van binnen uit gezien: 3 ramen met lage vensterbank en 2 ramen tot de grond en om de hoek de deur....
Bij de lage ramen zit de radiator en staan 2 stoelen...het lage gedeelte is leeg en de deur natuurlijk ook.
Alleen de hoek is zo niet bruikbaar om er 'iets' tegen aan te zetten.Wél véél licht.
groeten albana

Vera*

Vera*

05-09-2010 om 13:59

Bedankt

Margriet, de tafel vóór zetten is niet zo handig aangezien het daar heel breed is staat de zithoek er prima. Met een schuifpui zal de tafel inderdaad wél iets verder van het raam af moeten staan.
Nu ik erover nadenk is een raam tot de grond inderdaad niet zo handig i.v.m. opspattend vuil, dat merk ik al bij het kleine stukje in de keuken.
We denken gewoon nog even verder.

Vera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.