Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tijgeroog

Tijgeroog

06-09-2010 om 16:53

Wat voor knutsellijm?

Welke knutsellijm moet ik nou eens kopen?
M'n kinderen zijn 5 en bijna 3 jaar en vooral de jongste lijmt erg graag. Dan steekt ze bij voorkeur de kwast helemaal onderin de lijmpot en smeer dat dik op het papier. Resultaat is dat het papier helemaal krom trekt, ook met dik papier/knutselkarton. Ik heb lijm van behangplaksel en een potje met hema-lijm, maar het resultaat is hetzelfde.
Welke lijm laat het papier een beetje plat, geeft geen onuitwasbare vlekken en is ook voor een 3-jarige goed hanteerbaar?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Inge M

Inge M

06-09-2010 om 17:40

Fotolijm

Daarvan trekt het papier niet krom. Action heeft goedkope tubes.
Wel alleen geschikt voor papier en dun karton en lichte knutselplakdingen.

Vera*

Vera*

06-09-2010 om 17:48

Droogtip

Als ik een verfwerk of een knutselwerkje met veel lijm snel droog wilde krijgen, gebruikte ik de föhn. Bij de peuterspeelzaal gebruikte ik het apparaat met warme lucht om de handen te drogen in het toilet. Dan kon je ten minste met goed fatsoen een met verf eraf druipend papier meenemen .

Powerpritt

Powerpritt, hier vooral "grijze Pritt" genoemd. Net zo goed hanteerbaar als gewone lijm en het blijft ook nog vrij aardig vastzitten. Ik gebruik het zelf om mijn kaarten in elkaar te zetten. Van de fotolijm ben ik afgestapt, omdat het na een tijdje loslaat. En omdat mijn kaarten door sommigen toch langer dan een maand of twee bewaard worden, moest ik naar een bestendiger plakspulletje omzien. Ik heb nog even, op aanraden van "de boekjes" houtlijm geprobeerd, maar dat was het ook niet. Grijze Pritt dus, gewoon in de supermarkt te krijgen.

Tijgeroog

Tijgeroog

06-09-2010 om 22:02

En die pritt?

Droogt die niet snel uit? Ik heb regelmatig pritt-klonen gehad die ik na een maand weg moest gooien omdat het onhandelbare rubber was geworden. Ook zonde...
Zwaar karton hoeft er niet geplakt te worden, ze zijn nog klein dus het is voornamelijk papier op papier, soms een beetje dun karton erbij.

Je moet natuurlijk wel af en toe de dop erop doen

Gewoon los die dop erop zetten, nog niet eens vastdrukken, dan blijven ze al veel langer goed. Voor mijn kaarten gebruik ik maar zo weinig van dat spul, dat zo'n stick bij mij al meer dan driekwart jaar meegaat (behalve dan in de kerstkaartentijd...). En nog nooit heb ik een probleem gehad met rubberen plaksel. Die rode Pritt-stiften hebben we hier trouwens wél in rubber zien veranderen. De grijze gaan pas weg als ze op zijn.

Maxime.M

Maxime.M

07-09-2010 om 11:52

Toch pritt

Hoi,

Ikzelf vind pritt (ik heb een variant van het office centre) prima om te gebruiken. Maar misschien is het voor kinderen minder handig omdat ze de dop er te lang afhouden, bij mij gaat die dop er natuurlijk meteen weer netjes op. Vroeger had ik een soort lijmstiften met zo'n sponsachtig dingetje aan de bovenkant waar mee je het papier dan moest insmeren, je kon er dan niet hele ladingen tegelijk uit krijgen, maar hiermee ging het papier wel bubbelen hoor.
Je kan natuurlijk ook, als het kunstwerk klaar is het even onder een stapel boeken laten pletten (niet vergeten het de dag daarna alsnog even op te hangen natuurlijk

Maxime

Tijgeroog

Tijgeroog

07-09-2010 om 12:45

Dop

Maar Genista, die stiften heb ik alleen zelf gebruikt, en ik weet ondertussen wel dat ik de dop erop moet doen. Maar bedankt voor de tip, ik ga het eens proberen.
De grijze heb ik trouwens nooit eerder gebruikt, we hadden vroeger thuis wel altijd de rode en die ging dan heel lang mee, een ook van andere merken. Maar de laatste jaren lijkt het wel alsof er alleen nog maar rubber verkocht wordt.

Tijgeroog

Tijgeroog

07-09-2010 om 18:45

Succes!

De grijze pritt was een groot succes, er hebben hier 2 kinderen de hele middag zitten knippen en plakken, met leuke en vooral ook platte resultaten.
Bedankt voor de tips.

Joepie!

Fijn dat je iets met de tips kon.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.