Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Guinevere

Guinevere

03-09-2009 om 11:25

Wat te doen met al mijn druiven?

De druivenoogst wordt fantastisch dit jaar! Maar wat ga ik doen met al die trossen? Allemaal gewoon opeten gaat me niet lukken, ik kan er een lading van weggeven, en verder??? Zijn er interessante recepten, kan ik ze houdbaar maken (anders dan als wijn )?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mijk

mijk

03-09-2009 om 11:33

Wij maken siroop

We koken ze eerst even stuk, zeven de velletjes uit het sap en koken het wat in met suiker. Heerlijke druivensiroop. Van het sap kan je met geluisuiker ook fantastische jam maken..

Mijk (Die de verhoudingen sap suiker helaas niet paraat heeft)

Guinevere

Guinevere

03-09-2009 om 11:52

Fijn!

Dat is alvast veel inspiratie, bedankt dames!
Valt me trouwens wel op dat in die link de druiven 2 weken later rijp waren dan de mijne nu (zelfde druivenras!).
Voor vanavond overweeg ik dan maar druiven met kaas als dessert, en zelf boerenjongens maken is ook wel een fijn plan!

Guinevere

Guinevere

03-09-2009 om 12:04

Deze ga ik maken

Dit wordt 'm vanavond:
Andijviesalade met linzen en Leidse kaas

voor 2 personen

100 gr andijvie
200 gr linzen
150 gr leidse kaas (kan ook andere kaas)
1 el wijn of ciderazijn
1 - 1 1/2 el mosterd
4 el olijfolie
zout en versgemalen peper
100 gr groene druiven (oorspronkelijk, maar ik heb het ook wel eens met blauwe druiven gemaakt en dat was ook erg lekker)
1 zoetzure appel

Bereiding: Snijd de schoongemaakte andijvie in reepjes, spoel de linzen af en laat ze in een vergiet uitlekken.
Snijd de kaas in blokjes.
Klop in een kom een vinaigrette van de azijn, mosterd, olie en zout en peper.
Was de druiven, halveer en ontpit ze.
Snijd de (ongeschilde) appel in stukjes.
Schep de appel, druiven, en helf van vinaigrette door de linzen. Meng de rest van de vinaigrette door de andijvie en verdeel die over 2 borden. Schep het linzenmengsel erop en verdeel de kaas erover
(lekker met stokbrood of gebakken aardappeltjes)

Guinevere

Guinevere

03-09-2009 om 12:26

Pandia

Kom maar druiven halen, dan maak jij 'm toch ook? En...je hebt wind achter dus je bent snel hier!

Pandia

En kom ook vooral mijn struiken plunderen. Wij hebben ook een veel grotere oogst dan we op kunnen

Guinevere

Guinevere

03-09-2009 om 12:43

Genista

Druiven of iets anders?

Bastet

Bastet

03-09-2009 om 13:44

Genista

Ik hou me aanbevolen hoor!)
Bastet

Trossen...o.t.

wij hebben nu vijf jaar een druivenstruik in de tuin staan. Meneer Purk koestert hem en kijkt elk jaar hoopvol....zouden er dit jaar dan trossen komen?? Kan de oogst beginnen, moet ik een teil kopen zodat ik druiven kan platstampen met mijn blote voeten voor de wijn??

Maar nee...tot op heden geen druif laat staan een tros te bekennen. Wat moeten we doen om eens te kunnen oogsten of beter gezegd....wat moet ik doen om meneer Purk eindelijk eindelijk eens te kunnen laten oogsten?

groetjes van Purk

Voor de liefhebbers

Druiven. Bákken blauwe druiven...

Guinevere

Guinevere

03-09-2009 om 16:49

Gardin?

Hé? Wat is een gardin, Pandia? Ken ik niet?
Purk, ik denk dat er een paar opties zijn: 1. Haal die druiven bij mij of Genista op; 2. Koop de wijn in de winkel; 3. Plant gewoon een "boskoops glorie", dan heb je volgend jaar ook trossen, trossen en trossen.
Genista, ik kom je niet redden van jouw druiven!

Ha!

Ik ga bij Bastet op de koffie binnenkort, neem ik meteen ook voor jou mee, Pandia. En Purkman, dan blijft er nog genoeg over voor jou om flink te plunderen. Want dit jaar doen wij niets aan sap of jam of iets anders, het blijft bij even een paar plukken en eten als we er langs cq onderdoor lopen.

Guinevere

Guinevere

03-09-2009 om 17:24

Soooo

Soooo, koffie bij Bastet? Met die beroemde appeltaart natuurlijk???

Boskoops glorie...

die staat hier dus. Loopt al helemaal langs de schutting, prachtig. Maar ja druiven ho, maar. Ik denk dat ik maar een kistje bij Genista ga ophalen. Ik hang de trossen er een beetje tussen. En dan maar wachten op het glunderende gezicht van meneer Purk

Maar goed, niemand een idee hoe het kan????

groetjes van Purk

Gesnoeid?

Hoi Purk,

is de druif wel gesnoeid?? (ik hoorde van vrienden dat dat hun oudjaarsdagklusje is (mits het niet vriest))

Mien*

helpt snoeien dan om vruchten te krijgen? Ik weet namelijk dat meneer Purk juist ijverig aan het kweken is, zodat de druif mooi over de schutting loopt?

groetjes van Purk

Lol purk

Helaas, geen garantie. Wij snoeien óf op tijd, óf te laat, óf niet, maar hij blijft vruchtdragen, en hoe. 't Is overigens ook een boskoops glorie.

Guinevere

Guinevere

03-09-2009 om 20:14

De salade

De salade was aardig, maar de dressing moest wat uitgesprokener. Op naar het volgende druivenrecept.
Purk, wat in de takken/bladeren gaat zitten, gaat niet in de druiven. Maar je kunt ook gewoon een kreng van een druivenrank hebben gekocht, zo onvruchtbaar als de pest....Als je man echter gelukkig wordt van het vertroetelen van deze struik, zou ik het 'm niet willen ontzeggen!

Bevroren druiven

Wij vriezen druiven in (uit de supermarkt, hier helaas geen druivenstruik), het is een heerlijk fris zomertussendoortje. Je moet ze wel bevroren eten, als ze ontdooien worden ze een beetje slap. Een prima alternatief voor ijsjes. Geen idee hoe lang je ze kunt bewaren in bevroren toestand, ze zijn hier altijd erg snel op

Muusje

Bastet

Bastet

04-09-2009 om 10:53

Genista

Dankjewel,ik verheug me erop!Heb ik appeltaart,ok??
Bastet

Bastet

Ik spoed mij gezwind richting jou, zodra de geur van appeltaart deze kant op drijft. Appeltaart... áppeltaart, jammie!

Bastet

Bastet

04-09-2009 om 13:27

Ja genista....

En nog wel MIJN appeltaart!!
leuk,ik ga lekker bakken 'smiddags!
Gezin verheugt zich al op je druiven!
Bastet

Guinevere

Guinevere

04-09-2009 om 13:28

Seg dames...

Wrijf het nog maar een keertje in!

Inwrijven

Leuk, druiven uitpersen

Bastet

Bastet

04-09-2009 om 16:29

Hahaha,wrijfwrijf......

geen ervaring met appeltaart met druiven...hhmm....
ga toch eens zoeken..
bastet

Guinevere

Guinevere

04-09-2009 om 17:10

Druiven en rimpels

Helpen die druiven ook tegen huidveroudering? Wrijf het dan nóg maar eens in...

Jakiro

Jakiro

04-09-2009 om 23:43

Ik blijf dit draadje volgen

Want ook hier trossen en trossen blauwe druiven.
Maar ook kilo's en kilo's bramen (intussen al 15 potten overheerlijke jam staan), kilo's en kilo's appels (en lekker dat ze zijn, uit slechts 1 dubbel geënt boompje).
Dus de meest lekkere appeltaart en appelmoes is toch écht in huzie Jakiro
En over een maandje rond de 1000 kiwi's.
Iemand interesse in kiwi's ?
Zijn na de eerste nachtvorst gratis af te halen !!!!
Jakiro

*jaloers*

Mijn kiwi's doen na ruim 8 jaar nog steeds niks (. Nou ja niks... ze groeien wel, tegen de klippen op zelfs, maar kiwi's maken ho maar. We hebben een mannetje en een vrouwtje, daar ligt het niet aan...

De bramen doen het hier wel fantastisch, ik heb 1 struik en heb er al voor minstens 3 kilo af gehaald.

Oooooh Genista en Bastet, woonde ik nou maar wat dichter bij!

reina

reina

05-09-2009 om 10:57

Druiven gaan weg

Ik heb kersen, appels, pruimen, rode bessen, josta bessen en druiven in de tuin. Alles geeft een overvloedige oogst dit jaar, behalve de druiven en wat erin komt wordt ieder jaar weer door de vogels verorberd , dus de druiven gaan de tuin uit! Helaas. Ik zet er een mooie klimroos voor in de plaats. Maar wel een beetje jammer, want druiven uit eigen tuin zijn wel heel leuk!!

Jammer

Gun je de vogels dat pleziertje dan niet? Van een klimroos kun je niet eten.

Jakiro, hmmmmm!

Kiwi's, bramen...
Woon je wellicht in het midden des lands????

(hopende) Vonda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.