Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat schuif je door?

hier is de oudste is kledingmaat 122, de jongste in maat 80.

De meeste kleding van de oudste gaat weg, vaak is het met vlekken, gesleten of verwassen, schoenen gaan ook allemaal weg. Sommige dingen bewaar ik als het er nog wel heel goed uit ziet maar dat is maar heel weinig. Het spul wat mijn oudste draagt is over een jaar of 5 ook niet meer in de mode denk ik, dus ik zet de enkele goede dingen op marktplaats (jassen, soms een broek, niet gedragen kleding ook).

Ik heb bijvoorbeeld wel de Petit Bateau spullen bewaard, onderbroekjes en hemdjes, die zijn nog goed.

En speelgoed, mijn oudste speelt nu met spul wat je niet bewaard (behalve lego en playmobil) dus dat gaat ook niet door geschoven worden.

Ben benieuwd hoe mensen doen die ook 2 kinderen hebben van het zelfde geslacht met meer jaren er tussen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
fladder

fladder

15-10-2010 om 12:45

Hier

Hier twee jongens met bijna 3 jaar verschil. Toen ze nog klein waren, had ik het geluk dat oudste zich niet zo erg vies maakte. Toen hij baby was schoof ik weinig door vanwege de onuitwasbare spuugjes, maar verder kon ik makkelijk van alles doorschuiven en dat deed ik dan ook, en doe ik nog steeds. Jongste broer heeft er totaal geen probleem mee dat hij afdragertjes heeft.
Alleen met tshirts wil het nog wel eens misgaan. Alle andere kleding blijft mooi, maar volgens mij dweilt oudste stiekem de vloeren met zijn tshirts, want die zijn zonder kookwas en bleek niet schoon te krijgen

Schoenen koop ik wel nieuw, die zijn meestal erg afgetrapt. Hoewel... Vorig jaar had oudste een paar schoenen waar hij binnen een maand (!) uit was gegroeid. Toevallig mijn maat, dus die heb ik geconfisceerd.

Jongste is heel erg sleets, in tegenstelling tot zijn broer. Er valt dan ook weinig van hem door te schuiven... Hij is kledingkluiver en ook nu hij 12 is krijg ik dat er niet uit...

Vic

Vic

15-10-2010 om 12:55

Van alles

Ik bewaar in principe alles wat niet stuk of versleten is. Eens in de zoveel tijd, wanneer jongste weer een maatje gegroeid is, ga ik door de stapel en alles wat niet past of wat ze niet mooi vindt doe ik alsnog weg. Broeken doe ik tegenwoordig gelijk al weg omdat ze een heel andere bouw hebben, en het dus niet past. Wel door gaan ondergoed, sokken, rokjes, shirts, jassen.

liora

liora

15-10-2010 om 13:02

Hier

Hoi Manda,

Ik voel me natuurlijk enorm aangesproken door deze vraag, haha )

Kaplaarzen vind ik ideaal om te bewaren, regenjassen. Sowieso jassen als ze nog toonbaar zijn en de rits niet stuk is. Mutsen, sjaals, wanten. Verder alle kleding als het kan. Ik denk dat mijn jongste groter wordt dan mijn oudste, dus ik denk dat als ik nu iets wegleg, mijn jongste dat vast over vier jaar al aan kan of zo. (ondanks de zes jaar tussen hen)

Jongste draagt nu nog twee oude pyjama's van oudste, maat 86/92. Ik heb alleen ook heel veel verkocht en weggegeven van oudste omdat ik lang dacht dat er geen tweede kwam. Godzijdank zorgde mijn twijfel ervoor dat ik toch vaak wat bewaarde, en vanaf maat 104 heb ik niks meer weggedaan!

Als ik dit zo opschrijf ben ik weer zo juichend blij dat ik er nu twee heb!

Liora

Van alles

Hier 4,5 jaar verschil. 2 meiden. Oudste wel groot en stevig (ook in de schouders) en jongste klein en erg mager. Dus kleding maar beperkt. Ik bewaar wel alle jassen/sjaals/mutsen/wanten/laarzen/schaatsen etc. Die passen jongste zowiezo wel een keer.
En een reservejas is nooit weg...zelfs niet als ie niet mooi is of uit de mode. Want er is altijd wel een dag dat jouw jas in de was moet en je dus even wat anders aan moet of een dag dat je gaat survailvelen en al weet dat je zeker erg vies zult worden en daar je net nieuwe jas niet aan wil wagen en dat soort dingen.
Idem met wanten, want zelfs lelijke zijn beter als niks...als het erg koud is.
Broeken doe ik meteen weg. Die passen jongste toch nooit (naar buurvrouw), sommige truien en shirts ook...als ze ruim zijn zeker. Maar wat smallere modellen bewaar ik wel. En vesten, joggingbroeken, gymspullen,bikini's, hemden/spagettihempjes,bijzondere kleding b.v. kerstblouse etc.
Buiten de laarzen/gymschoenen en schaatsen doe ik schoenen weg (zak van max) of het moeten écht nog erg mooie zijn en bijna ongedragen. Jongste past nu een paar all-stars van oudste (maat 37) die oudste maar een paar maand gedragen heeft. Ze waren al gewassen en ik heb ze nog's gewassen en ze zijn weer als nieuw en nog steeds 'in' dus....(zijn zeker 5 jaar oud). Ik had ook nog suede laarzen die eruit zien of ze nieuw zijn (ook van die maat) maar die zijn belachelijk zegt jongste (model verkeerd, uit de mode) nou ook goed. Gaan ze alsnog in de zak van max.
Ik doe ook alles op maat in 1 zak en aan het begin van het seizoen haal ik zo'n zak op en snuffel 'm door en wat eventueel past mag jongste uitzoeken, sommige kledingstukken leg ik onderop als 'reservegoed/mag-erg-vies-worden-goed' en er is ook altijd wat bij wat haar wél zint en wat ze dan dus ook draagt.
Sokken gaat de rek uit, worden harder in de loop der tijd heb ik gemerkt en ondergoed idem dito. Dat gaat dus ook al meteen weg.
Speelgoed gaat hier bijna allemaal door.
Als oudste is uitgespeeld, is het er net tijd voor voor jongste. Dat is ideaal. En als oudste er tóch nog eens mee wil spelen dan kan dat altijd, haalt ze het weer op bij jongste...en ruzie erom hebben ze nooit. want oudste brengt het altijd weer keurig terug, want anders betitelen ze haar nog als 'kinderachtig' dus altijd handig zo'n jonger zusje.
Dus jongste heeft gewoonweg méér speelgoed dan oudste. En altijd gehad dus.
Nou ja, het zij zo.
Dat is het lot van de oudste zijn, denk ik.
Fietsen schoven we ook altijd door. Mits ze nog erg goed waren.Anders ruilen we ze in bij de fietsenmaker.
Flut en verbruikspeelgoed (stiften/tekenboeken etc.) hebben ze toch al meestal samen. Eigenlijk altijd al.
Ook de Wii is van hun samen.
Juist handig, 2 van hetzelfde geslacht!
groeten albana
Onde

Alles

alles wat nog heel en schoon is gaat door naar het volgende kind.Mode of geen mode,zolang het kind het aan wil gebruiken we het.
kinderen zijn nu 23-23-17-13.
fietsen ,speelgoed,boeken step,skeelers,kaplaarzen ,alles wordt hier gebruikt tot het versleten is.Er liggen emmertjes en schepjes in de schuur die 20 jaar oud zijn,en door alle kinderen gebruikt.
dochter van 17 draagt nu kleding van oudste zus(23).
dochter van 13 draagt het regenpak wat oudste zoon(23) kreeg op zijn 13e.enzenz.
ook krijgen de dochters hier vaak kleding van een nichtje,dat wordt ook met plezier gedragen.

Marjoleine64

Marjoleine64

15-10-2010 om 13:49

Bijna alles

wat nog enigszins bruikbaar is dan.
Wij hebben twee jongens (nu net 11 en bijna 13), en jongste loopt nog steeds deels in de kleding die zijn broer ook gedragen heeft. Uiteraard niet alles, hij krijgt ook regelmatig wat nieuws erbij, maar zeker jassen, shirts, laarzen etc nog wel. Broeken was heel lang lastig doorgeven - oudste was nogal smal gebouwd, en jongste juist niet. Broeken van oudste gingen dus naar een kennis met 2 sprietjes. We hebben ook wel dingen (spijkerbroeken bijvoorbeeld) gekregen van kennissen toen ze jonger waren, ging prima. En wat na onze 2e nog heel en toonbaar is gaat grotendeels door naar een jonger neefje en naar kennissen met een jonger zoontje.
Zelfs schoenen heb ik lang doorgegeven, ze lopen er tenslotte toch maar 1 seizoen op en dan zijn ze alweer te klein. Zo hebben ze ook beide een seizoen op mijn oude Nike's (hardloopschoenen, afgedankt voor het hardlopen maar prima voor een kind van 40 kg op het schoolplein) gelopen, en gebruiken ze voor de scouting onze bergschoenen tot ze groter nodig hebben. Ik heb de mijne net weer terug ;-0 jongste gebruikt nu de maat 42 van manlief en oudste loopt op maat 43...
Marjoleine

Twee dochters

Mijn dochters schelen acht jaar en zijn zeer verschillend. Als ik kleding bewaard zou hebben, zou dat de ander totaal niet hebben gestaan.

Speelgoed is wat anders. Maar ook daarin verschillen ze enorm, de een speelde bv veel met barbies, de ander vrijwel nooit. En op lego/duplo waren ze allebei niet dol. Playmobiel wel.

Biene M.

Biene M.

15-10-2010 om 14:17

16 jaar verschil is te veel

Als meisje nummer 2 geboren wordt is meisje nummer 1 bijna 16, daartussen wordt niets doorgeschoven Maar meisje nummer 2 krijgt wel alles van haar 3 jaar oudere broer wat niet seksespecifiek is. Alleen de broeken van mijn zoontje, daarvan zijn de knieën meestal net of bijna dóór op het moment dat hij eruit gegroeid is, dus die gaan direct de vuilnisbak in.

Zoon gaat straks wel in het (overgeschilderde) kleuterbed van oudste dochter, dan kan jongste dochter in zijn ledikant. Kinderboeken gaan ook voor alle kinderen mee en het speelgoed van oudste dat niet is weggegeven of verkocht op de vrijmarkt is gewoon beschikbaar voor de jongere kinderen.

Ook bijna alles

Hier twee meiden met iets meer dan 4 jaar leeftijdsverschil. Ik heb van de oudste alles bewaard en dat draagt de jongste. Enige uitzondering is ondergoed en schoenen. Wel heb ik pas nog een paar bijna ongebruikte Ecco laarzen gevonden in de maat die jongste nu heeft en die draagt ze af en toe. Maar da's tot ik tijd heb om andere voor haar te kopen

Qua karakter zijn de meiden erg verschillend maar dat vind ik geen probleem voor de kleding. Jongste draagt vaker rokjes en jurken dus die zijn er voor haar bijgekocht. En af en toe koop ik wat dingen om haar "collectie" aan te passen aan seizoen (seizoenen en maten kloppen net net) of voorkeur.

3,5 jaar ertussen

..alles behalve de schoenen gaat door. Ik koop ook nog weleens wat bij dus jongste had op een gegeven moment 15 korte broeken in maat 92 tot 116.. echt niet nodig dus.

Setjes heb ik vrijwel niet. Gewoon losse kledingstukken. Ik gooi spullen weg als ze versleten zijn. Echt favoriete of superfijne spullen zijn ook nog wel tussen de twee uitgeleend aan vrienden en weer op tijd teruggekomen.

Wel heb ik een afwijkend kleurenregime. Hun oogkleur en kleurtype is heel verschillend, echt opvallend. Dus voor net of mooi krijgt oudste heel andere kleuren dan jongste. Tenzij ze allebei hetzelfde krijgen (die dure donkerblauwe denimbroek uit het draadje hierboven).

Zonneschijn

Zonneschijn

15-10-2010 om 14:39

Kleding

steeds minder omdat mijn oudste van 9 haar kleding steeds langer draagt. Hier is het leeftijdverschil 4 jaar en 5 maanden. Wel bewaar ik spijkerspul (tijdloos) en jurken/rokken die er nog echt goed uit zien. De rest gaat weg. Ik heb nu wel een paar dure laarzen in de kast staan die mijn oudste "zeer" doen en waarschijnlijk toch iets te klein gekcoht. Die bewaar ik tot de jongste ze aankan.

Wat speelgoed betreft. Mijn oudste heeft onlangs haar litle pony's en litlest petshops aan jongste gedoneerd. Ze speelt zelf ook nog weleens met de Litlest petshop maar jongste mag ze van haar hebben. Verder bewaar ik alle spellen en in gezamenlijk overleg verkoop ik af en toe wat op de rommelmarkt.

Ik bekijk het dus steeds per keer. Ik heb nog een winterjas voor jongste van de oudste maar de winterjassen die daarop volgenden heb ik niet bewaard omdat die 1 erg modegevoelig waren en 2 na 1 winterseizoen er niet meer mooi uitzagen.

Ook heb ik nog een 20 ins fiets van oudste die jongste straks krijgt.

Yta Chalne

Yta Chalne

15-10-2010 om 14:40

Spullen

Qua kleding valt het wel mee (behalve bij de oudste twee, die hebben vijf jaar lang dezelfde maat gehad), maar vooral spullen heel veel. Bedjes, beddengoed, fietsjes (jongste is net uit het fietsje gegroeid wat de afgelopen 15 jaar voor zes kinderen dienst heeft gedaan), boeken, speelgoed. Gaat ook naar neefjes en nichtjes en weer terug.
Eén winterjasje, van fijne paarse en rode corduroy met puntmutsje, ooit zelfgemaakt door een vriendin voor haar dochter, is zelfs zestien jaar in omloop geweest.

Oh ja, en regenlaarzen. Die gaan ook heel lang mee.

Vic

Vic

15-10-2010 om 14:47

Kleuren en speelgoed

Ik let wel op kleur. Oudste heeft een heel lichte huid (in de winter bijna wit), maar kan heel goed oranje en rode tinten dragen. Als ik dat bij jongste aan doe lijkt alle kleur uit haar gezicht te verdwijnen. Geen succes ;-(
Speelgoed geef ik niet zoveel door. Het babyspeelgoed van oudste had ik al grotendeels weg gedaan, en playmobil e.d. hebben ze gewoon allebei. Ik heb wel eens een lading petshopbeestjes, voor een deel door oudste zelf betaald, van oudste gekocht en aan jongste gegeven.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

15-10-2010 om 14:50

Hier

Twee zoons met bijna 4 jaar verschil. De mooie kleding van oudste bewaar ik, en gooi het alsnog weg als het uit de mode is. En dat is vaker dan je denkt Ik vind het ook veel te leuk om nieuwe kleren te kopen, dus dat doe ik bij voorkeur. Jongste heeft nu zijn winterjas aan en een paar shirts. En ik gebruik wat oude kleding als reservesetje op de opvang.

Verder bewaar ik regenlaarzen, regenpakken, moonboots, skibroeken, sjaals en wanten, slaapzakken en al het speelgoed en boeken enzo. Als jongste er niet mee wil spelen kan het altijd nog de deur uit.

liora

liora

15-10-2010 om 15:13

Albana (ot)

Suède laarzen voor een jongen????

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Massi Nissa

Massi Nissa

15-10-2010 om 16:19

Biene (ot) en on topic

Biene, toen ik zelf vijftien was, werd mijn broertje B. geboren en o wat heb ik genoten van dat jongetje! Mijn moeder moest zeker een jaar herstellen na een superzware zwangerschap (bloedtransfusies in de baarmoeder), dus ik mocht ontzettend veel met hem doen. Ik hoop dat jouw dochter net zo zal genieten van haar zusje.
On topic: hier binnen de familie rouleert er heel veel, van kinderzitjes voor fiets en auto tot regenpakken, kleding, speelgoed, boeken, bedjes, boxen, noem maar op. Ik ben daar dolblij mee en heb er totaal geen probleem mee dat mijn dochter al jaren voornamelijk in tweedehands kleding loopt, in tweedehands bedjes slaapt (wel een nieuw matrasje) etc. Met de nieuwe baby hoop ik weer net zo voordelig uit te zijn, welk geslacht het ook wordt.
Of iets wel of niet in de mode is interesseert me niet (ook niet voor mezelf), al realiseer ik me dat dat minder gemakkelijk wordt als de kinderen ouder worden en mee willen doen op school.
En voor wat betreft het argument dat sommige kleding nummer twee niet goed staat: dat probleem krijg ik volgens mij niet, want nummer twee wordt sowieso donker net als nummer een. En donkere kinderen kunnen vrijwel alles aan. Ideaal.
Groetjes
Massi

Inderdaad vic!

Da's hier net zo. Vooral bij de oranje en groene of bruine tinten ziet de een er stralend uit terwijl de ander op een uitgewrongen vaatdoek lijkt. Die moet juist harde primaire kleuren hebben.

Baalde flink toen de verkeerde jongen een oranje trui aanhad op de schoolfoto... mij valt het meteen op. Een ander ongetwijfeld niet.

Oranje is wat mij betreft de lastigste kleur. (heb geen meisjes dus roze hangt niet in de kast).

fladder

fladder

15-10-2010 om 17:17

Biene

Gefeliciteerd met je dochter!

Enne... Kleding wordt na 16 jaar vanzelf weer hip. Alleen heet het dan vintage, retro of oldskool en dan betaal je het dubbele

(ik zie alweer kopmouwtjes en schoudervullingen...!)

Manda Rijn

Manda Rijn

15-10-2010 om 19:17 Topicstarter

En waar bewaren jullie dat allemaal

ik zit nu bijvoorbeeld binnenkort met het hardstikke goede fietsje van de oudste, ik neig er dan toch naar het ding op marktplaats te zetten. Het is 18 inch (geloof ik, de 3e fiets qua maat zeg maar) en ik heb dus geen zin om nog 4 a 5 jaar tegen dat ding aan te lopen.

Poppenspul heb ik nog wel, 2 poppen, een wiegje en zo'n kleine buggy, kleertjes die mijn oma gebreid heeft 30 jaar geleden heb ik ook bewaard, ik ga nu zelf ook nog een truitje breien voor mandarijntjes slaapknuffel.
Als het echt een poppenmoedertje wordt dan hebben we weer iets voor sinterklaas of verjaardag om te kopen.

Ik vind het erg fijn om dingen weg te doen, zo min mogelijk bewaren, niets mee slepen behalve dingen die je heel dierbaar zijn. Ik heb een vriendin en die vindt dat zo'n vreselijke kille eigenschap van mij, die trekt het dan het liefst uit mijn handen om weer in die verhuisdoos te stoppen, en dan gaat het om een verwassen vestje van de jongste waar ik er nog wel 3 van heb.

tja, hmm zo te lezen bewaar ik wel heel erg weinig gemiddeld gezien.

dc

dc

15-10-2010 om 19:35

Hier

geef ik alles door, behalve als het echt stuk is. Soms koop ik voor de jongste nog wel een nieuwe broek ofzo daardoor, maar broeken blijven hier verbazingwekkend goed eigenlijk. Mode trek ik me echt niets van aan, maar goed, dat is voor jongens misschien niet hetzelfde.

En schoenen geef ik juist door. Kost handenvol met geld!

Liora?

Ik heb 2 meiden....en jongste is nog niet aan een jongen toe....
groeten albana

Daar heb je een goed punt manda

..met dat bewaren.

Maar ik vind het nogal een verschil of je dingen bewaart waarvan je zeker weet dat je ze weer kan inzetten of dingen die echt alleen maar herinnering zijn.

Voor de laatste categorie heb ik twee grote dozen bij de hema gekocht. Apart klein doosje elk met de felicitaties bij geboorte plus een babypakje plus een enkele herinnering als rammelaar of mutsje. In de grote dozen gaan alle andere herinneringen, en als ze vol zijn (nog niet aan de orde) wordt er uitgemest, het moet binnen die afmetingen blijven. Niet mijn eigen idee trouwens.

Van de eerste categorie vind ik het wel de moeite waard om ze te bewaren, maar dan wel netjes in dozen (wordt lastig met een fiets) met de maat erop. Ik heb inderdaad een soort tussenopslag met spullen die tussen de jongens in zitten. En altijd wat grote boodschappentassen waarin alles gaat waar jongste uit gegroeid is, en dat gaat dan naar vrienden.

Mooie spullen geef ik ook veel en graag weg. Verkopen vind ik maar gedoe, daar lenen mijn spullen zich ook niet zo goed voor. Ze zijn vooral mooi in de zin van functioneel.

Wil er iemand nog een voetenzak met gele beertjes? Die krijg ik zelfs gratis niet weg

Oh ja, nabrander: dat gevoel van dat energie moet stromen, dat je alles moet doorgeven en dat die energie op een andere manier weer bij me terug kan komen, dat heb ik heel sterk. Dus ik geef graag en veel weg. Vooral omdat ik dan weet dat het nog een keer goed gebruikt wordt.

Rosase

Rosase

15-10-2010 om 20:31

Bewaar alles

Zit 9 jaar tussen de oudste en jongste (ruim zelfs) en ik heb echt alles bewaard. Nu blijkt echter wel dat jongste niet veel aanheeft van de oude spullen van oudste. Want:

1. Niet alles kan de tand des tijds doorstaan. Vooral elastieken geven het nogal eens op na zoveel jaar liggen wachten.
2. De mode is inderdaad heel anders. De broeken van oudste zijn allemaal heel wijd van model en dat ziet er echt niet uit vind ik. Tegenwoordig zijn de broeken namelijk allemaal veel smaller van snit.
3. Mijn smaak is anders en mijn budget ook. Oudste liep niet in de duurste kleren, uitzonderingen daargelaten. Tegenwoordig koop ik heel andere dingen en die zijn meestal ook duurder.
4. Heb heel veel spullen want we hebben ook nog een anderhalf jaar ouder neefje (met een moeder met een goeie en dure smaak) en een vriendje van neefje (met soortgelijke moeder), en dus ruim de keuze.

Al met al draagt ie maar een paar dingetjes en dan vooral de sentiment dingen. Vind ik ook wel prima hoor, ik heb alles bewaard omdat ik er geen afscheid van kan doen, maar vind ook wel dat jongste gewoon recht heeft op zijn eigen kledinglijn.

De oude kleren van oudste geef ik nu gewoon weg (reservekleding voor kdv, humanabox) of bewaar ik voor als ik oud ben en nog terug wil denken aan vroeger.

Speelgoed hebben we ook nog allemaal. En dat gebruik ik grotendeels wel.

Wat ik in ieder geval hergebruikt heb zijn sloffen en rompertjes. Schoenen absoluut niet.

liora

liora

15-10-2010 om 21:00

Haha albana

Dat verklaart een hoop!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rosase

Rosase

15-10-2010 om 22:45

En waar ik het bewaar?

Wik je denk ik niet weten.
Want ik ben een hamster en jij dus blijkbaar echt niet.

Ik bewaar alles in alle hoekjes en gaten in mijn huis. En bij mijn moeder en bij mijn zus. En in onze stalling (die we toch hebben voor de hobby van mijn man). En vroeger dus op de slaapkamer van jongste... En nu jongste er is gebruiken wel alles dus een beetje op en probeer ik alleen de meest speciale dingen te bewaren.
Ik probeer een beetje de methode van Rodebeuk aan te houden, al ben ik bang dat het mij niet gaat lukken om het bij een doos te houden. Heb alleen al drie dozen staan met niet uitgezochte knutselwerkjes (per kind)....

Ooit ooit als ik meer tijd heb ga ik dat uitzoeken. Echt waar!

Biene M.

Biene M.

16-10-2010 om 07:22

Massi en fladder

Jeetje Massi, bloedtransfusies in de baarmoeder, wat heftig! Dochter verheugt zich inderdaad enorm op zusje, deels denk ik omdat het een meisje is, maar ook doordat ze inmiddels wat minder pubert dan toen ze 13 was en beter weet wat haar te wachten staat. Het is sowieso leuker dan ik had gedacht, kinderen met zo;n groot leeftijdsverschil. Ze hebben een heel speciale band, ontzettend leuk om te zien!

Fladder, 16 jaar is te weinig hoor, het is eerder 25. Ik heb wel de kleren van mijn moeder gedragen en nu zijn weer de kleren in die ik droeg toen ik de leeftijd van mijn dochter had. Maar ik ben bang dat ik te goedkope kleding koop, want wat ik bewaard heb, heeft de tand des tijds niet goed doorstaan. Maar die 16 jaar, het verschil is enorm! Mijn dochter droeg toen ze klein was vooral geen jurkjes en roze kleding was amper te krijgen, maar nu is het juist enorm meisjesachtig in die kleine maatjes. Best leuk om nu los te gaan op de jurkjes (roze vind ik nog steeds niet zó).

Tihama

Tihama

16-10-2010 om 13:22

1941

Mijn moeder is in 1941 geboren. Mijn dochter in 2001. En ze heeft jurkjes gedragen die mijn oma in 1941 gehaakte en gebreid heeft voor mijn moeder. Dat leverde geweldige taferelen op het KDV op. Net zoals toen mijn dochter een geweldig mooi blauw twinsetje droeg. Waar ik dat gekocht had? Ik heb toen een foto van mezelf laten zien waar ik het op aan had.

Die kleertjes liggen overigens allemaal goed ingepakt weer in een doos op zolder. Hopelijk kan mijn kleindochter het ooit weer aan. Vermoedelijk zijn de jurkjes dan bijna een eeuw oud. Kijk, dát is nu nog eens vintage.

Tihama

Tihama + opbergen

Jee Tihama wat leuk om te lezen. Hier alleen maar hippe trendy merkkledingmoeders (kopen, kopen, kopen) om me heen en dan vind ik dit wel heel verfrissend om te lezen .

Kleding schuif ik nu erg handig door vind ik zelf. Als de oudste het niet meer past gaat het in een ikea-kledingopberger (soort doos met treklus) in de kast van nummer twee. Als nummer 2 iets nieuws nodig heeft ga ik eerst 'shoppen' in die kledingopberger. Meestal vind ik dan wel wat ik zocht. En zo ook bij nummer 3. Hier drie jongens. De kleding ligt dus al te 'wachten' op de kamer van het kind. Dat bleek hier praktischer dan op de zolder.

Alles

Nou ja, bij ons zit er maar 3,5 jaar tussen. Oudste jongen, jongste meisje. Nou ok, ik bewaar niet echt alles. Lange broeken kan ik niet meer bewaren, want die verslijten bij kleuterjongetjes toch echt heel erg. Maar die erg jongensachtige winterjas bewaar ik wel - inderdaad als reserve. Alles wat er militair-achtig (tja, je krijgt wel eens wat) uitziet gaat weg, alles wat beigig is gaat weg (kan zoon wel hebben, dochter vermoedelijk niet wegens lichtere huid- en haarkleur) en er zijn wat erg jongensachtige truien en shirtjes die er ook uitgaan, gelukkig heb ik een kennis met een zoon die precies een jaar jonger is - dat schuift ideaal door.
Maar als het niet extreem jongensachtig is (dingen met big boy erop ofzo) dan blijft het vooralsnog. En dochter bleek er geweldig uit te zien in haar knalgele met brandweerautootjes gedecoreerde regenjasje

Om mode maak ik mij al helemaal niet druk, mijn smaak is tamelijk constant: modes verwelken, rages vergaan, maar mijn hekel aan roze blijft nog wel even bestaan. Zolang dochter nog geen eigen smaak ontwikkeld heeft draagt ze maar wat ik voor haar uitzoek. Hoe lang die paradijselijke toestand zal blijven voortbestaan is natuurlijk afwachten...

Fietsjes worden op sexe-neutrale kleurstelling geselecteerd. Ik heb het babyspeelgoed etc bewaard, nu jongste er klaar mee is gaat het weg. Dochter legt een vrij grote interesse in auto's aan de dag, dus ook dat biedt perspectieven.

We hebben een berging. Als die vol is, kan ik nog wel wat tijdelijk bij mijn ouders stallen.

Groeten,

Temet

Tink

Tink

18-10-2010 om 18:08

Ook alles

Nou ja, veel. Bijna alles van oudste zoon kan door naar jongste zoon. Na jongste zoon zijn broeken meestal rijp voor de sloop en truien/shirts deels ook (ik prijs me gelukkig dat het niet andersom is ). Er zit 2 jaar tussen de jongens. Jongste zoon is donkerder dan oudste zoon, hem staat bijna alles, wat ook weer handig is.
Met de meisjes is het wat anders, daar zit ruim 12 jaar tussen. Toch heeft jongste dochter al diverse dingen gedragen die ook haar grote zus heeft aangehad. Ze zijn wel allebei donker van haar en ogen, dat scheelt. O.a. een schattig oudroze winterjasje met bontrand langs de capuchon van oudste, dat heeft jongste afgelopen 2 winters gedragen. En verder pyjamaatjes, shirtjes, regenlaarzen idd ook. Er is zelfs 1 pyjamaatje, lichtgrijs met Jip en Janneke erop, dat alle 4 de kinderen hebben aangehad. Dat soort dingen vind ik grappig . Ik let ook niet heel erg op mode, ik kijk wat past bij het kind en wat nog leuk staat. Al te gedateerd gaat meestal ook gewoon weg.
Als ze er echt uitgegroeid zijn probeer ik de kleding nog te verkopen en ik geef ook een en ander door. Zelf krijg ik ook wel eens een tas met kleding, altijd prettig. Wat niet of weinig wordt gedragen geef ik weer door, een paar dingen bewaar ik als reserve.

Gymschoenen gaan ook van de een naar de ander. Regenlaaren dito. Fietsen ook. Zelfs de cyclaamroze fiets van dochter, daar fietst zoon nu op en hij vindt 'm paars, geen probleem dus . Het model is niet specifiek jongens of meisjes, dus dat kan best.
Boeken en speelgoed gaan ook van de een naar de ander. Oudste was geen poppenkind, maar haar babypoppen worden nu vertroeteld door haar kleine zusje, en zelfs de jongens hebben er meer mee gespeeld dan hun grote zus . Jongste (meisje) vindt autootjes en blokken ook geweldig dus ook dat spul blijft nog wel even.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.