Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

wadtocht

wadtocht

23-04-2009 om 22:35

Wat nodig bij wadlopen?

Op de valreep gaan wij (met twee kids van 8 en 6) over enkele dagen met een boot zwerven over het wad. Leuk, ik heb alleen geen idee wat ik kan verwachten, en wat we hierbij nodig hebben!
De boot komt regelmatig droog te liggen, en dan gaan we het wad ontdekken. Laarzen, warme kleding, regenpakken, verrekijker, dat kan ik wel bedenken. Maar laarzen blijken niet altijd handig te zijn (zuigende werking van het wad) dus ook gympen mee?

Phoe zeg, lijkt me fantastisch, maar ik hoop op tips en tricks die ik de komende dagen nog kan regelen.

Dus alle ervaren wadlopers enzo: ik hoor gráááág van jullie.
Hartelijk dank alvast!
Wadloper to be

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

gympen

En dan het liefst van die hoge. all stars achtige dingen (maar dan van een paar euro, van de scapino). Die zijn het handigst voor een min of meer eenamlige wadloop-activiteit. Lage schoenen verlies je snel in de zuigende zandgrond.

verder kleren die warm genoeg zijn voor het verwachte weer, en die je liefst gemakkelijk en snel even kunt uitspoelen en drogen (voor een volgend wadloopmoment)moment)

Veel plezier!!

Ingrid

amk

amk

23-04-2009 om 22:43

Waarschuwing.

niet zomaar gaan wadlopen als je niet ervaren bent. Het is levensgevaarlijk en moet echt onder goede begeleiding gebeuren. Het kan niet op alle plekken waar je boot toevallig droog valt.

Omdat wadlopen voor onervaren mensen riskant is, is het alleen toegestaan onder leiding van door de overheid erkende wadloopgidsen. Zij mogen maar een beperkt aantal lopers per gids meenemen. Alléén wadlopen wordt echter wel gedoogd door de autoriteiten.

Ik zou het dus zeker niet zomaar gaan doen.

wadtocht

wadtocht

23-04-2009 om 22:59

gympen gaan we scoren, dank Ingrid!
Ik heb niet gezegd dat we dit 'zomaar' gaan doen, uiteraard onder deskundige beleiding.

thnx tot nu toe

Ja leuk wadlopen

Enne je schoenen, hoge gympen makkelijk idd heeeeeel strak aantrekken. Ooit gedaan op de middelbare school. Kei leuk, soms zakten we tot aan onze knieën weg. En neem ook een aantal flinke plastic zakken mee, of je moet alles meteen weg willen gooien. Want die geur van die ziltige zee somp. hmmmmm erg doordringend naar dagje in de tas. En oude kleren dus. En voor erna droge en schone kleren. Want je komt aardig onder te zitten. Maar is erg leuk. Een hele ervaring. Vooral met combinatie zeehonden kijken.
Gr. Rymcke

Marlou H.

Marlou H.

24-04-2009 om 14:38

Nu wadlopen?

Dit is geen goede tijd hoor voor wadlopen. Het water en dus ook het slik is nog maar 8-10 graden. In de nazomer is veel beter. Dus als je de keuze hebt..... Zo niet neem dan warme droge kleren mee. Veel plezier.

Marlou

Saartje

Saartje

24-04-2009 om 16:45

Leuk

Hoi wadtocht

Wij hebben het een paar jaar ook gedaan in de meivakantie. Het was geweldig. Wij hadden allemaal oude gymschoenen aan. We hebben geen hele einden gelopen maar gewoon vanaf de boot een paar keer rondgelopen en ook bv naar de eilanden. Nog een tip denk ook aan spelletjes want er is verder niet veel te doen voor de kinderen.

groet

saar

Sancy

Sancy

24-04-2009 om 18:53

Heerlijk!

een wadwandeling, dat is een hele belevenis, óók voor kinderen. Als je zelf ervaring hebt dan weet je de interessante dingen wel te vinden en te zoeken, maar anders is het een echte aanrader om een georganiseerde wadwandeling te doen, onder begeleiding van een gids. De wadden léven, en bij drooggevallen wad kun je de mooiste dieren vinden als je weet waar je moet zoeken.
Ik krijg er weer zin in!

Annet

Annet

24-04-2009 om 19:45

Dochter net terug

Dochter is met groep 8 op kamp geweest op Ameland, inclusief wadlopen. Volgens haar waren degenen met laarzen beter af dan degenen met gympen. Maar dan moeten de laarzen wel goed passen en niet lek zijn. Degenen met gympen hadden heel veel modder in en rond de schoen.

Laarzen

Degene die toen bij ons met laarzen liepen hadden juist de grootste moeite. Door het slik bleven de laarzen in het slik zitten en kregen ze ze er bijna niet meer uit. Diegene gingen toen op sokken verder, haha die zaten toen ook in het slik. Nee laarzen is geen succes.
Rymcke

Suzanne

Suzanne

25-04-2009 om 08:06

Geen laarzen!

Heb in het verleden reserveringen gedaan voor een wadloopbedrijf en daar moesten we de bellers op het hart drukken géén laarzen aan te trekken, die zuigen vast, je stapt er dan uit en weg laars. Heb het kledingvoorschrift even gekopieerd:
KLEDING EN UITRUSTING
Wees voorbereid op wisselende weersomstandig-
heden. De standaard kledinguitrusting houdt rekening met de invloed van wind, zon, regen en water:
• Hoge gym- of basketbalschoenen, surf- of duikschoenen (bij Specials en zwerftochten evt. lage schoenen). Geen blote voeten en geen laarzen!
• Sokken of kniekousen met korte broek
• Warme trui en wind- en waterdicht jack
• Zonnebril
• Hoofddeksel tegen zon, regen of kou
Neem waterdicht verpakte droge kleding mee in je rugzak (kan bij zwerftochten in de auto blijven).

Iris

Iris

25-04-2009 om 14:09

Tot je middel door het water

Ik ben ooit eens, lang geleden van de vaste wal naar Schiermonnikoog gelopen. Dat was 11 kilometer en we hebben daar geloof ik 5 uur over gedaan. Er gingen 3 gidsen mee en we moesten ook vaargeulen over. Tot je middel door het water, rugzak met droge kleren boven je hoofd. Dus zeker geen laarzen, lopen vol. Vooral het eerste stuk was zwaar omdat we over slik en mosselbanken moesten.
Ik vond het leuk, ik heb nog noioit zo gestonken als toen! We mochten ons afspoelen bij een boer en daar droge kleren aan.
Kijk uit voor verbranden. Tip: blijf vooraan lopen bij de gids. De voorste gids wachtte steeds op de laatsten en als die er waren dan hup ging het weer verder. Dus de laatsten kregen nauwelijks rust. Veel plezier!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.